AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 Jeg har vært sammen med kjæresten min i et og et halvt år nå. Har lagt mer og mer merke til trekk jeg ikke liker, og lurer på om han har en personlighetsforstyrrelse. Han har hatt en veldig vanskelig barndom og oppvekst, og jeg har unnskyld oppførselen med dette fordi jeg har medfølelse for han. Men nå begynner jeg å bli lei og kjenner på en dårlig følelse. Jeg vil ha hjelp til å skjønne om det jeg tror stemmer, så jeg ramser opp trekkene som får meg til å føle på dette: - lyver, manipulerer, hersketeknikker - ekstremt lav selvtillit - veldig sjalu - kontrollerende (om jeg feks ikkje svarer på tlf med en gang blir han sur, liker ikke at jeg sminker meg mye når jeg skal på ting uten han) - takler motgang veldig dårlig - litt sinneproblemer, han kan skrike mye stygge ting - impulsiv - utro i tidligere forhold (skal sies at han var veldig ung) - flink til å ta på en «maske» og gi et godt inntrykk til folk, kan et øyeblikk være veldig sjarmerende, så plutselig veldig «care» - tuller hele tiden på en nedlatende måte - føler at han føler seg truet at mitt utseende og at jeg får mye oppmerksomhet av gutter men samtidig som alt dette er han veldig følsom og empatisk. kan høres ut som det bare er negativt her.. men det er ikke tilfelle, han er også en veldig fin person som jeg elsker. hva tror dere? Anonymkode: e59f5...f44
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 Narsissist. Lykke til 🤣 Anonymkode: 9edd7...9fa 7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 Det høres helt jævlig ut. Høres ut som han har narsisistiske trekk uten tvil. Jeg hadde løpt. Anonymkode: 32a39...4c0 8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 Les om narsissistisk personlighetsforstyrrelser, psykopati og sosiopati Han tikker av på mange bokser og disse er farlige å leve med. Ingen person er 100% dårlig men når han er snill og god er dette skuespill for å holde deg akuratt der han vil Anonymkode: 0a025...b4b 7
Hannah80 Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 Uansett hvilke positive sider han måtte ha, så veier det ikke opp for alt det negative du lister opp her. Bare første punktet hadde fått meg til å dumpe fyren. 8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #6 Skrevet 16. november 2021 Ts her jeg har tenkt narsissist selv, men dette med empati og at han er så følsom har gjort at jeg har blitt usikker.. han gråter lett (kan være av filmer også). Veldig flink til å unnskylde seg når han har gjort feil, og ser det selv. Er alt dette skuespill da? Anonymkode: e59f5...f44
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #7 Skrevet 16. november 2021 Dette kommer fra en som jobber med personlighetsforstyrrelser.. Jeg skjønner ikke helt viktigheten av å bestemme hva din kjæreste har. Om han har borderline med et snev av antisosial, så er du verken klokere av det, eller mer rustet til å takle det. Hva som eventuelt er feil med personligheten hans er underordnet at han atferd er jo forferdelig! Fokuser mer på hva han gjør, mindre på hvorfor eller hva det kan kalles? Han behandler deg skikkelig dårlig, det er mer enn gyldig grunn til å avslutte. Trenger ingen diagnoser for å skjønne at han ikke er bra for deg Anonymkode: 1f433...fc3 13
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #8 Skrevet 16. november 2021 Hvis du avslutter,, vil han finne seg et nytt offer! Anonymkode: 546e2...71b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #9 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ts her jeg har tenkt narsissist selv, men dette med empati og at han er så følsom har gjort at jeg har blitt usikker.. han gråter lett (kan være av filmer også). Veldig flink til å unnskylde seg når han har gjort feil, og ser det selv. Er alt dette skuespill da? Anonymkode: e59f5...f44 Ja det er skuespill. De tenker på en helt annen måte en oss vanlige, de har studert menneskers følelser i alle år detaljert og gjør det som de tror er forventet for å ikke avsløre seg som uten empati. Gråter når det er film fordi de har observert andre få tillitt og omsorg når de gråter, mens narsissisten bruker det som en brikke i sitt spill bare. Unnskyldninger betyr ingenting når oppførselen fortsetter. Det er tomme ord og manipulasjon Anonymkode: 0a025...b4b 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #10 Skrevet 16. november 2021 Den ekte gråten kan du se når de gråter av egen stolthet eller noe annet som handler om dem. Det er noe ganske annet. Anonymkode: 9edd7...9fa 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #11 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette kommer fra en som jobber med personlighetsforstyrrelser.. Jeg skjønner ikke helt viktigheten av å bestemme hva din kjæreste har. Om han har borderline med et snev av antisosial, så er du verken klokere av det, eller mer rustet til å takle det. Hva som eventuelt er feil med personligheten hans er underordnet at han atferd er jo forferdelig! Fokuser mer på hva han gjør, mindre på hvorfor eller hva det kan kalles? Han behandler deg skikkelig dårlig, det er mer enn gyldig grunn til å avslutte. Trenger ingen diagnoser for å skjønne at han ikke er bra for deg Anonymkode: 1f433...fc3 Ts her du har rett! Jeg ser vel etter en eller annen måte å kunne takle dette for å få det til å funke.. har prøvd å gå flere ganger, men han er så redd for å miste meg og klarer å hale meg inn igjen hver gang! nevnte ikke i hovedinnlegget at vi nettopp fikk barn sammen. Ble gravid med et uhell veldig tidlig, ville ikke ta abort og tenkte at det ville gå siden han var en så bra person den gangen.. Anonymkode: e59f5...f44
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #12 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis du avslutter,, vil han finne seg et nytt offer! Anonymkode: 546e2...71b Så da skal TS ofre seg, slik at denne mannen ikke finner et nytt offer? Det får være grenser for hvor mye ansvar man skal ha for andre, hypotetiske mennesker. Anonymkode: 6d052...5ce 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #13 Skrevet 16. november 2021 Søk på Dr. Ramani på youtube. Hun har doktorgradutdanningen sin innen narsisisme og har egen youtubekanal som hun snakker utelukkende om narsisisme. Jeg lærte mye der da jeg gikk fra min mann som led av personlighetsforstyrrelse. Desverre oppdaget jeg ikke henne før etter min egen skilsmisse, og skulle ønske jeg oppdaget Ramani før, slik at jeg kunne sett signaler, tegn og røde flagg mye tidligere. Anonymkode: e1eea...d97 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #14 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Søk på Dr. Ramani på youtube. Hun har doktorgradutdanningen sin innen narsisisme og har egen youtubekanal som hun snakker utelukkende om narsisisme. Jeg lærte mye der da jeg gikk fra min mann som led av personlighetsforstyrrelse. Desverre oppdaget jeg ikke henne før etter min egen skilsmisse, og skulle ønske jeg oppdaget Ramani før, slik at jeg kunne sett signaler, tegn og røde flagg mye tidligere. Anonymkode: e1eea...d97 Takk for tips!! Anonymkode: 9edd7...9fa
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #15 Skrevet 17. november 2021 Hei Det er fler enn en type personlighetsforstyrrelse, jeg vil ikke kritisere men det kan være greit å påpeke hvilken personlighetsforstyrrelse du mener når du skriver Alle formene er ikke "ute" etter å skade andre. Anonymkode: 4fb41...b58
