Trudelutt1 Skrevet 17. november 2021 #1 Skrevet 17. november 2021 Julen nærmer seg med stormskritt og jeg kjenner på at jeg er litt lei av forbruk og "ting" rett og slett. Men samtidig så er jeg veldig glad i å gi gaver og det å gi en gave som jeg vet noen har stor glede av, gjør meg glad. Så til spørsmålet: Hva hadde du blitt ordentlig glad for? Typ hjemmelaget lasagne som kan fryses ned? Eller syltet agurk? Eller noe helt annet? Har du laget eller resirkulert noe og gitt i gave før? Det står egentlig ikke på økonomien, men mer at jeg er lei av dilldall som blir stående og samle støv, samtidig som jeg ønsker å tenke litt på miljøet. 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #2 Skrevet 17. november 2021 Hjemmestrikk eller ting sydd spesielt til meg. Hjemmelaga karameller, gjerne sylta grønnsaker, likør, etc. Hjemmelaga lasagne ville jeg syntes var rart, men om det er noen som ikke er glad i å lage mat så blir de nok glade for det. Viktigste er at gaven er gjennomtenkt og passer til den en skal gi det til. Blir i såfall mer glad for en hjemmelaga gave enn noe som er kjøpt i full fart. Anonymkode: 8d58b...631 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #3 Skrevet 17. november 2021 Jeg blir glad for gode strikkasokker. Eller en liten porsjon av noen skikkelig gode julekaker eller godteri el.l. Ikke bare vanlige karameller eller drops eller pepperkaker. Lasagne høres rart ut, men jeg synes egentlig det var en kul idé, kunne gjerne tatt imot posjonspakker med frysbar middag (bor alene og hater å lage mat). Jeg får nesten aldri hjemmelagde ting, så egentlig tror jeg jeg blir glad uansett hva det er hvis noe ser ut som det er lagd spesielt til meg. Jeg samler på forskjellige ting som ikke er i produksjon lenger. Deler til servise og bestikk og diverse pynteting jeg har arva, bøkene jeg leste i hel som barn osv. Hvis noen hadde orka å gå rundt på bruktbutikker å finne noe av det til meg, hadde det vært en drømmejulegave. Hvis det er "resirkulert" nok. Anonymkode: 50d7e...c70 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #4 Skrevet 17. november 2021 Hold deg unna godteri/kaker og lys Anonymkode: 94cd6...7a8 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #5 Skrevet 19. november 2021 Spiselige gaver eller hjemmestrikk er alltid supert! Jeg er spesielt glad i tynne strikkesokker, sånne bor jeg i hele vinteren. Syltet agurk eller en digg chutney er også en innertier. Jeg tenker litt i samme baner som deg. Her tenkte jeg å prøve meg på biscotti. Anonymkode: 9a247...2af 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #6 Skrevet 19. november 2021 Trudelutt1 skrev (På 17.11.2021 den 9.27): Julen nærmer seg med stormskritt og jeg kjenner på at jeg er litt lei av forbruk og "ting" rett og slett. Men samtidig så er jeg veldig glad i å gi gaver og det å gi en gave som jeg vet noen har stor glede av, gjør meg glad. Så til spørsmålet: Hva hadde du blitt ordentlig glad for? Typ hjemmelaget lasagne som kan fryses ned? Eller syltet agurk? Eller noe helt annet? Har du laget eller resirkulert noe og gitt i gave før? Det står egentlig ikke på økonomien, men mer at jeg er lei av dilldall som blir stående og samle støv, samtidig som jeg ønsker å tenke litt på miljøet. Fryst lasagne og syltet agurk? Tuller du? Hvis du er lei dilldall og gaver, så foreslår jeg at du sender melding til alle rundt deg og avlyser gaveveksling mellom dere i år. Men du selv vil altså at andre skal anstrenge seg med å handle til deg, mens du selv skal sylte agurk til dem? Jeg kan fortelle deg at lasagne, agurk, brente nøtter og karameller går i søpla hos meg. Så skal du virkelig gjøre noe av dette må du se an mottakeren og vite at hen faktisk ønsker det. Anonymkode: 5035e...18e 5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #7 Skrevet 19. november 2021 https://stineskoli.blogg.no/1512153517_lag_rets_reste_nisser.html http://svartahusets.blogspot.com/2016/12/virkad-tomtenisse-med-knorr.html?m=1 Jeg hadde ikke blitt glad for fryst lasagne eller syltet agurk i julegave nei. Jeg lager mye julegaver. Strikker en del i løpet av året og gir bort alt i fra sokker til nisser. Skal også begynne med å støpe lys neste år tenkte jeg. Anonymkode: 67a9a...8ac
