AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 å bo en av de plassene? Evt noen andre steder mellom Langesund og Halden å anbefale? For og i mot? Har barn på barneskole og ungdomskole. Så skolene må være trygge og fine. Lite/ingen mobbing. Og tas på alvor om det dukker opp! Inkludering og gidt miljø og flinke lærere som vi har her er ett must! Gjerne ett sted med litt folk men ikke for mange og ikke bygdesnakk og tull. Ett sted det er trygt å ferdes for barna alene og, som her. Helst uten asylmottak i nærheten etter dårlig erfaring uten å gå inn på det her! Ikke noe klespress eller drikke/doppress. Men ett sted som barn og ungdom har det gøy uten å drikke og havne feil utpå så lett. Vi bor en trygg og fin plass no og derfor ett veldig vanskelig valg. Gjernr en plass med badeland, fjellturer, badeplasser og ting å gjøre i nærheten. Og butikker/senter. Men vi må så tusen takk for dere som tar dere tid til å svare Anonymkode: 80557...86b 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 En har hjemmekontor og en reisejobb. Så vi er fleksibel Anonymkode: 80557...86b 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 Tjøme er idyllisk på sommeren, men lite som skjer ellers. Og fort mer bygdepreg... Vil anbefale Horten-Tønsberg-Sandefjord. Masse idylliske steder, men også by og nok folk til at det er litt tilbud. Dog fort litt dyrere boliger da. Bor i utkanten av Tønsberg selv, med sjøutsikt/5 min til badeplasser, og 5 km til sentrum. Helt perfekt. Fjelltur og sjø er litt motsetninger, du må nok velge nærhet til en av delene. For fjell må du lengre inn i landet, Gamle Buskerud eller Telemark. Når det gjelder miljø så finner du det meste alle steder. Dvs at der er du avhengig av hva slags venner barna ender opp med og hvilet miljø de oppsøker. Jeg har vokst opp på et lite sted selv, og velger heller et større tettsted/liten by for barna mine altså, da har man i det minste et valg og er ikke prisgitt det miljøet som er akkuret på det stedet/den skolen. Anonymkode: ec95c...7a6 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tjøme er idyllisk på sommeren, men lite som skjer ellers. Og fort mer bygdepreg... Vil anbefale Horten-Tønsberg-Sandefjord. Masse idylliske steder, men også by og nok folk til at det er litt tilbud. Dog fort litt dyrere boliger da. Bor i utkanten av Tønsberg selv, med sjøutsikt/5 min til badeplasser, og 5 km til sentrum. Helt perfekt. Fjelltur og sjø er litt motsetninger, du må nok velge nærhet til en av delene. For fjell må du lengre inn i landet, Gamle Buskerud eller Telemark. Når det gjelder miljø så finner du det meste alle steder. Dvs at der er du avhengig av hva slags venner barna ender opp med og hvilet miljø de oppsøker. Jeg har vokst opp på et lite sted selv, og velger heller et større tettsted/liten by for barna mine altså, da har man i det minste et valg og er ikke prisgitt det miljøet som er akkuret på det stedet/den skolen. Anonymkode: ec95c...7a6 Takk for svar Har sett på Horten men lest flere tråder her om at det ikke anbefales. Tungt miljø osv? Er det noen steder og skoler som anbefales og evt ikke anbefales? Har tenkt på rørestrand området når vi så på det. Anonymkode: 80557...86b 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 Har ikke hørt noe om spesielt tungt miljø i Horten. Men generelt er det lurt å unngå selve sentrum av byene og holde seg til utkantene. Jo nærmere sjøen jo dyrere, dvs ressurssterke familier (men mer merkepress noen steder). Tønsberg er større og mer populært enn Horten og Sandefjord, dvs dyrere. Sandefjord er nærmere flyplass, Horten er nærmere Oslo. Horten er upraktisk i forhold til tog (langt til stasjonen). Dere må se på hva som er viktig for dere. Det er gode skoler å finne alle steder. Søker dere idyll og mindre sted så er Åsgårdstrand nydelig. Men da må du til Horten eller Tønsberg for shopping. Anonymkode: ec95c...7a6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #6 Skrevet 16. november 2021 Nå er ikke dette forslaget innenfor området du spør etter, men har du hørt om Akkerhaugen? Jeg hadde familie der som liten og var der hver sommer i flere år. Har også vært der i nyere tid som voksen. Kjempefint sted med sjøutsikt. Det er en campingplass med en liten vannpark der, med bl.a vannski og vanntrampoliner. I tillegg er det vel bare et kvarter å kjøre til Bø Sommerland. Rett ved Sommerland ligger det også en Høyt og Lavt-park. I Bø er det også et stort fjellområde som heter Lifjell. Der er det bl.a en seter og mange topper over 1000 meter. Tror det området også er kjent for å ha et godt miljø og trivlige folk. Vurderer å kjøpe/bygge hytte i området selv. Anonymkode: 5dcbd...e46
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #7 Skrevet 16. november 2021 Hva i alle dager skal du i Langesund å gjøre? Gørrkjedelig, liten plass. Anonymkode: 4c727...0a0 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #8 Skrevet 16. november 2021 Halden er fantastisk for tilflyttende studenter som ønsker et sammensveiset og inkluderende utelivsopplevelse. Ellers er det ganske dødt der ift aktiviteter. Hyggelig på sommeren og folka som bor der er joviale og glad i musikk og konserter. Preget av mye arbeidsledighet,så man må gjerne ut av kommunen for jobber. Bre med kort avstand til Sverige for rimelig og gedigent utvalg i mat, hvis man er interessert i det. Tjøme er et fin plass med mye bademuligheter. Preget av turisme om sommeren og oslofolk som skal ta seg tilrette når de oppholder seg på hyttene sine. Det er et "langt" stykke til Tønsberg som er nærmeste storby. Og mye kø i trafikken. Nydelige badeplasser. Langesund er en sommerby. Helt nydelig med utrolig fine badeplasser, konserter og sommeridyll og masse god fersk sjømat. Fullstendig død på vinteren. Alle kjenner alle omtrent og "bygdedyret" lever i beste velgående. Det er mye sladder i omløp og mange eldre som bor der har jeg inntrykk av, og unge som besøker. Likte meg best i Halden, men da var jeg yngre og likte uteliv, musikk og inkludering. Lommeboka satte også pris på det. Men det er lite som slår Langesund på sommeren. Anonymkode: ddedc...7fe
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #9 Skrevet 16. november 2021 Jeg ville heller vurdert Nøtterøy fremfor Tjøme, faktisk. Jeg bor selv på Nøtterøy som tilflyttet. Det er nærmere Tønsberg, mer kollektivtrafikk og litt større enn miljøet på Tjøme. Med barn vil det være lettere å komme seg til fritidsaktiviteter og slikt. Samtidig er det masse strender og skjærgård der, og landlig og fint:-) Anonymkode: 112a5...d20 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #10 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville heller vurdert Nøtterøy fremfor Tjøme, faktisk. Jeg bor selv på Nøtterøy som tilflyttet. Det er nærmere Tønsberg, mer kollektivtrafikk og litt større enn miljøet på Tjøme. Med barn vil det være lettere å komme seg til fritidsaktiviteter og slikt. Samtidig er det masse strender og skjærgård der, og landlig og fint:-) Anonymkode: 112a5...d20 Ja der har vi sett litt og. Er det mye å finne på for barn/ungdom? Eller er det mye kjøring? For å komme seg rundt. Butikker, sentre, badeland osv? Er det lett å bli kjent med folk og godt og trygt miljø og vokse opp i? Noen områder som er grei å se på? Takk for svar alle Anonymkode: 80557...86b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #11 Skrevet 16. november 2021 Rygge! På den rette siden av fjorden med mange flotte strender der vi har kveldssol ut mot hav og fjord (har de ikke i Vestfold) Kort vei til Oslo og 10 min til Moss Anonymkode: a6cab...15a 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #12 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja der har vi sett litt og. Er det mye å finne på for barn/ungdom? Eller er det mye kjøring? For å komme seg rundt. Butikker, sentre, badeland osv? Er det lett å bli kjent med folk og godt og trygt miljø og vokse opp i? Noen områder som er grei å se på? Takk for svar alle Anonymkode: 80557...86b Jeg som skrev det om Nøtterøy. Vi bor på nordsiden av øya, som blir nærmest Tønsberg. Det går buss omtrent hver 20. minutt. Det er både håndball, fotball, speideren og turn på øya, og sikkert mye annet også. I Tønsberg er det jo mye annet av fritidsaktiviteter i tillegg. Jeg trives, i alle fall 🙂 Anonymkode: 112a5...d20
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #13 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå er ikke dette forslaget innenfor området du spør etter, men har du hørt om Akkerhaugen? Jeg hadde familie der som liten og var der hver sommer i flere år. Har også vært der i nyere tid som voksen. Kjempefint sted med sjøutsikt. Det er en campingplass med en liten vannpark der, med bl.a vannski og vanntrampoliner. I tillegg er det vel bare et kvarter å kjøre til Bø Sommerland. Rett ved Sommerland ligger det også en Høyt og Lavt-park. I Bø er det også et stort fjellområde som heter Lifjell. Der er det bl.a en seter og mange topper over 1000 meter. Tror det området også er kjent for å ha et godt miljø og trivlige folk. Vurderer å kjøpe/bygge hytte i området selv. Anonymkode: 5dcbd...e46 TS ville til et sted fritt for de værste bygdedyrene. Akkerhaugen og områdene rundt er stappfull av dem 🙈 Tror faktisk det er her bygdedyrene stammer fra. Anonymkode: c35e9...e06 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #14 Skrevet 16. november 2021 Jeg ville nok valgt Tønsberg, har hørt at der er det fint å være innflytter. Hørt av folk som har flyttet til Sandefjord, at der er det ikke like fint å være tilflyttere. Har og hørt av folk som bor i Horten, at det er litt tungt miljø. Selv bor jeg i Drammen, og trives veldig godt her. Men man kan ikke alltid vite hvordan miljøet er, har 2 barn, begge på samme skole, den ene klassen, så var det så elendig miljø, mye mobbing og på slutten og vold. I klassen til den andre, var miljøet helt fantastisk, så flotte barn, og flotte foreldre. Men ingen av barna har vært utsatt for klespress eller lignende. Og her vi bor, så er det ingen som drikker før videregående. Anonymkode: 3638c...9c2 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #15 Skrevet 17. november 2021 Fredrikstad er en fin by å bo i. Trygg by, fin natur og ganske korte avstander innad i kommunen. Mange fine mennesker her Sarpsborg er sikkert en helt grei by å bo i, men føler at stemninga i Sarpsborg er litt mer tung enn i Fredrikstad. Det er mange fine naturområder i kommunen, noe som trekker veldig mye opp. Tønsberg er deilig om sommeren, men vet ikke hvordan atmosfæren der er om vinteren. Synes Tønsberg er litt upersonlig og det er trangt i sentrum. Drammen er nok som en blanding av Tønsberg og Fredrikstad. Er en helt grei by Halden og Moss klarer jeg aldri å få skikkelig sansen for. Det samme med Horten. Anonymkode: db4e7...800
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #16 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): å bo en av de plassene? Evt noen andre steder mellom Langesund og Halden å anbefale? For og i mot? Har barn på barneskole og ungdomskole. Så skolene må være trygge og fine. Lite/ingen mobbing. Og tas på alvor om det dukker opp! Inkludering og gidt miljø og flinke lærere som vi har her er ett must! Gjerne ett sted med litt folk men ikke for mange og ikke bygdesnakk og tull. Ett sted det er trygt å ferdes for barna alene og, som her. Helst uten asylmottak i nærheten etter dårlig erfaring uten å gå inn på det her! Ikke noe klespress eller drikke/doppress. Men ett sted som barn og ungdom har det gøy uten å drikke og havne feil utpå så lett. Vi bor en trygg og fin plass no og derfor ett veldig vanskelig valg. Gjernr en plass med badeland, fjellturer, badeplasser og ting å gjøre i nærheten. Og butikker/senter. Men vi må så tusen takk for dere som tar dere tid til å svare Anonymkode: 80557...86b Da bør du krysse av Langesund fra lista."Men ett sted som barn og ungdom har det gøy uten å drikke og havne feil utpå så lett. " Anonymkode: c00db...ccb
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #17 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg ville nok valgt Tønsberg, har hørt at der er det fint å være innflytter. Hørt av folk som har flyttet til Sandefjord, at der er det ikke like fint å være tilflyttere. Har og hørt av folk som bor i Horten, at det er litt tungt miljø. Selv bor jeg i Drammen, og trives veldig godt her. Men man kan ikke alltid vite hvordan miljøet er, har 2 barn, begge på samme skole, den ene klassen, så var det så elendig miljø, mye mobbing og på slutten og vold. I klassen til den andre, var miljøet helt fantastisk, så flotte barn, og flotte foreldre. Men ingen av barna har vært utsatt for klespress eller lignende. Og her vi bor, så er det ingen som drikker før videregående. Anonymkode: 3638c...9c2 Du er herlig naiv da😀 Anonymkode: a157e...4af
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #18 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nå er ikke dette forslaget innenfor området du spør etter, men har du hørt om Akkerhaugen? Jeg hadde familie der som liten og var der hver sommer i flere år. Har også vært der i nyere tid som voksen. Kjempefint sted med sjøutsikt. Det er en campingplass med en liten vannpark der, med bl.a vannski og vanntrampoliner. I tillegg er det vel bare et kvarter å kjøre til Bø Sommerland. Rett ved Sommerland ligger det også en Høyt og Lavt-park. I Bø er det også et stort fjellområde som heter Lifjell. Der er det bl.a en seter og mange topper over 1000 meter. Tror det området også er kjent for å ha et godt miljø og trivlige folk. Vurderer å kjøpe/bygge hytte i området selv. Anonymkode: 5dcbd...e46 Ja, Akkerhaugen er en veldig fin plass, ikke hørt noe negativt om skole der heller. Jeg har også familie i området der. Anonymkode: 063cf...b71 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #19 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): TS ville til et sted fritt for de værste bygdedyrene. Akkerhaugen og områdene rundt er stappfull av dem 🙈 Tror faktisk det er her bygdedyrene stammer fra. Anonymkode: c35e9...e06 Bygdedyr finner man overalt. Anonymkode: 063cf...b71 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #20 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du er herlig naiv da😀 Anonymkode: a157e...4af Tenkte på det rett etter jeg postet det, at selvfølgelig gjelder det ikke alle. Men det gjelder de fleste. Ingen i mine barna sin omgangskrets drakk før videregående. Her vi bor, er det veldig fokus på idrett og gode karakterer for barna. Dermed så bryr de seg lite om å drikke, røyke osv. Anonymkode: 3638c...9c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå