Gå til innhold

Studerer master + jobb + egen bedrift / ingen foreldre som kan hjelpe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg studerer master i utlandet og må da naturligvis få støtte og lån av Lånekassen. I tillegg til dette jobber jeg i helgene for å få hjulene til å gå rundt. Pluss at jeg er i oppstart av egen bedrift (dette tar ikke penger men tid på dette tidspunktet). Akkurat nå er jeg i en dårlig situasjon da lån og stipend fra Lånekassen kommer inn i begynnelsen av desember og jeg har kun 700 kr på konto. En uforventet utgift kom som gjorde at jeg er i denne knipen nå. Dette skal holde i rundt 3 uker og jeg ser at det ikke går. Det har hendt at jeg har måtte spørre min far om forskudd på bursdagsgave eller julegave de årene jeg har studert, som er nå snart 6 år. Jeg har aldri penger til å spare noen ting fordi det meste går til husleie og det helt nødvendige. 

Jeg har en mor som er ufør, en farmor som allerede har nok med sitt, en mormor som har 6 barnebarn og en pappa som helst ikke vil spytte inn penger + at han gir meg en times monolog på hvorfor han nå gjør dette.. Han har også ny kjæreste som jeg er ganske sikker på han skjemmer bort. Jeg vet at han har mer enn nok å rutte med. Jeg hater å spørre om å få låne penger eller om å få penger, men nå føler jeg at jeg må krype til korset. 

Mine foreldre har i store deler av min oppvekst ikke vært støttende med penger overhodet. Måtte jobbe fra jeg var veldig ung til å betale også helt primære ting til meg selv når jeg bodde hjemme frem til jeg var 18, som shampoo, balsam, treningsklær etc. 

Når jeg hører de snakke på studiumet mitt om at foreldre har dekket fly billetter hjem til Norge kjenner jeg at jeg blir trist, fordi det kan jeg ikke huske mine har bortsett fra helt krisesituasjoner.

Hva er det som egentlig er normalt? 

Anonymkode: 8d8f1...288

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vokste opp som deg og syns det er mest normalt. Andre syns det er unormalt.

Anonymkode: c3246...62f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vokste opp som deg og syns det er mest normalt. Andre syns det er unormalt.

Anonymkode: c3246...62f

Ja, man lærer i alle fall å ta vare på seg selv. Men noen ganger syntes jeg denne «lærepengen», bokstavligtalt minster sin effekt. Spesielt når man gjør sitt aller beste hele tiden.

TS

• Liker 4
Skrevet

Vil nesten si at det er en selvfølge. Hadde du hatt støtte i familien hadde du mest sannsynlig ikke utsatt deg for dette helt vanvittige kjøret. Da hadde du lært at du har verdi, og må stelle godt med deg selv. Men siden du ikke har det, tar du deg vann over hodet, sliter ut deg selv.
Og er du uheldig så ender du også som ufør, fordi du jobber for hardt.

Anonymkode: 56725...998

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, man lærer i alle fall å ta vare på seg selv. Men noen ganger syntes jeg denne «lærepengen», bokstavligtalt minster sin effekt. Spesielt når man gjør sitt aller beste hele tiden.

TS

Nei, det er det du ikke gjør. Du ivaretar ikke deg selv, du sliter ut deg selv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vil nesten si at det er en selvfølge. Hadde du hatt støtte i familien hadde du mest sannsynlig ikke utsatt deg for dette helt vanvittige kjøret. Da hadde du lært at du har verdi, og må stelle godt med deg selv. Men siden du ikke har det, tar du deg vann over hodet, sliter ut deg selv.
Og er du uheldig så ender du også som ufør, fordi du jobber for hardt.

Du har nok et lite poeng. Men samtidig så liker jeg veldig godt studiene mine og startet opp for meg selv fordi jeg ønsker å skape en bedre fremtid. Jeg vet at jeg har en verdi og det er nettopp derfor jeg ønsker å jobbe så hardt for en god fremtid, også økonomisk. 

Det å ta en master å ha helgjobb er da ikke så uvanlig, det eneste uvanlige er vel min egen business.. Og foreldre som så og si ikke støtter opp under... 
Takk for ditt synspunkt vel og merke.

ts 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, det er det du ikke gjør. Du ivaretar ikke deg selv, du sliter ut deg selv. 

Jeg føler nesten at jeg ikke har noe valg. Studie lånet holder ikke alene, helg jobb er derfor et must.. Business på siden er en annen potensiell inntektskilde (allerede litt inntekt). Som sagt, har ikke foreldre som støtter opp under.. Det kommer ikke til å endre seg i fremtiden. Så hva er forslaget, slutte master og få mer i studie lån? Slutte på helg jobb og ikke kunne nå rundt økonomisk? Ikke sikre meg for fremtiden slik at eg har noe som er mitt eget når jeg er ferdig? 

ts 

• Liker 1
Skrevet

Du burde ha studert i Norge for å bli bedre i norsk. 

Anonymkode: 96d4a...be0

• Liker 3
Skrevet

Du burde ha studert i Norge for å bli bedre i norsk. 

Anonymkode: 96d4a...be0

Veldig hjelpende svar! Setter stor pris på innspillet ditt :)

Ts 

• Liker 7
Skrevet

Du skulke brukt mer tid på oppstarten. De ferreste starter bedrift helt uten midler til dette. 

Anonymkode: 8cc20...1d6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har nok et lite poeng. Men samtidig så liker jeg veldig godt studiene mine og startet opp for meg selv fordi jeg ønsker å skape en bedre fremtid. Jeg vet at jeg har en verdi og det er nettopp derfor jeg ønsker å jobbe så hardt for en god fremtid, også økonomisk. 

Det å ta en master å ha helgjobb er da ikke så uvanlig, det eneste uvanlige er vel min egen business.. Og foreldre som så og si ikke støtter opp under... 
Takk for ditt synspunkt vel og merke.

ts 

Mener ikke at du ikke liker studiene. Tenkte på at du tar deg vann over hodet når du starter for deg selv, mens du studerer et fag hvor du må jobbe for å få endene til å møtes. Det er ikke bærekraftig i lengden. Helsa ryker, og så ender du opp med ingenting. Skal du gjøre én ting for å få en god fremtid, så er det å ivareta helsen. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg føler nesten at jeg ikke har noe valg. Studie lånet holder ikke alene, helg jobb er derfor et must.. Business på siden er en annen potensiell inntektskilde (allerede litt inntekt). Som sagt, har ikke foreldre som støtter opp under.. Det kommer ikke til å endre seg i fremtiden. Så hva er forslaget, slutte master og få mer i studie lån? Slutte på helg jobb og ikke kunne nå rundt økonomisk? Ikke sikre meg for fremtiden slik at eg har noe som er mitt eget når jeg er ferdig? 

ts 

Mitt forslag er å droppe/utsette oppstart av ny bedrift, og heller jobbe mer i lønnet arbeid. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du skulke brukt mer tid på oppstarten. De ferreste starter bedrift helt uten midler til dette. 

Anonymkode: 8cc20...1d6

Ja, det er denne nye bedriften som er feilen her. Den krever for mye tid (og muligens penger) i et allerede sprengt tid/energi/inntekt/utgifter-budsjett. Frigjør denne tiden, til å jobbe med noe du vet du tjener penger på. 

• Liker 1
Skrevet

Mener ikke at du ikke liker studiene. Tenkte på at du tar deg vann over hodet når du starter for deg selv, mens du studerer et fag hvor du må jobbe for å få endene til å møtes. Det er ikke bærekraftig i lengden. Helsa ryker, og så ender du opp med ingenting. Skal du gjøre én ting for å få en god fremtid, så er det å ivareta helsen. 

Mitt forslag er å droppe/utsette oppstart av ny bedrift, og heller jobbe mer i lønnet arbeid. 

Jeg kan skjønne tankegangen og takk for svar!  Jeg har jobbet med min egen bedrift i noen år nå, før den ble offentlig. Den gir allerede inntekt og har reddet meg flere ganger under studiene mine. Så det å gi opp noe jeg har jobbet "så lenge med" kan jeg virkelig ikke gjøre. Dette er fordi den potensielle inntekten for min del er større om jeg fortsetter, i teorien. Jeg kan potensielt tjene mer med bedriften enn hva jeg ville gjort med en jobb hvor jeg bruker masterstudiene mine.  

Det triste er at jeg føler at min far ikke forstår dette.. Han har klatret opp på karriere stigen uten noe betydelig utdannelse ved siden. Derfor kan verken min mor eller far forstå hvordan det er å være master student og på toppen ha en bedrift på siden..Jeg legger så mye inn for at jeg skal ha en trygg fremtid.  Om jeg får til dette med businessen så blir det jo automatisk en fordel for dem også, da jeg hadde ikke sittet å gnidd på alt alene, uten å dele med familie. Det er kanskje det som gjør mest vondt. Jeg får høre at de er stolte av meg etc, noe som i seg selv er en gavepakke, men det å være "stolt" hjelper meg ingenting i lengden. Får hele tiden dialoger om at "ja, man må stå på", sånn er livet. "Hvis man skal klare noe så må man også jobbe mye på siden".

Jeg må nesten må grine meg til en 1000 lapp i de aller verste kriser. Da får jeg også en lang dialog, så jeg føler meg skyldig etterpå.  Selv om min far har økonomi til det og mer enn det. Det er det som er frustrende. Men hvis det nå ender opp med at jeg faktisk går på veggen, så blir det jo slik som det skrives her inne. Da går jo absolutt ingenting. Da kan jeg bare drite i jobb etter studiene og jeg kan drite i bedriften. 
Så noen ganger, kunne jeg ønske jeg hadde foreldre som kunne se potensialet, tenke vel, vi kan investere litt i henne nå fordi dette vil også sikre henne en god fremtid. Men nei.. Bedre at hun sliter seg helt ut! 
ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er denne nye bedriften som er feilen her. Den krever for mye tid (og muligens penger) i et allerede sprengt tid/energi/inntekt/utgifter-budsjett. Frigjør denne tiden, til å jobbe med noe du vet du tjener penger på. 

Jeg skrev nettopp et svar til dette. Det er ikke en "ny bedrift", en start up kan være 1-5 år gammel. Dette er noe jeg har hatt på siden de 2 -3 siste årene og det gir meg allerede inntekt og har hjulpet meg flere ganger under kriser. Det er ikke tid som er mitt problem, da jeg organiserer tiden min godt, men det er rett og slett at noen ganger har jeg ikke mer å rutte med. Hadde jeg fått litt hjelp hjemmefra så kunne jeg kanskje droppet cafe-jobb i helgene og kunne lagt mer fokus i bedriften og derfor tjent mer i det lengre løp, slik at jeg ikke en gang hadde trengt å hatt en cafe jobb i første omgang. 

ts 

Gjest Alterego666
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i deg, TS. Jeg studerte også i utlandet, og jobbet ved siden av. Alle ferier gikk til jobbing, og semestrene gikk til å lese på et krevende studium. Jeg spurte aldri foreldrene mine om penger både på grunn av stolthet og fordi de gjennom oppveksten ofret mye komfort for at jeg skulle ha det materielt sett bra.

Det var hardt på grensen til fortvilende, men jeg syntes det var verd det. Det gir en egen følelse å oppnå noe kun ved egen innsats. Jeg ønsker deg lykke til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skrev nettopp et svar til dette. De

Ja, jeg så det. Du er jo tydeligvis ikke interessert i noe annet enn støtte i at dette burde dine foreldre hjelpe deg med. Så det får du bale med uten min hjelp.

Alterego666 skrev (4 minutter siden):

Jeg kjenner meg igjen i deg, TS. Jeg studerte også i utlandet, og jobbet ved siden av. Alle ferier gikk til jobbing, og semestrene gikk til å lese på et krevende studium. Jeg spurte aldri foreldrene mine om penger både på grunn av stolthet og fordi de gjennom oppveksten ofret mye komfort for at jeg skulle ha det materielt sett bra.

Det var hardt på grensen til fortvilende, men jeg syntes det var verd det. Det gir en egen følelse å oppnå noe kun ved egen innsats. Jeg ønsker deg lykke til.

Helt enig, men det er tydeligvis ikke det som er målet her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg så det. Du er jo tydeligvis ikke interessert i noe annet enn støtte i at dette burde dine foreldre hjelpe deg med. Så det får du bale med uten min hjelp.

Helt enig, men det er tydeligvis ikke det som er målet her. 

Nei, selvsagt er jeg interessert i det. Prøver bare å forklare deg mer bakgrunnshistorie. Hvorfor det ikke er så lett som å kun «legge ned bedriften». Jeg setter veldig pris på alle svar her inne! :) selv om løsningen kanskje ikke er så lett. 
ts 

Skrevet

Du greier deg med 700 til mat i ti dager, tenker jeg? Kjør en uke med nudler. Jeg handlet for en uke mat nettopp, 450 kr for meg og et barn. Kjøp oppskjert brød og ha i fryser og ta ut det du trenger. Billigste pålegg. Billigste tilbudene, osv. 

Anonymkode: d2b31...6f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

ts 

Men har denne ekstra businessen din ekstra utgifter også? Går det budsjettet i pluss, eller er det derfor du får uventede utgifter? Stjeler det mye tid, som du kunne brukt på en vanlig arbeidsplass? Du har studert i 6 år, så du nærmer deg vel ferdig snart ❤️

Men hva er det du lurer på med denne teksten? Er det utblåsning, eller ønsker du tillatelse til å spørre om penger? Må du hjem til jul, eller kan du bli igjen og jobbe? 

Anonymkode: 82381...eef

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du greier deg med 700 til mat i ti dager, tenker jeg? Kjør en uke med nudler. Jeg handlet for en uke mat nettopp, 450 kr for meg og et barn. Kjøp oppskjert brød og ha i fryser og ta ut det du trenger. Billigste pålegg. Billigste tilbudene, osv. 

Anonymkode: d2b31...6f2

Det er litt over tre uker på 600 kr det blir for lite. Jeg har kronisk tarm sykdom så jeg kan ikke spise brød og hvitt mel, hvis ikke hadde det vært lettere selvsagt da jeg syntes nudler og brød er greit, men jeg blir virkelig sikkelig dårlig av det. Skal se hva jeg får til. 
ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...