AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 Hei. Har ett lite barn på omtrent 1 år. Barnet sover hele natten uten å våkne og gjort det lenge. Hender noen ganger det våkner i 2-3 tiden på natta. Jeg trenger ikke barnevakt så ofte men det hender da jeg er alene med barnet. Det jeg lurer på er om det er innafor å la ei på 18år som barnet ikke kjenner sitte her på kvelden etter barnet har sovnet? Anonymkode: cd5a8...2c7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 Alder på barnevakten er helt greit selvfølgelig, men jeg ville sørget for at de hadde møtt hverandre noen ganger først. Hvor langt unna er du, evt? Kan du være der raskt hvis hun ringer? Anonymkode: 8edd0...5df 12
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 De burde møtes først. Fryktelig skummelt med et helt ukjent ansikt hvis barnet skulle våkne i løpet av natten. Jeg har passet barn under ett år som ikke kjenner meg, men da kom jeg før legging slik at vi fikk litt tid sammen før mor dro. Anonymkode: 34611...956 11
Violetta Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 Hvorfor ikke la barnet og barnevakten bli litt kjent først? Uansett kan det alltid være greit å ha en barnevakt i bakhånd, i tilfelle noe skjer akutt. 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 Ts. Her Ja det er nok det lureste. Er bare at det fort kan gå noen måneder mellom hver gang.. barnet legger seg ofte før kl 18.00 så litt tungvint vis hun kommer samme dag før legging, vis jeg ikke trenger barnevakt før kl. 20.00. Er snakk om noen timer og er max 15 minutter til jeg kan være hjemme vis det skulle være noe. Anonymkode: cd5a8...2c7
Brunello Skrevet 16. november 2021 #6 Skrevet 16. november 2021 Det går. Men barnet bør ha møtt vedkommende noen ganger.
~white lady~ Skrevet 16. november 2021 #7 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts. Her Ja det er nok det lureste. Er bare at det fort kan gå noen måneder mellom hver gang.. barnet legger seg ofte før kl 18.00 så litt tungvint vis hun kommer samme dag før legging, vis jeg ikke trenger barnevakt før kl. 20.00. Er snakk om noen timer og er max 15 minutter til jeg kan være hjemme vis det skulle være noe. Anonymkode: cd5a8...2c7 Da tar dere en «bli kjent» ettermiddag med jevne mellomrom. Jeg har en barnevakt til toåringen min som brukes et par ganger i året, og er det lenge siden sist avtaler vi at hun kommer en-to dager før, for å være sammen med oss noen timer på ettermiddagen. Da prater jeg og barnevakten samtidig som hun leker med jenta mi, for å skape trygghet og tillit. 5
AprilLudgate Skrevet 16. november 2021 #8 Skrevet 16. november 2021 Nei, selvsagt er ikke det greit. Om 18 åringen flere ganger har passet barnet - og er med på leggingen - så er saken en annen. Om det går flere måneder mellom hver gang hun kan passe må du dessverre droppe det. 4
Ulrikke Skrevet 16. november 2021 #9 Skrevet 16. november 2021 Både du og barnevakt bør nok legge inn litt mer innsats enn bare akkurat de timene du er borte for at dette skal være greit for barnet. Minst vært innom og lekt med barnet to ganger tenker jeg, helst mer. Evt passet barnet litt en lørdag eller søndag formiddag i våken tilstand i tillegg. En kollega av meg valgte den løsningen du skisserer for noen år siden. Barnet våknet selvsagt akkurat den kvelden, pga plutselig hoste, og (kan ikke garantere at det var derfor, men det var etter det det snudde) etter det sov barnet urolig om natta og våknet flere ganger en lang stund etterpå. Tydelig at det ble utrygt (jeg husker det fordi min kollega lenge var så trøtt på jobb, det hadde hun ikke vært før). Barnevakten var flink og alt sånt, men barnet ante ikke hvem hun var... Ville ikke tatt den sjansen. 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #10 Skrevet 16. november 2021 Nei, det er skikkelig dårlig gjort mot barnet. La dem møtes og bli kjent først. Anonymkode: 8f065...d7e 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #11 Skrevet 16. november 2021 Alderen er selvsagt helt ok, men de bør jo ha møttes og blitt kjent før pass. Hverken voksen eller barn hadde syns det hadde vært noe særlig å våkne til at det sto et ukjent menneske på soverommet dersom man våknet i løpet av natten. Anonymkode: 54732...80d 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #12 Skrevet 16. november 2021 Nei må være noen barnet kjenner ellers får det sjokk når det våkner og trenger trøst og en helt fremmed plutselig er der Anonymkode: 21f4d...ab5 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #13 Skrevet 16. november 2021 Synes det er på grensen til omsorgssvikt. Anonymkode: 2fd30...d8d 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #14 Skrevet 16. november 2021 Nei, det er ikke ok. Jeg har et krav når jeg skal sitte barnevakt for sovende barn: De skal møte meg minst to timer i våken tilstand i forkant av pass. Anonymkode: 2bf31...4ea 1
Gjest CamillaCollett Skrevet 16. november 2021 #15 Skrevet 16. november 2021 Jeg synes ikke det er ok.
17.11 Skrevet 16. november 2021 #16 Skrevet 16. november 2021 Nei, absolutt ikke greit, og det kan være beint ut traumatisk for et barnesinn. Selv om du kan være hjemme i løpet av 15 minutter, så har ikke en ettåring noen forutsetning for å forstå det, og spesielt når det kommer fra et fremmed menneske. 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #17 Skrevet 16. november 2021 Skremmende at du som mor ikke selv forstår hvilke traume du kan påføre barnet ved å gjøre dette! Ja- mulig barnet ikke våkner, men hvis det faktisk skjer er det et sjokk å møte en fremmed! Får vondt i magen bare av tanken!!! Anonymkode: e7ed8...7b8 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #18 Skrevet 16. november 2021 Det finnes barn som er mer robuste og utadvendte en min datter, men for oss ville dette ha vært fullstendig uaktuelt. Lar barnet seg trøste av fremmede slik uten videre? Og om natta? Hvis barnet blir kjent med barnepasser først, går det så klart bra, men jeg mener virkelig at barnet må stole på vedkommende hvis hen våkner med mareritt og roper på mamma 🙂 Anonymkode: 28598...078 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #19 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Synes det er på grensen til omsorgssvikt. Anonymkode: 2fd30...d8d Da har du en lav grense, si meg, har du barnevernet på hurtigtast også kanskje? Anonymkode: d9a54...f96
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #20 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ts. Her Ja det er nok det lureste. Er bare at det fort kan gå noen måneder mellom hver gang.. barnet legger seg ofte før kl 18.00 så litt tungvint vis hun kommer samme dag før legging, vis jeg ikke trenger barnevakt før kl. 20.00. Er snakk om noen timer og er max 15 minutter til jeg kan være hjemme vis det skulle være noe. Anonymkode: cd5a8...2c7 Nei! Jeg er tante, og barnevakt her og der på kveld/natt. Barna kjenner meg godt. Men - jeg kom alltid før leggetid når barna var så små at de ikke kunne snakke og forstå. Slik at de hadde et visst minne om at det var jeg som var der og ikke foreldrene. Og likevel har jeg noen ganger opplevd at det tar litt tid å roe dem igjen da de ser meg, og ikke det de er vant med. Anonymkode: e6f5f...c79 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå