AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 Vi er en liten familie med 1 barn - far i full jobb og jeg er på AAP med liten sjanse til å få normal funksjonsevne tilbake. Før jeg ble syk ønsket vi oss rekkehus, og var fleksible på litt arbeidsreise/vi gjerne kortere kollektivtur til skog og mark. Sønn og far kan gjerne farte litt ekstra rundt. Vi kjeder oss litt fort i typisk «suburbia», og liker tilgang på cafe/fritidstilbud uten å være avhengig av bil. Samtidig liker vi oss i skogen, helst vil vi bo nært begge deler 😅 Nå er jeg mest sengebunden, og tåler dårlig veldig mye støy, lys og inntrykk. På det dårligste klarer jeg ikke gå i trapper, men da er jeg også sengebunden. Utfordring her er om kjøkken, soverom og bad ikke er i samme etasje. Jeg tør ikke belage meg på at jeg får innvilget hjemmehjelp til å ordne mat osv. Jeg håper at formen kan stige nok til å kunne gå moderate turer, og at jeg klarer å ta kollektiv alene. Og en liten enkel hage/platting hadde vært fint. De rekkehusene jeg ser har sjeldent 1 soverom i samme etasje med kjøkken/bad - men det hender. Leilighet er praktisk, men mangler jo en hage. Ofte er det heller ikke heis. 🍩 Så spørsmål 1: Skal jeg tenke på dårlige perioder og se etter leilighet, eller, sjanse på at dårlige perioder ikke blir så langvarige og bare gå for rekkehus som oppfyller alle andre ønskekrav? Jeg klarer jo «krabbe» meg ned trappene på et slags vis, men det blir krevende i de verste periodene. Nå ville det gått OK. 🍩 Viktigste spørsmål: 1. Nærme naturområder i «suburbia» = rolig og positivt for hvilebehovet sansene mine har, lett å tusle i nabolaget uten støy og endel biltrafikk - men også vanskelig/umulig for meg å få ordnet praktiske ting. Far og sønn må bruke endel tid på kollektiv for å rekke fritidsaktiviteter. Må «til byen» med kollektiv i 15-20 min for å gå på cafe/handle ting, ingen av mine venner bor her. 2. Relativt sentralt i en roligere «lomme»: far og sønn får lett tilgang til alt av fritidstilbud og skole i gangavstand, de kan gå:sykle til sentrum og jobb. Jeg får kort gåtilgang til matbutikker = kan hjelpe mer til hjemme med logistikken Kollektivreiser er da såpass kort at jeg kanskje kan klare en reise til sentrum alene avogtil for å ordne praktiske ting der/kortere vei til behandling og lege (= mannen slipper å ta fri fra jobb for å følge meg). Nærmere mine venner, som gjerne kommer for å følge meg på tusleturer. Minus: mer støy, ikke samme umiddelbare tilgang til natur og full ro «utenfor døra». I dette alternativet bosetter vi oss sannsynligvis i leilighet med balkong i lav etasje eller lite rekkehus. Hva hadde dere tenkt? Anonymkode: 7ea2c...f2c
sommermor Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 Her ville jeg valgt alternativ 2. Kort vei til matbutikker er viktig i din situasjon. Å ha de viktigste rommene på en flate bør være et krav for dere. Her vi bor er det ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede. Å bære en rullestol opp en trapp er en ting, men å få den ned er alt for styrete for meg. Vi er også på jakt etter noe på en flate nærme butikker. Ingen er fast rullestolbruker her, men jeg vet ikke hva fremtiden bringer her. Det høres praktisk ut å bosette seg nærme vennene dine, det blir også enklere for mann og barn da. Det er viktig for hverdagslogistikken at de kan sykle /gå til jobb. Her er det en datter med svingende funksjonsnivå som gjør at jeg ser etter noe på en flate. Bad i samme etasje som soverom, stue og kjøkken bør være et krav for dere.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 sommermor skrev (2 timer siden): Her ville jeg valgt alternativ 2. Kort vei til matbutikker er viktig i din situasjon. Å ha de viktigste rommene på en flate bør være et krav for dere. Her vi bor er det ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede. Å bære en rullestol opp en trapp er en ting, men å få den ned er alt for styrete for meg. Vi er også på jakt etter noe på en flate nærme butikker. Ingen er fast rullestolbruker her, men jeg vet ikke hva fremtiden bringer her. Det høres praktisk ut å bosette seg nærme vennene dine, det blir også enklere for mann og barn da. Det er viktig for hverdagslogistikken at de kan sykle /gå til jobb. Her er det en datter med svingende funksjonsnivå som gjør at jeg ser etter noe på en flate. Bad i samme etasje som soverom, stue og kjøkken bør være et krav for dere. Tenker det samme egentlig Jeg bruker ikke rullestol, men hjelpemidler for bevegelse kan i perioder være nødvendig. Enten første (andreetasje til nøds) i blokk eller rekkehus med et soverom på samme plan som resten. En annen ting er at noen boliger gjerne har vaskerom (som er praktisk), men i kjelleren, gjerne gammel og bratt trapp uten gelender 😐 Ønsker først og fremst vaskemaskin på samme plan som soverom/hvorenn garderobene er. Anonymkode: 7ea2c...f2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå