AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 Kjæresten min er ansatt i et firma innen handel, salg og kontor. 2 av sjefene overrasket han i dag med å si at flere kolleger opplevde han som hissig og lite strukturert i arbeidet sitt. Det er også flere kolleger som ikke opplever han slik. Altså delte meninger. Han innrømmer at han til tider er litt lite strukturert på å enkelte områder. Blant annet glemt flere nettmøter med kolleger, kan bli bedre på å dokumentasjon. Allikevel har han oppnådd gode avtaler, resultater og samarbeidsavtaler på vegne av firmaet. Han får ros fra leverandører og de han jobber tettest innpå. Er dette gyldig og saklig oppsigelsegrunn? Så vidt jeg vet, vet jeg ikke om det finnes tillitsvalgt eller verneombud i firmaet. Vedkommende har ihvertfall ikke vært involvert hittil. Han er heller ikke fagorganisert. Anonymkode: c71ff...cb1
Milky Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 Glemt flere nettmøter er vel å ikke utføre arbeidsoppgavene sine.. dokumentasjon er vel kanskje et krav? Hvis ja så kan de si han opp på grunnlaget om at han ikke utfører jobben sin 9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 Men ble han oppsagt? Eller ble han bare fortalt at noen reagerer på hvordan han gjør jobben? Om han fikk en tilbakemelding må han ta den til seg og skjerpe seg på de punktene han selv vet han er sløv.. Anonymkode: a3296...05d 5
Pappi Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 Har han blitt oppsagt med dette som grunn?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 Husk at nettmøter er det samme som andre type møter, så det å gå glipp av det er jo skoft, og det er jo gyldig oppsigelsesgrunn, ja. Anonymkode: 0c253...941 4
Fireflies Skrevet 16. november 2021 #6 Skrevet 16. november 2021 Manglende møter og dokumentasjon er gyldig oppsigelsesgrunn. 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #7 Skrevet 16. november 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Husk at nettmøter er det samme som andre type møter, så det å gå glipp av det er jo skoft, og det er jo gyldig oppsigelsesgrunn, ja. Anonymkode: 0c253...941 Må man ikke gi advarsler først? Muntlig og skriftlig. Gi han sjansen til å forbedre seg Anonymkode: 45a05...6d8 3
Fireflies Skrevet 16. november 2021 #8 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Må man ikke gi advarsler først? Muntlig og skriftlig. Gi han sjansen til å forbedre seg Anonymkode: 45a05...6d8 Nei, men det er en fordel å ha det. Det kan tenkes at en oppsigelse er saklig selv om det ikke er gitt noen oppsigelser overhodet,men det er nok mer vanlig at det i forkant av en oppsigelse er gitt en eller flere advarsler. Alvorlighetsgraden av bruddet på arbeidsforholdet vil være et viktig moment i om det må foreligge en eller flere advarsler før arbeidsgiver kan gi en saklig oppsigelse. Lenke: https://www.langsethadvokat.no/avdeling/arbeidsrett/oppsigelse/ma-det-foreligge-en-eller-flere-advarsler-det-foreligger-en-rettmessig-oppsigelse/
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #9 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Må man ikke gi advarsler først? Muntlig og skriftlig. Gi han sjansen til å forbedre seg Anonymkode: 45a05...6d8 Nei, det holder som regel å ikke komme til avtalt tid. Anonymkode: 0c253...941 2
Milky Skrevet 16. november 2021 #10 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Må man ikke gi advarsler først? Muntlig og skriftlig. Gi han sjansen til å forbedre seg Anonymkode: 45a05...6d8 Dette er jo en advarsel.. han fikk jo beskjed 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #11 Skrevet 17. november 2021 Hvis jeg var denne karen ville jeg laget et dokument der jeg beskriver at jeg har tatt innover meg tilbakemeldingen og listet opp punkt for punkt av forbedringsområdene og hva jeg har tenkt å gjøre for å levere på dette. Ikke noe "jeg er lei meg" eller "legger meg flat", men saklige aksjoner jeg vil iverksette for å levere iht forventning hos kollegaer og ledere. Deretter ville jeg bedt om et møte der jeg leverer dokumentet og snakker om det. (ta vare på kopi, det må være datert og signert) Deretter skru av alle varsler på apper som ikke er jobbrelaterte, ikke send meldinger og ta private telefoner i arbeidstida. Ikke vas bort arbeidstida med prat, nettaviser og andre distraksjoner. Sett alltid alarm på telefonen 5 min før neste møte. Legg gjøremål i kalender - kort sagt konsentrasjon og struktur. Det hjelper ikke at leverandører synes han er hyggelig. Han må bli mer systematisk i tilnærmingen, notere alt, ikke 20 gule lapper, men i en gammeldags notatbok. Strek over det som ikke lenger krever aksjoner. Selv om noen ikke klager på ham, trenger det ikke bety at de synes han er ryddig og gjør en god jobb, de vil bare unngå konflikter. Det skal mye til å bli oppsagt hvis man gjør en hederlig innsats og forbedrer seg og i tillegg kan dokumentere det. Hvis han ikke klarer dette, må han søke en enklere jobb. Anonymkode: 28540...bb2 4
Perleblomst Skrevet 17. november 2021 #12 Skrevet 17. november 2021 Det har vel vært nokså vanlig med nettmøter under korona. Det er en del av jobben. Når man er voksen må man følge litt med. Det er ingen som ringer en voksen mann og minner på møter. 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #13 Skrevet 17. november 2021 Jeg forstår ikke helt, har vedkommende blitt sagt opp? Eller var dette en tilbakemelding/advarsel? Jeg tenker at det neppe er saklig oppsigelsesgrunn alene, og han burde i det minste få en sjanse til å rette opp i atferden sin. Det ER ganske vanskelig å si opp noen, og det er jo normalt å få en advarsel først. Selv om det kanskje ikke er 100 prosent nødvendig for at oppsigelsen skal være gyldig i alle tilfeller, så tenker jeg at de tilfellene advarsel ikke er påkrevd først og fremst vil gjelde dersom vedkommende har gjort noe virkelig kritikkverdig (altså verre enn dette). Mannen din burde organisere seg fort som fy, selv om det kanskje er for sent for å få noe særlig hjelp denne gangen. Men kanskje enda viktigere bør han gå i seg selv. Ikke bare er han slurvete med arbeidsoppgavene, han oppleves også som hissig. Selv om ikke alle er enige, så er det alvorlig at noen opplever ham slik. For å sette det på spissen: han er ikke spesielt flink i jobben sin og ikke spesielt hyggelig å ha med å gjøre heller. Da er det jo for så vidt helt forståelig at arbeidsgiver kanskje vil ha ham ut. Han bør gå i seg selv og tenke på hvorfor han får denne tilbakemeldingen - og se på hvordan han kan bli bedre. Anonymkode: bce8d...4bf
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #14 Skrevet 17. november 2021 Er han ikke fagorganisert er det jo naturlig nok ingen tillitsvalgt involvert heller. Hadde han vært organisert hadde dette vært noe han kunne ha spurt fagforeninga si om. Anonymkode: 37a7e...90e
Gjest Embryo Skrevet 17. november 2021 #15 Skrevet 17. november 2021 (endret) Det skal innkalles til et drøftelsesmøte i tråd med arbeidsmiljøloven før en skriflig oppsigelse gis til arbeidstaker. Uavhengig av om dette ble gjort bør samboeren din bestride oppsigelsen i tråd med arbeidsmiljøloven. Da må tvisten avklares i eller før evt rettsforhandling i tingretten. Tillegg: Dersom samboeren din ikke er organisert bør det skje asap. Sørg for at innmeldingen skjer i en av foreningene som bistår med forhold som oppsto i forkant av innmeldingen. Endret 17. november 2021 av Embryo
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #16 Skrevet 17. november 2021 Men er han sagt opp da? Eller har bare fått en tilbakemelding om at han må skjerpe seg? Å gå glipp av flere møter og glemme dokumentasjon er selvfølgelig oppsigelsesgrunn, men med mindre det gir alvorlige konsekvenser er det normalt å gi en tilbakemelding først, og så må kjæresten din ta seg sammen. Når han er så hissig at folk tar med opp med leder så er det faktisk et problem, de færreste løper til sjefen med slike ting med en gang. At noen liker han betyr ikke at han ikke forpester arbeidsmiljøet. Verneombud har ingenting med ansettelsesforhold å gjøre, annet enn at hvis kjæresten din sin hissige fremtoning er et problem for resten, så kan vo gi beskjed til leder om å iverksette tiltak. Tillitsvalgt kan bistå i spørsmål relatert til ansettelsen dersom han organiserer seg (og det er som regel tre mnd karantenetid etter innmelding), men dersom han ikke skjøtter jobben sin så får han fyken uavhengig av om han er organisert. Anonymkode: ba172...b43
kar90 Skrevet 17. november 2021 #17 Skrevet 17. november 2021 Fireflies skrev (12 timer siden): Nei, men det er en fordel å ha det. Det kan tenkes at en oppsigelse er saklig selv om det ikke er gitt noen oppsigelser overhodet,men det er nok mer vanlig at det i forkant av en oppsigelse er gitt en eller flere advarsler. Alvorlighetsgraden av bruddet på arbeidsforholdet vil være et viktig moment i om det må foreligge en eller flere advarsler før arbeidsgiver kan gi en saklig oppsigelse. Lenke: https://www.langsethadvokat.no/avdeling/arbeidsrett/oppsigelse/ma-det-foreligge-en-eller-flere-advarsler-det-foreligger-en-rettmessig-oppsigelse/ For at du skal kunne bruke det som oppsigelsesgrunn, må oppgavene være konkretisert i kontrakten/avtalen som er signert. Du kan ikke si opp en ansatt uten advarsel på bakgrunn av at kollegaer booker møter med vedkommende, som han ikke møter opp til. Det skulle tatt seg ut. Det er ingen automatikk i at den jobben du er satt til å gjøre er å delta i møter å bistå kollegaer med problemstillinger som ikke angår din egen stilling. Nå er dette salg, så det er sikkert mye av den daglige driften som overlapper i disse møtene, men på generelt grunnlag så skal det naturligvis mer til enn klager på oppmøte fra kollegaer for å sparke noen. Jeg tar forebehold i at det ikke står noe konkret i han stillingsinstruks om disse møtene, eller at det ikke er noe i hans stillingsinstruks som faktisk lider av at han ikke deltar i disse møtene. Dokumentering er en annen sak, og ikke minst må han ta dette som en advarsel. Om det nå fortsetter så er det gyldig oppsigelsesgrunn.
kar90 Skrevet 17. november 2021 #18 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Men er han sagt opp da? Eller har bare fått en tilbakemelding om at han må skjerpe seg? Å gå glipp av flere møter og glemme dokumentasjon er selvfølgelig oppsigelsesgrunn, men med mindre det gir alvorlige konsekvenser er det normalt å gi en tilbakemelding først, og så må kjæresten din ta seg sammen. Når han er så hissig at folk tar med opp med leder så er det faktisk et problem, de færreste løper til sjefen med slike ting med en gang. At noen liker han betyr ikke at han ikke forpester arbeidsmiljøet. Verneombud har ingenting med ansettelsesforhold å gjøre, annet enn at hvis kjæresten din sin hissige fremtoning er et problem for resten, så kan vo gi beskjed til leder om å iverksette tiltak. Tillitsvalgt kan bistå i spørsmål relatert til ansettelsen dersom han organiserer seg (og det er som regel tre mnd karantenetid etter innmelding), men dersom han ikke skjøtter jobben sin så får han fyken uavhengig av om han er organisert. Anonymkode: ba172...b43 Nå er det veldig ulikt hvordan folk oppfatter aggressivitet/hissighet. Noen syns jo formell samtale og formelt språk er hissighet. Mange som forstyrrer hele tiden og prøver å lage happy stemning og som får reaksjoner deretter vil sikker oppfatte det som hissighet. Det er jo ikke det. Jeg vil tro at det dessverre er de som er mest sensitive for at folk er forskjellige som skriker høyest og flyr til sjefen raskest med slik. Jeg ville sett om det er noe jeg faktisk kunne tatt til meg av tilbakemeldingene og prøvd og se om jeg fikk til å justere det, mens jeg så meg om etter en annen jobb. Om de sparker han på dette grunnlaget bør han ta kontakt med advokatfirma. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #19 Skrevet 7. mai 2022 Pappi skrev (På 16.11.2021 den 22.54): Har han blitt oppsagt med dette som grunn? Er det en saklig grunn? Anonymkode: 30453...dd5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #20 Skrevet 7. mai 2022 kar90 skrev (På 17.11.2021 den 12.03): Nå er det veldig ulikt hvordan folk oppfatter aggressivitet/hissighet. Noen syns jo formell samtale og formelt språk er hissighet. Mange som forstyrrer hele tiden og prøver å lage happy stemning og som får reaksjoner deretter vil sikker oppfatte det som hissighet. Det er jo ikke det. Jeg vil tro at det dessverre er de som er mest sensitive for at folk er forskjellige som skriker høyest og flyr til sjefen raskest med slik. Jeg ville sett om det er noe jeg faktisk kunne tatt til meg av tilbakemeldingene og prøvd og se om jeg fikk til å justere det, mens jeg så meg om etter en annen jobb. Om de sparker han på dette grunnlaget bør han ta kontakt med advokatfirma. Er det en usaklig oppsigelsesgrunn? Anonymkode: 30453...dd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå