Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Har skjønt at man kan velge om man går til lege eller jordmor? Jeg så at jeg kunne bestille time på helsestasjonen hos jordmor. Men her vil det vel ikke bli tatt blodprøver etc? Bør jeg bestille en legetime også?

Anonymkode: 13ef9...2b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, de tar blodprøve på helsestasjonen også.  Er gjør det på den jeg var tilknyttet til hvertfall.

Anonymkode: 61e52...7cf

• Liker 1
Skrevet

Første kontroll hos lege er uke 12, med blodprøver og sånt. Du kan sjekke om jordmor kan bestille tid for blodprøver, så trenger du bare ha henne å forholde deg til? Det kunne hvert fall jordmor her gjøre. 

Anonymkode: 7d5b2...495

• Liker 1
Skrevet

Hvis ikke det tas blodprøver på helsestasjonen kan likevel jordmor rekvirere blodprøvene, som du drar på legekontor eller sykehus og tar. 

Anonymkode: affb9...1fe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Første kontroll hos lege er uke 12, med blodprøver og sånt. Du kan sjekke om jordmor kan bestille tid for blodprøver, så trenger du bare ha henne å forholde deg til? Det kunne hvert fall jordmor her gjøre. 

Mellom uke 6 og 12 er det nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo, de tar blodprøve på helsestasjonen også.  Er gjør det på den jeg var tilknyttet til hvertfall.

Anonymkode: 61e52...7cf

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis ikke det tas blodprøver på helsestasjonen kan likevel jordmor rekvirere blodprøvene, som du drar på legekontor eller sykehus og tar. 

Mellom uke 6 og 12 er det nå. 

Takk for svar. Hva anbefaler dere? Lege eller jordmor? Jeg vurderer kanskje legen da hun kjenner meg godt og mine tidligere utfordringer med angst blant annet. Hun vet at vi har prøvd og at jeg har fått påvist en noe hjerteformet livmor. En veldig flott dame som jeg er veldig fornøyd med. Samtidig føler jeg også at jeg burde velge jordmor da de har videreutdannelse i akkurat dette ?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. Hva anbefaler dere? Lege eller jordmor? Jeg vurderer kanskje legen da hun kjenner meg godt og mine tidligere utfordringer med angst blant annet. Hun vet at vi har prøvd og at jeg har fått påvist en noe hjerteformet livmor. En veldig flott dame som jeg er veldig fornøyd med. Samtidig føler jeg også at jeg burde velge jordmor da de har videreutdannelse i akkurat dette ?

Du trenger ikke å velge, det vanlige er å gå til begge :) Men fastlegen kjenner du jo, så jeg ville startet med å ringe/sende e-post til helsestasjonen og si du gjerne ønsker en tidlig kontroll hos jordmor, som er vanlig å tilby førstegangsfødende. Så tar du det gjerne derfra. Jordmor vil også spør deg om du ønsker å få videre oppfølging hos henne og om du ønsker å gå annenhver gang eller hver gang osv. Det er veldig vanlig med en kombinasjon og det er også lurt å ha to man går til, hvis noen skulle bli syke osv så har du en back up. 

Anonymkode: 21091...5e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du trenger ikke å velge, det vanlige er å gå til begge :) Men fastlegen kjenner du jo, så jeg ville startet med å ringe/sende e-post til helsestasjonen og si du gjerne ønsker en tidlig kontroll hos jordmor, som er vanlig å tilby førstegangsfødende. Så tar du det gjerne derfra. Jordmor vil også spør deg om du ønsker å få videre oppfølging hos henne og om du ønsker å gå annenhver gang eller hver gang osv. Det er veldig vanlig med en kombinasjon og det er også lurt å ha to man går til, hvis noen skulle bli syke osv så har du en back up. 

Takk 😊

Skrevet

Jeg har valgt jordmor begge svangerskap. Får alt jeg trenger der, og hun har mye bedre tid enn legen. 

Anonymkode: 5592e...7ec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøv i hvertfall noen kontroller hos jordmor, hvis du syns det blir feil så tar du resten hos legen. Forskjellen er at legen er mekanisk og gjør kun det fysiske ved en kontroll (som oftest), sjekker vekt, blodtrykk, urin og senere synfysemål etc. Kontrollene hos jordmor går ut på så mye mer, man får rom for å snakke om tanker rundt fødsel og hvordan man ser for seg forløpet samt man får erfaringshtvekslung fra jordmor som faktisk har jobbet med temaet, amming og problemstillinger rundt det, man snakker om barseltiden, svangerskapet naturlig nok, den første tiden etter fødsel og parforholdet gjennom forløpet. Det varierer jo fra helsestasjon til helsestasjon/jordmor til jordmor hvorvidt man får god kjemi og trives, og hvor engasjert jordmoren er, men dette er tema som skal komme opp - om ikke den gravide spesifikt ønsker det motsatte. Man kan be om kun mekaniske kontroller også, å utelate det følelsesmessige, men som førstegangsfødende er jordmor veldig grei å ha, for hun kan lirke frem noen tanker du ikke har tenkt på enda, som kan være vesentlig å ta med videre. 

En fastlege har veldig lite erfaring med gravide, graviditet, fosteroppfølging, svangerskapet generelt, fødsel og tiden etter, med mindre det har vært noe de er spesielt interessert i personlig. Men selv da er det svært begrenset kunnskap ettersom det er langt fra hva de jobber med. De har også langt mindre tid, de er ikke like enkle å få tak i hvis du er bekymret og det er ikke enkelt å få ekstra oppfølging hvis du kun ønsker det av personlige, ikke-medisinske årsaker. 

Skrevet

Har gått til begge, annenhver og så jordmor de siste ukene. Tok blodprøver hos lege ellers sjekker de det samme. Fikk en ultralyd hos legen i uke 12. Og så har det vært greit å hatt kontakt med lege ifht sykemelding etterhvert. Du velger selv.

Anonymkode: 2585f...d0b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg liker best å gå til jordmor da jeg ikke har så god kontakt med legen. Jordmor har også mye bedre tid til å svare på alle spørsmål jeg kommer med, og det er lettere å få tak i jordmor☺️

• Liker 1
Skrevet

Jeg trivdes best med å gå til lege, ble så mye fjas hos jordmor.

Anonymkode: 08375...a40

• Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Jeg synes det er kjekkere med fjaset hos jordmor, enn samlebåndet jeg følte jeg satt på hos legen (jordmor var borte uke 28 og jeg måtte forlenge sykemelding uansett så tok den kontrollen hos legen). Hastet avgårde uten noen prat, med blodtrykk og lytting på babyen og ferdig med det. Ville ikke snakket med han om kjas uansett, han er en gammel mann og hun er lettere å skravle med. 🙂

Skrevet

Foretrekker helt klart jordmor, men har også forholdt meg endel til min kvinnelige fastlege.

Skrevet

Du kan gå til begge :) Her jeg bor hadde ikke jordmor tid til tidlig samtale men så tok jeg heller ikke kontakt før rundt uke 12.. Jeg var hos lege i uke 12 (de forholdt seg visst fremdeles til uke 12 som første kontroll ikke 6-12 på mitt kontor) og så var jeg hos jordmor uke 24 første gang. 

Neste faste kontroll uke 28 blir fastlege igjen og så blir de resterende hos jordmor. 

Jeg har i tillegg vært et par ekstra ganger hos legen pga behov for blodprøver og oppfølging rundt verdier som ikke var som de skulle, sykemelding, glukosebelastningstest, influensavaksine... 😄

Anonymkode: 3ab02...961

Skrevet

Takk for alle svar. Jeg tror jeg ringer helsestasjonen i morgen så setter de meg opp til første time når de mener det passer. Så tar jeg det derfra tror jeg😄

• Liker 1
Skrevet

Jeg foretrakk jordmor med begge mine (forskjellige helsestasjoner) fordi hos legen var det alltid ventetid, forsinkelser, syke folk på venterommet og legen gjorde bare minimum av undersøkelser. Har ingenting i mot legen, men det er jo mer travelt og ubehagelig å sitte lenge på venterommet med mange syke, spesielt nå under korona.

Jordmor var flink, effektiv og hadde full kontroll, dessuten fikk jeg alltid time når det passet best for meg, ingen ventetid eller forsinkelser og god tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...