Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ikke å ødelegge andre tråder om temaet pakkekalender, starter jeg denne.

Bare for å ha det sagt, jeg er ikke motstander av pakkekalender, men når jeg ser beskrivelsene av hva mange legger i denne, blir jeg litt undrende.

Strømpebukser, undertøy, votter, luer, pysj, håndklær, hårpynt, leker, bøker, sokker - alt dette er jo ypperlige julegaver, hvorfor blir alt dette gitt som førjulsgaver?

Hva ønsker dere dere til barna når dere allerede har "tatt" så mange julegavetips til bruk i pakkekalenderen?

Anonymkode: 28a52...00b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare for å ha det sagt, jeg er ikke motstander av pakkekalender, men når jeg ser beskrivelsene av hva mange legger i denne, blir jeg litt undrende.

Strømpebukser, undertøy, votter, luer, pysj, håndklær, hårpynt, leker, bøker, sokker - alt dette er jo ypperlige julegaver, hvorfor blir alt dette gitt som førjulsgaver?

Hva ønsker dere dere til barna når dere allerede har "tatt" så mange julegavetips til bruk i pakkekalenderen?

Ypperlige julegaver? Dette er julegaver til foreldrene, ikke til barna. Småbarn ønsker seg ikke votter og strømpebukser. Det er foreldrenes ansvar å stå for nødvendige klær, ikke ta fra barn gavene!

Anonymkode: 94106...7b9

• Liker 4
Skrevet

Fordi mye av det er ting barn gjerne trenger uansett. Om man planlegger sykkel eller ny playstation i julegave så blir det voldsomt å putte en ny garderobe under treet også. Å barn har sjeldent glede av å få fullt av klær. 

Anonymkode: 50bcf...3e4

• Liker 2
Skrevet

Sorry men barn synes det er dødskjedelig å få klær… klær skal ikke være en gave til barn, det er en selvfølge at foreldre kjøper inn nye klær om det trengs

• Liker 4
Skrevet

Takk for svarene.

Jeg ser at gavementaliteten har endret seg kraftig på de få årene som har gått siden jeg hadde små barn.  (Som faktisk ble skuffet om de ikke fikk den årlige pysjen fra tante Guro, og de strikkede ullsokkene fra grandtante Kari)
Større gaver fikk de fra foreldre og besteforeldre, mens små oppmerksomheter (som de gavene jeg nevnte) fikk de fra de litt mer perifere familiemedlemmer (tanter og onkler, søskenbarn osv)

Og jeg tror mange undervurderer barna.
De fleste av de barna jeg kjente, og fremdeles kjenner, har alltid likt å få en fin bok, en morsom pysj, eller et spesielt håndkle, i julegave.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Takk for svarene.

Jeg ser at gavementaliteten har endret seg kraftig på de få årene som har gått siden jeg hadde små barn.  (Som faktisk ble skuffet om de ikke fikk den årlige pysjen fra tante Guro, og de strikkede ullsokkene fra grandtante Kari)
Større gaver fikk de fra foreldre og besteforeldre, mens små oppmerksomheter (som de gavene jeg nevnte) fikk de fra de litt mer perifere familiemedlemmer (tanter og onkler, søskenbarn osv)

Og jeg tror mange undervurderer barna.
De fleste av de barna jeg kjente, og fremdeles kjenner, har alltid likt å få en fin bok, en morsom pysj, eller et spesielt håndkle, i julegave.

Ja, men som du skriver vil jo foreldre gi barn litt større gaver enn typiske kalendergaver. Så jeg skjønner ikke helt argumentet ditt? Det er jo ikke snakk om pakkekalender vs julegaver. 

Anonymkode: 30cc6...d0f

• Liker 1
Skrevet

Så for å gjøre ventetiden til jul ennå lengre gir man dritkjedelige gaver som de ellers ville fått i en pakkekalender? 

For meg er det helt feil.. 

Vi hadde små lapper i pakkekalenderen med ting vi visste barna ønsket seg av tid, som å se en film, bake julekaker, gaver i form av en bok de hadde sett seg ut, eller en sjokolade midt i uka som ellers var kun på lørdager - gleder, ikke kjedelige ting de ikke egentlig ønsket seg.. 

Anonymkode: dc5f4...6c2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja, men som du skriver vil jo foreldre gi barn litt større gaver enn typiske kalendergaver. Så jeg skjønner ikke helt argumentet ditt? Det er jo ikke snakk om pakkekalender vs julegaver. 

Anonymkode: 30cc6...d0f

Det er jo snakk om innholdet i pakkekalenderen når "Tante Trine" ringer til sin søster for å høre om julegavetips, og spør om go'gutten trenger lue og votter, for hun har funnet noen fine hun kunne tenke seg til å kjøpe til ham.
Hun har et gavebudsjett på 300 kr til nieser og nevøer.

Da må mor svare at "nei, han skal få en lue og to par votter i kalepakkenderen, og trenger ikke mer av det!"

"Hva med en pysj da?  Jeg så en morsom en for noen dager siden"

- Nei det får han også i pakkekalenderen.

"Da får det bli en liten legopakke da"

- Det er i pakkekalenderen det også.

Spørsmålet mitt i første innlegg var: 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo snakk om innholdet i pakkekalenderen når "Tante Trine" ringer til sin søster for å høre om julegavetips, og spør om go'gutten trenger lue og votter, for hun har funnet noen fine hun kunne tenke seg til å kjøpe til ham.

Da må mor svare at "nei, han skal få en lue og to par votter i kalepakkenderen, og trenger ikke mer av det!"

Om pakkekalenderen skal bestå av nyttige, men kjedelige ting som foreldrene uansett skal stå for, så kan man bare droppe det. Julekalender skal jo være gøy - eller godt. Samme med julegaver. Akkurat som med voksne må man jo se an mottakeren. Hva er poenget om "Tante Trine" syns det er en fin lue, når ungen driter fullstendig i det? Meningsløst. Andre ting man være fine gaver, kommer an på alder. Som 10-åring syns jeg det var stor stas å få "silkepysj" til jul. Som 5-åring kunne jeg ikke brydd meg mindre. 

Anonymkode: 94106...7b9

Skrevet

Jeg gir gjerne bort «kjedelige ting» som luer, votter og pysjamas - sammen med en litt gøy ting også. Jeg vil jo ikke være kjipe-tante heller, så sørger for at gavene også inneholder noe ala Lego, tegnesaker, hobbysaker, bøker etc. Men altså, alle barna jeg er tante til har store familier og de får altså så mye leker. Hjemmene deres flommer over av det. Barna får så mye på julaften at de ikke har sjans til å få med seg hva de fikk fra hvem engang. 

Nå vil det jo variere litt fra familie til familie dette her, hvor mange gaver man får og slik - jeg er jo enig i at alle barn bør få noen morsomme gaver. Men i de fleste familier er vel ikke akkurat det noe problem. Da er det kjempebra at gavene også kan være nyttige, kjedelige ting. 

Anonymkode: e256f...496

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Nå har ikke vi pakkekalender, men ikke noe av det du ramset opp står på mitt barns ønskeliste. Og JEG ønsker meg ikke noe til ham, han ønsker seg ting helt selv. Det er langt ifra noen mangel på ønsker, det er nok å ta av i lekebutikken. ;)

Anonymkode: 4b522...a0d

Skrevet

Ønsker noe annet selvsagt. 
julepysj er for meg helt naturlig å fp i kalenderen julaften , ettersom den da brukes på morningen 

Anonymkode: e230f...38a

• Liker 1
Skrevet

I vårt miljø er det ikke vanlig med slike pakkekalendere,  heldigvis. Så her ønsker barna seg grelle rosa votter, pysj med dinosaurer, glittersokker og så videre. Og får det til foreldrenes forargelse 😄 Husker og selv som barn at det var stas å få knallrosa badehåndkle med favorittfigurene og lignende. 

Anonymkode: ff7c4...376

• Liker 3
Skrevet
On 11/17/2021 at 10:58 AM, AnonymBruker said:

Har ingen i familien som pleier å ville gi sånne gaver. Besteforeldre vil gi vintertøy. Det er supert, ny vinterjakke får barna IKKE i kalenderen. Av nissen pleier de å få strømpebukser osv. Supert det, gjør ingenting at de allerede har fått i kalender. Ei venninne av meg strikker luer og votter. FLOTT, de får ikke samme kvalitet i kalenderen, men de billige vottene fra HM i kalenderen er likevel nyttige til barnehagebruk. Jeg er imponert hvis dine unger klarer seg med bare ett par votter... 😂 Pysj gjør det heller ingenting om de får flere av. 🤷‍♀️ Lego kan man fint få mer av, samme med bøker??? Finnes jo mer enn én bok?? 

Vi er ikke så stor familie, ingen grandtanter som gir noe så dette er et fullstendig ikke-problem hos oss. 

Mine unger synes forøvrig det er kjempekult med nye kule strømpebukser, votter med edderkoppmotiv osv, så jeg er ikke enig i at det er dårlige gaver, som noen hinter om. Ny tannkost er også alltid stor ståhei. 😅 Men de fleste i familien gir heller leker eller bøker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ønsker noe annet selvsagt. 
julepysj er for meg helt naturlig å fp i kalenderen julaften , ettersom den da brukes på morningen 

Om morgene første juledag, vel? Julaften formiddag går man jo gjerne ut, stikker innom naboer, handler de siste tingene, går i kirka også videre. Julaften er travel mens første juledag er rolig hjemmedag.

Vi har ikke stor familie, men pleier å gi ganske mange gaver til barna selv, slik at det blir en god haug under juletreet. Da inkluderer gavene slikt som pysjer, votter, hårpynt. Ikke helt standard, men med figurer og sånt som barna liker. De blir glade for dette også.

Vi prøvde å lage gavekalender ett år, men det ble rett og slett for mange ting med 24 gaver. Nå blir det legokalender eller sjokolade.

Anonymkode: 80522...23f

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Om morgene første juledag, vel? Julaften formiddag går man jo gjerne ut, stikker innom naboer, handler de siste tingene, går i kirka også videre. Julaften er travel mens første juledag er rolig hjemmedag.

Vi har ikke stor familie, men pleier å gi ganske mange gaver til barna selv, slik at det blir en god haug under juletreet. Da inkluderer gavene slikt som pysjer, votter, hårpynt. Ikke helt standard, men med figurer og sånt som barna liker. De blir glade for dette også.

Vi prøvde å lage gavekalender ett år, men det ble rett og slett for mange ting med 24 gaver. Nå blir det legokalender eller sjokolade.

Nei på julaften !

• Liker 4
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Fascinerende med folk som antar at alle andre har de samme tradisjonene og vanene... 

Gjør ingen av de tingene der på julaften, hadde blitt veldig stresset hvis jeg måtte levere gaver eller handle på julaften. 

Skrevet
Albbas skrev (1 time siden):

Fascinerende med folk som antar at alle andre har de samme tradisjonene og vanene... 

Gjør ingen av de tingene der på julaften, hadde blitt veldig stresset hvis jeg måtte levere gaver eller handle på julaften. 

Jeg vet at ikke alle har akkurat samme tradisjoner som meg, men for de fleste er nok julaften en ganske travel dag.

Skal man spise julemiddag hos familie må man dra dit, eller man skal kanskje ut og hente eldre slektninger. Middagen må lages, og det er gjerne arbeidskrevende. Det er ganske vanlig å gå i kirka julaften (den eneste dagen i året kirkene er fulle), eller i det minste til kirkegården. Fram til ettermiddagen er julaften fremdeles regnet som en hverdag, så en del må jobbe også, butikkene er jo åpne.

Min kommentar gjaldt bare om julepysj kunne gis som julegave. For de fleste passer nok det helt fint, da kan de sove i den, og så ha den på første juledag. Nå snakker jeg for de fleste, altså, jeg vet at det finnes unntak og mange som sikkert gjør det helt annerledes. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2021 den 9.21):

Mine barn er voskne no. Hadde pakkekalender ( av ting var det tyggispakke, fox, en twist o.l) MEN det de syns var aller aller best var de pakkene det bare var en lapp inni, der vi skulle spille et spill, lage kakao til kveldsmaten, ha popcorn og se et program sammen, bake o.l.De sier dette er veldig gode minner. Det er foreldrene som legger lista høyt i dag....og barn blir kravstore.

Anonymkode: c0153...023

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet at ikke alle har akkurat samme tradisjoner som meg, men for de fleste er nok julaften en ganske travel dag.

Skal man spise julemiddag hos familie må man dra dit, eller man skal kanskje ut og hente eldre slektninger. Middagen må lages, og det er gjerne arbeidskrevende. Det er ganske vanlig å gå i kirka julaften (den eneste dagen i året kirkene er fulle), eller i det minste til kirkegården. Fram til ettermiddagen er julaften fremdeles regnet som en hverdag, så en del må jobbe også, butikkene er jo åpne.

Det har aldri vært en travel dag for meg, verken hjemme hos mine foreldre, hos svigers eller hos oss. :) Jeg er ikke religiøs og går derfor ikke i kirka, kjenner ingen som gjør det. Mamma pleide å gå første juledag, men det har hun sluttet med. Gravsteinene er hundre(vis) av mil unna.

Ja man er ulike, det er jo nettopp poenget, men du formulerte deg som om det er en selvfølge at alle har det travelt på julaften. Selv er jeg ikke helt begeistret for konseptet stadig ny julepysj for barn, det er kort brukstid for et plagg man ikke sliter ut. Vi gir vanlige pysjer i kalenderen. Men hver sin lyst, og jeg kunne godt tenkt meg julepysj til meg selv da. 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...