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #8 Skrevet 19. november 2021 Hater hjemmelagde gaver 🙈🙈 Anonymkode: e1790...6d1 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #9 Skrevet 19. november 2021 Jeg liker ikke hjemmelagde spiselige gaver bortsett fra hjemmelaget likør. Men, liker å få hjemmestrikkede sokker, luer, skjerf og pannebånd. Anonymkode: 0de7b...67d 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #10 Skrevet 19. november 2021 Hjemmelaget lasagne...altså, nå ble jeg skikkelig nysgjerrig! Var det tenkt at den skal ligge innepakket under treet? Får man beholde formen, eller får man den ferdig oppdelt i fryste biter? Kan man ikke bare gi en lasagneform i stedet for? Hahaha, det er det rareste forslaget jeg har hørt..! Anonymkode: 604d8...3d9 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #11 Skrevet 19. november 2021 Hjemmelaget karamell, hjemmelaget gløgg i en fin flaske, kjeks i et Norgesglass, osv. er fine gaver synes jeg Jeg gir det sammen med litt andre småting, som hjemmestrikka hals osv. Enig med resten om at lasagne var litt snodig 😅 Anonymkode: 72c1f...cb7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #12 Skrevet 19. november 2021 For meg kommer det an på hvem som har laget det, altså om det er noe vedkommende gjør bra. Er det noe du er flink til: lag det! Er det noe du ikke har prøvd før: prøv først og se om det blir bra før du setter igang storproduksjon. Ting som hører hjemme i fryseren er kanskje litt merkelig å gi bort hvis det blir liggende under juletreet. Ting som bør oppbevares kjølig likeså, og særlig hvis det er viktig hvilken vei det står for å unngå lekkasjer, som sylteagurk. HVIS du vil lage spiselige ting - merk dem i alle fall med produksjonsdato. Anonymkode: 405fc...263
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #13 Skrevet 20. november 2021 Helt irrelevant hva tilfeldige fremmede på et forum måtte mene - snakk med de menneskene du pleier å utveksle gaver med. Skal en gi noe så spesielt som hjemmelaget, fryst lasagne bør en rett og slett spørre venner/familie om hva de synes. Anonymkode: d616d...c12 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #14 Skrevet 20. november 2021 Jeg hadde blitt glad nesten uansett hva det var tror jeg 😄❤️ Likør, konfekt, noen ekstra gode kjeks, strikkasokker … hadde satt veldig pris på det. Jeg tenker å lage meiseboller til mine foreldre og søsken, flere av de har nylig flyttet til enebolig med stor hage. Skal prøve meg på noen fine hjerteformede 😊 Anonymkode: 35456...54d
Jif Skrevet 20. november 2021 #15 Skrevet 20. november 2021 Hadde blitt glad for lasagne og sylta agurk, jeg. Regner med at jeg hadde fått vite at den måtte i frysen ved overlevering av gave. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #16 Skrevet 20. november 2021 Jeg kunne godt fått frossen middag (heller det enn hjemmelaga karameller!), men jeg måtte fått den som gavekort eller noe så jeg rakk å lage plass i frysern. Den er som regel full, og iallfall i jula. Anonymkode: 50d7e...c70 4
Trudelutt1 Skrevet 22. november 2021 Forfatter #17 Skrevet 22. november 2021 Takker for tilbakemeldinger! Hehe, mange har hengt seg opp i at jeg skrev lasagne så det burde jeg ikke gjort (my bad). Jeg fikk nemlig selv det i gave på bursdagen min for et par uker siden og ble kjempeglad for det, men det er vel smak og behag ja. Men det er mange gode tips her også så tar med meg et par av de videre!
Trudelutt1 Skrevet 22. november 2021 Forfatter #18 Skrevet 22. november 2021 On 11/19/2021 at 3:02 PM, AnonymBruker said: Fryst lasagne og syltet agurk? Tuller du? Hvis du er lei dilldall og gaver, så foreslår jeg at du sender melding til alle rundt deg og avlyser gaveveksling mellom dere i år. Men du selv vil altså at andre skal anstrenge seg med å handle til deg, mens du selv skal sylte agurk til dem? Jeg kan fortelle deg at lasagne, agurk, brente nøtter og karameller går i søpla hos meg. Så skal du virkelig gjøre noe av dette må du se an mottakeren og vite at hen faktisk ønsker det. Anonymkode: 5035e...18e Greit å mene det, men hva med å komme med noen forslag i stedet for å bare kritisere? Ikke at jeg hadde nevnt noe om det, men ettersom du antar at jeg skal sylte noen agurker og forvente dyre gaver i retur så kan jeg godt informere deg om at jeg har bedt om forbruksgaver eller donasjon til veldedig formål (samme som til bursdagen min) så da kan du puste lettet ut. Hva hadde du blitt glad for da? 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #19 Skrevet 22. november 2021 Jeg ville blitt glad for frossenmat som lasagne, hjemmetørka frukt, tova sitteunderlag, evt opplevelsesgaver som kinogavekort. Evt norgesglass med suppeblanding hvor man kun trenger å legge til vann og sette på varmen/ glass med ferdigblanda tørrvarer til en god kake med tilhørende oppskrift. Ellers kan man jo feks kjøpe bøker brukt:)) Anonymkode: bd006...82c
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #20 Skrevet 22. november 2021 Jeg liker ikke syltet agurk eller sånn fancy pynteolje med tørket chili oppi. Det samler støv på kjøkkenet og blir aldri brukt opp. Derimot er jeg veldig glad i hjemmelaget konfekt. Men den jeg har fått er tidkrevende å lage, med hjemmelaget marsipan og perfekt temperert sjokoladetrekk, så den er ikke en kjapp løsning for den som ønsker å slippe julehandel. Strikkede ullsokker i spreke farger ville blitt meget godt mottatt; jeg hater å fryse på beina. Hadde jeg fått hjemmelaget likør, ville jeg blitt kjempeglad. Hjemmebrygget øl likeså. Anonymkode: 81f57...e64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå