AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #1 Skrevet 17. november 2021 Venter barn nr 2, og denne skal ikke ammes. Ønsker dog å pumpe så langt det går - om det blir full- eller delpumping vil vise seg. Men hva bør jeg skaffe av utstyr ut over flasker/pumpe? Og hva bør jeg være forberedt på? Anonymkode: 32c50...392
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #2 Skrevet 17. november 2021 At det suger all livsglede ut av deg. Anonymkode: bc42f...b27 1
Gåsemor Skrevet 17. november 2021 #3 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Venter barn nr 2, og denne skal ikke ammes. Ønsker dog å pumpe så langt det går - om det blir full- eller delpumping vil vise seg. Men hva bør jeg skaffe av utstyr ut over flasker/pumpe? Og hva bør jeg være forberedt på? Anonymkode: 32c50...392 Pumpebh 😁 Hva du bør være forberedt på er inviduelt, men for meg føltes det tidkrevende, og tappet meg for energi mentalt 🥴 hvis det ikke er nok melk, er det bedre å gi litt morsmelk hver dag i en lengre periode enn å fullpumpe i kortere tid for å få fordelen av morsmelk om det ga mening? 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #4 Skrevet 17. november 2021 Jeg har pumpet i nøyaktig 3 mnd i dag. Jeg har ikke nok melk til alle måltider, så har vært mye pumping for å få ut mest mulig. Pumper 8 ganger i døgnet. Jeg leier pumpe av helsestasjonen, samme som de bruker på sykehusene. Den er veldig effektiv. Koking og sterilisering tar jeg en gang om dagen, så har kjøpt utstyr så jeg har til 8 ganger før jeg må koke/sterilisere. Er tidskrevende, så jeg synes det hjelper veldig å "bare" styre med koking/sterilisering på kvelden. Bruker en stor kjele som jeg legger alt i, da står det å ordner seg selv. Anonymkode: dc061...d21
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #5 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har pumpet i nøyaktig 3 mnd i dag. Jeg har ikke nok melk til alle måltider, så har vært mye pumping for å få ut mest mulig. Pumper 8 ganger i døgnet. Jeg leier pumpe av helsestasjonen, samme som de bruker på sykehusene. Den er veldig effektiv. Koking og sterilisering tar jeg en gang om dagen, så har kjøpt utstyr så jeg har til 8 ganger før jeg må koke/sterilisere. Er tidskrevende, så jeg synes det hjelper veldig å "bare" styre med koking/sterilisering på kvelden. Bruker en stor kjele som jeg legger alt i, da står det å ordner seg selv. Anonymkode: dc061...d21 Tar av meg hatten for dere som holder på med pumping og mme. Et salig slit. Husk at dere skal kose dere med babyen også da❤️ Hilsen 3 barns mor som har ammet 2 og pumpet i 3 uker med tredjemann nå får flaske. Anonymkode: d0cf6...d48
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #6 Skrevet 17. november 2021 Vær forberedt på at det kanskje ikke blir like mye melk som da du ammet førsten. Ikke alle bryst er så pumpevennlige Lykke til! Anonymkode: f97fa...f6a
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #7 Skrevet 17. november 2021 Jeg ville leid en sykehuspumpe siden den er veldig kraftig, og en Elive til når du trenger å være mobil. Twistshake har 60% på flaskesterilisator nå. Den er fantastisk med tørkefunksjon etterpå også. Sparer mye tid. Anonymkode: 1e7a9...d80 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #8 Skrevet 17. november 2021 Ja hatten av til alle dere pumpemødre! Jeg måtte pumpe til alle måltider i 1 uke og følte at jeg knapt hadde tid til annet. Evig takknemlig og ydmyk for at ammingen gikk så lekende lett med med alle 3 barna (Bortsett fra nr 2 som jeg måtte pumpe melk til i 1 uke pga svakhet i fbm gulsott). Det beste tipset jeg kan gi er å ha nok utstyr, og flasketutter fra ulike merker. Ikke alle babyer "skjønner" alle flasketutter. Men tenk miljø og unødvendig plastforbruk; du finner masse flott på finn.no. Selv hadde jeg mikrobølgeovnen stående på soverommet så jeg slapp all flyingen på nattestid. Jeg brukte manuell pumpe som måtte vaskes og desinfiseres etter hver gang, og i starten spiste babyen annenhver time døgnet rundt 🤯. Igjen; utrolig ydmyk og takknemlig for at jeg stort sett bare har kunnet velte ut puppen for å tilby perfekte måltider uten oppvask, sterilisering, koking og styr. Anonymkode: 5f4b8...ea5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #9 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): At det suger all livsglede ut av deg. Anonymkode: bc42f...b27 Absolutt ingenting kan være verre enn hvordan jeg opplevde ammingen forrige gang 😅 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vær forberedt på at det kanskje ikke blir like mye melk som da du ammet førsten. Ikke alle bryst er så pumpevennlige Lykke til! Anonymkode: f97fa...f6a Det er jeg - men opplevde at pumping gikk veldig fint sist. Kan jeg da tro det vil det denne gangen også eller kan slikt endre seg? takk for alle råd! Anonymkode: 32c50...392 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #10 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Absolutt ingenting kan være verre enn hvordan jeg opplevde ammingen forrige gang 😅 Det er jeg - men opplevde at pumping gikk veldig fint sist. Kan jeg da tro det vil det denne gangen også eller kan slikt endre seg? takk for alle råd! Anonymkode: 32c50...392 Siden du allerede har positiv erfaring med pumping er du nok mer forberedt enn oss som pumpet uten å ønske det. Over til utstyr, dobbel elektrisk pumpe ville jeg valgt. Pumpebh, om du ikke velger elvie. To-tre ulike flasker med smokker, til du finner ut hvilket merke ungen foretrekker. Dampsterilisator, som står på benken, veldig enkelt å hive alt oppi der for sterilisering, sammen med mikroposer for sterilisering om det bare er en flaske, smokk eller pumpedeler. Veldig kjekke å ha med seg på tur også. Mme, for å kunne supplere om det ikke er nok pumpet mm hele tiden. Skulle jeg valgt pumping fremfor (del)amming hadde jeg nok supplert noen måltider med mme uansett, da det krever ekstremt mye pumping for å fullpumpe. For å faktisk ha tid til andre ting enn pumping, mating, vasking og sterilisering, som det blir mye av i starten, så hadde det vært mitt valg. Anonymkode: 75169...0af
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #11 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Siden du allerede har positiv erfaring med pumping er du nok mer forberedt enn oss som pumpet uten å ønske det. Over til utstyr, dobbel elektrisk pumpe ville jeg valgt. Pumpebh, om du ikke velger elvie. To-tre ulike flasker med smokker, til du finner ut hvilket merke ungen foretrekker. Dampsterilisator, som står på benken, veldig enkelt å hive alt oppi der for sterilisering, sammen med mikroposer for sterilisering om det bare er en flaske, smokk eller pumpedeler. Veldig kjekke å ha med seg på tur også. Mme, for å kunne supplere om det ikke er nok pumpet mm hele tiden. Skulle jeg valgt pumping fremfor (del)amming hadde jeg nok supplert noen måltider med mme uansett, da det krever ekstremt mye pumping for å fullpumpe. For å faktisk ha tid til andre ting enn pumping, mating, vasking og sterilisering, som det blir mye av i starten, så hadde det vært mitt valg. Anonymkode: 75169...0af Glemte en ting, kjølebag beregnet for flasker. Når du skal ha med deg pumpet mm ut er det greit å ha noe som holder det kaldt pga holdbarheten. Anonymkode: 75169...0af
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #12 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Siden du allerede har positiv erfaring med pumping er du nok mer forberedt enn oss som pumpet uten å ønske det. Over til utstyr, dobbel elektrisk pumpe ville jeg valgt. Pumpebh, om du ikke velger elvie. To-tre ulike flasker med smokker, til du finner ut hvilket merke ungen foretrekker. Dampsterilisator, som står på benken, veldig enkelt å hive alt oppi der for sterilisering, sammen med mikroposer for sterilisering om det bare er en flaske, smokk eller pumpedeler. Veldig kjekke å ha med seg på tur også. Mme, for å kunne supplere om det ikke er nok pumpet mm hele tiden. Skulle jeg valgt pumping fremfor (del)amming hadde jeg nok supplert noen måltider med mme uansett, da det krever ekstremt mye pumping for å fullpumpe. For å faktisk ha tid til andre ting enn pumping, mating, vasking og sterilisering, som det blir mye av i starten, så hadde det vært mitt valg. Anonymkode: 75169...0af Takk for gode tips! Jeg pumpet litt sist, men ikke i nærheten av fullpumping da - men opplevde god effekt de gangene jeg pumpet Delpumping er absolutt et alternativ, jeg har ikke tenkt å være lenket til pumpen 24/7, så hvis MME må til er jeg forberedt på det Anonymkode: 32c50...392 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå