AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 Har jo gått på AAP i flere år nå og det går mot 100% uføretrygd. Jeg har hatt en jobb som har vært altfor krevende både psykisk og fysisk, vært ute i praksis og prøvd diverse behandlinger. Ingenting hjelper. NAV ville også ha meg på et tiltak, men fikk ikke noe ut av det, stod opp for meg selv og slutttet i det tiltaket. Jeg har nå krevd mitt og NAV virker til å forstå situasjonen nå. Så til det jeg er redd for. Jeg har, med samboeren min lån på en bolig her vi bor, verdien er på over 10 millioner. I tillegg har jeg også egne penger i fond og både jeg og samboer sparer en del. Kommer NAV til å kreve at jeg bruker opp dette før jeg eventuelt får uføretrygd? Boligen betaler vi ned på å tjener sånn sett på den hver måned (avdrag + utleiedel) og pengene jeg og vi har i fond stiger jevnt og trutt hver månde. Bare håper ikke NAV krever at jeg må kvitte meg med dette. Har blitt god på investeringer, så noe kan jeg fylle dagene med også... Anonymkode: 594cd...d82 1
Brimi Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 Nei, det vil de ikke kreve😊 Det er ved eventuell sosial stønad de vil kreve at du bruker opp penger du har før du får noe av dem. 19
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 Jeg vet ikke om du har søknaden inne, men om du får et karensår - så vil du ikke få støtte det året. Da må du leve på oppsparte midler. Det påvirker ikke beregningen av uføretrygd om du får vedtak på det. Selv er jeg enke, og jeg har beregnet at jeg skal overleve det karensåret om det kommer . (Har ikke så dyrt hus, men har litt verdier og ikke gjeld). NAV har selv sagt at det skal åpnes for søknad før AAP-tiden går ut på dato og at uføretrygd er eneste løsningen. Jeg venter bare på en siste legetime for en legeerklæring til. Anonymkode: a7a00...afe 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 Absolutt ikke. Selv på sosialstønad krever de ikke dette. Anonymkode: 96455...7f4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #6 Skrevet 16. november 2021 Nei, ser ingen grunn til det. Om det hadde vært sosialstønad det var snakk om, så ja, da hadde de nok krevd det. Anonymkode: 57666...d87 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #7 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selv på sosialstønad krever de ikke dette. Anonymkode: 96455...7f4 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om det hadde vært sosialstønad det var snakk om, så ja, da hadde de nok krevd det. Anonymkode: 57666...d87 Se der ja. Hvem har rett? Til det TS spør om: Nei, NAV har ingenting med din formue å gjøre. Anonymkode: fa80d...9a8 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #8 Skrevet 16. november 2021 Jeg beholdt hus og formue med en periode sosialstønad hvertfall. Så svarte utifra egen erfaring. På uføretrygd er det hvertfall ingen tvil. Men kan jo være det er forskjellige regler etter hvem man møter ang sōknad om sosialstønad. Anonymkode: 96455...7f4 1
Million Skrevet 16. november 2021 #9 Skrevet 16. november 2021 Nei, de krever ingenting sånt ved uføretrygd. Du er trygg. Hilsen uføretrygdet person 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #10 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): NAV ville også ha meg på et tiltak, men fikk ikke noe ut av det, stod opp for meg selv og slutttet i det tiltaket. Jeg har nå krevd mitt Dette er et langt større problem for deg. Du bør delta på det NAV foreslår og slutte å sette deg på bakbena, da går hele prosessen raskere og smidigere. Anonymkode: 95509...a9f 6
Tessa12 Skrevet 16. november 2021 #11 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har jo gått på AAP i flere år nå og det går mot 100% uføretrygd. Jeg har hatt en jobb som har vært altfor krevende både psykisk og fysisk, vært ute i praksis og prøvd diverse behandlinger. Ingenting hjelper. NAV ville også ha meg på et tiltak, men fikk ikke noe ut av det, stod opp for meg selv og slutttet i det tiltaket. Jeg har nå krevd mitt og NAV virker til å forstå situasjonen nå. Så til det jeg er redd for. Jeg har, med samboeren min lån på en bolig her vi bor, verdien er på over 10 millioner. I tillegg har jeg også egne penger i fond og både jeg og samboer sparer en del. Kommer NAV til å kreve at jeg bruker opp dette før jeg eventuelt får uføretrygd? Boligen betaler vi ned på å tjener sånn sett på den hver måned (avdrag + utleiedel) og pengene jeg og vi har i fond stiger jevnt og trutt hver månde. Bare håper ikke NAV krever at jeg må kvitte meg med dette. Har blitt god på investeringer, så noe kan jeg fylle dagene med også... Anonymkode: 594cd...d82 Nei, hvorfor i all verden tror så mange dette? Uføretrygd er en ytelse du har tjent opp til selv, samme som at man får arbeidsledighetstrygd om msn trenger det og avklaringspenger i periode man trenger det. Uføretrygd går kun på hva du har tjent, ingen som har noen rett til å ta fra deg hverken oppsparte midler, hus eller andre verdier fordi om du går over på trygd. Det er i de tilfeller der folk trenger sosialstønad og ikke har krav/rett på andre stønader som de først må bruke evt sparepenger, selge ting av verdi. 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #12 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Se der ja. Hvem har rett? Til det TS spør om: Nei, NAV har ingenting med din formue å gjøre. Anonymkode: fa80d...9a8 Begge har noe rett, fordi det er skjønnsutøving inne i bildet ved vurdering av søknad om sosialstønad. En vil ikke få sosialstønad om en har formue/ fond/ penger i banken. Men Det er ikke automatikk at det er krav om å selge hus/ eiendeler. Ofte vurderer en at det er en såpass stor ulempe å selge hjem og at søker blir satt i en økonomisk vanskeligere situasjon og at det ikke er hensiktsmessig. Om boligen blir vurdert som mye større og dyrere en søker har behov for ( og det er snakk om å være sosialhjelpsmottaker i lang tid) vil en kanskje vurdere å kreve det før p frigi midler. Men som alle andre sier, uføretrygd er en rettighet etter folketrygdloven, og formue er ikke relevant på denne type stønader. Anonymkode: eb164...906 8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #13 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Begge har noe rett, fordi det er skjønnsutøving inne i bildet ved vurdering av søknad om sosialstønad. En vil ikke få sosialstønad om en har formue/ fond/ penger i banken. Men Det er ikke automatikk at det er krav om å selge hus/ eiendeler. Ofte vurderer en at det er en såpass stor ulempe å selge hjem og at søker blir satt i en økonomisk vanskeligere situasjon og at det ikke er hensiktsmessig. Om boligen blir vurdert som mye større og dyrere en søker har behov for ( og det er snakk om å være sosialhjelpsmottaker i lang tid) vil en kanskje vurdere å kreve det før p frigi midler. Men som alle andre sier, uføretrygd er en rettighet etter folketrygdloven, og formue er ikke relevant på denne type stønader. Anonymkode: eb164...906 Dette. Jeg mottok sosialstønad et par-tre måneder for noen år siden fordi jeg var mellom sykemelding og annen stønad. Fordi det var tidsavgrenset og jeg bodde på bygda langt unna dagligvare og er enslig forsørger ble jeg ikke avkrevd salg av bil - og fikk også dekket forsikring og et nøkternt forbruk av drivstoff selv om det vanligvis ikke innvilges. Sosialstønad er ment å være kortvarig krisehjelp for den som midlertidig står uten livsopphold. Uføretrygd er varig stønad for den som på grunn av sykdom, skade eller lyte er ute av stand til å skaffe livsopphold gjennom ordinært arbeid - helt eller delvis. Dermed er det irrelevant for NAV om du har penger utenom. Anonymkode: 25fa7...79f 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #14 Skrevet 16. november 2021 Uføretrygen handler om helsen og arbeidsevnen din. Ikke hva du eier og har. Anonymkode: 1a3c5...661 1
bundaberg Skrevet 16. november 2021 #15 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Absolutt ikke. Selv på sosialstønad krever de ikke dette. Anonymkode: 96455...7f4 Eh.. jo. NAV finansierer ikke bolig til 10 millioner eller penger i fond ved søking om sosial stønad 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #16 Skrevet 17. november 2021 Hva avgjør om man går rett fra aap til uføretrygd, eller om man må ha et karensår imellom? Anonymkode: 58676...c3e
Jr.Garcon Skrevet 17. november 2021 #17 Skrevet 17. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har jo gått på AAP i flere år nå og det går mot 100% uføretrygd. Jeg har hatt en jobb som har vært altfor krevende både psykisk og fysisk, vært ute i praksis og prøvd diverse behandlinger. Ingenting hjelper. NAV ville også ha meg på et tiltak, men fikk ikke noe ut av det, stod opp for meg selv og slutttet i det tiltaket. Jeg har nå krevd mitt og NAV virker til å forstå situasjonen nå. Så til det jeg er redd for. Jeg har, med samboeren min lån på en bolig her vi bor, verdien er på over 10 millioner. I tillegg har jeg også egne penger i fond og både jeg og samboer sparer en del. Kommer NAV til å kreve at jeg bruker opp dette før jeg eventuelt får uføretrygd? Boligen betaler vi ned på å tjener sånn sett på den hver måned (avdrag + utleiedel) og pengene jeg og vi har i fond stiger jevnt og trutt hver månde. Bare håper ikke NAV krever at jeg må kvitte meg med dette. Har blitt god på investeringer, så noe kan jeg fylle dagene med også... Anonymkode: 594cd...d82 NAV ville krevd det før du fikk motta sosial trygd / sosiale tjenester. For uføretrygd så har de tingene du ramser opp null å si. Det er jo en ytelse du får fordi du har varig redusert arbeidsevne, så du får du beholde det du eier og har. Inntekter fra aksjer/ fond er kapitalinntekter, ikke arbeidsinntekt som uføretrygden beskjeftiger seg med. Altså får du 1 år 60,000 kr i utbytte fra Aker BP, så er det kapitalinntekt = du må betale skatt, men det er ikke 60,000 i arbeidsinntekt = skatt + eventuelt nedjustering av uføretrygden din. Karensår er kun noe som er aktuelt hvis AAP -en din utløper/ brukt opp makstiden-, og så søker du ufør men får avslag. Da kan du få en karensperiode før du har krav på AAP igjen. Endret 17. november 2021 av Jr.Garcon
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #18 Skrevet 17. november 2021 Tja. Med tanke på sosialhjelp er det enkelte saksbehandlere som er svært strenge med hva man eier og krever at sparekontoen må tømmes til siste øre, mens andre heldigvis er litt mer fleksible; det jeg er litt usikker på, er hvordan det er når man har pengene i fond - sosialhjelp skal jo være ment å være den siste redningsplanken, og hvis man har oppsparte midler, har man jo noe å leve av. Når det gjelder uføretrygd, kan man få beholde formuen idag, men ingen vet hva fremtiden vil bringe; ved beregning av bostøtte inkluderes formuen i beregningen, og det ville ikke forundre meg om våre kjære politikere fant på noe tilsvarende også med tanke på trygd. Hvis man skal overføre enorme summer til klimaavgifter og annet tull, må jo pengene tas fra et annet sted, så uføre lever farlig. Anonymkode: 90533...bb9
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #19 Skrevet 17. november 2021 Lurer på ei ting. Slik står det på nav : Utbetalingen av uføretrygd opphører hvis man tjener mer enn 80 prosent av den inntekten en hadde før uførheten. Hvis man blir go på å investere i fond og aktier som ufør og kommer over grensa. Vil da det regnes som intekt? Er jo mange som jobber som daytraders, eller lever på intekt fra aktier og fond. Er bara nysjerrig derfør jeg lurer :) Anonymkode: b11e2...918
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #20 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tja. Med tanke på sosialhjelp er det enkelte saksbehandlere som er svært strenge med hva man eier og krever at sparekontoen må tømmes til siste øre, mens andre heldigvis er litt mer fleksible; det jeg er litt usikker på, er hvordan det er når man har pengene i fond - sosialhjelp skal jo være ment å være den siste redningsplanken, og hvis man har oppsparte midler, har man jo noe å leve av. Når det gjelder uføretrygd, kan man få beholde formuen idag, men ingen vet hva fremtiden vil bringe; ved beregning av bostøtte inkluderes formuen i beregningen, og det ville ikke forundre meg om våre kjære politikere fant på noe tilsvarende også med tanke på trygd. Hvis man skal overføre enorme summer til klimaavgifter og annet tull, må jo pengene tas fra et annet sted, så uføre lever farlig. Anonymkode: 90533...bb9 Jeg måtte åpne bsu konton på sosialhjelp…. Di er Kjempe strenge Anonymkode: b11e2...918 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå