Gå til innhold

NAF med bombe: - Det er ikke nødvendig å øke avgiftene på bensin for å nå klimamålene


Anbefalte innlegg

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

https://www.nettavisen.no/okonomi/naf-med-bombe-det-er-ikke-nodvendig-a-oke-avgiftene-pa-bensin-for-a-na-klimamalene/s/12-95-3424205677

- Det er unødvendig å øke drivstoffavgiftene for at personbilen skal nå klimamålene. Dette vil kun være å sende en unødvendig ekstraregning til alle som ikke har mulighet til å gå over til elektrisk ennå. NAF mener disse beregningene er en bombe under budsjettforhandlingene. Det er ikke nødvendig å øke avgiftene på bensin og diesel for å nå klimamålene. Dette blir kun for å ta inn enda flere penger fra bilistene, sier han til Nettavisen.

Takk, NAF 🙌

Men vil politikerne høre? neppe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan tenker de da at man skal nå klimamålene egentlig? 

  • Liker 2
Skrevet
14 hours ago, prt90 said:

Hvordan tenker de da at man skal nå klimamålene egentlig? 

Bilen forurenser like mye om man betaler 10,- eller 30.- for literen 🤯

Men god vrakpant ordning, ved skifte til elbil kunne utgjort like mye, i å få folk over på elbil, om det er målet. 

  • Liker 6
Skrevet
Madame Butterfly skrev (1 time siden):

Bilen forurenser like mye om man betaler 10,- eller 30.- for literen 🤯

Men god vrakpant ordning, ved skifte til elbil kunne utgjort like mye, i å få folk over på elbil, om det er målet. 

Ja. Men vi må kjøre mye mindre bil. Og da må det bli dyrere

  • Liker 2
Skrevet

I det store og det hele må vi bruke bil mindre enn vi gjør nå uansett type drivstoff. For, vi har heller ikke nok ren elektrisitet til at alle skal suse rundt i elbiler over hele verden. Men ja, hvis prisen på diesel og bensin blir høy nok vil vi redusere bilbruken men vaner må endres uansett. Bilbruken forurenser mere enn bare det vi bruker i drivstoff. Det finnes teknologi i dag hvor man bygger veier slik at biler lader mens de kjører, samme prinsipp som tog er basert på men de velger å bygge vanlige veier. I tillegg trenger vi bedre kollektivløsninger og sykkelveier også utenfor de store byene. Det må gjøres enkelt å leve uten å være avhengig av bil for alle.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, prt90 said:

Ja. Men vi må kjøre mye mindre bil. Og da må det bli dyrere

Greit nok, men bil er jo nødvendig for de fleste av oss.

Utbygging av kollektiv tilbud vil gjøre at derre tar bilen. 

Vrakpant på for eksempel 50.000 mot å bytte til elektrisk kjøretøy, vil nok gjøre at det blir flere som byttet. 

Målet ser ut til å være å ta inn mest mulig penger, at det skal få oss til å bli grønnere virker mer som et påskudd. 

Tror nok de fleste fossilbiler med verdi under 100.000 hadde blitt byttet ut temmelig raskt med en slik vrakpant modell. Det hadde derimot blitt mindre penger i statskassa, mye mindre enn selve vrakpant kostnaden.

Da hadde derimot staten tatt kostnaden, og ikke byrden lempet over på de som har minst, og som trenger bilen i sitt daglige virke.

Det er begrenset hvor mange kilometer man kan miste, folk må jo til og fra jobb, og alle andre stedet vi trenger å gå i hverdagen. Ikke alt kan kuttes.

Det er forøvrig ikke særlig «grønt» å skifte ut helt funksjonelle og greie biler. Det dies vel st det grønneste er å kjøre dem til det ikke er mer liv igjen i dem. 

Endret av Madame Butterfly
  • Liker 2
Skrevet
Duff skrev (På 16.11.2021 den 14.39):

I det store og det hele må vi bruke bil mindre enn vi gjør nå uansett type drivstoff. For, vi har heller ikke nok ren elektrisitet til at alle skal suse rundt i elbiler over hele verden. Men ja, hvis prisen på diesel og bensin blir høy nok vil vi redusere bilbruken men vaner må endres uansett. Bilbruken forurenser mere enn bare det vi bruker i drivstoff. Det finnes teknologi i dag hvor man bygger veier slik at biler lader mens de kjører, samme prinsipp som tog er basert på men de velger å bygge vanlige veier. I tillegg trenger vi bedre kollektivløsninger og sykkelveier også utenfor de store byene. Det må gjøres enkelt å leve uten å være avhengig av bil for alle.

Håpløs tankegang.  For svært mange er bilen et helt nødvendig fremkomstmiddel.  Det er veldig mange plasser hvor kollektivtransport er nesten fraværende.

Skal de gå over til hest og kjerre da?

  • Liker 3
Skrevet
prt90 skrev (På 16.11.2021 den 14.01):

Ja. Men vi må kjøre mye mindre bil. Og da må det bli dyrere

Ja, men da vi de fattigste rammes igjen. Ap, MDG, SV og de andre partiene som er for virker ikke spesielt opptatt av de fattigste ... 

  • Liker 5
Skrevet
prt90 skrev (På 16.11.2021 den 14.01):

Ja. Men vi må kjøre mye mindre bil. Og da må det bli dyrere

Eller gjøre andre alternativ mer attraktive ;) 

  • Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (9 timer siden):

Ja, men da vi de fattigste rammes igjen. Ap, MDG, SV og de andre partiene som er for virker ikke spesielt opptatt av de fattigste ... 

De fattigste har ikke bil..

  • Liker 1
Skrevet
prt90 skrev (1 time siden):

De fattigste har ikke bil..

Jo. De har en veldig gammel, gjerne dieselbil, som de er helt avhengige av. De har ikke råd til å bytte til en annen bil og de har så vidt råd til å ha sin egen. De har redusert bilbruken på grunn av skyhøye bensinpriser i det siste og de sliter med å få kabalen hjemme til å gå rundt. 

  • Liker 5
Gjest havrekaffe
Skrevet
On 11/16/2021 at 2:01 PM, prt90 said:

Ja. Men vi må kjøre mye mindre bil. Og da må det bli dyrere

Slik at det tar lenger tid før man får råd til å kjøpe en el-bil mener du?

Skrevet
16 hours ago, prt90 said:

De fattigste har ikke bil..

Mange «fattige», lavtlønnede hadde nå i alle fall bil, flr det ble for dyrt å drifte.

Skrevet
Drizzt skrev (På 20.11.2021 den 7.55):

Ja, men da vi de fattigste rammes igjen. Ap, MDG, SV og de andre partiene som er for virker ikke spesielt opptatt av de fattigste ... 

Fordi de fattige vil rammes 1000 ggr verre av klimaendringene.

Skrevet
14 hours ago, ABM said:

Fordi de fattige vil rammes 1000 ggr verre av klimaendringene.

Goder og onder kan omfordeles med politiske beslutninger av demokratisk valgte organ. 

Akkurat hvordan, og hvem som skal prioriteres kan man diskutere, det finnes mye politisk uenighet.

Det er da det er viktig med åpenhet om fakta, og konsekvensanalyser, slik at man får god folkeopplysning og en grundig debatt, slik at folk kan gjøre informerte valg da vi går til valgurnene.

Ut fra de opplysninger jeg har fått med meg, er det uheldig med dyr diesel og dyr strøm for oss. Det får store negative konsekvenser.

Gjest En dråpe i havet
Skrevet
prt90 skrev (På 16.11.2021 den 14.01):

Ja. Men vi må kjøre mye mindre bil. Og da må det bli dyrere

Om det koster 100 kr litern eller 10 kr litern vil ikke endre noe på kjøringa for min del. Jeg må komme meg til og fra jobb uansett. Vi kan jo slenge inn en Oxygen avgift på alle dyr og mennesker, vi må jo tross alt senke utslippet av karbondioksid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...