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #16 Skrevet 17. november 2021 16 hours ago, AnonymBruker said: Ts her du har rett! Jeg ser vel etter en eller annen måte å kunne takle dette for å få det til å funke.. har prøvd å gå flere ganger, men han er så redd for å miste meg og klarer å hale meg inn igjen hver gang! nevnte ikke i hovedinnlegget at vi nettopp fikk barn sammen. Ble gravid med et uhell veldig tidlig, ville ikke ta abort og tenkte at det ville gå siden han var en så bra person den gangen.. Anonymkode: e59f5...f44 Du GLEMTE å fortelle, kanskje det viktigste? En slik tikkende bombe, som hever seg over andre, og kun evner å tenke på seg selv.. Du må beskytte barnet ditt, skjønner du vel. En så viktig opplysning glemt, gir trollefølelser. Anonymkode: 13fa4...44f 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #17 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ts her jeg har tenkt narsissist selv, men dette med empati og at han er så følsom har gjort at jeg har blitt usikker.. han gråter lett (kan være av filmer også). Veldig flink til å unnskylde seg når han har gjort feil, og ser det selv. Er alt dette skuespill da? Anonymkode: e59f5...f44 Høres mer ut som retning borderline. Men personligheter er ikke enten/eller. Personlighetsforstyrrelser kan være blandinger av ulike typer. KOM DEG UNNA, tenk hvor ille det vil være for barn å vokse opp i dette. Anonymkode: be005...440
Rosatoast Skrevet 17. november 2021 #18 Skrevet 17. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ts her jeg har tenkt narsissist selv, men dette med empati og at han er så følsom har gjort at jeg har blitt usikker.. han gråter lett (kan være av filmer også). Veldig flink til å unnskylde seg når han har gjort feil, og ser det selv. Er alt dette skuespill da? Anonymkode: e59f5...f44 En narsissist har ikke empati eller er følsom ovenfor andre, men dette er noe de ALLE "viser" at dem har. Det betyr ikke at dem har det selv om DU ser det i små perioder.. Empati og medfølelse er noe en narsissist har lært seg opp til å "bruke" som regel bruker de disse følelsene MOT deg, for å få sin vilje eller sympati. Så nei kjære TS, kjæresten din har ikke empati - han bruker det bare imot deg, mest sannsynelig fordi du selv er empatisk. Jeg hadde dumpa denne fyren ASAP, og det kommer nok til å bli en kamp, men du må være sterk. For disse folka spiser deg levende Jeg ser at du skriver at dere NETTOPP fikk barn sammen, det er en enda større gunn til å forlate han. Du kan ikke la et barn vokse opp med en slik person, barnet kommer til å bli ødelagt. Endret 17. november 2021 av Rosatoast 6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #19 Skrevet 17. november 2021 Nå må folk slutte å kaste diagnoser etter andre etter noen få setninger i et innlegg på KG! Håper virkelig ikke at du sluker alt dette rått TS. Ingen tvil om at kjæresten til TS har trekk og oppførsel som ikke er bra, jeg forsvarer på ingen måte slik oppførsel. Men jeg synes det er utrolig naivt og slenge rundt seg med alvorlige diagnoser etter et kort innlegg som bare viser en bitteliten del av personligheten til et menneske. Anonymkode: b481a...c3a 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #20 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dette kommer fra en som jobber med personlighetsforstyrrelser.. Jeg skjønner ikke helt viktigheten av å bestemme hva din kjæreste har. Om han har borderline med et snev av antisosial, så er du verken klokere av det, eller mer rustet til å takle det. Hva som eventuelt er feil med personligheten hans er underordnet at han atferd er jo forferdelig! Fokuser mer på hva han gjør, mindre på hvorfor eller hva det kan kalles? Han behandler deg skikkelig dårlig, det er mer enn gyldig grunn til å avslutte. Trenger ingen diagnoser for å skjønne at han ikke er bra for deg Anonymkode: 1f433...fc3 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå må folk slutte å kaste diagnoser etter andre etter noen få setninger i et innlegg på KG! Håper virkelig ikke at du sluker alt dette rått TS. Ingen tvil om at kjæresten til TS har trekk og oppførsel som ikke er bra, jeg forsvarer på ingen måte slik oppførsel. Men jeg synes det er utrolig naivt og slenge rundt seg med alvorlige diagnoser etter et kort innlegg som bare viser en bitteliten del av personligheten til et menneske. Anonymkode: b481a...c3a dette ts. Har du det ikke bra avslutter du forholdet. Ingen grunn til å søke etter forklaringer. Anonymkode: 19e00...d9c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå