Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jordmor krysset av 31 på skjemaet, og jeg er bare 26+2. Hun sa ingenting om det så tenkte ikke på tallene før jeg kom hjem. Jeg er veldig overvektig. Har det så mye å si for målene? Leser rundt at overvektige får mål helt innenfor normalen, men det gjorde altså ikke jeg.

Anonymkode: 8dae8...6e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sies at man kan forvente at overvektige får målt et større SF mål enn det det egentlig er pga magefett som kan påvirke lengden av målebåndet må ha før den når toppen av livmoren. Med det sagt er jeg selv overvektig med en del av fettet på magen og har hatt helt normale SF-mål. Legen min har ikke sagt noe på det heller, så om jeg egentlig har et reellt lavt SF mål eller ikke vet jeg ikke, men jeg regner med at de vet hva de holder på med og at de sier i fra dersom de er bekymret.

Anonymkode: 1db01...07b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det sies at man kan forvente at overvektige får målt et større SF mål enn det det egentlig er pga magefett som kan påvirke lengden av målebåndet må ha før den når toppen av livmoren. Med det sagt er jeg selv overvektig med en del av fettet på magen og har hatt helt normale SF-mål. Legen min har ikke sagt noe på det heller, så om jeg egentlig har et reellt lavt SF mål eller ikke vet jeg ikke, men jeg regner med at de vet hva de holder på med og at de sier i fra dersom de er bekymret.

Hvordan var det når du ble målt da? Tok legen i litt? Jordmoren som målte på meg er den mest forsiktige personen jeg har vært borti, og kjente såvidt at hun rørte meg😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jordmor krysset av 31 på skjemaet, og jeg er bare 26+2. Hun sa ingenting om det så tenkte ikke på tallene før jeg kom hjem. Jeg er veldig overvektig. Har det så mye å si for målene? Leser rundt at overvektige får mål helt innenfor normalen, men det gjorde altså ikke jeg.

Jeg ble sist målt til to uker foran (27 i uke 25). Jordmor fortalte at grensen var 2 uker og jeg får derfor en extra ultralyd for å kontrollere størrelsen på baby.  Men jeg bor utenlands så rutinene er nok annerledes her 🤷‍♀️

Anonymkode: 6b9ec...a01

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvordan var det når du ble målt da? Tok legen i litt? Jordmoren som målte på meg er den mest forsiktige personen jeg har vært borti, og kjente såvidt at hun rørte meg😅

Nei, han var ganske forsiktig han også 😅 Ved forrige svangerskap var jordmor litt mer «hardhendt», og da va SF-målet noe over normalen, men ikke bekymringsverdig høy heller. Fikk en baby på 4kg da, så om denne babyen blir mindre gjenstår å se.

Skrevet

SF-mål av overvektige blir fort unøyaktig og avdekker ikke nødvendigvis vekstavvik hos barnet på samme måte som hos normalvektige. Det derfor overvektige tilbys vektkontroll med ultralyd i uke 24,28,32 og 36. 

Anonymkode: c2d18...22f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

SF-mål av overvektige blir fort unøyaktig og avdekker ikke nødvendigvis vekstavvik hos barnet på samme måte som hos normalvektige. Det derfor overvektige tilbys vektkontroll med ultralyd i uke 24,28,32 og 36. 

Anonymkode: c2d18...22f

Nei, man kan være overvektig og ikke bli tilbudt vekstkontroller fordi man er under BMI på 35.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde bmi på 34 før graviditet så får ikke noen ekstra kontroller eller ultralyd (er frisk fra før). 

Gått opp 2 kg i uke 26. Sf mål var 25 cm i uke 25, dvs ca 75 % persentilen (det tilsvarte kun 1 cm mer enn 50 % persentilen). Måtte inn til en sjekk i dag (uke 26) pga lite liv og baby måler akkurat på 50 % persentilen :)

Anonymkode: dc4fe...878

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...