AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #1 Skrevet 17. november 2021 Har skjønt at rekkefølgen blant annet har mye å si her, men skjønner ikke helt hvordan det best bør gjøres. Far skal ha sin foreldreperm etter min også skal han ha ferie. Permisjonen strekker seg over 2022 og 2023. Jeg tar både min andel av foreldrepermisjonen og fellesperioden. Anonymkode: ce762...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #2 Skrevet 17. november 2021 Hvis en av dere skal ha ulønnet perm og vil være sikker på at dere får de så må den starte dagen etter siste foreldrepermdag slik jeg har skjønt det. Altså kan ikke ha ferie feks imellom. Men - arbeidsgiver kan også fint si ja til ulønnet perm som ikke følger denne "reglen" det er vel bare at da mister du det lovfestede kravet. Anonymkode: 5dbb7...c1e
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #3 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis en av dere skal ha ulønnet perm og vil være sikker på at dere får de så må den starte dagen etter siste foreldrepermdag slik jeg har skjønt det. Altså kan ikke ha ferie feks imellom. Men - arbeidsgiver kan også fint si ja til ulønnet perm som ikke følger denne "reglen" det er vel bare at da mister du det lovfestede kravet. Anonymkode: 5dbb7...c1e Så jeg bør ta foreldrepermisjonen, så ulønnet permisjon også ferien til slutt? Anonymkode: ce762...a7f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #4 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så jeg bør ta foreldrepermisjonen, så ulønnet permisjon også ferien til slutt? Anonymkode: ce762...a7f Det stemmer. Gjenopptar du arbeidet i 1 dag før du starter på ferien vil ferien være med på å opparbeide ny rett på sykepenger, også, så det er verdt å se på muligheten for. Husk også å få en skriftlig avtale på den ulønnede permisjonen, når den slutter, når ferien starter og når du er tilbake hver gang (hvis du gjenopptar arbeidet i 1 dag f.eks, alt skal være med). Anonymkode: 81eab...a67 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #5 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det stemmer. Gjenopptar du arbeidet i 1 dag før du starter på ferien vil ferien være med på å opparbeide ny rett på sykepenger, også, så det er verdt å se på muligheten for. Husk også å få en skriftlig avtale på den ulønnede permisjonen, når den slutter, når ferien starter og når du er tilbake hver gang (hvis du gjenopptar arbeidet i 1 dag f.eks, alt skal være med). Anonymkode: 81eab...a67 Jeg har ikke en jobb hvor det er mulig å gjenoppta den med 1 dag, er det mange arbeidsgivere som ordner slik at man kan det? Siden jeg ikke kan gjenoppta arbeidet med en dag før ferien, spiller det da ingen rolle om jeg tar den eller ulønnet perm til sist? Er det evt. mulig å ta litt foreldreperm, så ferie og ulønnet perm og avslutte med resten av betalt foreldreperm? Vil jeg da opparbeide meg rettigheter på sykepenger igjen? Anonymkode: ce762...a7f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #6 Skrevet 17. november 2021 Det går også ann å ta ferie inni permen, man kan utsette permen med den lovbestemte ferien Så feks 15 uker perm + 4 uker ferie kan tas sånn her: 10 uker perm - 4 uker + 1 dag ferie - 5 uker perm. Anonymkode: 5dbb7...c1e 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #7 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det går også ann å ta ferie inni permen, man kan utsette permen med den lovbestemte ferien Så feks 15 uker perm + 4 uker ferie kan tas sånn her: 10 uker perm - 4 uker + 1 dag ferie - 5 uker perm. Anonymkode: 5dbb7...c1e Kan jeg gjøre det samme med den ulønna permen? Hvis ikke så hjelper det jo ikke noe at jeg kan legge ferien innimellom betalt perm? Anonymkode: ce762...a7f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #8 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan jeg gjøre det samme med den ulønna permen? Hvis ikke så hjelper det jo ikke noe at jeg kan legge ferien innimellom betalt perm? Anonymkode: ce762...a7f Den ulønnede permisjonen må tas i umiddelbar sammenheng med den betalte permisjonen, tar du ferie i mellom så har du ikke lovfestet rett på å videreføre den ulønnede permisjonen. Bruker du ferie til å utsette permisjonen i den lønnede, så får du akkurat like lenge "permisjon"/hjemme med barnet som om du tar den på slutten, men tar du den ikke på slutten, med en dags gjenopptatt arbeid, så må du jobbe i 4 uker etter den ulønnede permisjonen for å opparbeide ny sykepengerett. Men utenom det, så er det uvesentlig når du bruker ferien, hvis den er for å forlenge tiden hjemme/strekke tiden hjemme tik barnehagestart etc. Anonymkode: 81eab...a67 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #9 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan jeg gjøre det samme med den ulønna permen? Hvis ikke så hjelper det jo ikke noe at jeg kan legge ferien innimellom betalt perm? Anonymkode: ce762...a7f Eller mener du om du kan utsette med den ulønnede, slik du kan med ferie? For det kan du, vis barnet er født etter 1. Oktober. Da kan du utsette den lønnede ferien med ulønnet permisjon når og hvordan du vil. Personlig tenker jeg å ta 1 uke her og der, for at det ikke skal gå ut over sykepengerettigheter etc. Anonymkode: 81eab...a67
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #10 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eller mener du om du kan utsette med den ulønnede, slik du kan med ferie? For det kan du, vis barnet er født etter 1. Oktober. Da kan du utsette den lønnede ferien med ulønnet permisjon når og hvordan du vil. Personlig tenker jeg å ta 1 uke her og der, for at det ikke skal gå ut over sykepengerettigheter etc. Anonymkode: 81eab...a67 Barnet er født i mars. Søker man løpende om ferie eller må man legge hele kabalen i forkant? Anonymkode: ce762...a7f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #11 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Den ulønnede permisjonen må tas i umiddelbar sammenheng med den betalte permisjonen, tar du ferie i mellom så har du ikke lovfestet rett på å videreføre den ulønnede permisjonen. Bruker du ferie til å utsette permisjonen i den lønnede, så får du akkurat like lenge "permisjon"/hjemme med barnet som om du tar den på slutten, men tar du den ikke på slutten, med en dags gjenopptatt arbeid, så må du jobbe i 4 uker etter den ulønnede permisjonen for å opparbeide ny sykepengerett. Men utenom det, så er det uvesentlig når du bruker ferien, hvis den er for å forlenge tiden hjemme/strekke tiden hjemme tik barnehagestart etc. Anonymkode: 81eab...a67 Har man ikke rett på å ta ut egendager for sykdom heller da, før etter 4 uker? Hva med sykt barn dager? Anonymkode: ce762...a7f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #12 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Barnet er født i mars. Søker man løpende om ferie eller må man legge hele kabalen i forkant? Anonymkode: ce762...a7f Du kan søke om utsettelse av permisjon på bakgrunn av ferie 🙂 Søknaden er kun formell. Husk at du, har 4 uker ferie i år, og 4 uker ferie til neste år. Anonymkode: 81eab...a67
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #13 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har man ikke rett på å ta ut egendager for sykdom heller da, før etter 4 uker? Hva med sykt barn dager? Anonymkode: ce762...a7f Egenmelding er faktisk 8 uker etter ulønnet permisjon på over 4 uker. Sykt barn er etter 4 uker. Anonymkode: 81eab...a67
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #14 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du kan søke om utsettelse av permisjon på bakgrunn av ferie 🙂 Søknaden er kun formell. Husk at du, har 4 uker ferie i år, og 4 uker ferie til neste år. Anonymkode: 81eab...a67 Jeg har 5 uker feie pr år, de for i år har jeg brukt opp. Men jeg har vel 5 uker neste år som er det året permisjonen starter? Året etter der altså i 2023 har jeg vel ikke ferie da man ikke opparbeider seg ferie i foreldrepermisjonen? Anonymkode: ce762...a7f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #15 Skrevet 17. november 2021 man har bare 4+1 dag ferie når man tar permisjon selv om man har 5 uker til vanlig Anonymkode: 422c4...ed5 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #16 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): man har bare 4+1 dag ferie når man tar permisjon selv om man har 5 uker til vanlig Anonymkode: 422c4...ed5 Hvor blir det av den siste uken, den har jeg jo jobbet meg opp rettigheter til?? Kan jeg ta overført ferie da om jeg overfører et par ekstra uker fra i år til neste år? Anonymkode: ce762...a7f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #17 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor blir det av den siste uken, den har jeg jo jobbet meg opp rettigheter til?? Kan jeg ta overført ferie da om jeg overfører et par ekstra uker fra i år til neste år? Anonymkode: ce762...a7f Du kan bare utsette permisjon med lovfestet ferie, og overført ferie fra i fjor eller fra neste år. Du får høre med arbeidsgiver om du kan overføre det resterende til neste år, og ta det ut på slutten som opprinnelig planlagt. Du jobber deg ikke opp rett på ferie, men feriepenger, så du har 4 uker+1dag ferie hvert år uansett. Alt står veldig godt forklart hos NAV. https://www.nav.no/foreldrepenger-for-oktober#ferie Anonymkode: 81eab...a67 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #18 Skrevet 17. november 2021 Du kan jo feks ta ut den 5 ferieuken i 2022 før du går ut i perm. Vi satte opp permen slik, 80 % dekningsgrad: Permstart 1.8 Permisjon august, september, oktober, 4 uker 1 dag ferie i november, perm desember, ferie 4 uker 1 dag januar, perm februar, mars, april, mai, juni ulønnet permisjon halve juli og hele august - far utsatte sin permisjon med fulltidsarbeid - mor startet jobb 1.9. og far permisjon samme dag. Anonymkode: ef917...3b0 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #19 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Du kan jo feks ta ut den 5 ferieuken i 2022 før du går ut i perm. Vi satte opp permen slik, 80 % dekningsgrad: Permstart 1.8 Permisjon august, september, oktober, 4 uker 1 dag ferie i november, perm desember, ferie 4 uker 1 dag januar, perm februar, mars, april, mai, juni ulønnet permisjon halve juli og hele august - far utsatte sin permisjon med fulltidsarbeid - mor startet jobb 1.9. og far permisjon samme dag. Anonymkode: ef917...3b0 Tar jeg den ut før permen blir jo hele poenget borte, den skal jo forlenge permen slik at jeg slipper minst mulig ulønnet perm. Anonymkode: ce762...a7f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #20 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Du kan jo feks ta ut den 5 ferieuken i 2022 før du går ut i perm. Vi satte opp permen slik, 80 % dekningsgrad: Permstart 1.8 Permisjon august, september, oktober, 4 uker 1 dag ferie i november, perm desember, ferie 4 uker 1 dag januar, perm februar, mars, april, mai, juni ulønnet permisjon halve juli og hele august - far utsatte sin permisjon med fulltidsarbeid - mor startet jobb 1.9. og far permisjon samme dag. Anonymkode: ef917...3b0 Ser ut som du avsluttet med ulønnet perm, da mister du jo rettigheter, hele poenget er jo at jeg vil unngå det. Anonymkode: ce762...a7f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå