Gå til innhold

Økonomi i parhold... (Kvinnefella)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med barn, hus og bil. Fellesøkonomi eller delt? Hvordan fordeler dere utgifter til mat ect? 

Vi fordeler faste utgifter, men har ellers separat økonomi. Problemet mitt er at jeg betaler alt av andre utgifter som mat, ting til barna ect. Jeg har i flere år sagt at han også må, men det skjer ikke. Jeg sitter i kvinnefella og han kan spare og invistere. 

Anonymkode: f5b01...e1e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi eier bolig 50/50. Deler faste utgifter nogenlunde likt, men han betaler litt mer siden han tjener mer. Begge sparer og investerer i fond. Ville satt foten ned i dag om jeg var deg.

Anonymkode: c1a2b...8d1

• Liker 7
Skrevet

Krev at det settes inn større beløp hver på felleskontoen, så det dekker de utgiftene du nevner og som du nå betaler.

Hvis ikke må han stå for innkjøpene.

Anonymkode: b380f...596

• Liker 14
Skrevet

Mat, ting til barna etc er faste utgifter det også, så nei, han betaler ikke halvparten. Du betaler for hans livsopphold mens han sparer. Du dekker mye av sparingen hans rett og slett. Dette bør dere rydde opp i asap. 

Skrevet

Vi eier alt 50-50 på papiret. Og så giftet vi oss slik at vi skulle slippe å styre så mye med hvem som betalte for hva. 

Nå betaler vi faktura og trekker kort litt om hverandre. Før vi giftet oss hadde vi felleskonto der absolutt alle felles trekk gikk fra, slik at vi ikke skulle være i en situasjon der den enes penger i mye større grad gikk til varige verdier. 

Så krev en felleskonto. 

Anonymkode: 8633a...63d

• Liker 3
Skrevet

Fellesøkonomi, eier 50/50 og sparer felles til buffer, fond og pensjon. Har selvfølgelig ikke slått sammen det vi eide før vi ble gift, så vi har begge gode sparekontoer og fond fra det. Hadde ikke stiftet familie uten fellesøkonomi.

Anonymkode: 31164...f2b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fellesøkonomi, eier 50/50 og sparer felles til buffer, fond og pensjon. Har selvfølgelig ikke slått sammen det vi eide før vi ble gift, så vi har begge gode sparekontoer og fond fra det. Hadde ikke stiftet familie uten fellesøkonomi.

Anonymkode: 31164...f2b

Som et supplement til mitt innlegg, der jeg viser til at vi også eier alt 50-50.

Vi traff hverandre som studenter, og trakk lasset sammen fra den gangen, med forskjeller begge veier. Hadde jeg startet på nytt nå som godt voksen ville jeg selvfølgelig sikret min formue i ektepakt. Dere vil risikere skjevdeling av det man tar med inn om ekteskapet varer over mange år. 

• Liker 1
Skrevet

Vi deler ALT likt, mat, hus, ting til barna, utstyr til hjem osv 

Vi har opprettet flere kontoer som vi deler på, en til mat, en til barn, en til hus, og sparing. Vi deler likt utifra inntekt og at vi skal ha like mye "lommepenger"  

Vi har hver vår konto og bestemmer over "lommepengene"  det er mest rettferdig og vi kan bruke pengene på det vi vil. 

Du kan ikke godta denne ordningen dere har! 

Anonymkode: 8686f...953

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dere med barn, hus og bil. Fellesøkonomi eller delt? Hvordan fordeler dere utgifter til mat ect? 

Vi fordeler faste utgifter, men har ellers separat økonomi. Problemet mitt er at jeg betaler alt av andre utgifter som mat, ting til barna ect. Jeg har i flere år sagt at han også må, men det skjer ikke. Jeg sitter i kvinnefella og han kan spare og invistere. 

Dette høres helt vilt ut, jeg blir stressa av å lese sånt. 

Hva slags fyr er dette, som synes det er helt OK at du betaler maten hans og klærne til hans barn fra din konto, mens han investerer pengene sine? Det er jo helt hinsides. I mitt hode skal sånt være felles utgifter. Dere bør jo sette av en viss sum til dette i måneden begge to, så det er likt. Hjelp. 

Anonymkode: 4fed5...014

• Liker 16
Skrevet

Ikke godta å sitte i kvinnefella. Krev endring NÅ og evn med skriftlig kontrakt! 

Anonymkode: 87efe...f7c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi eier bolig 50/50. Deler faste utgifter nogenlunde likt, men han betaler litt mer siden han tjener mer. Begge sparer og investerer i fond. Ville satt foten ned i dag om jeg var deg.

Anonymkode: c1a2b...8d1

Jeg har prøvd, men det skjer ingenting. 

Skrevet

Som et supplement til mitt innlegg, der jeg viser til at vi også eier alt 50-50.

Vi traff hverandre som studenter, og trakk lasset sammen fra den gangen, med forskjeller begge veier. Hadde jeg startet på nytt nå som godt voksen ville jeg selvfølgelig sikret min formue i ektepakt. Dere vil risikere skjevdeling av det man tar med inn om ekteskapet varer over mange år. 

Takk for svar! Vi har vært sammen i mange år og det er et tema som har blitt tatt opp i mange år, men det skjer ingenting annet enn sur stemning. Skjevdeling er det allerede. Vi har alltid eid 50/50 og betalt likt. Han har alltid tjent litt mere enn meg, men jeg har alltid holdt hus og hjem. Selvsagt har han putta inn på innbo ect underveis i alle de årene vi har vært sammen, men totalt sett så har nok jeg brukt enormt mye mere penger på fellesskapet enn han. Nå har jeg vært på AAP i lang tid og blir uføre pga alvorlig kronisk lidelse, men til tross for det så har jeg fortsatt brukt alt jeg eier og har på fellesskapet. 

Ts 

Skrevet

Vi deler ALT likt, mat, hus, ting til barna, utstyr til hjem osv 

Vi har opprettet flere kontoer som vi deler på, en til mat, en til barn, en til hus, og sparing. Vi deler likt utifra inntekt og at vi skal ha like mye "lommepenger"  

Vi har hver vår konto og bestemmer over "lommepengene"  det er mest rettferdig og vi kan bruke pengene på det vi vil. 

Du kan ikke godta denne ordningen dere har! 

Anonymkode: 8686f...953

Takk for svar! Det er ikke godtatt gra min side, men jeg når ikke igjennom.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Dette høres helt vilt ut, jeg blir stressa av å lese sånt. 

Hva slags fyr er dette, som synes det er helt OK at du betaler maten hans og klærne til hans barn fra din konto, mens han investerer pengene sine? Det er jo helt hinsides. I mitt hode skal sånt være felles utgifter. Dere bør jo sette av en viss sum til dette i måneden begge to, så det er likt. Hjelp. 

Stressa? Jeg er forbanna, jeg! Men takk for svar! Jeg skjønner jo at at dette er helt feil og det skal ikke være sånn, men jeg når ikke igjennom.. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Stressa? Jeg er forbanna, jeg! Men takk for svar! Jeg skjønner jo at at dette er helt feil og det skal ikke være sånn, men jeg når ikke igjennom.. 

Hva nøyaktig sier han når du tar opp dette? 

Anonymkode: aaa01...a81

Skrevet

Halvparten av det han har spart og investert burde tilfalle deg. Du har indirekte betalt for det. Eller si at han får stå for mat og ting til barna de neste årene. 

Anonymkode: 054e2...784

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva nøyaktig sier han når du tar opp dette? 

Anonymkode: aaa01...a81

Han bare jatter med... Sier han skal, men det skjer ikke! Helt fellesøkonomi er han motstander av uansett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det skjønner jeg godt! Jeg blir vel mer stressa enn forbanna fordi det ikke handler om meg og jeg ikke kjenner deg 😄

Vanskelig å se en løsning her, uten å stille ultimatum om at om det ikke endrer seg så går du. Heller ikke så enkelt å streike og slutte med matinnkjøp og lignende, uten at det går ut over barna. 

• Liker 1
Skrevet

Fellesøkonomi fra første huskjøp.

Har fortsatt etter barna kom. Selvfølgelig.

Begge er fornuftige med penger.

Skulle det bli slutt, deles alt 50/50. Barna skal ha mest mulig like levevilkår etter hvor de bor.

Det er ett fellesskap, familie. Alt er VÅRT.

Anonymkode: 15f56...3d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han bare jatter med... Sier han skal, men det skjer ikke! Helt fellesøkonomi er han motstander av uansett. 

Hvis han i hvert fall jatter med så bør det gå an å få til handling? Si at du slutter med matinnkjøp og at det er hans ansvar fra nå av?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...