Duraton Skrevet 17. november 2021 #61 Del Skrevet 17. november 2021 3 hours ago, trønder said: Har du tilgang på informasjon som tilsier at FHI tar feil? Kan du linke til denne? Du har jo for vane å slenge ut udokumenterte påstander, så det er vanskelig å ta deg alvorlig. https://www.fhi.no/publ/2020/bor-personer-i-samfunnet-bruke-ansiktsmasker-for-a-redusere-spredningen-av-/ Dem begynte med at man ikke burde bruke masker. https://www.document.no/2020/10/11/munnbind-sviktet-norsk-presse/ Faktisk.no advarte tilogmed mot bruk av masker https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-snur-om-munnbind/72869703 Så snudde dem. Så her har du ett eksempel på at FHI samt media tok feil 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kritisk Skrevet 17. november 2021 #62 Del Skrevet 17. november 2021 Perleugla skrev (5 timer siden): Jeg håper ingen uvaksinerte jobber på sykehjemmet der bestemor bor. Om en uvaksinert smitter henne håper jeg vedkommende brenner sakte opp et visst varmt sted. Det er et valg å ikke vaksinere seg, men valg fører gjerne til konsekvenser. Det må de uvaksinerte ta inn over seg. Hva om en fullbeskyttet smitter din bestemor?Hvor skal hen brenne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hlidskjalf Skrevet 17. november 2021 #63 Del Skrevet 17. november 2021 FHI skrev jo nylig hvor mange uvaksinerte som ble innlagt pr. 100 000 smittede: 12. Tenk litt over hvor lite tall dette er: 1,2 av 10 000, eller 0,12 av 1000 eller 0,012 av 100. Så ekstremt lav dødelighet har viruset. Underliggende tilstander står det heller ingenting om. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momma Skrevet 17. november 2021 #64 Del Skrevet 17. november 2021 Kritisk skrev (1 time siden): Hva om en fullbeskyttet smitter din bestemor?Hvor skal hen brenne? Siden fullvaksinerte ikke blir smittet i like stor grad som uvaksinerte, og dermed heller ikke smitter andre like lett, holder det vel med noen timers opphold i badstue for vedkommende. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Final Fantasy Skrevet 17. november 2021 #65 Del Skrevet 17. november 2021 Momma skrev (17 minutter siden): Siden fullvaksinerte ikke blir smittet i like stor grad som uvaksinerte, og dermed heller ikke smitter andre like lett, holder det vel med noen timers opphold i badstue for vedkommende. Smittes ikke fullvaksinerte like lett og smitter ikke andre like lett? Jeg foreslår at du forteller det til viruset, fordi det har ikke fått det med seg i praksis... Final Fantasy skrev (4 timer siden): La oss sammenligne smitte og vaksinasjonsgrad i 68 land: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8481107/ X-aksen er vaksinasjonsgrad i % og y-aksen er smitte per 1 million siste 7 dager. Ingen statistisk signifikant effekt, men vi ser en økende trend med mer smitte jo flere som er vaksinert... Så har FHI virkelig belegg for å påstå at vaksinen hindrer smitte videre? Jeg tror de kommer til å gå tilbake på det utsagnet, til tross for at "tallene levner ingen tvil". 🤪 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 17. november 2021 #66 Del Skrevet 17. november 2021 hlidskjalf skrev (42 minutter siden): FHI skrev jo nylig hvor mange uvaksinerte som ble innlagt pr. 100 000 smittede: 12. Tenk litt over hvor lite tall dette er: 1,2 av 10 000, eller 0,12 av 1000 eller 0,012 av 100. Så ekstremt lav dødelighet har viruset. Underliggende tilstander står det heller ingenting om. Nei, ďette er ikke riktig. Dette er kun andelen av den uvaksinerte befolkningen som ble lagt den uka alene, altså i uke 44. Dette er ikke basert på at det er 100 000 vaksinerte smittede den uka. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hlidskjalf Skrevet 17. november 2021 #67 Del Skrevet 17. november 2021 Example skrev (12 minutter siden): Nei, ďette er ikke riktig. Dette er kun andelen av den uvaksinerte befolkningen som ble lagt den uka alene, altså i uke 44. Dette er ikke basert på at det er 100 000 vaksinerte smittede den uka. Men er ikke "mørketallene" store da, ifølge dere? Enten er viruset ekstremt smittsomt og dermed svært ufarlig (lav dødsrate) eller det er lite smittsomt,.men høyere dødsrate. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 17. november 2021 #68 Del Skrevet 17. november 2021 hlidskjalf skrev (1 minutt siden): Men er ikke "mørketallene" store da, ifølge dere? Enten er viruset ekstremt smittsomt og dermed svært ufarlig (lav dødsrate) eller det er lite smittsomt,.men høyere dødsrate. Hvordan er det et svar på det jeg skrev? Tolker det som en innrømmelse av at du har misforstått hva tallene sier. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest havrekaffe Skrevet 17. november 2021 #69 Del Skrevet 17. november 2021 6 hours ago, Justlooking said: Hva om de 40 sier opp? Da har nok denne kommunelegen et mye større problem. Enkelte tåler bare ikke å ha noen form for «makt» 😊 Kortsiktig kan det bli utfordringer, men på lang sikt vil det kunne ha positiv effekt å kvitte seg med folk som ikke har forstått sin rolle, jobb eller signaleffekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hlidskjalf Skrevet 17. november 2021 #70 Del Skrevet 17. november 2021 Example skrev (4 minutter siden): Hvordan er det et svar på det jeg skrev? Tolker det som en innrømmelse av at du har misforstått hva tallene sier. Ja det gikk litt kjapt i svingene, men tallet på smittede ligger vel på mange tusen uansett. Så ekstremt lav dødsrate og smittsomt virus, eller svært lite smittsomt virus og høy dødsrate. Dere kan ikke argumentere for begge deler da de utelukker hverandre. Og som sagt: Det står ingenting om underliggende tilstander. En viss prosentandel av befolkningen vil være på dødens terskel. Dermed skal det lite til før disse stryker med. De samme folkene ville sannsynligvis takket for seg av en influensa eller en hissig forkjølelse. Uten at vi har innført totalitære regimer og angiversamfunn av den grunn. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 17. november 2021 #71 Del Skrevet 17. november 2021 Perleugla skrev (7 timer siden): Jeg håper ingen uvaksinerte jobber på sykehjemmet der bestemor bor. Om en uvaksinert smitter henne håper jeg vedkommende brenner sakte opp et visst varmt sted. Det er et valg å ikke vaksinere seg, men valg fører gjerne til konsekvenser. Det må de uvaksinerte ta inn over seg. Det gjør de nok. Iht avisen i går er det 40 som ikke er vaksinert av 70. I Toten/ gjøvik distriktet har det vært flere smitterunder med død på pasienter, så veldig overasket at det fortsatt er så mange sykepleiere der som ikke har vaksinert seg. Bare senest i høst har det vært en runde 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 17. november 2021 #72 Del Skrevet 17. november 2021 hlidskjalf skrev (1 minutt siden): Ja det gikk litt kjapt i svingene, men tallet på smittede ligger vel på mange tusen uansett. Så ekstremt lav dødsrate og smittsomt virus, eller svært lite smittsomt virus og høy dødsrate. Dere kan ikke argumentere for begge deler da de utelukker hverandre. Og som sagt: Det står ingenting om underliggende tilstander. En viss prosentandel av befolkningen vil være på dødens terskel. Dermed skal det lite til før disse stryker med. De samme folkene ville sannsynligvis takket for seg av en influensa eller en hissig forkjølelse. Uten at vi har innført totalitære regimer og angiversamfunn av den grunn. Uvaksinerte innlagte har en medianalder på 47 år. Det er ikke vanlig at folk i denne alderen og under det blir så dårlige av en "hissig forkjølelse". Jeg sier ikke at man på død og liv skal unngå alle dødsfall, det lar seg ikke gjøre. Man må ha en balanse mellom kost og nytte. Nå handler dette dog først og fremst om kapasitet. Det handler om at hvis du havner i en alvorlig bilulykke at det finnes ambulanser som kommer og henter deg, og at sykehuset har kapasitet til å ta deg i mot. Det handler om at kreftpasienter får behandling og at folk med livstruende skader eller sykdommer kan reddes. Norges helsevesen er dessverre bygd ned over tid, og tåler svært lite mer enn normalen. Det er et problem som bør løses, men ikke som kan løses over natten. Dog vet vi at et renn av covid-pasienter vil ramme hele tjenesten. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 17. november 2021 #73 Del Skrevet 17. november 2021 Uansettså uten tiltak som vi har hatt så hadde alt vært mye værre. Dere som påstår at ikke så mange blir syke osv. Glemmer en viktig ting, i hver kommune så har det vært et formidabelt smitteteam og ringt rundt og bedt folk om å teste seg og ta karantene tider. Helgidvis på gjøvik og omegn har det vært et formidabelt apparat. Spm bla har stoppet slike tilfeller som her https://www.oa.no/smitten-har-spredt-seg-til-fem-kommuner-etter-lavetreffet-pa-gran/s/5-35-1313074 Er det lov å legge til at det også er kjent at det har vært sykepleier der, som også smittet mer enn et eldre senter. Og med stor insats fra bla gjøvik kommune og omegn fikk de rask kontroll. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momma Skrevet 17. november 2021 #74 Del Skrevet 17. november 2021 Final Fantasy skrev (1 time siden): Smittes ikke fullvaksinerte like lett Nei, det gjør de ikke. Vaksineeffekten har imidlertid avtakende effekt over tid, hvor mye og hvor raskt er man ikke sikre på. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perleugla Skrevet 17. november 2021 #75 Del Skrevet 17. november 2021 Jajajane skrev (8 timer siden): Nei, men om en vaksinert smitter henne så er det greit? Nå må folk gi seg snart. Da vet jeg at vedkommende har gjort en innsats for å hindre smitte. Mange vaksinemotstandere hevder at de ikke vil vaksinere seg for en «influensa». For øvrig mener jeg at alt helsepersonell også bør vaksinere seg mot influensa årlig. «Folk» skal gi seg. Inkluderer det deg? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa blomst Skrevet 17. november 2021 #76 Del Skrevet 17. november 2021 (endret) trønder skrev (6 timer siden): Jeg har ikke sagt at den ene er verdt mer eller mindre enn den andre. Jeg påpeker bare at de ikke legger like stort beslag på ressurser siden vaksinerte trenger sjeldnere intensiv- og respiratorbehandling og skrives raskere ut. Påstanden din er derfor feil. Når situasjonen er ellers er lik og eneste forskjell er om man er vaksinert eller ikke, da legger man beslag på like mye ressurser. For å konkretisere. A og B får begge covid. De blir like syke, til tross for at B er vaksinert. Begge blir lagt inn på sykehuset og tilbringer 7 dager der. Jeg gjentar, begge er like syke og trenger lik behandling. De tar altså opp like mye ressurser. At vaksinert C,D,F og P ikke er innlagt lenger enn fem dager er i dette tilfellet irrelevant all den tid min påstand var at en person ikke bruker mer eller mindre ressurser enn en annen når de først er innlagt. Da nytter det ikke å si at generelt sett så er de innlagt kortere, for det er utenfor poenget. Endret 17. november 2021 av Rosa blomst 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 17. november 2021 #77 Del Skrevet 17. november 2021 Jeg skjønner ikke hvorfor ting skal være så vanskelig.. Vi VET at vaksinen beskytter mot alvorlig sykdom (noe tallene gjenspeiler) Vi VET at vaksinen ikke beskytter mot smittespredning i så høy grad man først antok og ønsket (noe tallene gjenspeiler) Jeg er vaksinert for å unngå alvorlig sykdom - men jeg er fullt klar over at jeg kan springe rundt som en smittebombe. Derfor viser jeg hensyn, og beskytter dem rundt meg ved å; unngå folkemengder, sprite/vaske hendene, holde avstand, bruker munnbind om det er mye folk og avstand blir vanskelig. OG, det viktigste av alt - holder meg hjemme om jeg er syk. Jeg holder meg også hjemme om noen i husstanden skulle teste positivt (og det er det mange tullinger som ikke gjør). 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 17. november 2021 #78 Del Skrevet 17. november 2021 1 hour ago, havrekaffe said: Kortsiktig kan det bli utfordringer, men på lang sikt vil det kunne ha positiv effekt å kvitte seg med folk som ikke har forstått sin rolle, jobb eller signaleffekt. Enig, på hjemmet hvor min mor bor er dette samme folkene som hver bidige sesong tar med seg influensa inn på avdelingene fordi de heller ikke vil vaksinere seg mot dette. Det handler i bunn og grunn ikke om coronavaksine, det handler om egoisme, lite forståelse for sitt ansvar som behandler av meget syke mennesker og litt for mye konspiratorisk tankegang. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 17. november 2021 #79 Del Skrevet 17. november 2021 39 minutter siden, Rosa blomst said: Når situasjonen er ellers er lik og eneste forskjell er om man er vaksinert eller ikke, da legger man beslag på like mye ressurser. For å konkretisere. A og B får begge covid. De blir like syke, til tross for at B er vaksinert. Begge blir lagt inn på sykehuset og tilbringer 7 dager der. Jeg gjentar, begge er like syke og trenger lik behandling. De tar altså opp like mye ressurser. At vaksinert C,D,F og P ikke er innlagt lenger enn fem dager er i dette tilfellet irrelevant all den tid min påstand var at en person ikke bruker mer eller mindre ressurser enn en annen når de først er innlagt. Da nytter det ikke å si at generelt sett så er de innlagt kortere, for det er utenfor poenget. Forstår du fortsatt ikke tallene? Når man skrives ut fortere åpner det plassen for noen andre og frigjør kostnaden som f.eks en dag ekstra på intensiven har med seg, når man smitter færre, blir mindre alvorlig syk og ikke trenger livreddende tiltak på lik linje med uvaksinerte er det en stor forskjell på ressursbruk. Det er ikke hokus pokus, og flere bør prøve å slutte å bortforklare alt for å passe agendaen sin. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123 eller noe Skrevet 17. november 2021 #80 Del Skrevet 17. november 2021 Perleugla skrev (9 timer siden): Jeg håper ingen uvaksinerte jobber på sykehjemmet der bestemor bor. Om en uvaksinert smitter henne håper jeg vedkommende brenner sakte opp et visst varmt sted. Det er et valg å ikke vaksinere seg, men valg fører gjerne til konsekvenser. Det må de uvaksinerte ta inn over seg. Men de vaksinerte smitter jo også, pluss at de kanskje går på jobb med smitte innabords da de (i noen tilfeller) ikke får symptomer som oss uvaksinerte som hadde holdt oss hjemme med en gang vi mistenkte sykdom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg