AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 Jeg har en gutt på 1,5 år (19 måneder for å være eksakt) som enda ikke går. Han viser null interesse. Han kan gå langs ting, med gåvogn og mens vi leier han, men det stopper der. Han har gått flere skritt alene av og til, opptil 20 skritt en gang, men så går det flere uker imellom. Sine første skritt gikk han i juni så nå synes jeg det begynner å drøye på. Han får oppfølging fra fysioterapeut og er ellers gjennomsnittlig på det meste. Vi bærer han ikke rundt om i huset mer enn vi må, så det er ikke det at han helst vil bli bært. Han er bare veldig lite motivert for å gjøre noe annet enn å krype, selvom han egentlig kan. jeg lurer bare på om noen andre har hatt lignende barn? Var det noe galt, eller løsnet det bare plutselig? Anonymkode: 1642c...fab 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 Jada, helt normalt, plutselig løsner det Anonymkode: cc5b1...e02 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 I vårt tilfelle så viste det seg at barnet hadde autisme. Å begynne å gå sent kan i flere tilfeller være et rødt flagg. Anonymkode: 75154...61b 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): I vårt tilfelle så viste det seg at barnet hadde autisme. Å begynne å gå sent kan i flere tilfeller være et rødt flagg. Anonymkode: 75154...61b Trenger absolutt ikke å være et rødt flagg heller da… er jo flere små barn som går sent. Jeg vet om flere som var 1.5 år før de begynte å gå. Som er voksne nå, og de er set ingenting galt med. Anonymkode: 3925a...d7d 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jada, helt normalt, plutselig løsner det Anonymkode: cc5b1...e02 Nei, det er faktisk ikke normalt. Det er meget bekymringsverdig. Ts, jeg ville gått til fastlege og bedt om henvisning til barnelege. Anonymkode: a45d8...ea9 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #6 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei, det er faktisk ikke normalt. Det er meget bekymringsverdig. Ts, jeg ville gått til fastlege og bedt om henvisning til barnelege. Anonymkode: a45d8...ea9 Nei, det er ikke meget bekymringsverdig. Det er bekymringsverdig om barnet ikke går langs møbler eller virker å ikke ha styrke i bena feks. Barnet får oppfølging av fysio på helsestasjonen og ved behov vil det henvises videre. Men det ts beskriver er ikke bekymringsverdig. Min eldste gikk ved 18 mnd, min yngste først ved 21 mnd. Med yngste hadde vi god oppfølging av fysio, men var ingenting galt, bare motorisk treg og fulgte egen utvikling. Det de er mest opptatt av er som nevnt om barnet ikke går langs møbler eller ved å leie eller virker svak i muskulatur, eventuelt viser tegn på ubehag/smerte, dårlig vekst. Anonymkode: e26ff...ca4 15
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #7 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Nei, det er faktisk ikke normalt. Det er meget bekymringsverdig. Ts, jeg ville gått til fastlege og bedt om henvisning til barnelege. Anonymkode: a45d8...ea9 Jo, det er faktisk normalt, ei er det meget bekymringsverdig. Jeg gikk ikke før jeg bikket to år, ingen diagnose eller noe feil med meg. Anonymkode: 9e30c...f18 2
270919 Skrevet 16. november 2021 #8 Skrevet 16. november 2021 Sånn var min og, så plutselig løp han! Og veldig forsiktig, krabbet over dørstokken 😅, må fortsatt leie oss om det blir litt humpete. Deilig å ikke måtte løpe etter ham å være redd for skade ☺
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #9 Skrevet 16. november 2021 Jeg var 18 mnd sier moren min. Jeg snakket som en foss når jeg var 12 mnd og sent ute med å gå. i voksen alder er jeg den eneste i familien som går så langt på så kort tid som jeg gjør 😂 er veldig kjapp å gå! så alt kan forandre seg ! 👍 du har han hos fysioterapeut ? De ville vel sikkert sakt det til deg hvis dette var en skikkelig varsels lampe ? Kanskje en nevrolog kan finne ut noe ? Hvis han ikke blir å klare å gå så gjetter jeg på at det har noe med signalene fra hjernen og ut til de forskjellige kroppsdelene…å da vil jeg tro en nevrolog kan noe om det ? masse lykke til ! Prøv å ikke bekymre deg så altfor mye. Husk jeg var 18 Mnd ! 💕 Anonymkode: 50463...99f
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #10 Skrevet 16. november 2021 Begge mine var sene. Første var 22 mnd å nr 18 mnd. Det er ingenting galt med noen av de 😊 Vi fikk oppfølging av lege og fysio med nr 1 for vi var jo bekymret, men det løsnet av seg selv. Nr 2 stressa vi ikke med pga førstemann 😊 Gikk seg til der også. Skjønner du er stressa, men du sier jo selv at han "går". Han er nok bare lat. Anonymkode: aaa82...96f
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #11 Skrevet 16. november 2021 Hva sier fysio? Og helsesøster? Et av mine barn var 23 måneder før han lærte å gå, men der var det noe galt. Ble OMSIDER henvist til sykehuset da han var 18 mnd. Han fikk behandling, og er helt fin i dag. Kanskje ikke noe grovmotorisk ess, men det kunne kanskje vært sånn uansett, hvem vet. Anonymkode: 0e771...dd6 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #12 Skrevet 16. november 2021 Du mener vel at han ikke går på egenhånd?! For utifra det du skriver så kan han jo gå, han har bare ikke blitt trygg nok til å slippe seg! Anonymkode: f08e7...0ae 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #13 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Trenger absolutt ikke å være et rødt flagg heller da… er jo flere små barn som går sent. Jeg vet om flere som var 1.5 år før de begynte å gå. Som er voksne nå, og de er set ingenting galt med. Anonymkode: 3925a...d7d Du leste vel hva jeg skrev? I flere tilfeller KAN det være et rødt flagg, ikke alle. Anonymkode: 75154...61b 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #14 Skrevet 17. november 2021 Jeg krabba så fort at det tok lengre tid å gå, så jeg var like demotivert. Begynte å gå når jeg var 22 mnd. Skravla som en irriterende papegøye fra 11 mnd da, så valgte åpenbart den ikke-motoriske spesialiseringen. Har gått bra med meg de neste 34 årene, så jeg tror jeg bare var uinteressert og treg motorisk. Anonymkode: 11f64...032
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #15 Skrevet 17. november 2021 IKKE hør på disse trollene her inne som tenker det verste med en gang. Her blir ofte de fleste utfordringer konkludert med verst tenkelige utfall. Folk MÅ slutte å lese så mye på nett. Har du sett eller hørt om noen som aldri begynte å gå? Aldri sluttet å gulpe? Aldri klarte å sovne på egen hånd før de var langt oppi ungdomsårene? Enda drikker mm/mme fordi de ikke ville ha fast føde. 20 åringer som enda får pupp av mamma? Folk bekymrer seg fordi de sitter og ser på tabeller som representerer et gjennomsnitt . Men tenk litt da!!! Oss voksne, vi er jo totalt forskjellige. Noen lærer språk fort, andre sliter. Noen er superdyktige i matte, andre har diskalkuli. Noen spiller hver fotballkamp, noen sitter som regel alltid på benken. Noen stryker 5 ganger til førerprøven, andre klarer det på første forsøk. Du tar poenget. Hvorfor i alle dager skulle det ikke være store variasjoner på det å begynne å gå? Hadde vært merkelig hvis ikke. Anonymkode: 11631...f49 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #16 Skrevet 17. november 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: IKKE hør på disse trollene her inne som tenker det verste med en gang. Her blir ofte de fleste utfordringer konkludert med verst tenkelige utfall. Folk MÅ slutte å lese så mye på nett. Har du sett eller hørt om noen som aldri begynte å gå? Aldri sluttet å gulpe? Aldri klarte å sovne på egen hånd før de var langt oppi ungdomsårene? Enda drikker mm/mme fordi de ikke ville ha fast føde. 20 åringer som enda får pupp av mamma? Folk bekymrer seg fordi de sitter og ser på tabeller som representerer et gjennomsnitt . Men tenk litt da!!! Oss voksne, vi er jo totalt forskjellige. Noen lærer språk fort, andre sliter. Noen er superdyktige i matte, andre har diskalkuli. Noen spiller hver fotballkamp, noen sitter som regel alltid på benken. Noen stryker 5 ganger til førerprøven, andre klarer det på første forsøk. Du tar poenget. Hvorfor i alle dager skulle det ikke være store variasjoner på det å begynne å gå? Hadde vært merkelig hvis ikke. Anonymkode: 11631...f49 Folk deler vel bare sine erfaringer. Og ja såklart vil barnet begynne å gå, men det kan jo være greit å vite at forsinkelser i normale utviklingstrinn KAN være tegn på at noe annet er galt, så man iallfall sjekker det ut? Og da høre erfaringer fra andre, både gode og dårlige? Jeg vil ikke bidra til å gjøre deg bekymret TS det høres jo ut som at barnet ditt er på glid Men jeg gikk selv sent og hos meg var sannsynligvis grunnen dårlig syn. Jeg så litt dårlig på det ene øyet og var nærmest blind på det andre. Dette påvirket nok hvorvidt jeg turte å gå + balansen min (pga dårlig samsyn). Min mor trodde jeg så dårlig fra starten sier hun men jeg ble vel nesten 3 før hun fikk legene til å undersøke i den grad at de fant diagnosen slik at jeg fikk hjelp. Så det KAN være helt normal variasjon og det KAN være noe fysisk galt som fører til at barnet er senere ute enn det man kanskje tenker på som normalt. Anonymkode: a68d0...100
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #17 Skrevet 17. november 2021 Enkelte her later til å tro at å gå tidlig er synonymt med vidunderbarn. Det å gå svært tidlig KAN være forbundet med ADHD og andre diagnoser det også. Eller ekstremt rastløse barn. Jeg kjenner ei som gikk da hun var 8 mnd. Hun er så hyperaktiv at jeg blir sliten etter 10 min i hennes nærvær. Nytter ikke se film med henne, skravlingen går i ett og jeg får ikke med meg noe av handlingen. Mistenker en diagnose der. Så man kan like godt sitte og skremme foreldre som har barn som går veldig tidlig også, hvis det er poenget. Anonymkode: 11631...f49
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #18 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): IKKE hør på disse trollene her inne som tenker det verste med en gang. Her blir ofte de fleste utfordringer konkludert med verst tenkelige utfall. Folk MÅ slutte å lese så mye på nett. Har du sett eller hørt om noen som aldri begynte å gå? Aldri sluttet å gulpe? Aldri klarte å sovne på egen hånd før de var langt oppi ungdomsårene? Enda drikker mm/mme fordi de ikke ville ha fast føde. 20 åringer som enda får pupp av mamma? Folk bekymrer seg fordi de sitter og ser på tabeller som representerer et gjennomsnitt . Men tenk litt da!!! Oss voksne, vi er jo totalt forskjellige. Noen lærer språk fort, andre sliter. Noen er superdyktige i matte, andre har diskalkuli. Noen spiller hver fotballkamp, noen sitter som regel alltid på benken. Noen stryker 5 ganger til førerprøven, andre klarer det på første forsøk. Du tar poenget. Hvorfor i alle dager skulle det ikke være store variasjoner på det å begynne å gå? Hadde vært merkelig hvis ikke. Anonymkode: 11631...f49 Syntes dette innlegget var veldig veldig fornuftig. Hun kommer med UTROLIG mange gode poeng her 👌😉 tilogmed jeg som tror jeg er dummere enn alle andre og blir nødt å ta førerprøven 5 ganger følte en stor TRØST nå 🥰 helt sant det du sier. Dessuten (!) så lurer jeg på hvordan de gjorde det på starten av 1900 tallet når de ikke hadde internett eller reklamer og tips i alle retninger? De gjorde det på sin måte og satt ikke å bekymret seg for alt det vi gjør i dagens samfunn. Hvis de bekymret seg var det for helt andre ting😅 de hadde sikkert ikke fysioterapeut eller 1 års kontroll hos helse søster osv som vi stresser oss opp med nå 😛 Anonymkode: 50463...99f 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #19 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Syntes dette innlegget var veldig veldig fornuftig. Hun kommer med UTROLIG mange gode poeng her 👌😉 tilogmed jeg som tror jeg er dummere enn alle andre og blir nødt å ta førerprøven 5 ganger følte en stor TRØST nå 🥰 helt sant det du sier. Dessuten (!) så lurer jeg på hvordan de gjorde det på starten av 1900 tallet når de ikke hadde internett eller reklamer og tips i alle retninger? De gjorde det på sin måte og satt ikke å bekymret seg for alt det vi gjør i dagens samfunn. Hvis de bekymret seg var det for helt andre ting😅 de hadde sikkert ikke fysioterapeut eller 1 års kontroll hos helse søster osv som vi stresser oss opp med nå 😛 Anonymkode: 50463...99f Hva som skjedde på starten av 1900-tallet? Det skal jeg fortelle deg: Barn som hadde sykdommer, skader og forsinket utvikling fikk ikke hjelpen de trengte, noe som skadet en rekke barn for livet. Mitt barn ville for eksempel ikke blitt «frisk av seg selv», og kunne ha hatt plager for resten av sitt liv. Det er ikke sånn at det MÅ være noe galt, men når et barn er 19 mnd og ikke går, bør man ha en dialog med helsestasjonen om veien videre. Her er jo fysio koblet på allerede, og da er det ofte en grunn til det. Jeg er langt mer bekymret for de barna som blir henvist altfor sent (som mitt barn!). Anonymkode: 0e771...dd6 3
Munchlax Skrevet 17. november 2021 #20 Skrevet 17. november 2021 Tvillingene mine var rundt 1 år og 7 mnd da de først begynte å gå og har ikke stoppet opp siden. Begge to er helt normale - bare litt trege i avtrekkeren. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå