AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 En stund etter en skilsmisse har det vist seg at jeg ikke klarer å betjene huslånet alene. Har visst ikke innsett det tidlig nok selv, for nå står jeg med risiko for tvangssalg av bolig. Hva bør jeg gjøre nå? Anonymkode: 8a71e...188
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En stund etter en skilsmisse har det vist seg at jeg ikke klarer å betjene huslånet alene. Har visst ikke innsett det tidlig nok selv, for nå står jeg med risiko for tvangssalg av bolig. Hva bør jeg gjøre nå? Anonymkode: 8a71e...188 Snakk med banken din/ kreditor som har tatt utlegg? Anonymkode: f2233...1db 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 Risiko betyr at du ikke er der ennå, ta grep - søk hjelp, få rådgivning - i verste fall finn deg et rimeligere sted å bo og selg før det går så langt. Anonymkode: b8af6...a73 7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 Har du vurdert å ta inn en leietaker du kan spleise på utgiftene med? Leie ut et soverom, dele kjøkken, bad og stue? Anonymkode: 08dc2...bd6 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 Jeg ville ha hivd meg rundt og forsøkt å frem arbeide avtaler hos namsmann og kreditorer. Jeg ville også fått en verditakst på huset slik at jeg visste hva jeg hadde å rutte med. Et evt. tvangssalg vil gi lavere salgspris og således kan det være at du selger med tap og fortsatt sitter med gjeld når huset er solgt. Det beste vil være å få huset ut på marked for å sondere terrenget. Anonymkode: f547d...e87 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #6 Skrevet 16. november 2021 Hvis det har gått til namsmannen må du ta kontakt der, det er det eneste stedet du kan få hjelp. Anonymkode: 11616...e53 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #7 Skrevet 16. november 2021 Viktigste er å sørge for at det ikke blir tvangssalg. Kan det være hensiktsmessig å kjøpe deg ned til en mindre/billigere bolig? Ellers se på hvor du kan hente penger i økonomien din. Kutt ut alle utgifter du ikke må ha. Kan du be om avdragsfrihet på studielån? Hold dialog med banken og evt andre skyldnere. Anonymkode: b3441...0fa 2
Million Skrevet 16. november 2021 #8 Skrevet 16. november 2021 Da selger du selv på vanlig måte før det kommer til tvangssalg, fordi tvangssalg ofte gir langt dårligere pris. Det lønner seg for deg å selge selv, da man som regel får mer igjen for det. Du klarer ikke betjene gjelden, skriver du jo, så å kjempe for å beholde er vel nyttesløst på dette tidspunktet. Selg selv via megler nå, og finn deg et rimeligere sted å bo så snart som mulig. Det blir antageligvis leiemarkedet, ettersom du nå har negativ betalingsanmerkning og ikke får nytt boliglån til å kjøpe andre steder. 9
Splittbinders Skrevet 16. november 2021 #9 Skrevet 16. november 2021 Hvis du har fått varsel om tvangssalg, står det egentlig i linken din hva du må gjøre. Du må ta kontakt med kreditorene og høre om du kan få til en nedbetalingsavtale slik at du får gjort opp for gjelda. Kort fortalt er vel alternativene: - få utsettelse på tvangssalg og selge selv, og flytte til rimeligere bolig - gjøre opp gjelden, enten vet å betale alt eller ved å få en nedbetalingsavtale med de du skylder penger. Dersom dette har gått til Namsmannen må du ta kontakt med de. Og eventuelt andre du skylder penger. - la tvangssalg gå sin gang og finne deg et nytt sted å bo, 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #10 Skrevet 16. november 2021 Er det kun boliglånet du ikke klarer betjene, eller er det andre kreditorer som har utleggspant i eiendommen som har varslet tvangssalg? Dersom det er andre kreditorer med utleggspant, kan du sjekke om du får refinansiert boliglånet og dermed bakt forbruksgjeld inn i boliglånet (forutsetter friverdi selvfølgelig). Er det boliglånet, så bør du jo selge selv, siden du ikke har betjeningsevne. Anonymkode: dc5a6...8e0 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #11 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): En stund etter en skilsmisse har det vist seg at jeg ikke klarer å betjene huslånet alene. Har visst ikke innsett det tidlig nok selv, for nå står jeg med risiko for tvangssalg av bolig. Hva bør jeg gjøre nå? Anonymkode: 8a71e...188 Du bør selge boligen selv før tvangssalget iverksettes. Du kommer til å få mye lavere pris ved tvangssalg. Anonymkode: 4c284...714 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #12 Skrevet 16. november 2021 Hei for en lei situasjon. Jeg har ingen råd men vil sende deg en klem og håper det ordner seg for deg og du får reddet boligen. Om du uansett ikke har råd til å sitte med den så selg fortest mulig før den går til tvangssalg, for da taper du masse Anonymkode: 4542e...4db
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #13 Skrevet 16. november 2021 Selg den selv først. Større sjans til å få mer penger for den. Anonymkode: 2285d...ae1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #14 Skrevet 16. november 2021 Dette skjedde med meg og. Jeg fikk hjelp av NAV. De ga meg startlån med lav rente slik at jeg fikk betalt ut kreditor og fikk mulighet til å beholde leiligheten. Det er størst sannsynlighet for å få det innvilget på nyåret, etter at de har fått innvilget nye midler. Forsøk det. Lykke til ❤️ Anonymkode: c2ddd...fba 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #15 Skrevet 16. november 2021 Du bør ta kontakt med nav og be om gjeldsrådgivning. Dette er gratis, og de arbeider for å hjelpe mennesker i din og lignende situasjon. Du finner info om tjenesten på nettsiden til nav. Anonymkode: c49f5...5f0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå