sigrid106 Skrevet 17. november 2021 #1 Skrevet 17. november 2021 Smitten øker pga folk med vaksine tror de kan leve som normalt - hadde folk holdt avstand så hadde vi sluppet smitteøking i Norge Vi får slutte å være så naive og tro at smitten overføres til uvaksinerte… Hadde folk hodt avstand og spritet seg så hadde vi sluppet nye smitterekorder til hver dag… MEN DETTE HØRER VI IKKE NOE OM I MEDA… As NORGE, FHI og resten er desperate å ikke få brukt penger, og ikke minst får kommet oss på julebord og svidd av x mil kr til shopping. Nå får vi slutte å være så naive.. 13
tom1986 Skrevet 17. november 2021 #2 Skrevet 17. november 2021 sigrid106 skrev (7 timer siden): Smitten øker pga folk med vaksine tror de kan leve som normalt - hadde folk holdt avstand så hadde vi sluppet smitteøking i Norge Vi får slutte å være så naive og tro at smitten overføres til uvaksinerte… Hadde folk hodt avstand og spritet seg så hadde vi sluppet nye smitterekorder til hver dag… MEN DETTE HØRER VI IKKE NOE OM I MEDA… As NORGE, FHI og resten er desperate å ikke få brukt penger, og ikke minst får kommet oss på julebord og svidd av x mil kr til shopping. Nå får vi slutte å være så naive.. Du mener vi skal "holde avstand" i all overskuelig fremtid? For viruset forsvinner ikke. Straks man slutter å "holde avstand" så vil smittespredningen øke. Det spiller ingen rolle om det skjer nå, om 6 mnd, eller om 6 år. 19
Gjest Lawyam Skrevet 17. november 2021 #3 Skrevet 17. november 2021 tom1986 skrev (3 minutter siden): Du mener vi skal "holde avstand" i all overskuelig fremtid? For viruset forsvinner ikke. Straks man slutter å "holde avstand" så vil smittespredningen øke. Det spiller ingen rolle om det skjer nå, om 6 mnd, eller om 6 år. Kommer vel noe medisiner og bedre vaksiner etterhvert...????
tom1986 Skrevet 17. november 2021 #4 Skrevet 17. november 2021 Lawyam skrev (Akkurat nå): Kommer vel noe medisiner og bedre vaksiner etterhvert...???? Kanskje. Kanskje ikke. Du mener man skal holde avstand på ubestemt tid fremover i håp om at en dag kommer det medisiner som endrer situasjonen i betydelig grad? 8
NorthernLight Skrevet 17. november 2021 #5 Skrevet 17. november 2021 (endret) tom1986 skrev (5 minutter siden): Kanskje. Kanskje ikke. Du mener man skal holde avstand på ubestemt tid fremover i håp om at en dag kommer det medisiner som endrer situasjonen i betydelig grad? Er det ett veldig inngripende tiltak med munnbind i kollektivtransporten og andre steder hvor man ikke kan holde avstand sånn at man ikke risikerer at sykehusene blir fulle i vinter? Hjemmekontor til de som kan? Man kunne også beholdt TISK som det var. Endret 17. november 2021 av NorthernLight 12
tom1986 Skrevet 17. november 2021 #6 Skrevet 17. november 2021 NorthernLight skrev (3 minutter siden): Er det ett veldig inngripende tiltak med munnbind i kollektivtransporten og andre steder hvor man ikke kan holde avstand sånn at man ikke risikerer at sykehusene blir fulle i vinter? Hjemmekontor til de som kan? Man kunne også beholdt TISK som det var. For mange er det "ett (sic) veldig inngripende tiltak". For døve og tunghørte er det f.eks. helt uholdbart. Men, det er ikke hovedpoenget her. Hovedpoenget er at helsebyråkrater har ikke lov å inndra demokratiske rettigheter fordi sykehusene må kanskje omprioritere ressurser og utsette noe vanlig drift. For øvrig er TISK et fullstendig meningsløst tiltak nå. Det var mulig all den tid strenge smitteverntiltak begrenset kraftig mobilitet og antall kontakter. Nå som samfunnet er åpnet, og folk har mange ganger flere kontakter, er enhver smittesporing fullstendig uoverkommelig for kommunene. 7
kvinne35+ Skrevet 17. november 2021 #7 Skrevet 17. november 2021 sigrid106 skrev (7 timer siden): Smitten øker pga folk med vaksine tror de kan leve som normalt - hadde folk holdt avstand så hadde vi sluppet smitteøking i Norge Vi får slutte å være så naive og tro at smitten overføres til uvaksinerte… Hadde folk hodt avstand og spritet seg så hadde vi sluppet nye smitterekorder til hver dag… MEN DETTE HØRER VI IKKE NOE OM I MEDA… As NORGE, FHI og resten er desperate å ikke få brukt penger, og ikke minst får kommet oss på julebord og svidd av x mil kr til shopping. Nå får vi slutte å være så naive.. Jeg tror at smitten øker pga det er nesten 1år siden de eldre ble vaksinert og at alle andre tror at bare fordi det ikke finnes lovbestemte restriksjoner så kan de klemme moren/faren sin, bestemoren/bestefaren sin og de går på besøk på institusjonene uten munnbind fordi ingen lov tvinger dem til noe annet. 2
Gjest Gagaen Skrevet 17. november 2021 #8 Skrevet 17. november 2021 Mange gidder ikke å bruke hodet og være forsiktig . Alle kan gjøre litt mer for å stoppe smittekjedene, for da blir det fort mye mindre smitte. Og jeg ser ikke problemet med å prøve litt mer. Hvis vi gjør en innsats så får vi det bedre etterpå. Forøvrig så er jeg overbevisst om at plutselig kommer nyheten om en kur som fungerer bedre enn vaksine. For dette gjør så mye med hele verden at man kan ikke sitte stille og godta det. Det finns garantert folk som jobber på spreng for å løse dette.
fotosyntesen Skrevet 17. november 2021 #9 Skrevet 17. november 2021 Vi må ta litt skyld for smittespredningen. Men det må jaggu helsemyndighetene også. De lovet litt for mye. Aavitsland: "Det var den pandemien" på twitter 6mnd siden Nakstad: Mot slutten av sommeren vil vaksinedekningen i Norge være så god, at smittespredningen er nede på et ubetydelig nivå. 6 mnd siden https://www.tv2.no/a/14039202/?fbclid=IwAR0tzRgYAsF8bmB6S8crxX2UT0VGTYifVt_1NWJH8UoQAZqr79Q0JhVNajA 9
tom1986 Skrevet 17. november 2021 #10 Skrevet 17. november 2021 Gagaen skrev (11 minutter siden): Mange gidder ikke å bruke hodet og være forsiktig . Alle kan gjøre litt mer for å stoppe smittekjedene, for da blir det fort mye mindre smitte. Og jeg ser ikke problemet med å prøve litt mer. Hvis vi gjør en innsats så får vi det bedre etterpå. Forøvrig så er jeg overbevisst om at plutselig kommer nyheten om en kur som fungerer bedre enn vaksine. For dette gjør så mye med hele verden at man kan ikke sitte stille og godta det. Det finns garantert folk som jobber på spreng for å løse dette. Hvor lenge mener du man skal "bruke hodet og være forsiktig"? 3
Gjest Gagaen Skrevet 17. november 2021 #11 Skrevet 17. november 2021 tom1986 skrev (Akkurat nå): Hvor lenge mener du man skal "bruke hodet og være forsiktig"? Så lenge det trengs.
Gjest Lawyam Skrevet 17. november 2021 #12 Skrevet 17. november 2021 Leste denne nå! Håper de kommer med noe bedre tiltak enn hittil så folk tar til vett. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G36Wbq/nakstad-om-corona-strategien-noedvendig-aa-tenke-nytt
LisbethBerg Skrevet 17. november 2021 #13 Skrevet 17. november 2021 Har vi ikke sett hva smitteverntiltak over tid gjør nå? Det fucker opp immunforsvaret og skaper immunitetsgjeld på alle andre virus. Virus er over alt og er helt naturlig. Aldri vært borti så mye forkjølelse som nå. Greit det er høst/vinter, men ALLE går fra forkjølelse til forkjølelse. Å stenge gjør ingenting annet enn å utsette problemet. Og det tror jeg de som har makt har skjønt. Det er ganske så stille på krisemaksimeringen av korona nå. 15
Gjest Gagaen Skrevet 17. november 2021 #14 Skrevet 17. november 2021 LisbethBerg skrev (1 minutt siden): Har vi ikke sett hva smitteverntiltak over tid gjør nå? Det fucker opp immunforsvaret og skaper immunitetsgjeld på alle andre virus. Virus er over alt og er helt naturlig. Aldri vært borti så mye forkjølelse som nå. Greit det er høst/vinter, men ALLE går fra forkjølelse til forkjølelse. Å stenge gjør ingenting annet enn å utsette problemet. Og det tror jeg de som har makt har skjønt. Det er ganske så stille på krisemaksimeringen av korona nå. ALLE gjør ikke det. Om man holder seg litt på avstand og vasker hendene kan det unngåes. Jeg jobber i barnehage og har forkjølelse rundt meg men er like frisk selv.
LisbethBerg Skrevet 17. november 2021 #15 Skrevet 17. november 2021 Gagaen skrev (3 minutter siden): ALLE gjør ikke det. Om man holder seg litt på avstand og vasker hendene kan det unngåes. Jeg jobber i barnehage og har forkjølelse rundt meg men er like frisk selv. Da har du nok bare vært heldig foreløpig, alternativt var du kanskje en av få som faktisk var litt syk ifjor ettersom du jobber i bhg. Å vaske hender er da virkelig en selvfølge for de aller fleste av oss.. 5
Gjest Gagaen Skrevet 17. november 2021 #16 Skrevet 17. november 2021 LisbethBerg skrev (Akkurat nå): Da har du nok bare vært heldig foreløpig, alternativt var du kanskje en av få som faktisk var litt syk ifjor ettersom du jobber i bhg. Å vaske hender er da virkelig en selvfølge for de aller fleste av oss.. Jeg er ikke heldig, jeg er flink. Har vært frisk siden før korona jeg.
tom1986 Skrevet 17. november 2021 #17 Skrevet 17. november 2021 (endret) Gagaen skrev (27 minutter siden): Så lenge det trengs. Det er ikke et klart svar. Hvor lenge "trengs" det? Hva er kriteriene for at det ikke er nødvendig lenger? Endret 17. november 2021 av tom1986 3
ToveM Skrevet 17. november 2021 #18 Skrevet 17. november 2021 Gagaen skrev (20 minutter siden): Jeg er ikke heldig, jeg er flink. Har vært frisk siden før korona jeg. Jeg har heller ikke hatt så mye som en forkjølelse de siste par årene. Og jeg gar ikke vært spesielt flink en gang. 1
Gjest Gagaen Skrevet 17. november 2021 #19 Skrevet 17. november 2021 tom1986 skrev (11 minutter siden): Det er ikke et klart svar. Hvor lenge "trengs" det? Hva er kriteriene for at det ikke er nødvendig lenger? Om et par år eller når pandemien er erklært over i hele verden. Det finns ikke er klart svar på dette.
tom1986 Skrevet 18. november 2021 #20 Skrevet 18. november 2021 Gagaen skrev (11 timer siden): Om et par år eller når pandemien er erklært over i hele verden. Det finns ikke er klart svar på dette. Hva vil være forskjellen på situasjonen nå og "om et par år" være som gjør at man kan avslutte krav om avstand? 3
Anbefalte innlegg