Gå til innhold

Jula på kreditt? Neitakk!! Hvorfor feirer fattige folk jul når de ikke hard råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor fattige MÅ feire jul som koster flere tusen, når de ikke hard råd? Hvert år ser vi annonser fra FINN som ber om hjelp og hver januar leser vi om de som feiret julen på kreditt. Det blir jo veldig dyrt. Hva er det som gjør at du bruker x antall kroner på jula, når du egentlig ikke har råd?

Ikke bare er det gaver og mat som skal handles inn. Det må være juleklær, julepynt, julegardiner, lys og lukt. Dessuten må de gjerne ha kalendere også. Skjønner ikke galskapen for de som ikke har råd??

Anonymkode: 9069f...901

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi folk med dårlig råd også vil feire jul?

• Liker 46
  • Nyttig 3
Skrevet

Samme grunn som at store deler av middelklasse-Norge stikker til syden på kreditt. Fordi man MÅ jo ha seg en sydentur. Det er jo ikke ferie før man ligger stinn brakke ved en skittn 2-stjernes i Tyrkia ved siden av 250 andre Nordmenn. Og spiser hamburger og ihjelbanka biff med chips til middag.

Anonymkode: 00d74...195

• Liker 15
Skrevet

For å ikke føle seg utenfor? 

Anonymkode: 168e7...7b2

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor fattige MÅ feire jul som koster flere tusen, når de ikke hard råd? Hvert år ser vi annonser fra FINN som ber om hjelp og hver januar leser vi om de som feiret julen på kreditt. Det blir jo veldig dyrt. Hva er det som gjør at du bruker x antall kroner på jula, når du egentlig ikke har råd?

Ikke bare er det gaver og mat som skal handles inn. Det må være juleklær, julepynt, julegardiner, lys og lukt. Dessuten må de gjerne ha kalendere også. Skjønner ikke galskapen for de som ikke har råd??

Så hvordan ville du feiret jul uten penger? 

Anonymkode: 5d2c9...284

• Liker 8
Skrevet

Enig med deg, TS. 

Anonymkode: 4953d...ace

• Liker 4
Skrevet

Altså, overskriften får det til å høres ut som at man ikke skal få feire jul om man er fattig. Det håper jeg vi er enige om blir feil?

Det jeg kan være enig i er at man ikke bør feire "over evne". Det er unektelig alt for mange som setter seg i gjeld for å kjøpe dyrere gaver enn de trenger, og bruke penger på mer julestæsj enn man må ha for å kunne feire jul.

Anonymkode: af22b...71b

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For å ikke føle seg utenfor? 

Anonymkode: 168e7...7b2

Dette tror jeg er viktig.

JA kanskje det er fornuftigere å spare, og droppe å kjøpe julegaver, og spise grandiosa på Julaften...

Men hvor stusselig og trist er ikke det. Særlig når alle rundt deg kaster penger rundt seg som gale, og koser seg.

• Liker 8
Skrevet

Hvor mange anti-fattig tråder skal du lage? Vedder på du er en type uten jobb selv som hater verden og deg selv, så derfor må du tråkke med andre for å føle deg bedre. Det blir lite konstruktivt for deg, anbefaler heller terapi. 

Anonymkode: 6dc81...bf8

• Liker 24
Skrevet

La oss se litt på denne i kroner og ører, ren synsing så klart men like relevant som TS sitt innlegg :P

Et juletre koster her vi bor alt fra 450 og oppover - det er ofte et ukesbudsjett for mat for en familie med dårlig økonomi.. 
Så kommer julemiddagen, selv på tilbud koster det for mandelpoteter og ribbe liksom - noe vi kan være enige om at alle "fortjener" - det er trist å spise brødskiver julaften.. En familie på 4 vil da kunne ende opp med å bruke oppimot 500 kroner kun på middagen, ett nytt ukesbudsjett der altså..
Og gaver under treet er viktig enten man selv liker det eller ikke, spesielt for barn, de har gjerne lange ønskelister - også de barna som har foreldre med dårlig økonomi.. Og selv om de får "kjedelige" gaver som ting de trenger er det snakk om penger - selv de mest oppfinnsomme foreldre kommer ikke utenom.. La oss si du er en superkreativ mor eller far som klarer deg på 500kr da for begge ungene - en ny uke med mat brukt opp.. 

Så innlegget til TS vitner om liten forståelse for påvirking utenfra også, skal dine barn være de eneste som ikke feirer jul? De eneste som ikke får julegave, eller har en julekalender til 50 kr med en liten sjokoladebit i mens de andre barna hver dag fra 1 desember snakker om kalendergave? 

Å opprette slike tråder som dette er en form for hån mot de som sliter økonomisk og det er ikke annet enn dårlig gjort, kom heller med forslag til en måte å feire jul på som er overkommelig hvis man absolutt skal lage en tråd om penger og jul liksom.. 

• Liker 20
  • Nyttig 2
Skrevet

Man får ikke kredittkort hvis man er fattig 😉 inntekt vurderes når man søker kreditt og har man for lav inntekt får man ikke kreditt eller andre lån 😉

Anonymkode: 61de3...bd0

• Liker 14
Skrevet

Enda en tråd om temaet asså?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Samme grunn som at store deler av middelklasse-Norge stikker til syden på kreditt. Fordi man MÅ jo ha seg en sydentur. Det er jo ikke ferie før man ligger stinn brakke ved en skittn 2-stjernes i Tyrkia ved siden av 250 andre Nordmenn. Og spiser hamburger og ihjelbanka biff med chips til middag.

Anonymkode: 00d74...195

Bortsett fra at jul er forankret i norsk og internasjonal tradisjon og tro. En tur til Syden eller ut på fylla er ikke det. 

Alle barn fortjener å få feire jul. Gavepresset er desverre stort i dagens samfunn og alt barna snakker om før og etter jul med hverandre er hva de fikk for noe.. Da er det ille å være den som ikke fikk noe eller som bare fikk en banan når resten rundt skryter av iPhones og masse ting fra 15 familiemedlemmer. 

Klasseskille er ikke noe vi bør godta å ha i samfunnet 

• Liker 3
Skrevet

Er nok ikke mange fattige som har kredittkort. De har ikke økonomi til å det.

Anonymkode: 17902...327

• Liker 1
Skrevet

Det jeg ikke skjønner er hvordan man ila et år ikke klarer å spare til jula. Kjøpt julegaver gjennom hele året når de er på tilbud for eks.. trenger ikke å vente til desember også klage over at ting er dyrt

• Liker 2
Skrevet

Tror kanskje det er vanskelig for folk med normal økonomi - eller utsikter til det å forstå? Da jeg var student avtalte jeg med flere å ikke utveksle gaver fordi jeg ikke hadde råd. De gavene jeg kjøpte var til en nøktern pris eller hjemmelaget. Hadde på meg julekjole fra året før, spiste hos familie på julaften og hadde særdeles lite jule «stæsj» hjemme. Dette gikk jo og var ikke i nærheten av problematisk, men jeg visste jo at jeg kom til å få jobb og inntekt i fremtiden, derfor var jul på sparebluss kun en midlertidig løsning.

Sånn er det ikke for fattige, de har ingen umiddelbar løsning på økonomien og da tror jeg rett og slett man «gir litt f**n» og bestemmer seg for å kose seg i høytiden, koste hva det koste vil.

Anonymkode: 19280...d8e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mange anti-fattig tråder skal du lage? Vedder på du er en type uten jobb selv som hater verden og deg selv, så derfor må du tråkke med andre for å føle deg bedre. Det blir lite konstruktivt for deg, anbefaler heller terapi. 

Anonymkode: 6dc81...bf8

Jeg har kun laget og vi er jo alle på KG for å diskutere, så må vel være lov? Du høres ikke akkurat ut som et festmenneske selv...

• Liker 2
Skrevet
Carrot skrev (2 minutter siden):

Å opprette slike tråder som dette er en form for hån mot de som sliter økonomisk og det er ikke annet enn dårlig gjort, kom heller med forslag til en måte å feire jul på som er overkommelig hvis man absolutt skal lage en tråd om penger og jul liksom.. 

Helt enig med deg. Det er utrolig usympatisk.

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er nok ikke mange fattige som har kredittkort. De har ikke økonomi til å det.

Anonymkode: 17902...327

Det er sørgelig lett å få kredittkort. Jeg fikk det til og med som student, med lånekassen som eneste inntekt. Dette var mastercard for studenter, og jeg husker at jeg fikk en e-post fra DNB midt i eksamenstiden, et eller annet i retning,

"hei kjære student, så flink du er i eksamenstiden, kanskje du vil unne deg noe ekstra? Nå kan du enkelt øke kredittgrensen på ditt student mastercard, trykk her!"

Og poff så fikk jeg øke kredittgrensen fra 5.000 til 10.000 kroner, men en månedlig inntekt på rundt 8.000 kroner...  Det er en skitten bransje, og selv fattige får nærmest kastet kredittkort etter seg.

Anonymkode: cfd78...383

• Liker 4
Skrevet (endret)
Milky skrev (5 minutter siden):

Det jeg ikke skjønner er hvordan man ila et år ikke klarer å spare til jula. Kjøpt julegaver gjennom hele året når de er på tilbud for eks.. trenger ikke å vente til desember også klage over at ting er dyrt

Dette er jo et helt klassisk eksempel på manglende forståelse, det er som når foreldre i barnehagen eller skolen sier "alle har råd til en 50 lapp" - jeg kjenner jeg blir gretten, ikke fordi jeg ikke HAR råd, men fordi jeg skjønner at ikke alle har det. 

Når du fra mnd til mnd ikke får det til å gå opp har du ikke penger til å "handle gjennom året" heller - det er da virkelig ikke så vrien matte at ikke selv den enkle burde forstå det? 

Endret av Carrot
  • Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...