AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 Inspirert av tråden om oppvekst i fattigdom. Dere som vokste opp i en familie med solid økonomi, bodde i stort hus, fikk være med på alt tenkelig av fritidsaktiviteter, var på eksotiske reiser, merkeklær, ingen økonomiske begrensninger i forholdt il valg av studier osv. Hvordan har oppveksten påvirket dere som voksne? Anonymkode: e3ca4...582 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 Tenker på de som vokste opp i enebolig med foreldre som jobbet og kunne være med på aktiviteter. Alle har klart å skaffe seg høyere utdanning og har greid seg godt sosialt. Anonymkode: e8d32...361
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 Jeg er oppvokst i velstand, men har litt annet syn på det enn deg. Hadde det trygt og varmt, manglet aldri mat, fikk gaver til jul og bursdag. Levde i et trygt samfunn med ingen vold eller ran, var sent ute ofte pga at det var trygt. Hadde strøm og tv, radio og cd spiller. Hadde det helt fantastisk og har det fortsatt- Anonymkode: a4420...de8 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 Min barndomsvenninne med størst velstand i oppveksten i klassen har endt opp som narkoman og fratatt datter så det er ingen garanti uansett hvor du kommer fra. Middelklassen har klart seg best i vår vennegjeng. Anonymkode: e1510...b6d 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 Ble opplært til å tenke "er det verdt det", ikke "har jeg råd". Selv om det stod nok på bok. Av hensyn til overforbruk, miljøet, med mer. Ble opplært til å aldri skryte eller braute, men verdsette det jeg hadde. Og mye læring om de som ikke var fullt så heldige, og omsorg og raushet for andre. Gode samtaler om sparing, fond, bolig, BSU, utdannelse, og viktigheten av å jobbe hardt. Så lenge jeg presterte godt på skolen fikk jeg nok til å slippe å jobbe ved siden av. Men det var likevel krav til at jeg måtte stå for egen studentbolig og annet som student, da alle må prøve seg helt på egenhand i livet. Og økonomiske begrensninger for studier? Det var uaktuelt å reise til utlandet eller gå på BI, når vi har et land som stiller med lånekasse, samskipnader, og gratis utdannelse. Så der var det bare å brette opp ermene og levere på skolen, om det var den retningen jeg ville i livet. Anonymkode: ee60d...a10 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #6 Skrevet 16. november 2021 Jeg er vokst opp med rike foreldre. Men de har aldri sløst. Fikk støtte til det vi trengte og aktiviteter men ikke så mye mer. Men på 70-80 tallet var det ikke så mange som hadde så mye heller. Sjeldent merkeklær og heller ikke eksotiske turer. Men fikk bli med på aktiviteter og noe støtte til studier. Har blitt pushet gjennom skoleårene, begge vi søsken har høy utdannelse og god økonomi. I tillegg til et stabilt liv med jobb, mann og barn. Tror det viktigste var å lære å stå på og ikke skylde på alt mulig annet eller andre. Brett opp ermene og fiks det selv mentaliteten. Anonymkode: e413d...645 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #7 Skrevet 16. november 2021 Trygg og god barndom, veldig heldig. Men fikk en brå overgang og en real kalddusj da jeg måtte stå på egne ben. Hadde foretrukket en noe mykere overgang. Anonymkode: 4b80b...422 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #8 Skrevet 16. november 2021 Det tenker jeg er veldig vanskelig å svare på, da man jo bare har hatt én oppvekst. Jeg har jo ikke erfaring med noen annen oppvekst enn min egen. Jeg har som voksen i alle fall en «det ordner seg» holdning, som mannen min stusser på en gang i blant. Jeg har hatt muligheten til å ta sjanser og satse på ting som andre ikke har. Jeg åpnet en liten nisjebutikk rett etter studier, og når den ikke gikk rundt lenger var jeg ikke stresset. Det var kjipt å legge den ned, men jeg visste jo at «det ordner seg». Anonymkode: b42b7...29b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #9 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Inspirert av tråden om oppvekst i fattigdom. Dere som vokste opp i en familie med solid økonomi, bodde i stort hus, fikk være med på alt tenkelig av fritidsaktiviteter, var på eksotiske reiser, merkeklær, ingen økonomiske begrensninger i forholdt il valg av studier osv. Hvordan har oppveksten påvirket dere som voksne? Anonymkode: e3ca4...582 Jeg vokste opp i velstand, kan en vel si. Men jeg lærte også at en må jobbe for pengene, så jeg tok på meg småjobber i tidlig alder. Slik som klippe gresset, lufte hunder, være barnevakt osv. Da jeg ble litt eldre jobbet jeg i butikk noen timer i uka. Fylte på varer, ryddet på lageret osv. Jeg lærte verdien av penger, hvor mye en måtte jobbe for å kjøpe noe spesielt eller dra ut på reiser. Jeg betalte også for meg hjemme, en form for tvungen sparing siden min far investerte de pengene for meg. Anonymkode: 0221d...b92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå