Gå til innhold

Fikk 5,47 i snitt på vgs, er det umulig å komme inn på juss i Oslo/Bergen?😔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snittet var 5,6 i fjor for førstegangsvitnemål, og på ordinærkvote 6,3… Må jo ta opp sånn tjue fag for å få 6,3 i snitt🤨 For vår (ikke høst) var snittet i fjor på 5,48… Hvordan kan det være umulig å gjøre noe for å komme inn på jussen når jeg er 0,01 unna snittet…?😫 Åååh skulle ønske jeg kunne gå tilbake i tid til vgs og bare få litt bedre karakterer, nå er det håpløst 

Anonymkode: 064f1...981

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nettopp det folk gjør. De bruker mange år på å forbedre karakterene sine så de kommer inn på drømmestudiet. Og så ender de fleste av dem opp i en saksbehandlerstilling. Kjenner til folk som har fullført jussen i Oslo og jobber på kundesenter fordi de ikke fikk det de anså som en god nok og relevant stilling. 

Anonymkode: 3bdd9...38a

• Liker 8
Skrevet

6,3 i snitt får du jo ikke uansett, det er maks 6 i karaktersnitt. Går ut fra du mener 63 poeng, som du så har delt på 10? 

Sett opp et excelark med karakterer og ulike tilleggspoeng, så justerer du rundt på tallene og ser hva mulighetene er. Sannsynligvis er det ikke umulig, men hvor vanskelig det er vil arket fortelle deg. Kan være at et fag eller to som gir tilleggspoeng er nok, men det kan ingen vite utenom deg.

Anonymkode: d5075...3c2

• Liker 1
Skrevet

.

Skrevet

Håpløst er det ikke, tar bare litt tid.. hva driver du med nå da? Grensen i ordinær kvote er jo høyere fordi du får alderspoeng og poeng for annen utdannelse. Det er altså ikke så mange fag du må ta opp for å nå opp, du har jo supre karakterer! 

Skrevet

Hvor gammel er du, TS?

• Liker 1
Skrevet

Ta opp et fag eller to og søk neste år? Så kan du jobbe mye ved siden av og spare litt penger. 

Anonymkode: 55cea...8ed

• Liker 1
Skrevet
drue skrev (14 minutter siden):

Hvor gammel er du, TS?

19, tar et år med psykologi nå:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ta opp et fag eller to og søk neste år? Så kan du jobbe mye ved siden av og spare litt penger. 

Anonymkode: 55cea...8ed

Hvis jeg tar opp to fag endres snittet til sånn 5,5 i stedet for 5,47, og da må jeg søke på ordinærkvote som er sånn 6,3 siden karakterene er forbedret😶

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Da får du i hvert fall 2 ekstra poeng det året du fyller 20, pluss 2 tilleggspoeng for årsstudie såfremt det gir deg 60 studiepoeng. 

• Liker 1
Skrevet
Nasse Nøff skrev (29 minutter siden):

Håpløst er det ikke, tar bare litt tid.. hva driver du med nå da? Grensen i ordinær kvote er jo høyere fordi du får alderspoeng og poeng for annen utdannelse. Det er altså ikke så mange fag du må ta opp for å nå opp, du har jo supre karakterer! 

Studerer psykologi, og får 60 studiepoeng, altså 2 ekstrapoeng på snittet. 5,6 er fortsatt langt fra 6,3:| Skjønner ikke hvordan folk tar opp fag ig kommer inn på studier, jeg måtte jo tatt opp alle fagene mine for å kommet inn selv om jeg er 0,01 unna grensen😳

Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Studerer psykologi, og får 60 studiepoeng, altså 2 ekstrapoeng på snittet. 5,6 er fortsatt langt fra 6,3:| Skjønner ikke hvordan folk tar opp fag ig kommer inn på studier, jeg måtte jo tatt opp alle fagene mine for å kommet inn selv om jeg er 0,01 unna grensen😳

Folk er ofte over 23 år og har jobba i 5 år når de søker (23/5-regelen). Da slipper man å ta opp like mange fag som man må ellers. Legg til full pott med alderspoeng og kanskje tilleggspoeng for annen utdannelse, så er det slett ikke umulig. 

Endret av drue
Skrevet

Å jobbe blant folk, kanskje ute i helsevesenet kan gi deg noen erfaringer som du kan ta med deg inn i studiene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er dumt. Du burde søkt deg til andre steder. Nå må du komme inn på ordinært grunnlag og der er jo snittet høyere. Da må du nok ta opp 2-3 fag ja

Anonymkode: 07a1a...034

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er dumt. Du burde søkt deg til andre steder. Nå må du komme inn på ordinært grunnlag og der er jo snittet høyere. Da må du nok ta opp 2-3 fag ja

Anonymkode: 07a1a...034

Hæ, man må jo ikke søke på ordinær bare fordi man har begynt å studere. Og får å få snittet fra 5,48 til 6,3 må jeg ta opp langt mer enn 3 fag

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis jeg tar opp to fag endres snittet til sånn 5,5 i stedet for 5,47, og da må jeg søke på ordinærkvote som er sånn 6,3 siden karakterene er forbedret😶

Du må ikke ta opp fag nå, da har du ikke førstegangsvitnemål lenger. Det må du ikke gjøre før du må over i ordinær kvote uansett pga alder. Du er ganske nær grensa, og det kan hende du har flaks, og at grensa går ned neste år. Kanskje ikke så sannsynlig, men ting er uforutsigbare pga korona. 
Dessuten burde du søke i Tromsø, der kommer du kanskje inn? Hvis du virkelig vil bli jurist, bør du være villig til å flytte til Tromsø, hvis det er det som kreves. 
Ellers må du ikke ta opp 20 fag uansett, det er tydelig at du ikke har satt deg inn i hvordan man kan sanke poeng. 

Anonymkode: 68cc9...7c7

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen garanti for at snittet er like høyt neste høst. Følger våropptaket samme frister? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du må ikke ta opp fag nå, da har du ikke førstegangsvitnemål lenger. Det må du ikke gjøre før du må over i ordinær kvote uansett pga alder. Du er ganske nær grensa, og det kan hende du har flaks, og at grensa går ned neste år. Kanskje ikke så sannsynlig, men ting er uforutsigbare pga korona. 
Dessuten burde du søke i Tromsø, der kommer du kanskje inn? Hvis du virkelig vil bli jurist, bør du være villig til å flytte til Tromsø, hvis det er det som kreves. 
Ellers må du ikke ta opp 20 fag uansett, det er tydelig at du ikke har satt deg inn i hvordan man kan sanke poeng. 

Anonymkode: 68cc9...7c7

Det er ikke noe problem å ta opp fag nå. Man kan søke i både ordinær og førstegangs samtidig så lenge man oppfyller vilkårene. Man havner i den kvoten som er mest fordelaktig. 

Anonymkode: 09b06...721

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er ikke noe problem å ta opp fag nå. Man kan søke i både ordinær og førstegangs samtidig så lenge man oppfyller vilkårene. Man havner i den kvoten som er mest fordelaktig. 

Men for å få 6,3 i snitt (som er kravet for ordinærkvote etter man har forbedret karakterer) må jeg jo ha 6 i alle fag og 3 ekstrapoeng i tillegg… gir ikke mening😶

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men for å få 6,3 i snitt (som er kravet for ordinærkvote etter man har forbedret karakterer) må jeg jo ha 6 i alle fag og 3 ekstrapoeng i tillegg… gir ikke mening😶

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...