AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #1 Skrevet 17. november 2021 Hei, jeg går nå på aap. Jeg sjekket forsikringene våre. Ser ut som jeg har uføreforsikring via jobb. Snakket med de- og de sa forsikringen gjaldt også ved aap. Det jeg ikke spurte om, var om forsikringen gjelder, når sykdom oppsto i ung alder- før jeg startet i denne jobben. Noen som vet om jeg kan ha rett til forsikringsutbetalinger? Anonymkode: b949e...98a
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #2 Skrevet 17. november 2021 Nei selvfølgelig gjelder ikke forsikringen for hendelser som oppstod før du startet i jobben og forsikringen ble gyldig. Du har somregel også karenstid på 2 år ved forsikring via arbeidsgiver fordi forsikringen er unntatt helseskjema. Jeg jobber forøvrig innenfor forsikring. Anonymkode: 1879b...122 6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #3 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei selvfølgelig gjelder ikke forsikringen for hendelser som oppstod før du startet i jobben og forsikringen ble gyldig. Du har somregel også karenstid på 2 år ved forsikring via arbeidsgiver fordi forsikringen er unntatt helseskjema. Jeg jobber forøvrig innenfor forsikring. Anonymkode: 1879b...122 Takk for svar. Det var det jeg trodde- men så mener jeg å ha lest at enkelte uføreforsikringer gjelder uansett sykdom - og uansett når det inntraff. Dette er forøvring psykisk sykdom som jeg har hatt i mine journaler fra jeg var ca 14 år. Er 44 år i dag. takk for at du tok deg tid til å svare. Anonymkode: b949e...98a
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #4 Skrevet 17. november 2021 Selv om du har hatt sykdom siden før forsikring har du jo tydeligvis vært frisk nok til å jobbe, så det må jo ha blitt verre/noe annet/mer nå. Ville derfor søkt, og tidfestes når du ble så syk at du ikke kunne jobbe. Anonymkode: 05323...6ae
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #5 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selv om du har hatt sykdom siden før forsikring har du jo tydeligvis vært frisk nok til å jobbe, så det må jo ha blitt verre/noe annet/mer nå. Ville derfor søkt, og tidfestes når du ble så syk at du ikke kunne jobbe. Anonymkode: 05323...6ae Takk for svar! Det stemmer, det har blitt værre. Har klamret meg fast i arbeidslivet- nå er det kommet til ett punkt det ble nødvendig med Aap. Det er snakk om 50% aap. Anonymkode: b949e...98a
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #6 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selv om du har hatt sykdom siden før forsikring har du jo tydeligvis vært frisk nok til å jobbe, så det må jo ha blitt verre/noe annet/mer nå. Ville derfor søkt, og tidfestes når du ble så syk at du ikke kunne jobbe. Anonymkode: 05323...6ae Det spiller ingen rolle, forsikringsselskaper driver ikke med veldedighet. Et av hovedpoenget med forsikring er at du ikke kan erstatte noe som har skjedd før forsikringen var gyldig, da hadde jo ingen kjøpt forsikring før skaden allerede hadde skjedd. Om det står i TS sin journal at psykisk sykdom startet da hun var 14 så kommer ikke det til å dekkes uansett om det har blitt værre. Det er så enkelt som å lese vilkårene i arbeidsgiverens forsikring og dette vil stå soleklart som en del av forbeholdene i avtalen og er grunnmuren i alle forsikringer sine vilkår. Leit å høre om situasjonen din uansett TS, riktig god bedring. Anonymkode: 1879b...122 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #7 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det spiller ingen rolle, forsikringsselskaper driver ikke med veldedighet. Et av hovedpoenget med forsikring er at du ikke kan erstatte noe som har skjedd før forsikringen var gyldig, da hadde jo ingen kjøpt forsikring før skaden allerede hadde skjedd. Om det står i TS sin journal at psykisk sykdom startet da hun var 14 så kommer ikke det til å dekkes uansett om det har blitt værre. Det er så enkelt som å lese vilkårene i arbeidsgiverens forsikring og dette vil stå soleklart som en del av forbeholdene i avtalen og er grunnmuren i alle forsikringer sine vilkår. Leit å høre om situasjonen din uansett TS, riktig god bedring. Anonymkode: 1879b...122 Takk for det. Som sagt- det er helt ventet a g forsikringen. Jeg er fult klar over dette. Men - tenkte å uansett sjekke ut, i tilfelle. jeg er tross alt heldig. Jobber fortsatt 50% i en god jobb og har hatt relativ god lønn- så grunnlaget er godt. men håper selvsagt å klare å komme tilbake til 100% en gang💪😊 Anonymkode: b949e...98a
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #8 Skrevet 17. november 2021 Jeg er ikke 100% sikker på dette, men jeg mener kollektive uføreforsikringer også dekker skader/sykdommer som oppsto før forsikringen trådte i kraft, så fremt det ikke ble levert helseerklæring. Vilkåret for at den skal gjelde er at det er gått minst 2 år etter forsikringen trådte i kraft til sykdom ble forverret. Anonymkode: ae29f...94d 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #9 Skrevet 17. november 2021 Ville absolutt gjort et forsøk på å få noe fra forsikringen. Anonymkode: ae29f...94d
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #10 Skrevet 17. november 2021 Jeg har fått forsikringsutbetaling på bakgrunn av kjent sykdom som forverret seg. Jeg var helt åpen om min helsesituasjon da forsikringen ble opprettet og fikk to års karenstid. Arbeidsgiver kan/bør hjelpe deg med kontakt med forsikringsselskapet. Anonymkode: c2952...7c8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #11 Skrevet 17. november 2021 Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har bestemt meg for å sjekke opp. Det skader ikke å prøve. Alt kommer jo frem i helsevuderingen jeg fylte ut- så de ser historikken i min sykehistorie. Anonymkode: b949e...98a
Mezzosoprena Skrevet 17. november 2021 #12 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har bestemt meg for å sjekke opp. Det skader ikke å prøve. Alt kommer jo frem i helsevuderingen jeg fylte ut- så de ser historikken i min sykehistorie. Anonymkode: b949e...98a Ser du allerede har bestemt deg for å sjekke det og det skal bør du absolutt. Forsikringer gjennom jobb gjerne er litt annerledes enn private forsikringer. De er som oftest noe lavere i utbetaling, men dekker som regel mye, mye mer - også i forhold til tid man ble syk og alder. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #13 Skrevet 17. november 2021 Jeg var bipolar i mange år før jeg ble ufør 50%. Fikk erstatning fra jobbforsikring. Men leverte ikke egenerklæring da jeg fikk forsikringen. Anonymkode: 4eda6...61a
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #14 Skrevet 17. november 2021 Nei ingen forsikringer gjelder fra før man tegner forsikringen. Det er dessuten et krav for uføre forsikring at man ikke har xxxxxxxxxxxxxx*liste med symptomer eller tidligere diagnoser og sykdommer*xxxxx fra før og man må sende inn helseattest og dokumentasjon på at man er frisk når forsikringen inngås Anonymkode: d6b20...5c4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #15 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei, jeg går nå på aap. Jeg sjekket forsikringene våre. Ser ut som jeg har uføreforsikring via jobb. Snakket med de- og de sa forsikringen gjaldt også ved aap. Det jeg ikke spurte om, var om forsikringen gjelder, når sykdom oppsto i ung alder- før jeg startet i denne jobben. Noen som vet om jeg kan ha rett til forsikringsutbetalinger? Anonymkode: b949e...98a Jeg mene forsikringen gjelder så lenge du har arbeidet i noen år, det er vanlig å ha krav om 2 år, uten å ha blitt sykmeldt. Anonymkode: 013a6...e0e
Mezzosoprena Skrevet 17. november 2021 #16 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei ingen forsikringer gjelder fra før man tegner forsikringen. Det er dessuten et krav for uføre forsikring at man ikke har xxxxxxxxxxxxxx*liste med symptomer eller tidligere diagnoser og sykdommer*xxxxx fra før og man må sende inn helseattest og dokumentasjon på at man er frisk når forsikringen inngås Anonymkode: d6b20...5c4 Dette er faktisk feil - kollektive forsikringer via f.eks. arbeidsplasser har helt andre vilkår. Det du snakker om er private forsikringer inngått privat. Dette vet jeg av erfaring, da jeg selv har fått utbetalt forsikringssum fra en slik forsikring. Riktignok mye lavere enn hvis jeg hadde hatt en slik forsikring du tenker på, men likevel... 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #17 Skrevet 17. november 2021 Så utrolig håpløst å svare skråsikkert og feil. Kollektive forsikringer som de man gjerne har gjennom jobb eller fagforening vil ofte gjelde uavhengig av når sykdom oppstod, så fremt man har jobbet en viss periode etter at den ble tegnet. Anonymkode: 1e023...c5a 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #18 Skrevet 17. november 2021 Jeg hadde kollektiv uføreforsikring, og der var det spesifisert i vilkårene at man hadde to års karenstid ved kjent sykdom. Den uføreforsikringen ga meg 2000,- ekstra pr måned når jeg begynte på AAP. Anonymkode: 471de...f62
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #19 Skrevet 17. november 2021 Takk alle sammen🙏🤗 Anonymkode: b949e...98a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå