Gå til innhold

Kommunelege i Toten: Vi får bruke koronapass som et pressmiddel mot de uvaksinerte

Jajajane

Anbefalte innlegg

Hadde jeg vært en av de  40 som hadde blitt kalt inn. Så skulle jeg ha skaffet meg advokat og  i tillegg sjekket alle mine rettigheter mot personvern og meg som person. Det er frivillig å ta vaksinen. Dette minner meg om heksejakt.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonio skrev (13 minutter siden):

Forstår du fortsatt ikke tallene? Når man skrives ut fortere åpner det plassen for noen andre og frigjør kostnaden som f.eks en dag ekstra på intensiven har med seg, når man smitter færre, blir mindre alvorlig syk og ikke trenger livreddende tiltak på lik linje med uvaksinerte er det en stor forskjell på ressursbruk. Det er ikke hokus pokus, og flere bør prøve å slutte å bortforklare alt for å passe agendaen sin.

Jeg forstår tallene. Forstår du premissene for påstanden min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (13 minutter siden):

Forstår du fortsatt ikke tallene? Når man skrives ut fortere åpner det plassen for noen andre og frigjør kostnaden som f.eks en dag ekstra på intensiven har med seg, når man smitter færre, blir mindre alvorlig syk og ikke trenger livreddende tiltak på lik linje med uvaksinerte er det en stor forskjell på ressursbruk. Det er ikke hokus pokus, og flere bør prøve å slutte å bortforklare alt for å passe agendaen sin.

Vel, mtp hvor mange vaksinerte som faktisk er innlagt i dag så blir det jo litt motstridende å snakke om hvor lite plass de opptar og hvor lite ressurser som brukes på vaksinerte i helsevesenet... 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rosa blomst said:

Jeg forstår tallene. Forstår du premissene for påstanden min?

Jeg forstår ikke hvorfor du setter andre premisser for noe som er så innlysende, utover å dra diskusjonen i en retning for agendaen din.

2 minutter siden, Pivot said:

Vel, mtp hvor mange vaksinerte som faktisk er innlagt i dag så blir det jo litt motstridende å snakke om hvor lite plass de opptar og hvor lite ressurser som brukes på vaksinerte i helsevesenet... 

Stråmann.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

Uvaksinerte innlagte har en medianalder på 47 år. Det er ikke vanlig at folk i denne alderen og under det blir så dårlige av en "hissig forkjølelse".

Jeg sier ikke at man på død og liv skal unngå alle dødsfall, det lar seg ikke gjøre. Man må ha en balanse mellom kost og nytte. Nå handler dette dog først og fremst om kapasitet. Det handler om at hvis du havner i en alvorlig bilulykke at det finnes ambulanser som kommer og henter deg, og at sykehuset har kapasitet til å ta deg i mot. Det handler om at kreftpasienter får behandling og at folk med livstruende skader eller sykdommer kan reddes. Norges helsevesen er dessverre bygd ned over tid, og tåler svært lite mer enn normalen. Det er et problem som bør løses, men ikke som kan løses over natten. Dog vet vi at et renn av covid-pasienter vil ramme hele tjenesten.

Men hva vet du om denne pasientgruppen, utover medianalder og vaksinestatus? Viruset er ikke farlig for de aller fleste. Mange er vaksinerte nå, og noen få er uvaksinerte. Av smittetall så ser vi at de færreste blir innlagt, uavhengig av vaksinestatus. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pivot said:

Men hva vet du om denne pasientgruppen, utover medianalder og vaksinestatus? Viruset er ikke farlig for de aller fleste. Mange er vaksinerte nå, og noen få er uvaksinerte. Av smittetall så ser vi at de færreste blir innlagt, uavhengig av vaksinestatus. 

Det virker som du er besatt av å snakke om alt annet enn tallene og fakta. "Men, om himmelen var rød, hva så?"

Fakta er at uvaksinerte legges inn oftere, krever mer ressurser, ligger i respirator oftere og blir lengre på sykehuset. Du kan prøve å vri og vende på dette med alskens utenomliggende faktorer du bare vil, men fakta er fakta.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonio skrev (1 minutt siden):

Det virker som du er besatt av å snakke om alt annet enn tallene og fakta. "Men, om himmelen var rød, hva så?"

Fakta er at uvaksinerte legges inn oftere, krever mer ressurser, ligger i respirator oftere og blir lengre på sykehuset. Du kan prøve å vri og vende på dette med alskens utenomliggende faktorer du bare vil, men fakta er fakta.

Nei, helt motsatt. Jeg snakker om tall og fakta utover det som vektlegges i nyhetsbildet. Du vet, FHI har mange tall å vise til i sine rapporter. Er du selv inne og titter på dem, eller hører du bare på hva mediene vil fortelle deg akkurat den dagen? 

Vaksinerte blir oftere smittet, derav oftere innlagt, relativt sett, FORDI en viss andel som blir smittet blir også innlagt. Blant smittede vaksinerte og uvaksinerte er ikke den andelen som blir innlagt verken veldig stor eller ulik mellom gruppene. De færreste av de smittede blir innlagt.

Vis til kilde at uvaksinerte krever mer ressurser, ligger i respirator oftere og at de blir lengre på sykehus. Og da mener jeg ikke studien til FHI ang. liggetid hvor de inkluderte 8% fullvaksinerte regnet fra og med 1. februar hvor veldig mange i risikogruppen fortsatt var uvaksinerte.... De tallene kan ikke brukes til å si noe om liggetid for gruppen som er uvaksinert per i dag. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa blomst skrev (1 time siden):

Når situasjonen er ellers er lik og eneste forskjell er om man er vaksinert eller ikke, da legger man beslag på like mye ressurser. 

For å konkretisere. A og B får begge covid. De blir like syke, til tross for at B er vaksinert. Begge blir lagt inn på sykehuset og tilbringer 7 dager der. Jeg gjentar, begge er like syke og trenger lik behandling. De tar altså opp like mye ressurser.

At vaksinert C,D,F og P ikke er innlagt lenger enn fem dager er i dette tilfellet irrelevant all den tid min påstand var at en person ikke bruker mer eller mindre ressurser enn en annen når de først er innlagt. Da nytter det ikke å si at generelt sett så er de innlagt kortere, for det er utenfor poenget.

Du har jo ikke skjønt tallene i det hele tatt. Om du tar 100 vaksinerte og 100 uvaksinerte innleggelser vil de vaksinerte i snitt være mindre syke, færre ha behov for intensivbehandling og bli skrevet ut raskere.

Det betyr at gruppen med vaksinerte er mindre ressurskrevende enn den uvaksinerte gruppen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pivot said:

Nei, helt motsatt. Jeg snakker om tall og fakta utover det som vektlegges i nyhetsbildet. Du vet, FHI har mange tall å vise til i sine rapporter. Er du selv inne og titter på dem, eller hører du bare på hva mediene vil fortelle deg akkurat den dagen? 

Vaksinerte blir oftere smittet, derav oftere innlagt, relativt sett, FORDI en viss andel som blir smittet blir også innlagt. Blant smittede vaksinerte og uvaksinerte er ikke den andelen som blir innlagt verken veldig stor eller ulik mellom gruppene. De færreste av de smittede blir innlagt.

Vis til kilde at uvaksinerte krever mer ressurser, ligger i respirator oftere og at de blir lengre på sykehus. Og da mener jeg ikke studien til FHI ang. liggetid hvor de inkluderte 8% fullvaksinerte regnet fra og med 1. februar hvor veldig mange i risikogruppen fortsatt var uvaksinerte.... De tallene kan ikke brukes til å si noe om liggetid for gruppen som er uvaksinert per i dag. 

'Vis meg tall, men ikke fra rapporten som viser tallene'. 

Alle sammen, Pivot skal bestemme hvilke rapporter som er lov og ikke lov å bruke, og har fastslått at FHI er dårlig som kilde.

Endret av Anonio
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (13 timer siden):

Dette sa han på lokalnyhetene i kveld. 

Klok mann!

De uvaksinerte må straffes så de kjenner det. Da skjønner de at konspirasjonsteorier > virkelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (10 minutter siden):

Klok mann!

De uvaksinerte må straffes så de kjenner det. Da skjønner de at konspirasjonsteorier > virkelighet.

Straffes? Hvorfor er vaksinen frivillig tror du? Frivillig medfører ikke straff. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (3 timer siden):

Det gjør de nok. Iht avisen i går er det 40 som ikke er vaksinert av 70. I Toten/ gjøvik distriktet har det vært flere smitterunder med død på pasienter, så veldig overasket at det fortsatt er så mange sykepleiere der som ikke har vaksinert seg.  Bare senest i høst har det vært en runde 

Hvis det har vært så fryktelig mye smitte blant disse folkene, så er vel de fleste av dem immune nå da?
Hva er poenget med å mase slik om vaksinering da?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir spennende å se hvordan denne debatten utvikler seg videre. Vi må være på vakt mot splittelse og det-er-deres-skyld-alt-sammen-retorikk i samfunnet, uansett om det er jøder, homofile, muslimer eller uvaksinerte som blir pekt ut som "problemet."

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa blomst skrev (9 timer siden):

Vaksinerte blir også smittet. De blir også syke. De legger også beslag på ressurser. En uvaksinerte tar opp like mye ressurser som en vaksinert person gjør. Hvorfor er da den vaksinerte sitt liv mer verdt? Hvorfor fortjener denne personen å bli reddet "på skattebetalernes regning", mens den uvaksinerte ikke gjør det?

Forskjellen er at en vaksinert har tatt forhåndsregler mens en uvaksinert statistisk sett ikke hadde havnet på sykehuset om hen tok vaksinen. Det er altså en egoistisk handling. Hadde jeg knivstukket naboen og tent på bilene i nabolaget hadde jeg blitt dømt både for drap og betalt økonomisk erstatning. Hvorfor skal ikke den uvaksinerte få pepper når hen i praksis kan gjøre akkurat det samme?

Endret av Majer
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Majer said:

Forskjellen er at en vaksinert har tatt forhåndsregler mens en uvaksinert statistisk sett ikke hadde havnet på sykehuset om hen tok vaksinen. Det er altså en egoistisk handling. Hadde jeg knivstukket naboen og tent på bilene i nabolaget hadde jeg blitt dømt både for drap og betalt økonomisk erstatning. Hvorfor skal ikke den uvaksinerte få pepper når hen i praksis kan gjøre akkurat det samme?

Ikke for å nevne at det er overhengende sannsynlighet for at en eller flere av disse 60 er anti-vaxxer, en del av et miljø som det på Gran, konspirasjonsteoretiker, Kari Jacquesson-gal, eller lignende. Jeg ville ikke hatt en sånn person i nærheten av min helsepleie.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Majer skrev (27 minutter siden):

Anonio skrev (6 minutter siden):

Ikke for å nevne at det er overhengende sannsynlighet for at en eller flere av disse 60 er anti-vaxxer, en del av et miljø som det på Gran, konspirasjonsteoretiker, Kari Jacquesson-gal, eller lignende. Jeg ville ikke hatt en sånn person i nærheten av min helsepleie.

Lavmål! 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (8 minutter siden):

Nettopp.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jajajane said:

Lavmål! 

Hvordan er det lavmål? Det er kjent at det var en sykepleier fra Toten på det velkjente møtet på Gran.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (2 minutter siden):

Hvordan er det lavmål? Det er kjent at det var en sykepleier fra Toten på det velkjente møtet på Gran.

Det er lavmål fordi du ikke vet noe om de dette gjelder. Synsing kalles det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...