AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #1 Skrevet 17. november 2021 Har hatt en dårlig periode og har levd skikkelig usunt når det kommer til mat. Har gaflet i meg fast food og sittet mye i ro foran tv og har nå fått litt rundt magen og alle klærne mine er ubehagelig å gå med for jeg kjenner de begynner å bli for små. Nå har jeg klart å lage en fast liten trim rutine som jeg gjennomfører hver dag. Så jeg er i gang sånn sett. Jeg vil få av meg de trøstespise kiloene som jeg overhodet ikke kler. Men det står verre til med kosten. Siden jeg spiser usunn næringsfattig mat blir jeg fort sulten igjen og har ikke ork eller humør til å tenke sunt. Da vil jeg bare forte meg i butikken og kjøpe de enkle usunne middagsvariantene som jeg har spist alt for lenge nå, fordi det tar liten plass i handleposen (kjører buss til og fra butikken )og raskere å tilberede. Jeg er heller ikke noe flink til å lage mat så har blitt sånn at jeg holder meg til det jeg faktisk får til som ofte blir halv fabrikat og sauser på glass osv. Jeg lurer på om noen her har tips til sunne middagsretter som er enkle å lage og som ikke trenger så himla mye ingredienser.? Jeg blir demotivert av oppskrifter som liksom skal være så enkle og raske og så viser det seg at man trenger 20 ingredienser og ofte ting som jeg ikke bruker om igjen og glemmer sånn at det bare ligger å råtner i kjøleskapet. Jeg vet man kan bruke det i andre retter men jeg har bare ikke ork og humør til å tenke kreativt når det kommer til mat akkurat på dette tidspunktet. Det får komme senere når jeg har fått hjula i gang. Jeg vil bare komme i gang med å spise sunt. Så enkle, sunne og raske middagsoppskrifter tas imot med stor takknemlighet Anonymkode: 70033...dd7 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #2 Skrevet 17. november 2021 Havregrøt, stekt fisk eller panert fisk med gode grønnsaker, diverse wraps med salat og magert kjøtt, omeletter, supper, gryteretter, grove pannekaker osv. Vi kjører ofte fiskekake sandwich i en hektisk hverdag - da er det bare stekte fiskekaker på grovt brød med salat/rødløk/paprika/tomater, hvitløksdressing og hjemmelagde potetbåter f.eks. :-) Ofte er det også mengden av det man spiser man må være obs på, jeg overspiste i flere måneder uten at jeg "merket" det selv. Vi spiser også mye halvfabrikat (toro supper/gryter) og lignende, men vi "fyller" på med sunne ingredienser. I tomatsuppe slenger jeg oppi fullkornsmakaroni og egg for eksempel, og til blomkålsuppa deres har vi oppi ekstra blomkål. Anonymkode: 5b5ee...13b 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #3 Skrevet 17. november 2021 Er i akuratt samme situasjon så følger tråden og håper på gode råd til enkel mat å lage men som samtidig er sunn, holder en lenge mett og med færre kalorier. Mitt problem er trøstespising på kvelden, fordi jeg kjeder meg og vonde følelser kommer før leggetid spiser jeg og spiser og spiser Anonymkode: aa5d6...d56
Tarzani Skrevet 17. november 2021 #4 Skrevet 17. november 2021 Egg, kylling og svinekjøtt er supermat synes jeg. Det metter godt og har få kalorier. Bare pass på å ikke servere det med fete sauser og haugevis med pasta.. prøv deg frem og lær deg noen gode salater, da kan du gjerne bruke endel av de samme ingrediensene i flere forskjellige retter. Av egen erfaring så er mitt aller beste tips til deg å kutte ut snop/kaker o.l. i et par uker. Etter en stund går sukkersuget over. Deretter kan du gå over til å kose deg med sunnere varianter på kveldstid. Jeg elsker å kose meg i sofaen når ungene er i seng, og det ville være vanskelig for meg å motivere meg til livsstilsendring dersom jeg ikke noensinne skulle kunne kose meg igjen. Eks: Frosne druer, rista kikerter, hjemmelaget gelé av fun light, gulrotstaver, blåbær, bringebær.. Og på lørdagen kjøper jeg smågodt. Men i stedet for å tømme en pose på 300/400g, kjøper jeg mellom 5-7 biter som jeg klipper i 4. Det smaker akkurat like godt som vanlig, og det føles som jeg spiser og koser meg som normalt, men det er himmel og hav i forskjell når det kommer til kalorier.
LadyGrey Skrevet 17. november 2021 #5 Skrevet 17. november 2021 Man kommer langt ved å kutte mat som er ultraprossesert og mat som inneholder mye sukker og mel som sender blodsukkeret til himmels. Spis råvarer. Grønnsaker, kjøtt, fisk, bær og frukt. Jo mindre sukker man spiser, jo mindre cravings får man. Bruk viljestyrken på kostholdet og drit i trening til vekta er der du vil den skal være. Jeg tenker at er man overvektig pga kosthold må man endre kostholdet, siden det er årsaken til vektøkningen. Å begynne å trene gjør absolutt ingenting med årsaken til overvekt.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #6 Skrevet 17. november 2021 LadyGrey skrev (41 minutter siden): Bruk viljestyrken på kostholdet og drit i trening til vekta er der du vil den skal være. Jeg tenker at er man overvektig pga kosthold må man endre kostholdet, siden det er årsaken til vektøkningen. Å begynne å trene gjør absolutt ingenting med årsaken til overvekt. Jeg forsto ikke helt dette. Det er vel bra at jeg har funnet motivasjon og glede i å gjøre litt trim hver dag? Kjenner jeg blir litt lystigere i hodet av det og. Og nå vil jeg endre matvanene mine også. Takker for tipsene ❤ Anonymkode: 70033...dd7 6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #7 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Havregrøt, stekt fisk eller panert fisk med gode grønnsaker, diverse wraps med salat og magert kjøtt, omeletter, supper, gryteretter, grove pannekaker osv. Vi kjører ofte fiskekake sandwich i en hektisk hverdag - da er det bare stekte fiskekaker på grovt brød med salat/rødløk/paprika/tomater, hvitløksdressing og hjemmelagde potetbåter f.eks. 🙂 Ofte er det også mengden av det man spiser man må være obs på, jeg overspiste i flere måneder uten at jeg "merket" det selv. Vi spiser også mye halvfabrikat (toro supper/gryter) og lignende, men vi "fyller" på med sunne ingredienser. I tomatsuppe slenger jeg oppi fullkornsmakaroni og egg for eksempel, og til blomkålsuppa deres har vi oppi ekstra blomkål. Anonymkode: 5b5ee...13b Havregrøt er veldig mye kalorier i. «En posjon» er i virkeligheten mye mer enn det pakken sier (40g) Anonymkode: 6ac2b...075 2
LadyGrey Skrevet 17. november 2021 #9 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg forsto ikke helt dette. Det er vel bra at jeg har funnet motivasjon og glede i å gjøre litt trim hver dag? Kjenner jeg blir litt lystigere i hodet av det og. Og nå vil jeg endre matvanene mine også. Takker for tipsene ❤ Anonymkode: 70033...dd7 Ja absolutt! Hvis du har motivasjon og energi er det selfølgelig bra. Det jeg mente er at mange fokuserer mye på å bevege seg, og ikke fokuserer på sunn og ren mat. 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #10 Skrevet 17. november 2021 LadyGrey skrev (1 minutt siden): Ja absolutt! Hvis du har motivasjon og energi er det selfølgelig bra. Det jeg mente er at mange fokuserer mye på å bevege seg, og ikke fokuserer på sunn og ren mat. Viktig å bevege seg også for den mentale helsen sin del. Anonymkode: 7144e...f4f 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #11 Skrevet 17. november 2021 LadyGrey skrev (4 minutter siden): Ja absolutt! Hvis du har motivasjon og energi er det selfølgelig bra. Det jeg mente er at mange fokuserer mye på å bevege seg, og ikke fokuserer på sunn og ren mat. Ok sånn ja, da forstår jeg 🙂 Treningen har gjort til at jeg blir tørst og sluker mye vann mens jeg holder på. Det har gitt mersmak og har begynt å drikke mere vann til måltidene istedetfor brus hele tiden eller saft. Håper jeg etterhvert skal klare å kutte brusen helt Anonymkode: 70033...dd7 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #12 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Havregrøt er veldig mye kalorier i. «En posjon» er i virkeligheten mye mer enn det pakken sier (40g) Anonymkode: 6ac2b...075 Hmm det var en strek i regningen, hadde tenkt til å kjøpe havregryn og noe bær Anonymkode: 70033...dd7
Zidji Skrevet 17. november 2021 #13 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hmm det var en strek i regningen, hadde tenkt til å kjøpe havregryn og noe bær Anonymkode: 70033...dd7 Det kan du fint gjøre Jeg spiser mye av den Express havegrøt; rosin og vanilje. Det er 360 kalorier for 100 g. Ett måltid skal innholde ca 400-500 kalorier, så da har du ca 150 kalorier du kan bruke til å toppe med bær, banan (som metter godt) eller pittelitt nøtter for eksempel. Og så drikk mye vann til så blir du mett 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #14 Skrevet 17. november 2021 Trikset er å handle på forhånd slik at du har base for sunne og enkle matretter uten at du må haste innom butikken mens du er sulten. En veldig enkel leveregel er å redusere inntaket av raske karbohydrater; sukker, pasta, ris, potet og brød. Fyll heller på med grønnsaker, fisk, kjøtt, litt frukt og meieriprodukter. Jeg syns det er veldig godt med omelett som jeg lager på to egg, rett før den er ferdigstekt legger jeg på noen skiver røykalaks før jeg "bretter" omeletten. Hvis du har blender kan du å forhånd mikse egg med noen spinatblader. Det er blir en sunn og mettende enkel matrett. Ellers er jeg litt enig i det som sies o havregrøt. Det er antagelig ikke slankekost. Men i moderate mengder er det selvsagt helt OK. Anonymkode: 80122...e7c
drue Skrevet 17. november 2021 #15 Skrevet 17. november 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg forsto ikke helt dette. Det er vel bra at jeg har funnet motivasjon og glede i å gjøre litt trim hver dag? Kjenner jeg blir litt lystigere i hodet av det og. Og nå vil jeg endre matvanene mine også. Takker for tipsene ❤ Anonymkode: 70033...dd7 Kjempebra at du trener! For meg så er det mye lettere å holde meg til et sunt kosthold når jeg trener ved siden av Jeg vil jo gi kroppen næring for å bygge opp under treningen! 1
drue Skrevet 17. november 2021 #16 Skrevet 17. november 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Trikset er å handle på forhånd slik at du har base for sunne og enkle matretter uten at du må haste innom butikken mens du er sulten. En veldig enkel leveregel er å redusere inntaket av raske karbohydrater; sukker, pasta, ris, potet og brød. Fyll heller på med grønnsaker, fisk, kjøtt, litt frukt og meieriprodukter. Jeg syns det er veldig godt med omelett som jeg lager på to egg, rett før den er ferdigstekt legger jeg på noen skiver røykalaks før jeg "bretter" omeletten. Hvis du har blender kan du å forhånd mikse egg med noen spinatblader. Det er blir en sunn og mettende enkel matrett. Ellers er jeg litt enig i det som sies o havregrøt. Det er antagelig ikke slankekost. Men i moderate mengder er det selvsagt helt OK. Anonymkode: 80122...e7c Det er ingen grunn til å kutte ut verken pasta, ris, potet eller brød. Man kan fint gå ned i vekt og ha alle disse i kostholdet sitt. Potet er dessuten matvare med høyste score på metthetsindeks, pluss god næring for kroppen. Absolutt en plass i et balansert kosthold! Ingen grunn til å kutte ut karbohydrater. TS - spis matvarer som er bra for kroppen. Du kan fint spise brød, potet, ris eller pasta hvis dette er matvarer du liker. Alt handler om mengder! Når man spiser i kaloriunderskudd kan man føle seg litt mer sulten, og da syns jeg det hjelper å spise en del grønnsaker til hvert måltid. Du kan spise store volum av mange grønnsaker på grunn av at de inneholder få kalorier, og dette kan bidra til å hjelpe på metthetsfølelsen 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #17 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (På 17.11.2021 den 11.56): Har hatt en dårlig periode og har levd skikkelig usunt når det kommer til mat. Har gaflet i meg fast food og sittet mye i ro foran tv og har nå fått litt rundt magen og alle klærne mine er ubehagelig å gå med for jeg kjenner de begynner å bli for små. Nå har jeg klart å lage en fast liten trim rutine som jeg gjennomfører hver dag. Så jeg er i gang sånn sett. Jeg vil få av meg de trøstespise kiloene som jeg overhodet ikke kler. Men det står verre til med kosten. Siden jeg spiser usunn næringsfattig mat blir jeg fort sulten igjen og har ikke ork eller humør til å tenke sunt. Da vil jeg bare forte meg i butikken og kjøpe de enkle usunne middagsvariantene som jeg har spist alt for lenge nå, fordi det tar liten plass i handleposen (kjører buss til og fra butikken )og raskere å tilberede. Jeg er heller ikke noe flink til å lage mat så har blitt sånn at jeg holder meg til det jeg faktisk får til som ofte blir halv fabrikat og sauser på glass osv. Jeg lurer på om noen her har tips til sunne middagsretter som er enkle å lage og som ikke trenger så himla mye ingredienser.? Jeg blir demotivert av oppskrifter som liksom skal være så enkle og raske og så viser det seg at man trenger 20 ingredienser og ofte ting som jeg ikke bruker om igjen og glemmer sånn at det bare ligger å råtner i kjøleskapet. Jeg vet man kan bruke det i andre retter men jeg har bare ikke ork og humør til å tenke kreativt når det kommer til mat akkurat på dette tidspunktet. Det får komme senere når jeg har fått hjula i gang. Jeg vil bare komme i gang med å spise sunt. Så enkle, sunne og raske middagsoppskrifter tas imot med stor takknemlighet Anonymkode: 70033...dd7 Blomkålsuppe (ca 4 porsjoner så i kan fryse ned og bare ta opp) 1 stk blomkål 1 stk purre ½ stk hvitløk 25 g ingefær 2 ts karri 1½ dl kokosmelk (lett kan velges) 1 Ts grønnsaksbuljong 1 ss olje 10 dl vann ¼ ts pepper Varm opp stekeovnen til 200 °C varmluft. Del blomkålen i mindre buketter. Del purren i to på langs, skyll den i kaldt vann, og kutt den i skiver. Skrell og finhakk den halvehvitløken og ingefæren (se tips). Varm opp en kjele til middels høy varme, og ha i litt olje. Stek blomkålen, purren, hvitløken, ingefæren, karrien og ønsket mengde av chiliflakene, i omtrent 5 minutter, til løken er blank. Ha i 1 liter vann, kokosmelken og grønnsaksbuljongen, og kok opp. Kok grønnsakene i omtrent 12–15 minutter, til de er møre. Kjør suppen jevn med en stavmikser. Spe med mer vann hvis du synes den blir for tynn. Jeg spiser den med grovt brød Gulrot og ingefærsuppe (også 4 porsjoner) 600 g Gulrøtter 2 Store sjalottløk 3 fedd Hvitløk 1 l Vann/grønnsakskraft 2 ts Fersk ingefær 0.5 Appelsin, saften Byggryn Skrell gulrøtter og kutt dem i terninger. Hakk opp løk og hvitløk og surr det sammen med gulrøtter på middels varme. Tilsett finhakket ingefær og chili. Bruk en romslig kjele med litt olje. Tilsett så grønnsakskraft eller buljong. La det koke til det er mørt. Rør inn appelsinsaft og bruk en stavmikser for å gjøre suppen glatt. Kok opp igjen og smak til med salt. Kok byggrynen parallelt med suppen 3 ss rapsolje 1 stk løk 4 fedd hvitløk ingefær, ca en tomme stor frisk 2 ss curry paste, indisk grønn 1 stk blomkål 1 pakke kokosmelk 100 g linser, røde kokte 100 g erter, små kokte grønne koriander, frisk til pynt(valgfritt) Rens og skjær løken i tynne skiver. Skrap skallet av ingefæren med en teskje. Riv (bruk den fineste siden av rivjernet) eller finhakk ingefæren og hvitløken. Rens og del blomkålen i buketter. Varm oljen i en kasserolle og tilsett løk, hvitløk, ingefær og chili. Fres noen minutter over middels varme, under stadig omrøring, til løken blir myk og gyllen. Tilsett currypasta og fres videre ett minutt. Ha i blomkålbukettene og litt salt, rør alt godt sammen. Hell i kokosmelken. Gi det hele et oppkok og la gryten småkoke i ca. 20 minutter. Blomkålen skal bli helt mør, men må ikke kokes til mos. Rør inn linser og erter mot slutten av koketiden. Smak til med mer salt om nødvendig. Pynt med grovhakket frisk koriander. Spiser med fullkornsris/blomkålris/grovt pitabrød 1 stk. søtpotet ¼ stk. granateple ¼ boks kikerter, hermetiske ½ ss vanlig olivenolje Slik gjør du det Ingredienser Slik gjør du det Vask og skrubb søtpotetene nøye, og del dem i to på langs. Gni snittflatene inn med olivenolje, og dryss over litt salt. Legg søtpotetene med snittflaten ned på et stekebrett med bakepapir. Bakes ved 200 grader i ca. 30 minutter, eller til de er helt møre. Hell laken av kikertene, og skyll dem godt i rennende kaldt vann. Tørk kikertene helt tørre med et rent kjøkkenhåndkle - her er det viktig at de blir helt tørre. Vend kikertene i olivenolje og salt, og fordel dem utover et stekebrett med bakepapir. Stekes i ovnen ved 200 grader i ca. 20-30 minutter. Vend rundt på kikertene et par ganger underveis i stekingen. De skal bli sprø og gylne på utsiden. Lag så en krydderblanding du liker og vend de nystekte kikertene i krydderblandingen. Server de bakte søtpotetene toppet med krydderstekte kikerter og granateplekjerner Anonymkode: 0181e...a7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå