AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 Jeg tror jeg muligens har fått et litt rart syn på gråt i løpet av oppveksten. Jeg ser det på en måte som noe som er litt tabu, som ikke er lov, og som er litt alvorlig. Man gråter ikke for "ingenting", og hvis man gjør det så må det være noe galt... Men så er jeg ikke sånn da, jeg gråter titt og ofte, og det har en tendens til å stresse meg opp. Jeg har en tendens til å tolke det i retning av at jeg har angst, er på vei inn i et angstanfall, eller at jeg er deprimert. Og hva skjer da? Jo, jeg havner i et angstanfall, og bekrefter bare mine egen dumme krisemaksimering. Så jeg må bare spørre, dere som er mer eller mindre psykisk friske, hvor ofte gråter dere? Hva pleier dere å gråte av? Blir dere stresset av egen gråt? Gråter dere mest i skjul? Anonymkode: 66b5c...920
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 I perioder gråter jeg hver dag. I andre perioder aldri. Jeg gråter stort sett alltid i skjul, men er ikke god på konflikter(trenger ikke være store konflikter) og at andre viser omtanke/medfølelse, så da tar jeg fort til tårene. Anonymkode: 5ed68...7d6
urenluren Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 Det går noen måneder mellom hver gang jeg gråter tror jeg. Jeg er student, så det har en tendens til å balle på seg litt rundt eksamenstid. Det er som regel stress som får meg til å gråte, hvis jeg gruer meg veldig til noe, eller hvis jeg føler at jeg ikke får til noe som er veldig viktig for meg. Blir ikke stresset av å gråte, men gråter mest i skjul.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 Fikk alltid høre at en ikke skal grine. Så kvinne 30 år her og det skal veldig mye til før jeg griner. Da må det dreie seg om barna mine. Anonymkode: 19c73...731
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 Jeg er lettrørt og tørker tårer titt og ofte. Anser meg for å være psykisk frisk/sterk, men det henger ikke sammen med å være lettrørt slik jeg ser det. Det kan være ting jeg ser på tv, noe jeg leser i ei bok, vakker musikk osv. Også når andre viser omtanke. Og ikke minst om jeg har en solid runde med hormoner i fritt fall - da våkner jeg gjerne med klump i halsen og det skal INGENTING til. I tillegg har tårene lett for å komme om jeg blir skikkelig sint/frustrert, akkurat som om kroppen tyr til den mest kjente reaksjonen. Heldigvis sjelden så sint/frustrert. Så ja, det gråtes titt og ofte, stort sett når jeg er alene, men klarer ikke holde igjen tårene på kino eller konsert heller dersom noe treffer meg skikkelig. Var utfordrende i barndommen/ungdommen, men nå får det bare stå til. Anonymkode: e7add...886 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #6 Skrevet 16. november 2021 Svært sjeldent, kanskje 1 gang annethvert år. Ikke ofte jeg har behov for det. Anonymkode: 3318f...71e
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #7 Skrevet 16. november 2021 Nesten aldri normalt sett, selv om jeg en sjelden gang kan reagere litt på musikk. Ble utsatt for psykisk vold av eksen, så da hendte det innimellom. Anonymkode: 19f09...9fc
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #8 Skrevet 16. november 2021 Jeg gråter stort sett bare når jeg blir rørt. Anonymkode: 79d32...fe4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #9 Skrevet 16. november 2021 Et par ganger i mnd. Jeg er psykisk frisk, men fysisk ganske så syk. Jeg gråter av sorg og smerter. Av og til av latter. Jeg har det greit, men har en tung hverdag. Anonymkode: 1c28e...321
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #10 Skrevet 16. november 2021 Hvorfor trekker du psykiatri inn i dette? Mennesker med psykiske problemer gråter ikke nødvendigvis lettere enn mennesker uten. Mennesker er ulike følelsesmessig. Noen gråter bare de ser en rørende film, andre gråter mye mer sjeldent, f eks kun i virkelig tung sorg. Sist jeg gråt var da min far døde, og det er tre år siden. Mine følelser er nok sterkere i den andre retningen - jeg kan bli ganske sint når jeg føler at noe ikke er riktig. Anonymkode: c3bdc...e10
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #11 Skrevet 16. november 2021 26 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor trekker du psykiatri inn i dette? Mennesker med psykiske problemer gråter ikke nødvendigvis lettere enn mennesker uten. Anonymkode: c3bdc...e10 Det vet jeg, men det er likevel relevant for min del fordi jeg selv har psykiske problemer, og gjerne først og fremst vil høre fra mennesker som ikke har det samme utgangspunktet som meg, slik at jeg får en større forståelse for hva som er "normalt", i den grad det er mulig å si noe om. Anonymkode: 66b5c...920 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #12 Skrevet 16. november 2021 Varierte - kunne gå månedsvis mellom hver gang. Var for meg knyttet til spesifikke situasjoner med sorg/stress. Men PMS kunne og spille mye inn i perioder. Når jeg ble fysisk syk med en veldig tøff sykdom gråt jeg desperat mange ganger om dagen av symptomtrykket. Når jeg mistet i svangerskap gråt jeg også veldig mye, alle dager. Men om ikke noe særlig spesielt skjedde: ikke ofte vil jeg si. Anonymkode: f418d...394
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #13 Skrevet 16. november 2021 Det er helt greit å gråte for «ingenting» ts 🥰❤️ Jeg har perioder hvor jeg gråter oftere og perioder hvor jeg nesten aldri gråter. Det er nok helt normalt at forskjellige mennesker har forskjellig mønster på slike ting. Anonymkode: c204d...d9c
Setesdøl Skrevet 16. november 2021 #14 Skrevet 16. november 2021 Nesten hver gang jeg ser på en MCU kamp 1
Gjest Alterego666 Skrevet 16. november 2021 #15 Skrevet 16. november 2021 Jeg er lettrørt og gråter ofte. Det er ikke noe drama rundt det, tårene begynner bare å trille når jeg blir rørt. Dette var et problem for meg i oppveksten, men som voksen kan jeg lett vise det for de som står meg nær.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #16 Skrevet 16. november 2021 Jeg blir fort sippete av rørende filmer, spesielt om dyr. Men jeg sipper bare i et minutt eller to. Jeg gråter ikke "ordentlig" mer enn 1-2 ganger hvert 10. år. Sånn circa. Anonymkode: 29283...053
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #17 Skrevet 16. november 2021 Nesten hver dag. Men mistet katten min nylig, så går gjennom en tøff sorgprosess. Men ellers til vanlig, er det lite som skal til for å få meg til å gråte. Anonymkode: 5467a...b01
Pappi Skrevet 16. november 2021 #18 Skrevet 16. november 2021 Hvert femte år kanskje. Men klump i halsen eller tåre i øyekroken fordi jeg blir rørt skjer oftere.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #19 Skrevet 16. november 2021 Gråter i begravelser, når jeg ser en rørende film eller når jeg mister noen jeg er glad i. Altså ikke så veldig ofte. Anonymkode: a7732...48f
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #20 Skrevet 16. november 2021 Jeg er ikke helt frisk psykisk til tider ,men anser meg ikke for å være en over - sensible person grunnet min psykiske helse. Noen gråter mye og andre lite og noen middels og noen aldri. tror ikke det er noe fasit svar. jeg gråter av mye. Filmer,konserter,juletider,brev,gaver,dyr,tragedier eller død… Blir lett såret av mennesker åsså så gråter lett for meg selv … har litt tungt for å gråte så andre ser det så er som regel alene. -jente 31 Anonymkode: e9454...ad2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå