Gå til innhold

Har lyst å ta en ny bachelor, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får man det til i voksen alder når man har økonomiske forpliktelser? Har boliglån, barn, regninger.. altså, hvordan gjør folk det? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer litt an på hva slags bachelor det er. Hvis det ikke er mye oppmøteplikt, så er det enklere. Da kan du studere på egen hånd, når det passer deg. Det er også mulig å ta studier på deltid. Hva ønsker du å ta bachelorgrad i? Og hva har du bachelor i fra før? Muligens trenger du ikke ta en hel grad, men type 90 studiepoeng, inkludert en bacheloroppgave. 

Anonymkode: 856fe...5f9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kommer litt an på hva slags bachelor det er. Hvis det ikke er mye oppmøteplikt, så er det enklere. Da kan du studere på egen hånd, når det passer deg. Det er også mulig å ta studier på deltid. Hva ønsker du å ta bachelorgrad i? Og hva har du bachelor i fra før? Muligens trenger du ikke ta en hel grad, men type 90 studiepoeng, inkludert en bacheloroppgave. 

Anonymkode: 856fe...5f9

Tja.. økonomi og administrasjon virker fristende. Har bachelor i sykepleie fra før, så det er jo to vidt forskjellige verdener😅

Anonymkode: 2a5c1...10b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja.. økonomi og administrasjon virker fristende. Har bachelor i sykepleie fra før, så det er jo to vidt forskjellige verdener😅

Oisann, huket av for AB, var ikke meningen😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Oisann, huket av for AB, var ikke meningen😅

Og igjen ;) 

ØkAd er jo ikke så mye obligatorisk heller så kan sikkert godt gå det og få gjort det meste av skolearbeide hjemme. 

Økonomisk så har du vel rett på litt mer fra lånekassen som forelder. Sjekk opp lånekalkulatoren deres og se. Men lurer på om man bare får barnestipend i 2 år og ikke mer. Men sjekk det opp! :) 

Ellers kan du jo jobbe deltid ved siden av om du har kapasitet. Går selv ØkAd nå på BI og jobber 80% de første mnd av semesteret og 40% nå i eksamensperioden pluss en liten ferie for fullt fokus. Men har dog ikke barn så kan kanskje ikke helt sammenlignes med din situasjon. Men om du VIRKELIG er motivert så kan alt gå an! Mange som gjør det! Lykke til! :) 

Anonymkode: a688d...c81

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Og igjen ;) 

ØkAd er jo ikke så mye obligatorisk heller så kan sikkert godt gå det og få gjort det meste av skolearbeide hjemme. 

Økonomisk så har du vel rett på litt mer fra lånekassen som forelder. Sjekk opp lånekalkulatoren deres og se. Men lurer på om man bare får barnestipend i 2 år og ikke mer. Men sjekk det opp! :) 

Ellers kan du jo jobbe deltid ved siden av om du har kapasitet. Går selv ØkAd nå på BI og jobber 80% de første mnd av semesteret og 40% nå i eksamensperioden pluss en liten ferie for fullt fokus. Men har dog ikke barn så kan kanskje ikke helt sammenlignes med din situasjon. Men om du VIRKELIG er motivert så kan alt gå an! Mange som gjør det! Lykke til! :) 

Anonymkode: a688d...c81

Takk for fint og motiverende svar❤️

Skrevet

Du har kun krav på barnestipend dersom du er ugift med eigne barn. Har du eit eller fleire felles barn med samboeren din, regnes dere som godt. Da ser de på inntekten til partneren din. 

Har 4 barn registrert hos oss. Men mannen tjener 600 000 i året, så får ikke en krone. 

Er du alenemor kan du vel søke om overgangsstøtte til nødvendig utdanning. 

Anonymkode: 3d7b6...636

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet 70 % ved siden av. Siden du er sykepleier så har du jo muligheter til å jobbe ekstra. 

Hvorfor ikke ta en master i ledelse/administrasjon i stedenfor? Mastergradene er ofte samlingsbasert og lar seg godt kombinere med jobb og familie. 

Anonymkode: d936f...02f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobbet 70 % ved siden av. Siden du er sykepleier så har du jo muligheter til å jobbe ekstra. 

Hvorfor ikke ta en master i ledelse/administrasjon i stedenfor? Mastergradene er ofte samlingsbasert og lar seg godt kombinere med jobb og familie. 

Anonymkode: d936f...02f

Støtter opp om denne. Da kan du typ få samme jobb som med den nye bachelpren du vil ta, bare med høyere lønn. Vil tro du også stiller sterkt i ledelse og HR - uavhengig av din bachelor innen sykepleie (Hvis du ikke vil jobbe innen det yrket på et annet nivå)

Anonymkode: 527af...00b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt fulltid med master over to år. Leverte nå i sommer. Det gikk det, jobbet 60% da, mens mannen jobbet fullt. To småbarn. Travelt og slitsomt, men kom meg gjennom 👍

Anonymkode: 7b1cc...48b

• Liker 1
Skrevet
Tuttifrutt skrev (1 time siden):

Hvordan får man det til i voksen alder når man har økonomiske forpliktelser? Har boliglån, barn, regninger.. altså, hvordan gjør folk det? 

Jeg gjorde dette for noen år siden med 2 små barn, billån og huslån så det er mulig.

Jeg fikk lån og stipend fra Lånekassen og jobbet som sykepleier i helger. Tok på meg nattevakter i eksamensperioder slik at jeg kunne lese mens jeg var på jobb. Dette var da en institusjon hvor det ikke er pleie, og beboere må være på rommet etter et visst klokkeslett, slik at lesing til eksamen var mulig med mindre det dukket opp akutte situasjoner.

Det blir litt trangt noen år, men er verdt det i lengden. Det er nå snart 4 år siden jeg va ferdig med bachelor nummer 2, og jeg har nå en 8-16 jobb som jeg elsker og har doblet lønnen jeg hadde som sykepleier. Har ikke angret et sekund!

Anonymkode: 78034...e40

• Liker 1
Skrevet

Mannen min studerer på deltid i tillegg til jobb i forsvaret. Jeg vurderer også deltidsstudier.

Anonymkode: 2da33...cec

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg gjorde dette for noen år siden med 2 små barn, billån og huslån så det er mulig.

Jeg fikk lån og stipend fra Lånekassen og jobbet som sykepleier i helger. Tok på meg nattevakter i eksamensperioder slik at jeg kunne lese mens jeg var på jobb. Dette var da en institusjon hvor det ikke er pleie, og beboere må være på rommet etter et visst klokkeslett, slik at lesing til eksamen var mulig med mindre det dukket opp akutte situasjoner.

Det blir litt trangt noen år, men er verdt det i lengden. Det er nå snart 4 år siden jeg va ferdig med bachelor nummer 2, og jeg har nå en 8-16 jobb som jeg elsker og har doblet lønnen jeg hadde som sykepleier. Har ikke angret et sekund!

Hvilken ny bachelor tok du? 😊

Anonymkode: 8d496...1d1

Skrevet

En kombinasjon av en eller flere elementer: Lånekassen, jobber deltid, studerer deltid og/eller samlingsbasert, kutter forbruk, lever på partner, arbeidsgiver betaler utdanning. 
Problemet med å studere som voksen og etablert er nettopp dette at man har skaffet seg utgiftskilder (barn, hus, bil) som man ikke bare kan kvitte seg med. Og utdanning er sjelden gratis. Jeg har selv studert mye på deltid ved siden av full jobb, faktisk gjør jeg det nå også. Nettbaserte studier, leser/gjør oppgaver/ser forelesninger etter at barna er i seng. Fungerer utmerket. Men du må regne med å ofre noe. Enten økonomisk, fritid eller begge deler. 
Er forresten enig i at du heller bør satse på master enn ny bachelor. 

Anonymkode: 09158...3db

• Liker 2
Skrevet

Jeg er vernepleier og valgte å heller gå for master. Det bør du også vurdere å gjøre. Det blir et år kortere, og du vil kvalifisere til høyere stillinger. Det finnes og flere masterstudier som er samlingsbasert. For å spe på lånet jobbet jeg som vernepleier, tjente mye mer enn mine medstudenter som måtte ta ufaglærte jobber. I tillegg kan det jo være mulig med avdragsfrihet på lånet.

Anonymkode: abb02...760

• Liker 1
Skrevet

Tok ny bachelor for noen år siden når jeg har 35.

vi sparte ekstra ett par år(fra jeg begynte å tenke tanken) også levde vi veldig billig mens jeg studerte hade bare sommer jobb og Helge jobb en helg i mnd og kona er sykepleier så hun heller er jo ikke millionær, det gikk! Fordelen var at jeg hadde mye tid til barna og følge opp de/sykbarn osv  når de gikk i bhg.  Tøffe år mem nå ser vi tilbake på det som fine år. 

Anonymkode: 472f3...eec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er vernepleier og valgte å heller gå for master. Det bør du også vurdere å gjøre. Det blir et år kortere, og du vil kvalifisere til høyere stillinger. Det finnes og flere masterstudier som er samlingsbasert. For å spe på lånet jobbet jeg som vernepleier, tjente mye mer enn mine medstudenter som måtte ta ufaglærte jobber. I tillegg kan det jo være mulig med avdragsfrihet på lånet.

Hvilken master tok du? :) 

Jeg er bare redd en master blir for hardt? Høres skummelt ut😅 

Og sikkert dumt spørsmål, men kan man velge fritt blant masterne eller må man velge noe som er i slekt med bacheloren? Jeg er bare så utrolig lei sv sykepleie, vil ikke ta en master i spesialsykepleie. 

Skrevet
Tuttifrutt skrev (1 time siden):

Hvilken master tok du? :) 

Jeg er bare redd en master blir for hardt? Høres skummelt ut😅 

Og sikkert dumt spørsmål, men kan man velge fritt blant masterne eller må man velge noe som er i slekt med bacheloren? Jeg er bare så utrolig lei sv sykepleie, vil ikke ta en master i spesialsykepleie. 

En tverrfaglig master som var samfunnsvitenskapelig rettet. Du må ikke ta noe som bygger direkte på bacheloren, men se etter de som er tverrfaglig, ingen vits for deg å ta de som er innenfor spesialsykepleie når du vil bort fra yrket.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvilken ny bachelor tok du? 😊

Anonymkode: 8d496...1d1

Ingeniør

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...