Gå til innhold

Hatet skremmer meg mer enn noe annet.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg merker ikke noe til det for jeg holder meg unna sånne debatter. Om man plages av noe er det beste å ikke oppsøke det. 

Ser noen poster i ny og ne fra bekjente på facebook fra begge sider av debatten men scroller bare forbi og har ikke sett noen av dem direkte hate på den andre siden. 

• Liker 5
Skrevet
Tunique skrev (13 minutter siden):

Det hatet som nå vokser frem i samfunnet mellom vaksinerte og uvaksinerte skremmer meg langt mer enn covid. Vi må ikke glemme fundamentale rettigheter vi har som fri og selvstendige individer i et demokratisk land og ikke la frykten løpe fullstendig av med oss. På sikt kan dette hatet og segregeringen ødelegge tilliten mellom mennesker og myndigheter. I Norge er størstedelen av befolkningen fullvaksinert og dermed blir det i mine øyne nesten absurd at man beskylder en liten gruppe for å være årsaken til det voksende antall smittede. Da burde heller begynne å stille spørsmål ved hvor effektiv disse vaksinene er og om det er riktig å fylle ennå mer av disse stoffene inn i kroppen sin.

Lurer på om det er spesielt på KG? Ingen bryr seg om dette til vanlig rundt meg i hvert fall. Litt småprat og latter i lunsjen i dag om at så mange fullvaksinerte er innlagt. Det er aldri snakk om hvem av oss som er vaksinert eller ei. 

• Liker 14
Skrevet
Kaur skrev (33 minutter siden):

Jeg merker ikke noe til det for jeg holder meg unna sånne debatter. Om man plages av noe er det beste å ikke oppsøke det. 

Ser noen poster i ny og ne fra bekjente på facebook fra begge sider av debatten men scroller bare forbi og har ikke sett noen av dem direkte hate på den andre siden. 

Det er ikke debatten som er problemet. Der kan man i det minste komme med motforestillinger.

Debatten er bare et symptom, ikke en årsak. Problemet er at det fins såpass mange mennesker som er villige til å både støtte, å heie fram og å delta i hets og heksejakt. Og som enten ikke forstår problematikken, eller mangler totalt sans for proporsjoner.

• Liker 19
Skrevet

Enig i at hatet er skremmende. Og rart å hate noen bare for at de ikke er veldig intelligente eller kan god kildekritikk, det kan de jo ikke noe for. Selv har jeg valgt å avfølge de som poster i vei med merkelige antivaxxteorier på facebook, da slipper jeg å forholde meg til det.

• Liker 6
Skrevet

Ikke vær redd ❤️ Skuffet ja. Men, ikke synk inn i frykt. De som viser hat og aggresjon nå lever i frykt. Det er ingenting å frykte. Håp heller på at folk klarer å gi slipp på frykten. Sånn at de klarer å tenke klart. 

• Liker 14
Skrevet
Justlooking skrev (4 timer siden):

Lurer på om det er spesielt på KG? Ingen bryr seg om dette til vanlig rundt meg i hvert fall. Litt småprat og latter i lunsjen i dag om at så mange fullvaksinerte er innlagt. Det er aldri snakk om hvem av oss som er vaksinert eller ei. 

Ja, det er virkelig noe å le av

• Liker 7
Skrevet

Problemet er når konsekvensene rammer den enkelte, da er det kanskje ikke like lett å holde seg nøytral.

• Liker 5
Skrevet
Callisto83 skrev (8 minutter siden):

Problemet er når konsekvensene rammer den enkelte, da er det kanskje ikke like lett å holde seg nøytral.

Husk at noen kjenner de som er rammet av alvorlige vaksinebivirkninger og, og ser konsekvensen av å leve med det på ubestemt tid. 

• Liker 24
Skrevet

Vi blir vel alle rammet av antivaxxer-bivirkninger når tiltak kommer tilbake. Langtidsvirkningene av det er vanskelig å si hva blir, men korttidsvirkningene er det liten tvil om at vil bli ganske ille. 

For å forebygge motsetninger og hat bør tiltak fordeles etter bidrag til å ende krisen. Bidrar man lite, og ikke vaksinerer seg, bør det bøter med å ta en større del av byrden for tiltak. Det er helt rettferdig.

• Liker 8
Skrevet

Litt mer ydmykhet fra helsemyndigheter og litt mindre name calling som konspirasjonsteoretikere og høyrevridd om folk som er tilbakeholden til vaksiner hadde vært på sin plass for å kunne demme opp polariseringen litt.

• Liker 22
Skrevet
Klump skrev (2 timer siden):

Ja, det er virkelig noe å le av

Litt ironisk er det lov å være når vaksinen som fremsto som redningen på alt ikke er det. Mye mulig at de som smålo er fullvaksinerte for det vet vi jo ikke. Takke meg til litt smålatter og lett tone i lunsjen enn gravalvor og frykt. Alle trenger litt letthet og ikke grave seg ned i problemene i en lunsjpause. Hos oss er det ingen fokus på frykt heldigvis 👍

• Liker 9
Skrevet
Example skrev (29 minutter siden):

Vi blir vel alle rammet av antivaxxer-bivirkninger når tiltak kommer tilbake. Langtidsvirkningene av det er vanskelig å si hva blir, men korttidsvirkningene er det liten tvil om at vil bli ganske ille. 

For å forebygge motsetninger og hat bør tiltak fordeles etter bidrag til å ende krisen. Bidrar man lite, og ikke vaksinerer seg, bør det bøter med å ta en større del av byrden for tiltak. Det er helt rettferdig.

Så du mener at det kun er uvaksinerte som står bak økt smitte ? Ingenting å gjøre med at når myndigheter trappet ned tiltak så gikk folk ut, som om de var kuer sluppet ut på våren. Vaksinerte som føler seg immune og passer seg overhodet ikke skremmer meg mer en uvaksinerte som fortsatt er forsiktige. 

Sykehusene sliter på grunn av for lav kapasitet, og det ble nevnt i mediene at det ikke skyldes corona pasienter men RS virus, brudd og lignende. 

Hvorfor blir det ikke mer fokus på den latterlige kapasiteten i sykehusene. Med så mange innbyggere så må jammen ikke mye til for å velte skuta. Hva er blitt gjort for å øke kapasiteten siden pandemien startet ? 

Når det blir vanskeligere tilgang til svenske og danske ansatte så kollapser nesten systemet. 

Hvordan klarte sykehusene å håndtere det når influensa stod for enda flere sykehus innleggelser en corona ? 

Det  ble sagt at grunnen til tiltak var for å ikke overbelaste helse sektoren. Så det er helt i orden at gi fra oss grunnleggende menneske rettigheter, akseptere at samfunnet ender opp som kontroll stat der vi ikke engang får lov til å bestemme over hvor egen kropp ? Kun 22 døde av eller med corona i aldersgruppen under 50 år, det tider på at avstand og munnbind fungerer. 

Hva er grunnen til å innføre coronapass ? der privat helse informasjon skal vises fram til dørvakter. Og gjester allikevel kan bli smittet. 

Så uvaksinerte skal akseptere å bli uglesett, presset har vært enormt med tanke på at vaksinen er FRIVILLIG. For at  vaksinerte kan gå på restauranter og konserter og smitte hverandre. For så å gi uvaksinerte skyldan for alt som går galt. 

Hvorfor pøser ikke myndigheter noen milliarder på å ruste opp helse sektoren ? 

Verden er blitt fullstendig gal ! 

• Liker 29
Skrevet (endret)
NewName skrev (14 timer siden):

Hvorfor blir det ikke mer fokus på den latterlige kapasiteten i sykehusene. Med så mange innbyggere så må jammen ikke mye til for å velte skuta. Hva er blitt gjort for å øke kapasiteten siden pandemien startet ? 

Enig! og husk at argumentet for de "svært inngripene tiltakene" som ble innført i mars 20 var i all hovedsak å gi helsevesenet tid til å bygge seg opp og forberede seg.. Har vel ikke sett så mye til det.

Endret av LeneXCII
  • Liker 23
Gjest Sirisiri10
Skrevet
Example skrev (16 timer siden):

Logikken din:

Vaksinerte skal få lov å spre smitte og bidra til belastning på sykehusene. Så lenge de er vaksinert har de ikke noe ansvar lengre. Selv om vaksineeffekten begynner å avta og de fleste nå stiller seg på lik linje med uvaksinerte som ikke har hatt covid. 

Mens en uvaksinert som følger smittevern nøye og bidrar til mindre smitte skal straffes. 

Logikken din er altså at det er ikke så farlig med utfallet så lenge folk gjør det du ønsker 🤷‍♀️

Skrevet (endret)

Så vaksiner dere da, så slipper dere å føle at dere er nederst på rangstigen.

Endret av Honey Dew
  • Liker 8
Gjest Sirisiri10
Skrevet
Honey Dew skrev (1 time siden):

Så vaksiner dere da, så slipper dere å være nede på rangstigen.

Neste gang kan det være du som havnet nederst på rangstigen for noe du tror og tenker, ønsker eller ikke ønsker å gjøre.

Skal vi tvinge alle til å tenke og handle likt, eller skal vi begynne å bli litt mer aksepterende folk? 

Og ja, jeg vet det handler om covid. Men hjelper det virkelig å se ned på folk, dømme folk og straffe de for å få de til å ta vaksinen? Eller finnes det bedre måter samtidig som vi behandler hverandre bra? 

Jeg vet ihvertfall at de menneskene jeg har hatt rundt meg som jeg kan snakke med ang vaksinen om, men ikke bli dømt eller sett ned på, hverken ved hva jeg tenker eller om jeg tar vaksinen eller ikke, har vært de menneskene som har hatt størst påvirkning på meg på en positiv måte. Da er det lettere å spørre, uten å føle at man må forsvare valgene sine. 

Skrevet
Sirisiri10 skrev (7 timer siden):

Logikken din:

Vaksinerte skal få lov å spre smitte og bidra til belastning på sykehusene. Så lenge de er vaksinert har de ikke noe ansvar lengre. Selv om vaksineeffekten begynner å avta og de fleste nå stiller seg på lik linje med uvaksinerte som ikke har hatt covid. 

Mens en uvaksinert som følger smittevern nøye og bidrar til mindre smitte skal straffes. 

Logikken din er altså at det er ikke så farlig med utfallet så lenge folk gjør det du ønsker 🤷‍♀️

Logikken min: hold samfunnet så åpent som overhodet mulig. Er det behov for å stramme inn, stram inn blant de uvaksinerte. 

For en uvaksinert som "følger smittevern nøye og bidrar til lite smitte" vil jo ikke dette ramme særlig hardt. Det vil dog ramme uvaksinerte som har hatt del i gjenåpningen med de andre ganske hardt.

• Liker 9
Skrevet (endret)
On 11/17/2021 at 12:15 PM, Justlooking said:

Jeg håper på en måte at dette er "bare er her inne", selv om det jeg ser her er ille nok. Men ikke glem at om mye av det som blir slengt ut her er det de samme også tenker når de møter uvaksinerte blant venner og kolleger så er det skummelt. Jeg vet om noen som ikke tør å "stå frem/si" at de ikke har tatt vaksine etter å ha hørt hva som blir diskutert i uformelle settinger/lunsjen etc. 

Endret av laraf
  • Opprett ny...