AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 Hvis jeg har enten anmeldt noen, eller blitt anmeldt selv for si 10 år siden og saken ble henlagt. Blir det fortsatt liggende i arkivet hos politiet så de kan se den henlagte saken ?Saken ble tvert henlagt. Anonymkode: 5fa69...32d
Ryddefreaken Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 Det ville forundret meg om det ikke lå registrert et sted, men kommer kanskje an på hva saken gjelder/alvorlighetsgrad. Hva gjelder saken?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 Ryddefreaken skrev (2 minutter siden): Det ville forundret meg om det ikke lå registrert et sted, men kommer kanskje an på hva saken gjelder/alvorlighetsgrad. Hva gjelder saken? Den gjelder frihetsberøvelse og ikke-permanente skader grunnet det. Så, på en slags måte vold. Men saken ble henlagt. Anonymkode: 5fa69...32d
Ryddefreaken Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 Okei, da har nok politiet full oversikt over anmeldelsen fremdeles. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 Ryddefreaken skrev (1 minutt siden): Okei, da har nok politiet full oversikt over anmeldelsen fremdeles. Men jeg leste på nett at f.eks henlagte voldtektssaker blir liggende i 1 år bare..? Anonymkode: 5fa69...32d
Ryddefreaken Skrevet 16. november 2021 #6 Skrevet 16. november 2021 Det stemmer ikke, den vil for alltid være lagret i straffesaksregisteret. Det er ikke noe politiet trekker frem i framtiden sånn uten videre riktignok.
Ryddefreaken Skrevet 16. november 2021 #7 Skrevet 16. november 2021 Men om du for eksempel blir anmeldt er det viktig for politiet å se om du har flere lignende saker på deg fra før, som kan støtte inn under det du er anmeldt for.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #8 Skrevet 16. november 2021 Ryddefreaken skrev (2 minutter siden): Det stemmer ikke, den vil for alltid være lagret i straffesaksregisteret. Det er ikke noe politiet trekker frem i framtiden sånn uten videre riktignok. Så hvis man f.eks har en venn som er politi, så kan hen skjekke dette opp veldig lett? Anonymkode: 5fa69...32d
Ryddefreaken Skrevet 16. november 2021 #9 Skrevet 16. november 2021 Nei, det er ikke lov uten at politiet har grunnlag for det. Slike vennetjenester kan føre til konsekvenser for vennen din. Men rent teoretisk skal det kunne være mulig, ja.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #10 Skrevet 16. november 2021 Ryddefreaken skrev (2 minutter siden): Nei, det er ikke lov uten at politiet har grunnlag for det. Slike vennetjenester kan føre til konsekvenser for vennen din. Men rent teoretisk skal det kunne være mulig, ja. Men er det noe sperre på det å gå inn i journaler de ikke har noe med å gjøre? Eller kommer de inn uten å måtte signere f.eks ? Og hvis den blir signert så får noen andre i politiet greie på det da, at den har blitt åpnet ? Kan de slippe unna det ? Anonymkode: 5fa69...32d
Ryddefreaken Skrevet 16. november 2021 #11 Skrevet 16. november 2021 Det vet jeg dessverre ikke, det vet nok vennen din bedre enn meg:) Men personvernet i Norge er utrolig strengt, så jeg vil tro det er noen form for loggføring i det systemet som gjør at det ikke misbrukes.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #12 Skrevet 16. november 2021 Ryddefreaken skrev (1 minutt siden): Det vet jeg dessverre ikke, det vet nok vennen din bedre enn meg:) Men personvernet i Norge er utrolig strengt, så jeg vil tro det er noen form for loggføring i det systemet som gjør at det ikke misbrukes. Men jeg kan ikke spørre denne personen om det. Det er innviklet og jeg har formulert meg ganske kryptert for å ikke bli gjenkjent. Ikke jeg som har gjort noe galt... Anonymkode: 5fa69...32d
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #13 Skrevet 16. november 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men er det noe sperre på det å gå inn i journaler de ikke har noe med å gjøre? Eller kommer de inn uten å måtte signere f.eks ? Og hvis den blir signert så får noen andre i politiet greie på det da, at den har blitt åpnet ? Kan de slippe unna det ? Anonymkode: 5fa69...32d Nei, det ville vært en vanskelig sperre å lage, for hvordan skal man vite hva en person kan finne på å gjøre i fremtiden? Som med pasientjournaler og tilsvarende, antar jeg at all aksessering av slik informasjon blir loggført. Søker man opp informasjon uten grunn, kan det få store konsekvenser, men det er nok ikke vanskelig å finne på en gyldig grunn som blir vanskelig å motbevise. Anonymkode: 64d45...d23
Ryddefreaken Skrevet 16. november 2021 #14 Skrevet 16. november 2021 Jeg skjønner, du kan bare sende meg en melding om det hvis du ønsker. Og husk - hvis du ikke har gjort noe galt, har du ingenting å frykte:)
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #15 Skrevet 16. november 2021 Ryddefreaken skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner, du kan bare sende meg en melding om det hvis du ønsker. Og husk - hvis du ikke har gjort noe galt, har du ingenting å frykte:) Joda, det har jeg desverre alikevel.. Anonymkode: 5fa69...32d
Ryddefreaken Skrevet 16. november 2021 #16 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda, det har jeg desverre alikevel.. Anonymkode: 5fa69...32d Hva er du redd for?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #17 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det ville vært en vanskelig sperre å lage, for hvordan skal man vite hva en person kan finne på å gjøre i fremtiden? Som med pasientjournaler og tilsvarende, antar jeg at all aksessering av slik informasjon blir loggført. Søker man opp informasjon uten grunn, kan det få store konsekvenser, men det er nok ikke vanskelig å finne på en gyldig grunn som blir vanskelig å motbevise. Anonymkode: 64d45...d23 Ja men hvis man har søkt det opp så er det garantert at personen blir tatt for det? Kan de slippe unna med å lese sånne journaler, uten at det blir merket i det heletatt? Kan f.eks hvis tanta mi var politi, kunne hun ha søkt opp mine registrerte ting uten å bli ferska? Anonymkode: 5fa69...32d
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #18 Skrevet 16. november 2021 Ryddefreaken skrev (1 minutt siden): Hva er du redd for? Det er det jeg ikke kan si, da er det for gjenkjenbart. Men kan si noe lignende da...som kan gå for det samme, men jeg dikter bare opp nå: Hvis det f.eks er sendt inn bilder ift anmeldelsen av at man har blitt voldtatt. Man ser tydelig alt som skjer og det er et forferdelig syn. Dette er jo da bilder man ikke vil at familie og venner skal se, og kanskje ikke vite om i det heletat. Anonymkode: 5fa69...32d
Ryddefreaken Skrevet 16. november 2021 #19 Skrevet 16. november 2021 Jeg forstår. I det scenanarioet kan du være helt trygg på at kjente i politiet ikke kan søke opp det, med mindre saken blir brukt i en annen sak eller gjenopptakelse av en eller annen grunn.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #20 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er det jeg ikke kan si, da er det for gjenkjenbart. Men kan si noe lignende da...som kan gå for det samme, men jeg dikter bare opp nå: Hvis det f.eks er sendt inn bilder ift anmeldelsen av at man har blitt voldtatt. Man ser tydelig alt som skjer og det er et forferdelig syn. Dette er jo da bilder man ikke vil at familie og venner skal se, og kanskje ikke vite om i det heletat. Anonymkode: 5fa69...32d Familie og venner får ikke se det eller vite om det. Anonymkode: 19e78...6c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå