AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #1 Skrevet 15. november 2021 Sønnen min på 16 år har sluttet på idretten sin og nå sitter han bare hjemme foran pc, PlayStation og iPad fra han kommer inn døra etter skolen og til han legger seg. Jeg ser aldri at han tar frem ei bok eller gjør noe skolearbeid hjemme og får bare beskjed om å ikke blande meg. Før da han dro ut og trente med kompiser var han alltid fornøyd og glad da han kom hjem og det var mulig å føre en samtale med han. Nå virker han bare helt sløv og blir sint når jeg påpeker at han ikke bare kan game. Når han har fri tilgang på spilling blir han veldig usosial. Han svarer ikke på telefon eller meldinger når venner vil ha han med ut. Det blir verre og verre for meg å stoppe dette. Spilletider og kutting av nett er alternativet. Dessverre ser jeg nesten frem til han er ferdig med vgs og flytter ut så han får ta noe ansvar. Hva gjør man som forelder i en slik situasjon? Anonymkode: ad78c...f13
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 Ikke rart han blir sur hvis du sitter å klager på at han heller skal «lese en bok» istedet. hvorfor er lesing av bok bedre enn å spille? Begge tingene gjør man sittende og gaming er jo ofte mer sosialt da man møter andre der. Kutting av internett og slikt er bare kjipe taktikker som ikke får deg noe sted. Hvis du skal sette regler så må du ha logikk bak dem.. kanskje han har kranglet med venner og ikke vil finne på noe med de nå. Uansett, du kan foreks. si at du er bekymret over at han sitter for mye, så han kan spille men må trene minst to ganger i uken. Enkelt og greit. Om han vil være med venner eller ei har du ikke noe med når han er 16. Og du kan si at han kan spille men å dra på skolen må han uansett neste dag. Og at han for sørge for selv å være opplagt og komme i tide. Anonymkode: 8e17e...989 6
lillevill Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 Hva med å invitere gutta? Si til dem at de må snakke med han. Få han med ut.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ikke rart han blir sur hvis du sitter å klager på at han heller skal «lese en bok» istedet. hvorfor er lesing av bok bedre enn å spille? Begge tingene gjør man sittende og gaming er jo ofte mer sosialt da man møter andre der. Kutting av internett og slikt er bare kjipe taktikker som ikke får deg noe sted. Hvis du skal sette regler så må du ha logikk bak dem.. kanskje han har kranglet med venner og ikke vil finne på noe med de nå. Uansett, du kan foreks. si at du er bekymret over at han sitter for mye, så han kan spille men må trene minst to ganger i uken. Enkelt og greit. Om han vil være med venner eller ei har du ikke noe med når han er 16. Og du kan si at han kan spille men å dra på skolen må han uansett neste dag. Og at han for sørge for selv å være opplagt og komme i tide. Anonymkode: 8e17e...989 Jeg mente skolebøker, da. Anonymkode: ad78c...f13
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg mente skolebøker, da. Anonymkode: ad78c...f13 Men uansett om du ser han gjøre det eller ikke, så lenge leksene hans ER levert og karakterene er ok så er det ikke noe å ta opp. Hvis det er/blir et problem da blir det en annen sak. Men jeg husker også da jeg var 16 hvor irrriterende det er når noen driver å sjefer og skal gnaule over ting jeg allerede har gjort.. som lekser. «Jeg ser deg aldri gjøre noe lekser, hvorfor sitter du bare her og spiller?» er sykt irriterende å høre hvis man selv vet at leksene er gjort på skolen eller at man ikke hadde lekser. Kunne lett sagt «herregud, slutt å bland deg om ting du ikke vet» som hormonell tenåring selv. Anonymkode: 8e17e...989 3
GammelKaktus Skrevet 16. november 2021 #6 Skrevet 16. november 2021 Noen krav og regler kan man sette for en 16 åring, fysisk aktivitet og at skolen blir fulgt og skulle bare mangle. Mye sosialt over skjerm og så det kan jo være han får dekket behovet sitt der? Du må jo bare sette deg ned å ta en prat med han, høre hvordan han har det om det er noe spesielt som har skjedd siden han har gått fra å være med venner til å bare bli sittende alene hjemme. Å kutte nett og legge restriksjoner på gaming ville jeg vært forsiktig med da du ikke vet hva som ligger under her og det kan gjøre ting verre hvis han ikke har det så greit. Så tenker jeg jo og at han må få litt frihet til å være en "slapp tenåring" og. Du må nesten se det litt an tenker jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #7 Skrevet 16. november 2021 Gaming er gøy! 😄 La barnet kose seg og spille, men tenker du kan sette en grense på 8 timer i ukedagene og 12 timer i helg. Da har han et par timer til andre ting også Anonymkode: 91d9a...605 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #8 Skrevet 16. november 2021 Så du at han gjorde lekser før han sluttet med idretten? Får han dårligere karakterer nå? (når man ser bort fra faktum at de fleste går litt ned første halvåret på vgs.) Får han anmerkninger på at lekser ikke er gjort? Eller hva gjør deg bekymret der? Husk at vgs er noe annet enn grunnskolen. Min 16.åring er stort sett ferdig med det lille han har av lekser som må gjøres hjemme før jeg kommer hjem fra jobb. Han gjør det meste på skolen, og de har generelt lite hjemmearbeid. Han får fortsatt topp karakterer, og har ingen anmerkninger. Han gamer og ser serier mye av tiden han er hjemme, de er jo sosiale når de gamer, så å nekte gaming ville rett og slett gjøre han usosial. Jeg hører de ler og koser seg når de gamer, så det unner jeg dem virkelig å gjøre. Men det hender de drar på kino eller selv film hjemme hos noen også, men det er ikke så ofte. Min går heller ikke på idrett nå, men han må ut å jogge minimum en gang i uka. Det er en forutsetning for at ha skal få lov til å sitte så mye inne. Ellers legger jeg vekt på å skape hygge med felles måltider hvor vi snakker om hva vi alle har gjort eller skal gjøre, og tuller og ler hele familien, og vi to har alenetid når vi øvelseskjører, veldig hyggelig. Da kan han fort snakke litt om skole og andre ting også, når det ikke er noe press eller spørsmål rundt det. Han må også bidra litt hjemme selvfølgelig, og får da lommepenger basert på det han bidrar med. Og han får en del ansvar, noe jeg ser han vokser på også. (Han er eldst av barna) Å kjefte og klage har aldri virket på mine barn. Oppmuntring, gode avtaler og å vise interesse for deres liv derimot funker. (jogging en gang i uka mot mer gaming var en felles avtale vi gjorde). Jeg er med å game litt innimellom jeg også, slik at jeg vet litt hva de holder på med. Og tåler å høre lange, kjedelige forklaringer om diverse spill, fordi det er viktig for barna mine. Og jeg ser at når jeg tar del i deres liv så åpner de seg lettere for meg. Så da er det lettere å finne ut hvis noe plager dem. Om det ikke virker som han har sosial kontakt over nett hadde jeg nok blitt litt mer bekymret. Og overgangen til vgs kan helt sikkert være tøff for noen også (min elsker det, føler han har fått mer frihet). Har du snakket med han om hvordan han trives på skolen? Kanskje han misstrives? Ikke får nye venner? Kan han ha valgt feil linje feks? Det er en brytningstid med mye forandringer. Ellers: husk at du har en tenåring nå. Det er forutsatt at de nå skal følge opp skolearbeid m.m. selv. De er unge voksne. Du kan ikke lengre styre dem. Men du kan være tilstede og prøve å forstå og veilede dem. Og sette grenser når det er nødevendig. Anonymkode: bae22...0e3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #9 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så du at han gjorde lekser før han sluttet med idretten? Får han dårligere karakterer nå? (når man ser bort fra faktum at de fleste går litt ned første halvåret på vgs.) Får han anmerkninger på at lekser ikke er gjort? Eller hva gjør deg bekymret der? Husk at vgs er noe annet enn grunnskolen. Min 16.åring er stort sett ferdig med det lille han har av lekser som må gjøres hjemme før jeg kommer hjem fra jobb. Han gjør det meste på skolen, og de har generelt lite hjemmearbeid. Han får fortsatt topp karakterer, og har ingen anmerkninger. Han gamer og ser serier mye av tiden han er hjemme, de er jo sosiale når de gamer, så å nekte gaming ville rett og slett gjøre han usosial. Jeg hører de ler og koser seg når de gamer, så det unner jeg dem virkelig å gjøre. Men det hender de drar på kino eller selv film hjemme hos noen også, men det er ikke så ofte. Min går heller ikke på idrett nå, men han må ut å jogge minimum en gang i uka. Det er en forutsetning for at ha skal få lov til å sitte så mye inne. Ellers legger jeg vekt på å skape hygge med felles måltider hvor vi snakker om hva vi alle har gjort eller skal gjøre, og tuller og ler hele familien, og vi to har alenetid når vi øvelseskjører, veldig hyggelig. Da kan han fort snakke litt om skole og andre ting også, når det ikke er noe press eller spørsmål rundt det. Han må også bidra litt hjemme selvfølgelig, og får da lommepenger basert på det han bidrar med. Og han får en del ansvar, noe jeg ser han vokser på også. (Han er eldst av barna) Å kjefte og klage har aldri virket på mine barn. Oppmuntring, gode avtaler og å vise interesse for deres liv derimot funker. (jogging en gang i uka mot mer gaming var en felles avtale vi gjorde). Jeg er med å game litt innimellom jeg også, slik at jeg vet litt hva de holder på med. Og tåler å høre lange, kjedelige forklaringer om diverse spill, fordi det er viktig for barna mine. Og jeg ser at når jeg tar del i deres liv så åpner de seg lettere for meg. Så da er det lettere å finne ut hvis noe plager dem. Om det ikke virker som han har sosial kontakt over nett hadde jeg nok blitt litt mer bekymret. Og overgangen til vgs kan helt sikkert være tøff for noen også (min elsker det, føler han har fått mer frihet). Har du snakket med han om hvordan han trives på skolen? Kanskje han misstrives? Ikke får nye venner? Kan han ha valgt feil linje feks? Det er en brytningstid med mye forandringer. Ellers: husk at du har en tenåring nå. Det er forutsatt at de nå skal følge opp skolearbeid m.m. selv. De er unge voksne. Du kan ikke lengre styre dem. Men du kan være tilstede og prøve å forstå og veilede dem. Og sette grenser når det er nødevendig. Anonymkode: bae22...0e3 Hvilken linje går din sønn på på vgs? Vet det er tilnærmet ingen lekser på yrkesfag men min sønn går på studiespes. Anonymkode: ad78c...f13
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #10 Skrevet 18. november 2021 AnonymBruker skrev (På 16.11.2021 den 15.20): Hvilken linje går din sønn på på vgs? Vet det er tilnærmet ingen lekser på yrkesfag men min sønn går på studiespes. Anonymkode: ad78c...f13 Min går også studiespes. Skal sies at han alltid har tatt skolearbeid lett da. Men lite lekser foreløpig, mindre enn på ungdomsskolen, kun et par mindre innleveringer og litt lesing til prøver. Spør han innimellom, for serjo ikke at han gjør lekser... Vi har akkurat hatt samtaler med kontaktlærer her, og fikk bekreftet at han har levert alt han skal og får gode karakterer (de få karakterene de har fått foreløpig). Så med mindre karakterene er dårligere og han får anmerkninger så trenger du neppe bekymre deg. men sjekk med lærer du.🙂 Anonymkode: bae22...0e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå