AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 Per i dag kan jeg tjene inntil 0,4 G uten å rapporter det inn, men med forslaget om halv avkorting opp til 1,2 G må jeg faktisk sette meg inn i en del regler, og hjernetåka tar over så fort jeg prøver å lese meg opp via et virrvarr av lover. Kanskje dere kan hjelpe meg? 1: Dersom jeg selger digitale trykk på Etsy, kan jeg jo ikke måle arbeidsmengden i timer eller stillingsprosent, da digitale trykk kan selges i uendelige opplag med minimale anstrengelser. Har dette noe å si for noe som helst? Jeg kan i teorien tjene hundretusenvis uten å løfte en finger utover å laste opp ei fil én gang. Er på ingen måte der nå, men lurer likevel. 2: Dersom jeg tjener penger på kunst slik nevnt over, samt salg av originale verk her og der - hvordan rapportere dette inn til NAV? Sender man dem bare dialogboks-brev og sier "Hei, i september tjente jeg 10 000 kroner på kunst", og så trekker de 5000 (fordi halv avkorting)? Eller er det skjemaer man må fylle ut? Må man rapportere inn hvert enkelt salg med kvitteringer og lignende, eller holder det med en kontoutskrift? Det hadde vært så mye enklere med en 10% stilling på et kontor, men sånt er jeg jo ikke i stand til. 3: Jeg selger aldri noe som koster mer enn 2000 kr, så jeg trenger ikke betale noen avgift. Men når går hobby over til jobb? Jeg har spurt så mange ganger, så mange steder, og det virker ikke som om noen egentlig vet. Når det gjelder kunst kan man jo aldri regne med inntekt, men plutselig tjener man masse likevel. Noen sier at grensa for hobby er 50 000 i året, men hva hvis jeg tjener 60 000 på én måned, og så ingenting? Da er det jo ikke inntekt jeg kan regne med. 4: Bør jeg opprette enkeltmannsforetak i møte med NAV? Er det ellers nødvendig om jeg ikke tjener såpass mye at det ikke går over hobbygrensa? Er det noe her jeg ikke har tatt høyde for? Jeg vil veldig gjerne gjøre dette rett. Å selge kunst er muligens den eneste måten jeg på sikt kan komme meg ut av uføretrygden. Jeg er 100% ufør, men synes det er trasig, synes jeg har så mye å by på som hindres av sykdom, og passiv inntekt fra kunst gir meg en følelse av verdighet. Er ganske sur på forslaget om halv avkorting opp til 1,2 G, men vil følge loven etter beste evne likevel. Jeg bare er ikke spesielt god til å forstå meg på denne typen ting. Takk for svar! Anonymkode: 3ebbf...db7 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/ Start her Anonymkode: 3396c...9b2 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/ Start her Anonymkode: 3396c...9b2 Teller kunst som "varer og tjenester"? For jeg har hørt at folk sier at det er egne regler for kunst. Anonymkode: 3ebbf...db7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 1) Uføregrad går på inntektsevne, ikke antall timer i uka. Så sett at du tjente hundretusener på bare noen få sekunders arbeid på Etsy (lite sannsynlig), så måles det på inntekt, ikke hvor mye tid du har brukt. 50 000-grensa går på mva. Om inntekten er jevnt fordelt eller ikke utover året spiller ingen rolle. Å selge kunst er vel i sin natur uforutsigbar inntekt, uavhengig av om man er ufør eller ikke. Etter å ha satt meg inn i forslaget, synes jeg faktisk det virker fornuftig. Det er bedre å ikke ha en terskel, for den hindrer folk som kan det i å jobbe mer. Noen kommer dårligere ut ja, men noen kommer bedre ut. Anonymkode: f03f7...a81
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 1) Uføregrad går på inntektsevne, ikke antall timer i uka. Så sett at du tjente hundretusener på bare noen få sekunders arbeid på Etsy (lite sannsynlig), så måles det på inntekt, ikke hvor mye tid du har brukt. 50 000-grensa går på mva. Om inntekten er jevnt fordelt eller ikke utover året spiller ingen rolle. Å selge kunst er vel i sin natur uforutsigbar inntekt, uavhengig av om man er ufør eller ikke. Etter å ha satt meg inn i forslaget, synes jeg faktisk det virker fornuftig. Det er bedre å ikke ha en terskel, for den hindrer folk som kan det i å jobbe mer. Noen kommer dårligere ut ja, men noen kommer bedre ut. Anonymkode: f03f7...a81 Hva har mva med kunst å gjøre? Anonymkode: 6f9b4...20c
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #6 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva har mva med kunst å gjøre? Anonymkode: 6f9b4...20c Jeg aner ikke om det er mva på kunst, men 50 000 ble nevnt i hovedinnlegget mtp overgang hobby/jobb, og det er grensa for når man må betale mva, for eksempel om man lager noe selv og selger det. Anonymkode: f03f7...a81
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #7 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg aner ikke om det er mva på kunst, men 50 000 ble nevnt i hovedinnlegget mtp overgang hobby/jobb, og det er grensa for når man må betale mva, for eksempel om man lager noe selv og selger det. Anonymkode: f03f7...a81 Det er en drøss med kunst som et unntatt fra mva. Derfor er dette lett å selge uten å måtte registrere seg. Anonymkode: 6f9b4...20c
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #8 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 1) Uføregrad går på inntektsevne, ikke antall timer i uka. Så sett at du tjente hundretusener på bare noen få sekunders arbeid på Etsy (lite sannsynlig), så måles det på inntekt, ikke hvor mye tid du har brukt. 50 000-grensa går på mva. Om inntekten er jevnt fordelt eller ikke utover året spiller ingen rolle. Å selge kunst er vel i sin natur uforutsigbar inntekt, uavhengig av om man er ufør eller ikke. Etter å ha satt meg inn i forslaget, synes jeg faktisk det virker fornuftig. Det er bedre å ikke ha en terskel, for den hindrer folk som kan det i å jobbe mer. Noen kommer dårligere ut ja, men noen kommer bedre ut. Anonymkode: f03f7...a81 Jeg synes forslaget er dumt fordi en som nå for eksempel kunne jobbet tilsvarende 40 000 i lønn i året, vil nå måtte jobbe dobbelt så hardt og lenge for å få den samme summen. Dette gagner egentlig bare de som uansett var i stiand til å jobbe tilsvarende 80 000 kr i årlig lønn eller mer. For meg personlig var det en skikkelig spiker i kista for jobb. Jeg er 100% ufør, som sagt, men snuste litt på en stilling på en skole i kommunen her, der de var veldig flinke til å tilrettelegge. Lønnen ville da være på rundt 180 kroner timen - hvilket i praksis ville blitt halvvert til 90 kroner. Deretter skal hele summen skattes, og jeg ville måttet betale for buss til og fra, plutselig sitter jeg igjen med fryktelig, fryktelig lite. Da legger jeg heller inn innsats på å tjene penger på kunst, der det ikke er bussutgifter og skattingen er annerledes, etter det jeg skjønner. Jeg tror dette vil føre til at mange som kan jobbe litt, ikke jobber i det hele tatt. Ikke alle er som meg, som kan male og tegne, tross alt. Og jeg er veldig ung, jeg har liksom ikke blitt helt knust av uførheten enda, jeg har på sett og vis tid til å bli bedre og selv om jeg er 100%, kan jeg kanskje - med rett kosthold, fokus osv. - bli bedre. Mange uføre kan ikke det. Det er urettferdig at de sykeste skal måtte ha et eller annet stort talent som kan generere passiv inntekt for å få utbytte av regelendringen. Jeg håper den ikke vedtas. Anonymkode: 3ebbf...db7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #9 Skrevet 16. november 2021 Og! Enda to spørsmål: 1: Dersom jeg tjener 1500 på et bilde, avkorter NAV meg for 750. Men skal jeg skatte av hele beløpet, eller halve? 2: La oss si at jeg tjener 100 000 i 2021 på kunst. Kan jeg sette alt på en konto, og la det være til slutten av året, for deretter rapportere til NAV og sende dem 50 000 i tilbakebetaling, og deretter betale skatt? ...Eller blir det kluss da? Anonymkode: 3ebbf...db7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #10 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og! Enda to spørsmål: 1: Dersom jeg tjener 1500 på et bilde, avkorter NAV meg for 750. Men skal jeg skatte av hele beløpet, eller halve? 2: La oss si at jeg tjener 100 000 i 2021 på kunst. Kan jeg sette alt på en konto, og la det være til slutten av året, for deretter rapportere til NAV og sende dem 50 000 i tilbakebetaling, og deretter betale skatt? ...Eller blir det kluss da? Anonymkode: 3ebbf...db7 Hvorfor spør du ikke skatteetaten og NAV? Anonymkode: e1437...316 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #11 Skrevet 16. november 2021 Det er ikke mva på kunst, men det er heller ikke alt som regnes som kunst. F.eks. grafiske arbeider kan man ikke produsere mer enn 300 eksemplarer av, dermed vil det ikke regnes som kunst lenger dersom det selges i tusenvis på etsy. Anonymkode: ec9b4...af7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #12 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke mva på kunst, men det er heller ikke alt som regnes som kunst. F.eks. grafiske arbeider kan man ikke produsere mer enn 300 eksemplarer av, dermed vil det ikke regnes som kunst lenger dersom det selges i tusenvis på etsy. Anonymkode: ec9b4...af7 Joda. Det trengs kun en mikroskopisk endring av verket før det dermed er et "nytt" verk. Da er det åpent for nye 300. Og så videre. Anonymkode: 6f9b4...20c
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #13 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg synes forslaget er dumt fordi en som nå for eksempel kunne jobbet tilsvarende 40 000 i lønn i året, vil nå måtte jobbe dobbelt så hardt og lenge for å få den samme summen. Dette gagner egentlig bare de som uansett var i stiand til å jobbe tilsvarende 80 000 kr i årlig lønn eller mer. For meg personlig var det en skikkelig spiker i kista for jobb. Jeg er 100% ufør, som sagt, men snuste litt på en stilling på en skole i kommunen her, der de var veldig flinke til å tilrettelegge. Lønnen ville da være på rundt 180 kroner timen - hvilket i praksis ville blitt halvvert til 90 kroner. Deretter skal hele summen skattes, og jeg ville måttet betale for buss til og fra, plutselig sitter jeg igjen med fryktelig, fryktelig lite. Da legger jeg heller inn innsats på å tjene penger på kunst, der det ikke er bussutgifter og skattingen er annerledes, etter det jeg skjønner. Jeg tror dette vil føre til at mange som kan jobbe litt, ikke jobber i det hele tatt. Ikke alle er som meg, som kan male og tegne, tross alt. Og jeg er veldig ung, jeg har liksom ikke blitt helt knust av uførheten enda, jeg har på sett og vis tid til å bli bedre og selv om jeg er 100%, kan jeg kanskje - med rett kosthold, fokus osv. - bli bedre. Mange uføre kan ikke det. Det er urettferdig at de sykeste skal måtte ha et eller annet stort talent som kan generere passiv inntekt for å få utbytte av regelendringen. Jeg håper den ikke vedtas. Anonymkode: 3ebbf...db7 Den andre siden av dette er at de som kunne ha jobbet for mer enn 40 000, ikke gjorde det siden de ble «straffet» for å jobbe mer. Det har vært masse innlegg her inne med folk som lurte på hvor mye de kunne tjene uten å bli trukket i trygd. Man vil uansett sitte igjen med mer penger enn hvis man ikke hadde jobbet. Enig i at utgifter til å komme seg til/fra gjør det vanskeligere, men slik er det når man jobber også. Anonymkode: f03f7...a81
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #14 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor spør du ikke skatteetaten og NAV? Anonymkode: e1437...316 For de som ikke er blitt traumatiserte (jeg bruker dette ordet med full tyngde - det står i epikrisene mine at mitt posttraumatiske stressyndrom er blitt kraftig forverret i løpet av min tid på AAP. Opplevde det vanlige; mistenkeliggjøring, feilinformasjon, brutte løfter, tvang, og så videre) og bokstavelig talt straffet for å ha tatt kontakt med offentlige etater av forskjellig slag, virker det nok rart at jeg vegrer meg for å snakke med dem. Sannheten er at jeg ikke tør før jeg har alt på stell og vet nøyaktig hva jeg skal be eller si ifra om. Er redd for å miste ytelser, tvinges til å gjøre mer enn jeg har helse til, og så videre. Du kan kanskje si det er irrasjonelt, men mine opplevelser teller annerledes. Et eksempel: I tiden før EØS-krisen til NAV hadde jeg tannverk, men hadde ikke råd til norsk tannlege og kvalifiserte ikke til det offentlige tilbudet (ifølge NAV, i alle fall). De sa også at man måtte si ifra dersom man skulle til utlandet. Jeg spurte saksbehandler om lov til å dra til et land i Øst-Europa for å gå til billig tannlege der. Dette var greit - jeg spurte på møte, øye til øye. Dette ble ikke skrevet ned, tydeligvis. En tid etter at jeg kom hjem fikk jeg ny saksbehandler og nevnte tilfeldigvis at jeg hadde vært i overnevnte land. Han kunne ikke finne nødvendig dokumentasjon, visstnok måtte man søke om dette. Forrige saksbehandler hadde ikke opplyst om søknaden. I ukesvis etterpå kranglet jeg med NAV om at jeg ikke måtte få tilbakebetalingskrav for tiden jeg hadde vært bortreist, da ville jo hele poenget med tannlegen forsvunnet. Jeg argumenterte med at dette var for helse, ikke for ferie, men de brydde seg ikke, de sa det ikke spilte noen rolle om det var ferie eller helse så lenge jeg ikke hadde søkt. Det var helt jævlig. Og plutselig, helt ut av det blå, bare ga de seg. Jeg aner ikke hvorfor. Anonymkode: 3ebbf...db7 3
I Grosny Skrevet 16. november 2021 #15 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva har mva med kunst å gjøre? Anonymkode: 6f9b4...20c Det er moms på bilder som ikke er kunst hvis du selger for over 50000. Jeg er usikker på hva som er kunst men når det gjelder fotografier tror jeg grensa går på et opplag på 20 og at det er kunst dersom man produserer færre enn 20 av hver.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #16 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): For de som ikke er blitt traumatiserte (jeg bruker dette ordet med full tyngde - det står i epikrisene mine at mitt posttraumatiske stressyndrom er blitt kraftig forverret i løpet av min tid på AAP. Opplevde det vanlige; mistenkeliggjøring, feilinformasjon, brutte løfter, tvang, og så videre) og bokstavelig talt straffet for å ha tatt kontakt med offentlige etater av forskjellig slag, virker det nok rart at jeg vegrer meg for å snakke med dem. Sannheten er at jeg ikke tør før jeg har alt på stell og vet nøyaktig hva jeg skal be eller si ifra om. Er redd for å miste ytelser, tvinges til å gjøre mer enn jeg har helse til, og så videre. Du kan kanskje si det er irrasjonelt, men mine opplevelser teller annerledes. Et eksempel: I tiden før EØS-krisen til NAV hadde jeg tannverk, men hadde ikke råd til norsk tannlege og kvalifiserte ikke til det offentlige tilbudet (ifølge NAV, i alle fall). De sa også at man måtte si ifra dersom man skulle til utlandet. Jeg spurte saksbehandler om lov til å dra til et land i Øst-Europa for å gå til billig tannlege der. Dette var greit - jeg spurte på møte, øye til øye. Dette ble ikke skrevet ned, tydeligvis. En tid etter at jeg kom hjem fikk jeg ny saksbehandler og nevnte tilfeldigvis at jeg hadde vært i overnevnte land. Han kunne ikke finne nødvendig dokumentasjon, visstnok måtte man søke om dette. Forrige saksbehandler hadde ikke opplyst om søknaden. I ukesvis etterpå kranglet jeg med NAV om at jeg ikke måtte få tilbakebetalingskrav for tiden jeg hadde vært bortreist, da ville jo hele poenget med tannlegen forsvunnet. Jeg argumenterte med at dette var for helse, ikke for ferie, men de brydde seg ikke, de sa det ikke spilte noen rolle om det var ferie eller helse så lenge jeg ikke hadde søkt. Det var helt jævlig. Og plutselig, helt ut av det blå, bare ga de seg. Jeg aner ikke hvorfor. Anonymkode: 3ebbf...db7 Du kan da sende mail til de? Trenger da ikke å ringe. Du kan spørre på generelt grunnlag. Anonymkode: 06e12...880
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #17 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan da sende mail til de? Trenger da ikke å ringe. Du kan spørre på generelt grunnlag. Anonymkode: 06e12...880 Det spiller ingen rolle hvordan jeg kontakter dem. Jeg vil ikke gjøre det før jeg vet akkurat hva jeg skal informere dem om - og ordet "informere" er nøkkelen. Jeg vil ha alt på stell, kunne alle lover og regler, vite nøyaktig hva jeg skal. Min erfaring er at NAV putter kjepper i hjula der de kan, og dette er den eneste måten å unngå dette på. Jeg skjønner at du ikke forstår dette. Det er ikke telefon- eller mail-angst. Det er NAV-angst. Det er litt som å ha en slem forelder som lyver til deg. Du blir helt fucked up til slutt. Anonymkode: 3ebbf...db7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #18 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det spiller ingen rolle hvordan jeg kontakter dem. Jeg vil ikke gjøre det før jeg vet akkurat hva jeg skal informere dem om - og ordet "informere" er nøkkelen. Jeg vil ha alt på stell, kunne alle lover og regler, vite nøyaktig hva jeg skal. Min erfaring er at NAV putter kjepper i hjula der de kan, og dette er den eneste måten å unngå dette på. Jeg skjønner at du ikke forstår dette. Det er ikke telefon- eller mail-angst. Det er NAV-angst. Det er litt som å ha en slem forelder som lyver til deg. Du blir helt fucked up til slutt. Anonymkode: 3ebbf...db7 Og, generelt grunnlag, det funker ikke. De vil jo skjønne at dette er relevant for meg. Da er jeg redd de skal begynne å plage meg igjen. Anonymkode: 3ebbf...db7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #19 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Per i dag kan jeg tjene inntil 0,4 G uten å rapporter det inn, men med forslaget om halv avkorting opp til 1,2 G må jeg faktisk sette meg inn i en del regler, og hjernetåka tar over så fort jeg prøver å lese meg opp via et virrvarr av lover. Kanskje dere kan hjelpe meg? 1: Dersom jeg selger digitale trykk på Etsy, kan jeg jo ikke måle arbeidsmengden i timer eller stillingsprosent, da digitale trykk kan selges i uendelige opplag med minimale anstrengelser. Har dette noe å si for noe som helst? Jeg kan i teorien tjene hundretusenvis uten å løfte en finger utover å laste opp ei fil én gang. Er på ingen måte der nå, men lurer likevel. 2: Dersom jeg tjener penger på kunst slik nevnt over, samt salg av originale verk her og der - hvordan rapportere dette inn til NAV? Sender man dem bare dialogboks-brev og sier "Hei, i september tjente jeg 10 000 kroner på kunst", og så trekker de 5000 (fordi halv avkorting)? Eller er det skjemaer man må fylle ut? Må man rapportere inn hvert enkelt salg med kvitteringer og lignende, eller holder det med en kontoutskrift? Det hadde vært så mye enklere med en 10% stilling på et kontor, men sånt er jeg jo ikke i stand til. 3: Jeg selger aldri noe som koster mer enn 2000 kr, så jeg trenger ikke betale noen avgift. Men når går hobby over til jobb? Jeg har spurt så mange ganger, så mange steder, og det virker ikke som om noen egentlig vet. Når det gjelder kunst kan man jo aldri regne med inntekt, men plutselig tjener man masse likevel. Noen sier at grensa for hobby er 50 000 i året, men hva hvis jeg tjener 60 000 på én måned, og så ingenting? Da er det jo ikke inntekt jeg kan regne med. 4: Bør jeg opprette enkeltmannsforetak i møte med NAV? Er det ellers nødvendig om jeg ikke tjener såpass mye at det ikke går over hobbygrensa? Er det noe her jeg ikke har tatt høyde for? Jeg vil veldig gjerne gjøre dette rett. Å selge kunst er muligens den eneste måten jeg på sikt kan komme meg ut av uføretrygden. Jeg er 100% ufør, men synes det er trasig, synes jeg har så mye å by på som hindres av sykdom, og passiv inntekt fra kunst gir meg en følelse av verdighet. Er ganske sur på forslaget om halv avkorting opp til 1,2 G, men vil følge loven etter beste evne likevel. Jeg bare er ikke spesielt god til å forstå meg på denne typen ting. Takk for svar! Anonymkode: 3ebbf...db7 Men herregud vil du selge kunst så kjør på. Vil man noe veldigt sterkt så gjør man oftest det. Hvis du går over grenser hit og dit eller tjener så mye på kunssten din så du blir av med ufør så er jo det kun positivt. Du står på egne bein pg kanske du blir rik på det og. Invester lit i fond og Hvis du kan. Og du vil aldri havne på gaten eller få så lite penger av norsk stat så du ikke overlever. Norsk stat har et ansvar for deg. Så ikke oroa deg så mye. Kjør på. Når du låser deg så mye som du gjor nå er det ingen grunn for. Du vil alltid gå på plus siden når du er ufør pg jobber- aldri få ut mindre en originale uføre - med mindre den må pauses eller du tjener ei normallønn. Og da klarer du deg selv! Lykke till ☺️ Anonymkode: 72823...ec3 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #20 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men herregud vil du selge kunst så kjør på. Vil man noe veldigt sterkt så gjør man oftest det. Hvis du går over grenser hit og dit eller tjener så mye på kunssten din så du blir av med ufør så er jo det kun positivt. Du står på egne bein pg kanske du blir rik på det og. Invester lit i fond og Hvis du kan. Og du vil aldri havne på gaten eller få så lite penger av norsk stat så du ikke overlever. Norsk stat har et ansvar for deg. Så ikke oroa deg så mye. Kjør på. Når du låser deg så mye som du gjor nå er det ingen grunn for. Du vil alltid gå på plus siden når du er ufør pg jobber- aldri få ut mindre en originale uføre - med mindre den må pauses eller du tjener ei normallønn. Og da klarer du deg selv! Lykke till ☺️ Anonymkode: 72823...ec3 Takk, dette var hyggelig å lese! Ja, satser på at alt du sier her stemmer. Hadde vært så kult å tjene egne penger tross sykdom! Anonymkode: 3ebbf...db7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå