Gå til innhold

Sykemeldt. Kontakt med arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kollega som har vært sykemeldt i noen måneder. Hun er litt snurt pga at sjefen ikke ringer eller sender mld for å spørre om hvordan det går. Men er det ikke den sykemeldte som har plikt å informere sjefen?

Anonymkode: 47dfb...854

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver er pliktig å følge opp sykmeldte. Ganske strenge krav til det faktisk. Dårlig av arbeidsgiver å ikke gjøre det. 

Anonymkode: 93245...e5c

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Arbeidsgiver er pliktig å følge opp sykmeldte. Ganske strenge krav til det faktisk. Dårlig av arbeidsgiver å ikke gjøre det. 

Anonymkode: 93245...e5c

Arbeidsgiver følger opp etter de ukene som er krav om. Men dette gjør leder med personansvar, ikke vår sjef. Hun er snurt på at vår sjef ikke ringer å spørr om hvordan det går. Leder med personsansvar  har vært i møte med henne. 

Anonymkode: 47dfb...854

Skrevet

Men herregud da, sjefen vil vel ikke plage henne når hun er syk og har kanskje annet å gjøre. Får være grense for hva man skal bli snurt for. 

Anonymkode: b7386...558

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker det hadde vært på sin plass at nærmeste leder hadde tatt kontakt og spurt hvordan det går. Men å bli sur? Nei det er for dumt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan jo forstå at hun er skuffet dersom hun har tenkt at sjefen bryr seg på et personlig plan om sine ansatte. 

Men de fleste sjefer gjør jo ikke det i den forstand. Husker jeg ble veldig skuffet da sjefen min gjennom 8 år ikke en gang gadd å fikse et papir for meg som var særdeles viktig for meg, personlig. Nå fikk jeg tak i papiret på en annen måte, så det ordnet seg jo, men var jo litt slag i trynet at det betydde så lite etter alle de årene. 

Men jeg innså den dagen at sjefer er sjefer, og noe mer enn det kan man ikke forvente. 

Anonymkode: 08344...4b8

• Liker 1
Skrevet

Det kan jo hende hun føler litt på at det er kjipt å være sykemeldt, og da i tillegg føler seg glemt av jobben. Kanskje hun har et bedre forhold til sjefen, enn til nærmeste leder som er den som har fulgt opp. Hun savner kontakten og at noen spør hvordan det går - ikke bare en som følger opp mtp. vikarer, jobbansvar, når hun er tilbake og tilrettelegging, men det menneskelige. Det å få omtanke og få vite at man er savnet på jobb. 

Det høres kanskje dumt ut, men det er sånn at de som blir "savnet" på jobb, hvor kollegaer eller sjefer sender melding, holder kontakten og viser at du er en del av arbeidsstedet selv når du er syk, kommer oftere fortere tilbake på jobb, fordi terskelen blir lavere for å komme tilbake når man blir møtt på en god måte. 

Jeg kan skjønne at hun blir skuffet, og at det kan føles vanskelig, men å bli sur hjelper henne ikke. 

Skrevet

Jeg kjente også på det som sykemeldt. Jeg var sykemeldt i 3 måneder og hørte ingenting fra jobb i den tiden. Jeg syntes det var kjempekjipt å være sykemeldt, ble ordentlig deprimert, følte meg glemt og ubrukelig. Jeg er vant til å være frisk og nyttig, og jeg hadde virkelig satt pris på en liten "hvordan går det med deg" i perioden. 

Anonymkode: 286df...ab0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...