Gå til innhold

Studere journalistikk, Bergen eller Volda?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har veldig lyst til å studere journalistikk i Bergen til høsten, og tar opp fag for å prøve å nå poenggrensen. Hvis jeg ikke kommer inn, blir det Volda, noe jeg synes er litt kjipt med tanke på at det er så langt hjemmefra, ikke minst et veldig lite sted og ikke mye som skjer. Erfaringer fra noen av journalistikkutdanningene i Bergen eller Volda? Har hørt at Volda har vært ganske anerkjent en stund, men studiet i Bergen tror jeg blir bedre og bedre med tanke på at studentene bor vegg i vegg med NRK og TV2. Er Bergen bedre enn Volda, bør jeg bekymre meg for å komme til Volda? Trivsel er viktig for meg her og nå, men karrieren min i fremtiden er aller viktigst

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har intrykk av at Volda er the shit når det kommer til journalistikk.

Anonymkode: 2201e...873

• Liker 1
Skrevet

Jeg studerte i Volda, og stortrivdes der! Gikk ikke  noe med media, da, men de jeg kjenner som gikk det var veldig fornøyde hvertfall 👍😊

Anonymkode: f5bf4...f32

• Liker 1
Skrevet

Tror det er Volda som er tingen. Studentmiljøet er helt topp da, utdanningen likeså. Spiller ingen rolle at tettstedet er lite

Anonymkode: 6c1c0...3c1

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i bransjen og har selv studert i Volda. Jeg har inntrykk av at Volda fortsatt er bedre ansett enn Bergen når det gjelder journalistikk - og i hvert fall ikke ansett som noe dårligere!

Vet Volda-lærerne typisk har vært gode på å få inn studenter på bra steder i praksis, i tillegg til at de har mye internpraksis - noe som gjør at studentene stiller sterkt når de faktisk skal ut i jobb fordi de har fått mye erfaring som journalister. Mens Bergen-studentene jeg har møtt har fortalt om en mer forelesningsbasert utdannelse med mindre praksis. Riktignok har jeg ikke snakket med noen som har gått der de siste par årene. Om det hjelper at man «bor» vegg i vegg med TV2 og NRK spørs jo om man faktisk klarer utnytte det på en bra måte…? 

Personlig trivdes jeg ikke så godt i Volda, men det handlet nok mer om meg enn om plassen i seg selv. Volda er så klart mindre enn Bergen, men kjent for godt studiemiljø. Utdannelsen er bra og det møter fortsatt en viss anerkjennelse i bransjen å ha gått der.

Anonymkode: 17cb5...563

• Liker 1
Skrevet

Jeg studerte i Volda, men ikke journalistikk. Har inntrykk av at det er høyt nivå på joutnaliststudiet, og at studentene jevnt over trives i Volda. Billig å bo, mye som skjer.

Anonymkode: 9d623...29a

• Liker 1
Skrevet

Studerte journalistikk i Volda. Stortrivdes. 

Anonymkode: a45ec...746

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville uten tvil ha valgt journalistikk studier ved Volda. At TV2 og NRK ligger vegg i vegg med UiB, trenger ikke å være en fordel eller nødvendigvis gi deg en fot innenfor bransjen.

Ønsker du en mer praktisk vei velger du Volda. Ønsker du en mer teoretisk vei så velger du Bergen.

Anonymkode: e90b8...9d9

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for gode svar! :)

Endret av Emmi5910

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...