AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 Jeg har 25.000 i pensjonssparing ifølge en pensjonskalkulator på nett. Det har jeg fått gjennom deltidsarbeid ved siden av studiet. Hva betyr det for min pensjon? Er det hva jeg får fordelt i alle årene mine som pensjonist? Jeg har nå fulltidsjobb og får mye mer frem til jeg en gang skal pensjoneres, men er det jeg har nå mye eller lite? Jeg er 30 år og nylig ferdig med utdanningen min. Anonymkode: 4b109...fde
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har 25.000 i pensjonssparing ifølge en pensjonskalkulator på nett. Det har jeg fått gjennom deltidsarbeid ved siden av studiet. Hva betyr det for min pensjon? Er det hva jeg får fordelt i alle årene mine som pensjonist? Jeg har nå fulltidsjobb og får mye mer frem til jeg en gang skal pensjoneres, men er det jeg har nå mye eller lite? Jeg er 30 år og nylig ferdig med utdanningen min. Anonymkode: 4b109...fde Mange som har lange utdanninger og dermed har lite opptjening før man er 30. Men 25 000 er lite når du er 30, så fornuftig å begynne å tenke på pensjonen og hvor mye du ønsker å ha utbetalt når du engang skal pensjoneres. Men sjekk pensjonsordningen du har nå hos din arbeidsgiver - det er veldig varierende - Noen har svært gode innbetalinger, mens andre er helt nede på minimumsnivå. Hvis det siste bør du iallefall tenke på privat sparing. Anonymkode: 8c717...1fe 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mange som har lange utdanninger og dermed har lite opptjening før man er 30. Men 25 000 er lite når du er 30, så fornuftig å begynne å tenke på pensjonen og hvor mye du ønsker å ha utbetalt når du engang skal pensjoneres. Men sjekk pensjonsordningen du har nå hos din arbeidsgiver - det er veldig varierende - Noen har svært gode innbetalinger, mens andre er helt nede på minimumsnivå. Hvis det siste bør du iallefall tenke på privat sparing. Anonymkode: 8c717...1fe Hva er godt? Jeg sparer 12.400 kr i året gjennom pensjonssparingen til jobben. Det er vel litt lite med bare 1000 kr i mnd? Hvor mye burde man spare? Anonymkode: 4b109...fde
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva er godt? Jeg sparer 12.400 kr i året gjennom pensjonssparingen til jobben. Det er vel litt lite med bare 1000 kr i mnd? Hvor mye burde man spare? Anonymkode: 4b109...fde Svært individuelt, kommer helt an på hva lønn du har i dag og hva du selv tror du vil måtte få utbetalt for å få det livet du ønsker i pensjonsalder (da også sett sammen med forventet sparing/arv og lignende du vil ha før den tid). Nå skal de 12400kr din arbeidsgiver setter av pr år forentes i aksjer og renter i 37 år fremover så du vil jo hente deg inn endel. Anbefaler at du sjekker norskpensjon.no, da får du et estimat på hva du vil kunne forvente å få utbetalt pr år fra du går av med pensjon og dagens pensjonsparing hos din arbeidsgiver går kontinuerlig frem til du er 67. Jeg er 14 år eldre en deg, og jobber i privat sektor. For mitt vedkommende er forventningen som vist her, hvor jeg da må spesielt tenke på det som skjer når jeg har tatt ut de 10 årene med innskuddspensjon. Jeg sparer ikke utenom / privat (utover normal fondsparing) da jeg mener forventet pensjon er noe jeg skak kunne klare meg godt med. Anonymkode: 8c717...1fe
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Svært individuelt, kommer helt an på hva lønn du har i dag og hva du selv tror du vil måtte få utbetalt for å få det livet du ønsker i pensjonsalder (da også sett sammen med forventet sparing/arv og lignende du vil ha før den tid). Nå skal de 12400kr din arbeidsgiver setter av pr år forentes i aksjer og renter i 37 år fremover så du vil jo hente deg inn endel. Anbefaler at du sjekker norskpensjon.no, da får du et estimat på hva du vil kunne forvente å få utbetalt pr år fra du går av med pensjon og dagens pensjonsparing hos din arbeidsgiver går kontinuerlig frem til du er 67. Jeg er 14 år eldre en deg, og jobber i privat sektor. For mitt vedkommende er forventningen som vist her, hvor jeg da må spesielt tenke på det som skjer når jeg har tatt ut de 10 årene med innskuddspensjon. Jeg sparer ikke utenom / privat (utover normal fondsparing) da jeg mener forventet pensjon er noe jeg skak kunne klare meg godt med. Anonymkode: 8c717...1fe Tusen takk for god forklaring og hjelp! Anonymkode: 4b109...fde 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå