AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 4 barn/ungdommer var uforsiktig og lekte med fyrstikker. Ilden spredte seg til et lite uthus/søppelstativ som tok fyr og brant ned (de ringte heldigvis brannbil). Det kunne ha gått riktig ille om det hadde spredd seg mer. Eieren av søppelstativet/uthuset ville selvsagt at dette skulle erstattes, men pga at barna/ungdommene er umyndige så kan de ikke stilles ansvarlige. Eieren hadde heldigvis forsikring som ordnet nytt stativ etterhvert, men vil at foreldrene til barna som ødela skal dekke egenandelen på 4000 kr. Dvs 1000 kroner på hver. Dette kan altså ikke kreves, men var likevel et ønske. Hva er da et rette å gjøre i en slik situasjon? Anonymkode: 641f3...0b3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 Da liker jeg å tenke slik: Hva ville du ønsket dersom noen sine unger brant ned noe som var ditt der det ender med at du må legge ut 4.000kr? Anonymkode: aaf87...bd3 29
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 Hadde vært min unge hadde jeg selvsagt betalt. Anonymkode: cd026...843 30
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 Dette er en veldig fin situasjon å lære4 barn/ungdommer om ansvar for egne handlinger. Anonymkode: f396f...80a 11
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 Barna blir trekt 1000 kroner i ukelønnovee tid eller penger de har på sparebøssa. Så klart betaler man og ordner opp. Anonymkode: db6c8...a41 18
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #6 Skrevet 16. november 2021 Var det mitt barn hadde jeg betalt og satt opp «tilbakebetalingsplan» sammen med poden, der lommepenger, husarbeid og inndraging av goder er bidraget til fullføring av planen. Anonymkode: cd09b...a3a 16
Traktor Skrevet 16. november 2021 #7 Skrevet 16. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (57 minutter siden): 4 barn/ungdommer var uforsiktig og lekte med fyrstikker. Ilden spredte seg til et lite uthus/søppelstativ som tok fyr og brant ned (de ringte heldigvis brannbil). Det kunne ha gått riktig ille om det hadde spredd seg mer. Eieren av søppelstativet/uthuset ville selvsagt at dette skulle erstattes, men pga at barna/ungdommene er umyndige så kan de ikke stilles ansvarlige. Eieren hadde heldigvis forsikring som ordnet nytt stativ etterhvert, men vil at foreldrene til barna som ødela skal dekke egenandelen på 4000 kr. Dvs 1000 kroner på hver. Dette kan altså ikke kreves, men var likevel et ønske. Hva er da et rette å gjøre i en slik situasjon? Anonymkode: 641f3...0b3 Jo, det kan og bør kreves. https://www.personskadeportalen.no/barn/ Endret 16. november 2021 av Traktor 10
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #8 Skrevet 16. november 2021 Som alle andre sier: Selvsagt skal det betales. Ting har gått tapt, det har vært mye styr, og skrekken skal heller ikke foraktes. For å være helt ærlig, hadde jeg lagt i litt ekstra. Alle unger gjør feil og eksperimenterer litt. Når skaden først har skjedd, er dette en gyllen anledning til å lære litt om ansvar, rette valg, og respekt for andre. Anonymkode: 15f33...34e 7
Gjest venom31 Skrevet 16. november 2021 #9 Skrevet 16. november 2021 La dem punge ut slik at de skjønner konsekvensene.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #10 Skrevet 16. november 2021 Selvsagt betaler man. Og krever at barnet betaler tilbake ved å gjøre oppgaver i hjemmet eller skaffer seg en ekstrajobb med å gå med reklame eller lignende for å betale tilbake. Anonymkode: b33c1...b1b 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #11 Skrevet 16. november 2021 Forsikring som ordnet nytt stativ etterhvert? Dette burde jo foreldrene ha ordnet med en gang. Så flaut.. Anonymkode: 2089f...8a3 8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #12 Skrevet 16. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: 4 barn/ungdommer var uforsiktig og lekte med fyrstikker. Ilden spredte seg til et lite uthus/søppelstativ som tok fyr og brant ned (de ringte heldigvis brannbil). Det kunne ha gått riktig ille om det hadde spredd seg mer. Eieren av søppelstativet/uthuset ville selvsagt at dette skulle erstattes, men pga at barna/ungdommene er umyndige så kan de ikke stilles ansvarlige. Eieren hadde heldigvis forsikring som ordnet nytt stativ etterhvert, men vil at foreldrene til barna som ødela skal dekke egenandelen på 4000 kr. Dvs 1000 kroner på hver. Dette kan altså ikke kreves, men var likevel et ønske. Hva er da et rette å gjøre i en slik situasjon? Anonymkode: 641f3...0b3 Det rette er at foreldrene betaler 1000 hver, helt klart. Anonymkode: 4bf13...d6e 6
Kinder Skrevet 16. november 2021 #13 Skrevet 16. november 2021 Selvfølgelig skal foreldrene betale skade gjort av barna sine. Skulle jo bare mangle. Så kan foreldrene eventuelt trekke det fra ukelønn fra barna i tiden fremover. Eventuelt la barna jobbe inn pengene i form av husarbeid eller lignende. 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #14 Skrevet 16. november 2021 Selvsagt betaler dere! Noe annet er uhørt. La barna betale med egne sparepenger. At dere i det hele tatt lurer på hva som er rett i denne situasjonen er meg helt uforståelig🤔 Anonymkode: 76f6e...761 2
Gjest ABM Skrevet 16. november 2021 #15 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): 4 barn/ungdommer var uforsiktig og lekte med fyrstikker. Ilden spredte seg til et lite uthus/søppelstativ som tok fyr og brant ned (de ringte heldigvis brannbil). Det kunne ha gått riktig ille om det hadde spredd seg mer. Eieren av søppelstativet/uthuset ville selvsagt at dette skulle erstattes, men pga at barna/ungdommene er umyndige så kan de ikke stilles ansvarlige. Eieren hadde heldigvis forsikring som ordnet nytt stativ etterhvert, men vil at foreldrene til barna som ødela skal dekke egenandelen på 4000 kr. Dvs 1000 kroner på hver. Dette kan altså ikke kreves, men var likevel et ønske. Hva er da et rette å gjøre i en slik situasjon? Anonymkode: 641f3...0b3 For noe tull! Eieren kan med loven i hånd kreve at foreldrene dekker hele hans utgift....han trenger ikke bruke forsikringen sin!
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #16 Skrevet 16. november 2021 Det eneste riktige er selvfølgelig å betale, spesielt om det er snakk om ungdommer, som absolutt burde vite bedre. Sønnen min kastet stein på en bil da han var 5, sammen med en venn. Jeg betalte selvsagt halvparten av skaden (selv om jeg juridisk ikke hadde trengt det siden han var så liten). Skulle bare mangle, det var jo jeg som hadde tatt vurderingen om å la ham leke utenfor huset alene. Han visste godt at han ikke skulle gjøre det, men hadde ikke forstått fullt ut hvorfor. Men det fikk han merke da vi "ikke hadde råd" til å dra på badeland eller kjøpe lørdagsgodt fordi vi måtte betale for skaden. Anonymkode: c60c8...b71 6
Cesil Skrevet 16. november 2021 #17 Skrevet 16. november 2021 Selvsagt betaler man. Hadde det vært noen av mine barn, hadde det ikke vært et spørsmål engang. 1
Solskinn i sinn Skrevet 17. november 2021 #18 Skrevet 17. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 16.11.2021 den 19.37): 4 barn/ungdommer var uforsiktig og lekte med fyrstikker. Ilden spredte seg til et lite uthus/søppelstativ som tok fyr og brant ned (de ringte heldigvis brannbil). Det kunne ha gått riktig ille om det hadde spredd seg mer. Eieren av søppelstativet/uthuset ville selvsagt at dette skulle erstattes, men pga at barna/ungdommene er umyndige så kan de ikke stilles ansvarlige. Eieren hadde heldigvis forsikring som ordnet nytt stativ etterhvert, men vil at foreldrene til barna som ødela skal dekke egenandelen på 4000 kr. Dvs 1000 kroner på hver. Dette kan altså ikke kreves, men var likevel et ønske. Hva er da et rette å gjøre i en slik situasjon? Anonymkode: 641f3...0b3 😊 Ta det fra sparepengene deres. Endret 18. november 2021 av Solskinn i sinn 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #19 Skrevet 17. november 2021 Jeg jobber med forsikring og i innboforsikringen så er det en ansvarsforsikring som dekker dette. Det er ikke rimelig at eier av skuret skal dekke dette i eget forsikringsselskap og få dette på skadehistorikken. Dere foreldre skal ta kontakt med forsikringsselskapet og informere om saken slik at det er dere som står med ansvaret og eierens forsikringsselskap kan kjøre regress mot deres. Dette er fasiten. Men, hvis eieren godtar at dere kun betaler egenandelen så skal dere selvfølgelig gjøre dette. Mindre arbeid for alle. Anonymkode: b0133...2db 6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #20 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg jobber med forsikring og i innboforsikringen så er det en ansvarsforsikring som dekker dette. Det er ikke rimelig at eier av skuret skal dekke dette i eget forsikringsselskap og få dette på skadehistorikken. Dere foreldre skal ta kontakt med forsikringsselskapet og informere om saken slik at det er dere som står med ansvaret og eierens forsikringsselskap kan kjøre regress mot deres. Dette er fasiten. Men, hvis eieren godtar at dere kun betaler egenandelen så skal dere selvfølgelig gjøre dette. Mindre arbeid for alle. Anonymkode: b0133...2db For å ikke være uklar: innboforsikringen til foreldrene av barna. Ikke eier av uthusets innboforsikring. Anonymkode: b0133...2db 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå