AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 Vi skal flytte fra hverandre, så jeg må ut på boligmarkedet alene. Salg av boligen vi har felles vil gi meg ca 1 mill. i egenkapital, men jeg har en jobb med relativt lav lønn, 420 000 brutto. Er det i det hele tatt mulig for meg å få boliglån med disse forutsetningene? Eller bør jeg leie i denne fasen? Noen erfaringer? Bor landlig på Østlandet, en vanlig enebolig koster her fra 3 mill og oppover. Anonymkode: 9fd81...0cf
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 Så lenge du har egenkapital på 15% av kjøpesummen så. Det var de streng med hos meg. Anonymkode: 58391...5f9
Ukjentkjendis Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi skal flytte fra hverandre, så jeg må ut på boligmarkedet alene. Salg av boligen vi har felles vil gi meg ca 1 mill. i egenkapital, men jeg har en jobb med relativt lav lønn, 420 000 brutto. Er det i det hele tatt mulig for meg å få boliglån med disse forutsetningene? Eller bør jeg leie i denne fasen? Noen erfaringer? Bor landlig på Østlandet, en vanlig enebolig koster her fra 3 mill og oppover. Anonymkode: 9fd81...0cf Jeg synes at leie kanskje passer best til deg: å leie betyr fleksibilitet å flytte - på grunn av enten bedre karriere/lønn, eller kjærlighet. Ja, sikkert mulig å kjøpe, men dette blir ikke noe drømmebolig... så alt i alt, fleksibilitet til deg verdt mer enn å eie et eget bolig alene. Du kan spare realistisk kanskje 50-100tusen per år til, investere, så etter 5-10 år, du kan kjøpe eget drømmebolig som Plan B, i tilfelle du er fortsatt singel og virkelig vil aldri flytte...
Tvist Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 Må du ha enebolig da? Kommer jo an på om du har barn. 1
Aktiv Kverulant Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 Normalt får man opptil 5x inntekt i lån fra banken. 420 00,- *5 = 2 100 000,- plusser man på millionen du får i salg av nåværende bolig vil du trolig kunne få kjøpt noe nytt til ca 3 millioner. Gitt at du ikke har barn såklart. Eller bil. Eller studielån. Eller betalingsanmerkninger. Eller forbrukslån. Eller kredittkort. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #6 Skrevet 16. november 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Så lenge du har egenkapital på 15% av kjøpesummen så. Det var de streng med hos meg. Anonymkode: 58391...5f9 Dette er jo ikke TS sitt problem. Hen sitter jo med over 1 million i EK... TS, du kan sikkert få låne opp mot 1,5-1,7 mill i banken. Så noe i prisklassen 2,5 mill kan være mulig. Anonymkode: 61375...01b
Nooni Skrevet 16. november 2021 #7 Skrevet 16. november 2021 Du får lån, men ut over det er det vanskelig å svare. Har du barn? Trenger du enebolig eller kan du klare deg med mindre. Som noen sier over så trenger du 15% egenkapital. De fleste bankene har en lånekalkulator hvor du kan legge inn egenkapital, lønn, gjeld mm og så får du et estimat over hvor mye du maks kan låne. Det handler jo ikke bare om lånet, men du skal jo betjene dette også. Jeg vil anbefale deg å kjøpe bolig hvis du kan fremfor å leie. Er det litt trangt i en overgangsfase kan du be om avdragsfrihet i noen år (du betaler bare renter). Kan være en løsning hvis du tenker at du ønsker en annen jobb med bedre lønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå