AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 Hei, er det noen her som er/har vært utsatt for psykisk vold fra mann/samboer. Er litt usikker på om jeg blir utsatt for dette. Begynt å tvile litt på min egen dømmekraft. Det er enkelte ting som peker seg ut: 1. han er veldig langsint. Kan «klikke» for de minste ting. Klager, kjefter, nager for de minste ting. 2. Gruer meg ofte for å komme hjem eller tilbringe dager alene med han pga uforutsigbar adferd og humør. 3. Sur uten åpenbar grunn. Går da og surmuler, hvisker til svar når jeg prater til han slik at jeg må spørre om ting flere ganger. 4. Langsint. Kan gå dager uten å snakke til meg. 5. «Krangler» med han er en eviglang monolog der jeg så vidt slipper til. Under disse såkalte kranglene er det ikke måte på hva jeg gjør feil, og han har alltid et svar på hvordan det skal gjøres riktig. 6. Sier ALDRI unnskyld. 8. Sier nesten aldri takk. Er aldri kjærlig og varm. Gir ikke komplimenter. 7. Han har en egen måte å vri ting på som gjør at jeg blir forvirret; har jeg sagt dette, gjør jeg virkelig dette osv. jeg blir rett og slett usikker på meg selv. 8. Ikke sjeldent forteller han meg at livet med meg ikke var slik han hadde sett for seg. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt og tenker i mitt stille sinn at det er vel heller jeg som burde sagt det. 9. Kan ringe meg på jobb og være kjempesint over småting. True med å gå fra meg osv. det ødelegger arbeidsdagen min og jeg går rundt med klump i magen resten av dagen. Det er jo bare trusler, men det er vindt. Det har kommet til et punkt hvor jeg føler jeg begynner å miste meg selv litt og er veldig sliten. Noen ganger føler jeg meg helt utslitt. Er det noen som er/har vært i samme situasjon? Anonymkode: 8743a...abb 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 Umulig for oss å gi et nyansert svar når vi bare hører en side av saken. Men sånn du beskriver det, virker det som du har veldig rar smak i menn når det er en slik mann du har valgt å være sammen med. Høres lite kjekt ut. Anonymkode: 721e0...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 Narsissist. Vær så snill og følg siden "Narcissistic and emotional abuse" på fb. Nei, der vil ikke bli bedre, bare verre. Anonymkode: e516c...c0f 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei, er det noen her som er/har vært utsatt for psykisk vold fra mann/samboer. Er litt usikker på om jeg blir utsatt for dette. Begynt å tvile litt på min egen dømmekraft. Det er enkelte ting som peker seg ut: 1. han er veldig langsint. Kan «klikke» for de minste ting. Klager, kjefter, nager for de minste ting. 2. Gruer meg ofte for å komme hjem eller tilbringe dager alene med han pga uforutsigbar adferd og humør. 3. Sur uten åpenbar grunn. Går da og surmuler, hvisker til svar når jeg prater til han slik at jeg må spørre om ting flere ganger. 4. Langsint. Kan gå dager uten å snakke til meg. 5. «Krangler» med han er en eviglang monolog der jeg så vidt slipper til. Under disse såkalte kranglene er det ikke måte på hva jeg gjør feil, og han har alltid et svar på hvordan det skal gjøres riktig. 6. Sier ALDRI unnskyld. 8. Sier nesten aldri takk. Er aldri kjærlig og varm. Gir ikke komplimenter. 7. Han har en egen måte å vri ting på som gjør at jeg blir forvirret; har jeg sagt dette, gjør jeg virkelig dette osv. jeg blir rett og slett usikker på meg selv. 8. Ikke sjeldent forteller han meg at livet med meg ikke var slik han hadde sett for seg. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt og tenker i mitt stille sinn at det er vel heller jeg som burde sagt det. 9. Kan ringe meg på jobb og være kjempesint over småting. True med å gå fra meg osv. det ødelegger arbeidsdagen min og jeg går rundt med klump i magen resten av dagen. Det er jo bare trusler, men det er vindt. Det har kommet til et punkt hvor jeg føler jeg begynner å miste meg selv litt og er veldig sliten. Noen ganger føler jeg meg helt utslitt. Er det noen som er/har vært i samme situasjon? Anonymkode: 8743a...abb Er vokst opp med en far som var sånn. Om du skal ha barn eller har barn er rådet: kom deg ut! Anonymkode: b984a...b6c 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 Han var jo ikke slik i starten av forholdet. Var veldig sjarmerende, raus, god og snill. Dette har kommet mer og mer de siste 5 årene. Vi har vært sammen i 10 år. Alle vennene våre digger han jo. Utad er han er kjernekar. Føler meg litt fanget. Anonymkode: 8743a...abb 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #6 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Narsissist. Vær så snill og følg siden "Narcissistic and emotional abuse" på fb. Nei, der vil ikke bli bedre, bare verre. Anonymkode: e516c...c0f Har tenkt tanken drøssevis av ganger. Skremmende. Anonymkode: 8743a...abb
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #7 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er vokst opp med en far som var sånn. Om du skal ha barn eller har barn er rådet: kom deg ut! Anonymkode: b984a...b6c Har dessverre barn. Han er egentlig en god far. Kjærlig og snill med barnet Anonymkode: 8743a...abb
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #8 Skrevet 16. november 2021 Det trenger ikke å være psykisk vold for at du skal ha god nok unnskyldning for å gå. Bare det at du har klump i magen og gruer deg til å komme hjem er god nok grunn til å gå fra han. Og, ja, dette er psykisk vold. Og så har han narsissistiske trekk. Ikke narsisistisk diagnose. Du bør uansett komme deg unna!! Ikke bruk narsissismen som en unnskyldning. Ikke nevn det! Det vil bli brukt mot deg! Bare kom deg unna fordi du har det vondt. Men skyld på at du ikke elsker han lenger. For når du sier at du har det vondt i forholdet, så kommer han til å vri det om til at det er din feil, og plutselig har du ikke slått opp likevel, og så sitter du der forvirret og skjønner ingenting 🤔 Anonymkode: 7ae51...8d4 7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #9 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Narsissist. Vær så snill og følg siden "Narcissistic and emotional abuse" på fb. Nei, der vil ikke bli bedre, bare verre. Anonymkode: e516c...c0f Det kan ikke komme opp for andre på FB at jeg følger/liker denne siden da? Anonymkode: 8743a...abb
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #10 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er vokst opp med en far som var sånn. Om du skal ha barn eller har barn er rådet: kom deg ut! Anonymkode: b984a...b6c Samme her. Helt forferdelig. Håper du klarer å komme deg vekk. Anonymkode: fb793...0cc
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #11 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Samme her. Helt forferdelig. Håper du klarer å komme deg vekk. Anonymkode: fb793...0cc Hvordan har det preget dere? Anonymkode: 8743a...abb
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #12 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan ikke komme opp for andre på FB at jeg følger/liker denne siden da? Anonymkode: 8743a...abb Gå inn og les med jevne mellomrom i stedet da Anonymkode: e516c...c0f
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #13 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gå inn og les med jevne mellomrom i stedet da Anonymkode: e516c...c0f Ja, hvis det er en åpen gruppe så Anonymkode: 8743a...abb
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #14 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, hvis det er en åpen gruppe så Anonymkode: 8743a...abb Side 👍🏻 Anonymkode: e516c...c0f
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #15 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har dessverre barn. Han er egentlig en god far. Kjærlig og snill med barnet Anonymkode: 8743a...abb Egentlig? Moren min har blitt helt nervevrak og psykisk syk og ustabil av det. Hun lever i en annen virkelighet og klarer seg ikke alene. Husk at om han påvirker deg litt negativt hvert år blir det veldig mye i løpet av 30 år ect. Det var det som skjedde med min mor Anonymkode: b984a...b6c 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #16 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Egentlig? Moren min har blitt helt nervevrak og psykisk syk og ustabil av det. Hun lever i en annen virkelighet og klarer seg ikke alene. Husk at om han påvirker deg litt negativt hvert år blir det veldig mye i løpet av 30 år ect. Det var det som skjedde med min mor Anonymkode: b984a...b6c Aldri i verden om jeg kan være sammen med han i 20 år til. Det virker helt utenkelig. Forundret over hva jeg finner meg i. Jeg var ikke slik før. Anonymkode: 8743a...abb
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #17 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Aldri i verden om jeg kan være sammen med han i 20 år til. Det virker helt utenkelig. Forundret over hva jeg finner meg i. Jeg var ikke slik før. Anonymkode: 8743a...abb Pass på deg selv og barna - for sånt skjer gradvis 😕 Strikken tøyes, og ting som før var uvanlig blir vanlig... mer og mer... Anonymkode: b984a...b6c 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #18 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pass på deg selv og barna - for sånt skjer gradvis 😕 Strikken tøyes, og ting som før var uvanlig blir vanlig... mer og mer... Anonymkode: b984a...b6c Jeg vet. Det er utrolig hva man svelger for husfreden. Har liksom tenkt at så lenge jeg vet, innerst inne, at jeg «aksepterer» det for å holde det rolig så går jeg ikke på akkord med meg selv, men nå begynner det å føles slik likevel. Er dager Hvor jeg kan sverge på at jeg hater han... og så går det over på merkverdig vis Anonymkode: 8743a...abb 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #19 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvordan har det preget dere? Anonymkode: 8743a...abb Ekstremt turbulent og dårlig forhold til foreldrene våre. Alle har en eller annen psykisk lidelse, vi er tre jenter med tre forskjellige spiseforstyrrelser. Jeg sliter bla. sosialt pga veldig lav selvfølelse etter oppveksten. Har gått i behandling i 1,5 år nå. Jeg er bitter mot foreldrene mine, faktisk mest min mor som valgte pappa over oss og lot han holde på å terrorisere hjemmet vårt. Allr søsken er dysfunksjonelle på sin måte. Anonymkode: fb793...0cc 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #20 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er bitter mot foreldrene mine, faktisk mest min mor som valgte pappa over oss og lot han holde på å terrorisere hjemmet vårt. Allr søsken er dysfunksjonelle på sin måte. Klarer du ikke å se at hun ble fanget i det, og også er et offer? TS: Kjenner meg igjen i det du skriver og tenker at det at du ikke har det bra i forholdet er god nok grunn til å gå. Som de andre sier, det uvanlige blir vanlig og dagene går. Du tenker at først må jul feires, du kan ikke gå når det er jul, så har et av barna bursdag, der kan du jo ikke ødelegge, så fyller mormor 60, du må vente til etter det, så påskeferie…. Og så har det plutselig gått et liv. Jeg gikk fra min etter 20 år. Jeg burde gått før. Anonymkode: b38b0...a79 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå