AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 Er i ferd med å overdra en enebolig fra et familiemedlem. Megler sier han kan ta 15k pluss moms for papirarbeidet og overføre summen vi har blitt enige om. Men kjøpesummen går direkte fra meg til eier så trenger ingen konto hos megler til å holde på summen til papirene er klare. Og slik jeg har forstått det er det kun to skjema som skal fylles ut. Egenerklæring om konsesjonsfrihet som jeg sender til kommunen og selve skjøtet som må signeres av kjøper, selger og to vitner som sendes til kartverket. Er det mer som må fylles ut da? Anonymkode: bed52...03c
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 Tinglysning må fylles ut. Anonymkode: dea7b...fea
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tinglysning må fylles ut. Anonymkode: dea7b...fea Tinglysingen og skjøte er samme dokument, så da tror jeg at jeg er i mål 👍 Anonymkode: bed52...03c 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 Jeg og eksmannen fikk en advokat til å ordne det. Kosta betydelig mindre enn 15.000. Men det var kun papirarbeidet da. Anonymkode: ba6da...2af 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 Tenkte på det og. Men når jeg ser hvor enkelt det er (er gode guider på nettsidene hvor skjemaene ligger) prøvde jeg selv. Og alt ser ut til å gå i orden. Anonymkode: bed52...03c
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #6 Skrevet 16. november 2021 Vi gjorde det selv. Vi støtte på litt problem, når vi fikk tinglysningen i retur pga manglende konsesjon. Det viste seg at den ansatte i kommunen hadde glemt å registrere at konsesjonen var godkjent. Etter å ha tatt kontakt med kommunen ble det ordnet på dagen, og vi sendte papirene inn igjen og fikk det godkjent. Anonymkode: b39f9...9aa
Brunello Skrevet 16. november 2021 #7 Skrevet 16. november 2021 Så lenge man er 100% sikker på at kjøper betaler, vil det ikke være nødvendig med megler. Om ikke en eventuell långiver ikke krever det da.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #8 Skrevet 18. november 2021 Vi skal også kjøpe bolig privat av familiemedlem, men dette har jeg ikke hørt om. Egenerklæring om konsesjonsfrihet. Noen som vil forklare hva det er, så vi gjør ting rett? 😃 Anonymkode: 1fa91...b81
enkefru Skrevet 18. november 2021 #9 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi skal også kjøpe bolig privat av familiemedlem, men dette har jeg ikke hørt om. Egenerklæring om konsesjonsfrihet. Noen som vil forklare hva det er, så vi gjør ting rett? 😃 Anonymkode: 1fa91...b81 Dette er noe som kreves dersom eiendommen er så-så stor, tror det er over 2 mål...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå