Gå til innhold

Kan sykehuset nekte far å ta over barselsdagene på sykehuset dersom mor vil reise rett hjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I de fleste situasjoner kan man reise hjem med baby samme dag eller eller. 

Men hva om baby har gulsott og må bli en uke, eller det er noe annet som oppstår. Kan sykehuset da nekte far å være den som blir igjen på sykehuset?

Anonymkode: bcbfc...767

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ariande skrev (Akkurat nå):

Det er vel mor som har maten?

MME funker fint!

• Liker 8
Skrevet

Hvis mor ikke er pasient og ønsker å dra hjem, så kan far være sammen med barnet. Hvem som er sammen med barnet på sykehuset bestemmer ikke sykehuset. 

Anonymkode: a239c...531

• Liker 19
Skrevet

Om mor dør i fødsel, må jo far kunne steppe inn selv om han ikke «har maten».

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

MME funker fint!

Men da bør det vel ikke være noe problem? Isåfall hadde jeg reagert veldig. 😕

Skrevet

Tror ikke de kan nekte det, så lenge mor ikke er innlagt, barnet har jo lov til å ha en voksen der. 

Samtidig ville jeg vært skeptisk til mor om hun dro ut "for moro" mens babyen var der. Selvsagt annerledes om man trenger luft, må ut å ordne noe eller skal noe viktig. 

Anonymkode: e83ff...cad

• Liker 5
Skrevet

Hvis barnet blir innlagt pga behandling så bestemmer ikke sykehuset hvem som blir med barnet. Men barsel er hovedsaklig for mor, ikke for baby, så der kan det bli kinkig. Barsel handler om trening til amming, komme seg etter fødsel, det psykiske etc. Til en viss grad kan man argumentere med at en far kan trenge bistand ift morsmelkerstatning, mating og håndtering av baby, men usikker på om det vil holde i grunn. 

Anonymkode: 5f52b...359

• Liker 6
Skrevet
Ariande skrev (Akkurat nå):

Men da bør det vel ikke være noe problem? Isåfall hadde jeg reagert veldig. 😕

Ja altså jeg lurer så på hvordan sykehuset løser en slik situasjon. Kan se for meg at andre nybakte mødre ikke hadde elsket at en fremmed mann lå på delerom med dem. Så hvordan løser sykehuset dette da?’

Likestilling er jo så i tiden. Like lang perm, like muligheter.

Så hva kan et sykehus si på at far tar økten etter fødsel? Altså oppholdet på sykehus. Kan ikke se at det kan være lovlig!

• Liker 2
Skrevet

Tror du er regnet som pasient. En fødsel er en påkjenning, man mister endel blod osv. 

Anonymkode: 57fb6...267

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om mor dør i fødsel, må jo far kunne steppe inn selv om han ikke «har maten».

Om mor dør i fødsel, hvorfor trenger du i det hele tatt å spørre om far som er den eneste omsorgspersonen babyen har får lov å være med babyen på sykehuset under behandling?

Anonymkode: cecdc...e3d

• Liker 6
Skrevet

Tror du er regnet som pasient. En fødsel er en påkjenning, man mister endel blod osv. 

Og likevel får barselkvinner ved noen sykehus så shait oppfølging at de heller vil reise hjem tidlig. Det sier sitt 

Anonymkode: 69763...94c

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis barnet blir innlagt pga behandling så bestemmer ikke sykehuset hvem som blir med barnet. Men barsel er hovedsaklig for mor, ikke for baby, så der kan det bli kinkig. Barsel handler om trening til amming, komme seg etter fødsel, det psykiske etc. Til en viss grad kan man argumentere med at en far kan trenge bistand ift morsmelkerstatning, mating og håndtering av baby, men usikker på om det vil holde i grunn. 

Tenker på situasjoner hvor barn feks må bli på sykehus i 1,5 uker pga gulsott feks.

Hva i all verden sier at mor må bli der og ikke far? Det er jo full likestilling på alt som angår barn i dette landet på alt ellers. (Skal liksom være).

Hva om mor og far har 4 andre barn hjemme, og seg i mellom er helt enige i at det fungerer bedre at far blir igjen på sykehuset og at mor reiser hjem. Hva i all verden slags argumentasjon skal da forsvare at foreldrene ikke skal få bestemme dette seg i mellom?

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om mor dør i fødsel, hvorfor trenger du i det hele tatt å spørre om far som er den eneste omsorgspersonen babyen har får lov å være med babyen på sykehuset under behandling?

Var et motsvar på det med maten bare. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har kunnet reise hjem samme dag alle gangene, men barna har ikke alltid kunnet det. Hvorfor skal ikke da far som er sterk, uthvilt og kanskje i bedre stand, få bli igjen på sykehuset med barnet?

• Liker 10
Skrevet

Tenker på situasjoner hvor barn feks må bli på sykehus i 1,5 uker pga gulsott feks.

Hva i all verden sier at mor må bli der og ikke far? Det er jo full likestilling på alt som angår barn i dette landet på alt ellers. (Skal liksom være).

Hva om mor og far har 4 andre barn hjemme, og seg i mellom er helt enige i at det fungerer bedre at far blir igjen på sykehuset og at mor reiser hjem. Hva i all verden slags argumentasjon skal da forsvare at foreldrene ikke skal få bestemme dette seg i mellom?

Jeg skrev nettopp at hvis barnet er innlagt for behandling så har ikke sykehuset noe med det å gjøre. Leser du ikke innlegg før du hisser deg opp? 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har kunnet reise hjem samme dag alle gangene, men barna har ikke alltid kunnet det. Hvorfor skal ikke da far som er sterk, uthvilt og kanskje i bedre stand, få bli igjen på sykehuset med barnet?

Er dette et reelt problem eller antar du bare at det er kamp med sykehuset å la far være der i stedet for mor?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det kan jo skje, da vil jo barnet være innlagt og far følge. 

Men, hr du født selv? Selv var jeg i veldig god form etter andre fødsel, men aldri i livet om det hadde vært enklere å dra hjem med de andre barna... de fleste er iallefall litt redusert de første ukene, man blør, svetter, det renner melk (uavhengig av amming) ... så man er liksom ikke tipp topp den første tiden..

Anonymkode: e6ccb...ed4

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja altså jeg lurer så på hvordan sykehuset løser en slik situasjon. Kan se for meg at andre nybakte mødre ikke hadde elsket at en fremmed mann lå på delerom med dem. Så hvordan løser sykehuset dette da?’

Likestilling er jo så i tiden. Like lang perm, like muligheter.

Så hva kan et sykehus si på at far tar økten etter fødsel? Altså oppholdet på sykehus. Kan ikke se at det kan være lovlig!

Hvorfor skal far være på barselavdelingen? Han vil jo være på sykehuset som pårørende til et sykt barn.

Endret av Kinder
  • Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...