AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Del Skrevet 16. november 2021 Kan du si noe om både negative og positive sider ved rasen? Noe du hadde forandret på ved dressur om du hadde fått valp igjen? (Noe du angrer på at du lærte den/ ikke lærte den) Funnet en seriøs oppdretter og sjekket opp alt av arvelige sykdommer. God erfaring med hund, men ikke denne rasen. Anonymkode: 6131f...cec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #2 Del Skrevet 16. november 2021 Hjelper deg å dra opp denne her, jeg. Har ikke personlig erfaring med å eie staff, bare negativ erfaring som tilfeldig forbipasserende med hund😬 Så min erfaring er at de kan ha kort lunte og at de ikke bestandig er så greie med hunder av samme kjønn. Samkjønnsaggresjon er i liten grad trenbart, er mitt inntrykk i alle fall. Anonymkode: 70294...7ad 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #3 Del Skrevet 16. november 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hjelper deg å dra opp denne her, jeg. Har ikke personlig erfaring med å eie staff, bare negativ erfaring som tilfeldig forbipasserende med hund😬 Så min erfaring er at de kan ha kort lunte og at de ikke bestandig er så greie med hunder av samme kjønn. Samkjønnsaggresjon er i liten grad trenbart, er mitt inntrykk i alle fall. Anonymkode: 70294...7ad Hva mener du med kort lunte når du går forbi staff? Har selv staff som lager knurre lyder når vi går forbi andre hunder fordi han drar så hardt at båndet klemmer over halsen. Aldri vært sint i gjennom sine 7 år. Anonymkode: a753a...cd3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #4 Del Skrevet 16. november 2021 Har en staffegutt på 7 år. Veldig fin rase med MYYYE personlighet. Ønsker helst å ligge på fanget eller i armkroken, og er alltid midtpunktet. Ulempen med rasen er det ekstremt høye energinivået (finner unntak, men viktig å ha riktig metoder å trene på fra den er valp). Det er mye vi kunne gjort annerledes i oppdragelsen, men sliter veldig med energinivået. Hopper på besøkende, og er så vill fordi han er så gira og løper som turbo rundt i stua til han klarer å roe seg (noen ganger roer han seg ikke). Legger han på eget rom ofte for å ikke skremme besøket dessverre. Har hatt hundetrener flere ganger som har hjulpet oss med teknikker, men er bare inneforstått med at han er bare slik så får vi bare tilpasse oss. Nå er både han og de kullet hans helt lik i energinivået, så det finnes helt klart staffer som ikke er like vilter. Erfaring er at han kommer best overens med egen rase. Har aldri vært aggressiv eller sint, men han underdaner seg ikke verken tisper eller hanner så det kan skape problemer. Derfor har vi ikke sosialisert han mye i voksen alder. Mye mer jeg kan si men alt i alt er det en kjempe fin rase som for vår del krever ekstremt mye. Egentlig lett å trene fordi han alltid er med på noe gøy, men vanskelig å få bukt med gamle (u)vaner. Skulle vi hatt en til staff i fremtiden er der mye vi skulle gjort annerledes men vår kar er den mest kosete og godeste hunden. Tror vi aldri får en slik hund igjen akkurat som han Anonymkode: a753a...cd3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #5 Del Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva mener du med kort lunte når du går forbi staff? Har selv staff som lager knurre lyder når vi går forbi andre hunder fordi han drar så hardt at båndet klemmer over halsen. Aldri vært sint i gjennom sine 7 år. Anonymkode: a753a...cd3 I de tilfellene jeg kommer på så gikk vi bare forbi med hund i bånd og staffen var løs og kom springende for å ta min. "Kort lunte" var kanskje feil uttrykk å bruke, men poenget var at de virket aggressive uten noen annen provokasjon enn at vi gikk forbi tomta deres. Har inntrykk av at de er utelukkende hyggelige mot folk da Så skjønner absolutt appellen der. Anonymkode: 70294...7ad 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #6 Del Skrevet 16. november 2021 Verdens herligste hund. Vi hadde en skjønn tispe som ble 10 år. Som det står i et annet innlegg, så var energinivået høyt, men det passet oss bra. Hun elsket folk, alle som kom på besøk og diltet etter meg som en katt, snill med barn og et herlig vesen. Gikk godt overens med andre hunder og med katter. Dessverre fikk hun mange plager på sine voksne (eldre) dager, og måtte gå på diverse medisiner, og hadde mye vondt før vi til slutt måtte ta det tunge valget. Dette alene er grunnen til at det ikke ble en ny staff i heimen da vi skulle ha ny valp. Les deg opp på sykdom og helse for rasen. Vår gikk som en drøm i bånd. I blant treffer jeg skikkelig ulydige staffer på tur. De vil snuse og hoppe opp. Siden det er en massiv hund, kan dette virke skremmende. Viktig med skikkelig oppdragelse og trening når man skal ha en så pass kraftig hund. Anonymkode: e8993...6e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #7 Del Skrevet 16. november 2021 TS her. Takk for fine svar. Ser at ro-trening fra tidlig alder kan være fint å trene på. Samkjønnsaggresjon ser jeg blir nevnt her, og har lest om det samme. Ser at en her har en hund som går med alt og alle, så kan være individuelle forskjeller, men absolutt bra å være obs på at de kanskje ikke går så bra med andre hunder. Har lest at det ikke er en hund man bare slipper løs i parken, så det sier jo egentlig sitt. Virker som det er en stor hund i en liten kropp. Høres ut som den krever mye- noe som egentlig passer oss bra. Liker en som kan være med på det meste og som også er treningsvillig. Fint å høre om de litt mindre sjarmende tingene, så kan man være litt obs. Har erfaring med store hunder opptil 50 kg, så vet at det å ha klare grenser og å være konsekvent er viktig. Ser at det er en del ting man bør plukke av med en gang for eksempel dette med hopping. Noen synes at det er helt greit, men de fleste synes det er en uting, og ihverfall hvis den er så energibunt som det blir beskrevet, så kan det kanskje bli litt voldsomt. Takker så langt for svar, og håper flere ønsker å skrive litt. Anonymkode: 6131f...cec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #8 Del Skrevet 16. november 2021 Min er veldig glad i mennesker, men går ikke sammen med andre hunder bortsett fra min andre hund som da ikke er staff. Kjenner ingen staffer som går overens med hunder av samme kjønn, men de skal som regel funke bra med det motsatte kjønn. Staffen er som allerede nevnt svært energisk og er ikke en hund jeg ville kjøpt uten å skulle bruke den til noe. Jeg går selv mye tur og driver med litt hundesport, mest for hundens del. Skal du bare ha en kompis ville jeg valgt en selskapshund, staffen er i høy grad en brukshund. Det er mye snusk blant staffeoppdretterne, så jeg ville sjekket dogweb og sett at infoen du fikk faktisk stemte. Anonymkode: 255ad...537 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #9 Del Skrevet 16. november 2021 Det var selvsagt ikke meningen å virke negativ med det vi ser som på ulempe med hund forresten. Vi liker også at det er litt energi og at han er så ekstremt engasjert i alt. Han er med på det meste, så lenge han får belønning! Super ivrig godgutt. Grunnen til at vi må legge han på eget rom når det er besøk (ikke all besøk) er hvis det er barn på besøk eller folk som er redd hund. Ellers våre nærmeste er han alltid løs med oss i stuen. Vi er kun redd for at han skal være så ivrig at han hopper på barn e.l. Nå har vi selv en 1 åring og han er den beste nannydoggen vi kunne fått. Så forsiktig og opptatt av barnet vårt, veldig positiv erfaring. Som nevnt er det mye vi kunne gjort annerledes i forhold til lydighet ved distraksjoner (ute, besøk etc) og ro trening (veldig viktig!!!) for at det skulle vært litt enklere i hans voksne dager. Han har dog blitt myyyyye bedre enn hva han en gang har vært med hard og konsekvent trening, men han har den personligheten han her også. Ellers så har ikke han hatt noen sykdommer (som dessverre er et problem med rasen), det har likevel blitt årlige turer til veterinær fordi han skader seg eller er uforsiktig. Han kan hoppe ned fra en høy kant og vrikke foten etc. nå har han dessverre fått prolaps påvist i høst så jeg aner ikke om det er arvelig eller om det er kommet av, kanskje hans, høye energinivå og aktivitet. Men han har det greit tross alt. De er ikke flinke på å vise at de har vondt. Anonymkode: a753a...cd3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #10 Del Skrevet 16. november 2021 Just now, AnonymBruker said: Det var selvsagt ikke meningen å virke negativ med det vi ser som på ulempe med hund forresten. Vi liker også at det er litt energi og at han er så ekstremt engasjert i alt. Han er med på det meste, så lenge han får belønning! Super ivrig godgutt. Grunnen til at vi må legge han på eget rom når det er besøk (ikke all besøk) er hvis det er barn på besøk eller folk som er redd hund. Ellers våre nærmeste er han alltid løs med oss i stuen. Vi er kun redd for at han skal være så ivrig at han hopper på barn e.l. Nå har vi selv en 1 åring og han er den beste nannydoggen vi kunne fått. Så forsiktig og opptatt av barnet vårt, veldig positiv erfaring. Som nevnt er det mye vi kunne gjort annerledes i forhold til lydighet ved distraksjoner (ute, besøk etc) og ro trening (veldig viktig!!!) for at det skulle vært litt enklere i hans voksne dager. Han har dog blitt myyyyye bedre enn hva han en gang har vært med hard og konsekvent trening, men han har den personligheten han her også. Ellers så har ikke han hatt noen sykdommer (som dessverre er et problem med rasen), det har likevel blitt årlige turer til veterinær fordi han skader seg eller er uforsiktig. Han kan hoppe ned fra en høy kant og vrikke foten etc. nå har han dessverre fått prolaps påvist i høst så jeg aner ikke om det er arvelig eller om det er kommet av, kanskje hans, høye energinivå og aktivitet. Men han har det greit tross alt. De er ikke flinke på å vise at de har vondt. Anonymkode: a753a...cd3 Ja og for å nevne noe annet: Absolutt ikke parkhund, og som jeg nevnte så er erfaring at han kommer best overens med egen rase. Det er ikke fordi han har vært sur, men han har blitt angrepet sikkert 5 ganger av andre raser. Han har ikke gjort noe tilbake… har heldig gått bra 😊 Anonymkode: a753a...cd3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #11 Del Skrevet 16. november 2021 TS her: Til anonymkode a753a...cd3 med energisk hund: tenkte ikke at det kun var negativt. Ser for meg en liten duracellkanin på fire ben som nesten snurrer rundt seg selv, hehe, så måtte humre litt for meg selv Anonymkode 255ad...537: Ikke interessert i selskapshund da vi er aktive hundefolk og føler at mange av disse typiske selskapshundene ikke er noe for oss. En selskapshund krever uansett like mye som andre hunder; dvs samme behov + føler mange av de har mye pelsstell (no go for oss). Mye helsemessige utfordringer med såkalte selskapshunder også, som så mange andre rasehunder. Har blant annet hatt rottweiler, og andre store hunder, som også er brukshund. Er erfarne hundefolk, og etter hva vi har sett så kan staff vært en rase for oss. Derfor er det også kjekt å høre fra andre staffeeiere hva de synes om egen rase for å få litt innblikk i hverdagen som staffeeier. Dogweb er sjekket og alt ser bra ut. Funnet en seriøs oppdretter. Veldig bra at du nevner dogweb da mange ikke vet om dette som et meget godt verktøy. Anonymkode: 6131f...cec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #12 Del Skrevet 16. november 2021 Har møtt to staffer. Begge var vilt energiske, og da er det snakk om langt over 'vanlig energisk'. Det skulle ingenting til før de gikk fra rolig til white noise ville. I den tilstanden klarte de ikke å tenke og å ta gode avgjørelser, så de løp rett inn i bena på folk, rett inn i andre hunder. Når min hund prøvde å gi beskjed til den ene straffen hun møtte om å roe ned og gi henne plass, så var han så vilter at han ikke klarte å tyde signalene hennes, men istedenfor ble enda mer vill i øynene. Det var null kontroll der. Bra du har funnet en seriøs oppdretter. Anbefaler deg å møte så mange staffer som mulig, ikke bare oppdretter sine. Oppdretteren kan kanskje sette deg i kontakt med tidligere valpekjøperne og andre eiere så du kan møte så mange som mulig Anonymkode: 19856...9bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #13 Del Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Bra du har funnet en seriøs oppdretter. Anbefaler deg å møte så mange staffer som mulig, ikke bare oppdretter sine. Oppdretteren kan kanskje sette deg i kontakt med tidligere valpekjøperne og andre eiere så du kan møte så mange som mulig Anonymkode: 19856...9bc Dette var en god idé og skal absolutt undersøke om dette lar seg gjøre Til tross for at det er en veldig populær rase så har jeg faktisk ikke møtt så mange. Ene jeg møtte for ikke så lenge siden var totalt propell (veldig energisk), og en annen jeg møtte i fjor, var veldig rolig. Oppdretter har et par i hver kategori. Noen som har hatt begge kjønn og som vil si noe om fordeler/ulemper med tispe/ hann? TS Anonymkode: 6131f...cec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #14 Del Skrevet 16. november 2021 Har bare dårlige erfaringer med rasen. Kaotiske, stressa, masse samkjønnsaggresjon og går til uprovoserte angrep hvor de biter seg fast, dårlig språk og alt for voldsomme i lek med andre hunder. Skjønner ikke at noen orker denne rasen, da det finnes så mange andre gode hunderaser som man faktisk kan ha glede av. At staffer er kosegriser og lojale mot familien er greit nok, men dette gjelder da de fleste raser uansett. Hvis jeg absolutt skulle hatt en "tøff" hund hadde jeg gått for noe litt større og gjerne mer stabilt i hodet. Å gå tur med en krakilsk gremlins hadde ikke jeg orket. Men hver sin lyst! Anonymkode: a0545...0c7 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #15 Del Skrevet 16. november 2021 Har amstaff( utlandet) og han er den mildeste, tryggeste, sosiale og kosete hunden jeg noensinne vet om. Veldig trygg ,og har ALDRI møtt en fremmed hverken hund eller menneske. FANTASTISK rase. Anonymkode: 8b50d...e3c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 16. november 2021 #16 Del Skrevet 16. november 2021 Ikke eid,men har en i vennekretsen og ellers en del i nabolaget (har jo seilt opp som landets 2.mest populære rase,så en del av de etterhvert). Sosiale og glade i folk. Mye energi,til tider helt propell. Lett å la seg sjarmere. Som med alle hunderaser så er det en stor fordel å sette seg inn i historikk/opprinnelig bruksområde og hvordan nedarvede egenskaper kan komme uttrykk. Og en grundig og dokumentert sjekk av oppdretter. Popularitet medfører alltid ukritisk avl i en eller annen grad. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #17 Del Skrevet 16. november 2021 Har ikke eid, men har hatt venner som har hatt.. Veldig kosete og morsomme hunder, snille mot folk men dessverre en del problemer med andre dyr. Den ene staffen var så aggressiv mot andre hunder at han faktisk fløy på en liten valp.. Ser generelt også ute på tur at de er aggressive mot de fleste hunder de møter, og at de fleste andre hundene reagerer på "språket" dems, selv til de som ikke gjør utfall... Ser du skriver du har erfaring med rottweiler, og jeg må si jeg hadde valgt rottweiler over staff... Rottweileren er stort sett grei mot andre hunder... Anonymkode: 08625...ba3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #18 Del Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Har ikke eid, men har hatt venner som har hatt.. Veldig kosete og morsomme hunder, snille mot folk men dessverre en del problemer med andre dyr. Den ene staffen var så aggressiv mot andre hunder at han faktisk fløy på en liten valp.. Ser generelt også ute på tur at de er aggressive mot de fleste hunder de møter, og at de fleste andre hundene reagerer på "språket" dems, selv til de som ikke gjør utfall... Ser du skriver du har erfaring med rottweiler, og jeg må si jeg hadde valgt rottweiler over staff... Rottweileren er stort sett grei mot andre hunder... Anonymkode: 08625...ba3 Enig med denne. Møtte på en Staff på tur, og den var veldig rolig, noe som jeg aldri hadde sett ved en staff før. Dessverre var den alt for rolig. Stivt blikk. Stivt ansiktsuttrykk. Eieren som gikk med den tok opp hele fortauet, og jeg fikk ikke økt avstand med meg og hunden på grunn av mye trafikk og gjerde på motsatt side. På den tiden var jeg dårlig på å gi beskjed, så jeg lot møtet skje, men uff det blikket og stive ansiktsuttrykket gjorde at jeg fort forsto at dette kunne gå ille. Jeg smøg meg og hunden forbi, og heldigvis gikk det bra, men jeg glemmer ikke det møtet. Snur og går motsatt vei når jeg ser de nå. Så, de eneste staffene jeg har møtt har vært enten så gira at de ikke har klart å tenke og ta gode valg, eller så stive i uttrykket at de vil angripe om de møter "feil" hund. Tviler ikke på at en staff kan være en god familiehund, men de er litt 'enten eller', og jeg hadde ikke taklet en hund som ble gira over normalen av øyekontakt eller å bli klappet Anonymkode: 19856...9bc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #19 Del Skrevet 17. november 2021 Sto om denne i gårsdagens VG. Angrep plutselig en annen hund, hadde da lekt sammen med den hunden i en uke uten at det hadde vært noe problem. Hunden som ble angrepet døde av skadene. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eEkvGl/terrieren-juli-9-ble-angrepet-av-hund-i-kennel-doede-dagen-etter Anonymkode: 98d4a...aa4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #20 Del Skrevet 17. november 2021 Grusom rase. Eksen min hadde en. Den kunne være veldig søt, morsom og kjærlig, men så plutselig var det noe som bare klikket i hodet på den. Er visst vanlig når de blir kjønnsmodne. Problemet med disse type hundene er at de er avlet opp til å ha diffust kroppsspråk, så denne kunne virke helt normal før den plutselig klikket helt. Den drepte en del smådyr (inkludert katter som gjorde meg helt ubeskrivelig kvalm), angrep andre hunder, før den bet et barn i ansiktet. Da ble den avlivet. Vi skjønte ingenting, for denne hunden hadde en kjærlig eier og veldig god trening. Etter å ha lest mye om det på nett så er det tydelig at dette er hva rasen er. Man kan ALDRI stole på de. Få deg en bedre hund, det er bokstavelig talt hundrevis av bedre raser. Anonymkode: 35ab9...05f 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå