Gå til innhold

Vanlig bærbar PC og dataspill/gaming

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en tiåring som vi lurer på skal få bærbar PC i julegave. Søsteren fikk da hun var ti, og det er fra den alderen at de begynner å bruke den mye til skolearbeid og lekser. MEN så er han veldig opptatt av å game. Jeg vet ikke helt hva som ligger i det, han spiller på playstation (fortnite med venner, og fifa/steep etc når han spiller alene). Han vet at det er forskjell på gaming PC og vanlig PC, og at hvis han skal ha gaming PC må han spare i årevis, og at det er utelukket nå.

Det jeg lurer på: Må man ha en gaming-PC for å spille dataspill på PC? Eller er det noen bra spill som man kan spille på en vanlig PC? Skolearbeidet krever ikke noe fancy, så jeg så for meg en billig PC på Black Friday ett eller annet sted. Men det hadde vært så gøy for ham å ha en PC som han kunne spille noe på, litt mer avansert enn tetris... Noen som vet av en bra og billig PC som også kan brukes til å spille på? Hva må jeg ev. se etter i jungelen av PCer?

Anonymkode: 4faf3...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg hva du mener er billig men du skal lete lenge før du finner en bærbar som egner seg til spilling og som samtidig er billig, hvor my penger ser du for deg å bruke på pc?.

Anonymkode: a0511...e19

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter en med dedikert skjermkort.

Kommer jo veldig an på hva du tenker prisnivået skal være på, og også hva slags spill han spiller. Kommer nok ikke unna å bruke minst 6-7000,- om den skal være nogenlunde brukanes til å spille på. Under det så vil det være mulig, selvsagt, men vil nok ikke bli en særlig god opplevelse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.... så for meg 3000-4000 max. Men skjønner nå at det kanskje ikke er så realistisk... 😛  Vi pleier ikke gi så dyre julegaver, men det hjelper litt når han uansett må ha den til skolebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

TS her.... så for meg 3000-4000 max. Men skjønner nå at det kanskje ikke er så realistisk... 😛  Vi pleier ikke gi så dyre julegaver, men det hjelper litt når han uansett må ha den til skolebruk.

Du må nok gå for 10-12k skal den duge til spilling. Asus ROG PC`er f.eks

Anonymkode: f1169...a08

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Jeg tror ikke at du får en pc til den prisen som du kan game tyngre spill på. 

Jeg har en vanlig pc og sjekket skjermkort og alt mulig. Så den kan spille litt lettere spill, men den sliter når jeg prøver å spiller tyngre spill (gidder stort sett ikke det da). Den kostet vel 6000 da jeg kjøpte den, men jeg må nok opp i pris neste gang jeg skal ha meg ny pc. 

Jeg har sett gamingpcer til rundt 7000-8000 og det er vel noe av det rimeligste du kan komme unna med tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det korte svaret på spørsmålet er: nei.

La meg male et bilde basert på fps: fps skal være høyt, til vanlig ligger på på rundt 250 på min 5 år gamle gaming pc, men fps dropper stadig siden pc er gammel osv, selv på enkle spill som lol - det begynner å bli trøblete rundt 100 fps.

Til sammenligning spilte min samboer en kort periode på en billig laptop i påvente av fiks på hans egen pc, da hadde han fps på 5 på det verste.

Tror dessverre guttungen blir skuffet dersom han skal glede seg til å spille på en billig laptop.

Anonymkode: 56dda...b6c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Da vil det nok være helt bortkastet og kjøpe en bærbar til han.

Hva med playstation eller Xbox? 

Passer bedre det du ser for deg i pris samtidig som han kan spille alle de spillene du nevner.

Kan legge til at man kan også koble til mus og tastatur på både playstation og xbox for og spille f.eks fortnite dersom det er det han er vandt til. Kan også spille sammen med kompiser som bruker PC 

Alternativt så kan du jo vurdere en entry level stasjonær gaming pc fra komplett. Blir dyrere men fremdeles bedre enn en gaming lap top i samme prisklasse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TarAldar1on skrev (2 timer siden):

Da vil det nok være helt bortkastet og kjøpe en bærbar til han.

Hva med playstation eller Xbox? 

Passer bedre det du ser for deg i pris samtidig som han kan spille alle de spillene du nevner.

Kan legge til at man kan også koble til mus og tastatur på både playstation og xbox for og spille f.eks fortnite dersom det er det han er vandt til. Kan også spille sammen med kompiser som bruker PC 

Alternativt så kan du jo vurdere en entry level stasjonær gaming pc fra komplett. Blir dyrere men fremdeles bedre enn en gaming lap top i samme prisklasse.

Takk for svar. Vi har ps4, det er den han spiller fortnite på. Men den bruker vi alle, i tv-stuen. Han planlegger oppussing av rommet sitt nå, og ønsker veldig å gjøre det om til et "gaming-rom". Men vi andre vil også ha tilgang til playstation, så han får ikke den med seg på rommet. Tenkte litt på PC av  den grunn (og at han trenger den for skolen). Blir kanskje litt rart å kjøpe enda en playstation pga at han vil ha et gaming-rom..?

Skal se litt hva som skjer med priser rundt Black Friday. Stasjonær PC er også greit, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser også etter en pc til jenta vår på 9 men kommer ikke under 7000 hvis det skal være gaming pc. Hun spiller bare The Sims 4 så det fungerer bra med en billig pc til 3000 kroner. Hun spiller på min pc nå så vi vet at det funker. Men vi har prøvd litt andre spill og de er mer hakkete og trege med billig pc. Synes 7000 er mye for en pc 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en "gaming"-laptop til 7000. Den har fungert helt greit til mange spill, men kunne absolutt vært bedre. Nå er det noen år siden jeg kjøpte den da, så nå får jeg nok ikke kjørt nyere spill. MÅ pcen være bærbar? Du kan få en god stasjonær til rundt 10k, og den vil det være lettere å bytte deler på senere enn en laptop. 

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overrasket over hva noen her tenker er dyrt og normalt for PC. En ny tlf koster jo over 10000 liksom men man vil bare bruke 4000 på en laptop? Da får man jo ikke noe bra pc :)

Stasjonær får man mer for pengene, som gamer selv ville jeg foretrukket det over en laptop, jeg synes også laptopskjerm er smått og lite behagelig å spille på (må nesten ha 17 tommer og da er det fort en veldig tung laptop). Men med stasjonær  mister han jo muligheten til å ta den med rundt om det er noe som trengs. Spiller han aller mest konsollspill og vil helst spille det også på rommet er det kanskje bedre med konsoll.. kanskje ps4 er billig brukt på finn? Jeg vet ikke helt prisene på konsoller.

Ville vurdert noe gavekortopplegg til jul så han kan få være med å bestemme litt selv hva som er viktig for ham? Vil ha ha pc han kan spille på eller en lett laptop han kan ha med rundt til skolearbeid og internett-surfing? Eller vil han egentlig ha konsoll på rommet sitt og bryr seg overhode ikke om å få ha pc?

Anonymkode: 5ee40...2c3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Takk for svar. Vi har ps4, det er den han spiller fortnite på. Men den bruker vi alle, i tv-stuen. Han planlegger oppussing av rommet sitt nå, og ønsker veldig å gjøre det om til et "gaming-rom". Men vi andre vil også ha tilgang til playstation, så han får ikke den med seg på rommet. Tenkte litt på PC av  den grunn (og at han trenger den for skolen). Blir kanskje litt rart å kjøpe enda en playstation pga at han vil ha et gaming-rom..?

Skal se litt hva som skjer med priser rundt Black Friday. Stasjonær PC er også greit, tenker jeg.

Vi har 2 stk playstation.😛 iom at ps5 er sluppet er det lett og få tak i ps4 til en rimelig penge

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke akkurat fifa og fortnite de spillene som krever mye av en maskin for å spilles da. Fortnite kan du spille på en mobil eller nettbrett liksom. FIFA har ikke heftig, tung grafikk.

Går nok helt fint å spille disse på en vanlig bærbar, uten ekstra påkostninger for å bli kalt ‘gaming-maskin’.

Anonymkode: f9322...4ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mulig å få kjøpt brukt? Ikke privat på finn liksom, men hva med på jobben din eller samboeren din sin?

Jeg jobber i IT, her bytter vi PCer hos utviklere hver 2-3 år. Disse er fullgode pcer til spilling, Disse pcene får vi enten overta gratis eller kjøpe ut billig, og det er overskudd av PC-er i bransjen. Om du har mulighet å finne kontakter i den retningen, så får du brukbar (brukt) PC for spilling, for 3-4 tusen. Du må da kjøpe ekstra skjerm og tastatur/mus, for utvikler/konsulent pcer er ofte små, lette bærbare, skjermen er oftest ikke stor og god nok for spilling. 

Anonymkode: bc01a...8f2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det mulig å få kjøpt brukt? Ikke privat på finn liksom, men hva med på jobben din eller samboeren din sin?

Jeg jobber i IT, her bytter vi PCer hos utviklere hver 2-3 år. Disse er fullgode pcer til spilling, Disse pcene får vi enten overta gratis eller kjøpe ut billig, og det er overskudd av PC-er i bransjen. Om du har mulighet å finne kontakter i den retningen, så får du brukbar (brukt) PC for spilling, for 3-4 tusen. Du må da kjøpe ekstra skjerm og tastatur/mus, for utvikler/konsulent pcer er ofte små, lette bærbare, skjermen er oftest ikke stor og god nok for spilling. 

ja, glemte jo å skrive, disse pc-er er ofte oppmot 20 tusen å få kjøpt nye. Og er bare 3 år gamle nå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå er vel ikke akkurat fifa og fortnite de spillene som krever mye av en maskin for å spilles da. Fortnite kan du spille på en mobil eller nettbrett liksom. FIFA har ikke heftig, tung grafikk.

Går nok helt fint å spille disse på en vanlig bærbar, uten ekstra påkostninger for å bli kalt ‘gaming-maskin’.

Anonymkode: f9322...4ff

Nå er det jo en viss forskjell mellom mobil og pc versjonene av spill, Fortnite er f.eks. et spill der det er nødvendig med høy FPS.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ja, glemte jo å skrive, disse pc-er er ofte oppmot 20 tusen å få kjøpt nye. Og er bare 3 år gamle nå. 

Hvilke grafikkort er i disse maskinene?, veldig ofte så er disse maskinene dyre p.g.a. maskinvare som CPU, RAM og SSD men grafikkortene er som regel veldig dårlig så lenge maskinene ikke er brukt til 3D eller videoredigering.

Anonymkode: a0511...e19

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på universitetet selv, vi er mange tusen ansatte, og her bytter vi PCer over en lav sko. Lurer ofte på hva som skjer med de PCene vi leverer fra oss, som egentlig er helt OK, men mangler støtte for nyere saksbehandlingsverktøy, eller batterikapasiteten er blitt lav etc. Skulle vært mulig for ansatte å få kjøpt slike til en billig penge, for hjemmebruk...... Mulig at noen av disse er greie nok for fortnite, for eksempel...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...