Gå til innhold

Hva er en «stor» enebolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snedig skrev (34 minutter siden):

Det spørs nok veldig hvor man bor, i by eller bygd. At noen her i tråden faktisk kaller 100kvm for minihus høres jo helt snålt ut for oss som bor i by.

Jeg bor i Oslo sentrum og synes 100kvm er et lite hus. 
100kvm leilighet er ikke lite da, men som hus er det lite 

Anonymkode: d5b47...c44

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor i husbankhus fra 70 tallet, den er 180 kvadrat pluss bortsettingsloft. Jeg er oppvokst i ett annet husbakhus fra 70 tallet, det er noe mindre. Tipper 150 kvadrat. 

Jeg synes mine 180 er stort, vi bor til tider 5 voksne her uten problemer. 2 bad og kjellerstue.

Anonymkode: 2f0e3...a44

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bor i Oslo sentrum og synes 100kvm er et lite hus. 
100kvm leilighet er ikke lite da, men som hus er det lite 

Anonymkode: d5b47...c44

Det var minihus jeg hang meg opp i. Mulig jeg har misforstått konseptet minihus, ser for meg et hus man kan kan sette på en stor henger og flytte til en annen lokasjon.

ellers enig i at et hus på 100kvm ikke er stort. Men jeg har fulgt med på Finn i en av de største byene i åresvis nå på jakt etter hus, og de aller fleste hus er faktisk mindre enn 130-140kvm. Men hadde jeg hatt tomt feks hadde jeg selvfølgelig ikke vurdert å bygge et hus på 100kvm altså. 

Skrevet

Jeg har liksom tenkt at utrykket en svær enebolig er større enn en leilighet på 100 kvadrat.

Når det gjelder et hus synes jeg det avhenger av hva som er inni det.

Normalt for 2 voksne og 2 barn er 3 soverom 1 bad m vaskemaskin 1 stue m spisestueavdeling og kjøkken med spisebord. I tillegg nok boder.

Lite da deler barna soverom

Normalt pluss

Vaskerom egen spisestue tv stue gjesterom

Stort

kontor  et bad til trimrom kjølerom et toalett.Garasje veranda 

Luksus

Gjesteleilighet med plass til en familie på besøk

Finstue, bibliotek, filmrom, svømmebasseng m garderobe,  hobbyverksted, hobbyrom. Vinkjeller.

Hvor mye det blir i kvadrat vil selvfølgelig variere med størrelsen på rommene.

Skrevet

Når det gjelder hus så er det fire ting som gjelder; Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet og planløsning. Så hva som er «stort» avhenger jo mye av om planløsningen er optimal eller ikke. Dersom man kun skal tenke antall kvadratmeter så vil jeg si at jeg oppfatter 200-250 kvm som en normal enebolig, alt under det som en liten enebolig og over 300 kvm som en stor enebolig. 

Anonymkode: b6770...f81

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...