Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 8 mnd som siden fredag har vært i utrolig dårlig form. På dagtid er han tydelig misfornøyd, gråter og sover kun smådupper før han våkner i et skrik. På nattestid er det HYLGRÅT og minimalt med søvn. Tilogmed i de få timene han har sovet skriker han i søvne. Var hos legen i dag hvor de sjekket øre, hals og crp og alt så fint ut. Hun mente det hele dreide seg om tannfrembudd. Jeg har utrolig klump i magen og klarer ikke slå meg til ro med det 😭 korte fakta:

- Han har ikke fått noen tenner enda. Han sikler mye og biter intenst på alt som han kan få tak i (også mens han gråter!)

- har hatt feber til og fra siden fredag

- har fått både Nurofen, Paracet, biteringer, våt kald klut, matsmokk med kald frukt etc. ingenting hjelper

- han gråter når han prøver å die/ta smokken. Når han har grått seg så sliten at han er på nippet til å sovne klarer han å ta puppen.

- Har et barn fra før og opplevde aldri noe i denne skalaen av gråt og smerter ved tannfrembrudd!

Noen som har hatt babyer som har slitt skikkelig med tannfrembrudd?! Er det reelt at dette kan være forårsaket av kuntannfrembrudd? 🤯

Anonymkode: 8236c...aaf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker fremdeles da jeg fikk 12års-jekslene. Det klødde og gjorde skikkelig vondt, og hadde jeg vært 11 år yngre hadde jeg også hylskreke. Det hjalp litt å gnage på en bitering.

Pga av dette har jeg full medfølelse med mine barn når de får tenner. Motorikken for å klare å bite på en bitering er ikke helt tilstede på den alderen, så jeg har pleid å massere gummene med en ren finger. Det pleier å roe dem litt. 

Det skal også finnes en salve man kan smøre på gommene for å bedøve litt. Jeg vet ikke om det funker, men kan det være noe å prøve?

Om det ikke blir bedre eller tenner kommer i løpet av uken tror jeg at jeg ville dratt tilbake til legen, i tilfelle det er noe annet galt. Eventuelt tatt en tur til helsesøster som ofte har mer erfaring med babyer.

Anonymkode: 73ab2...b99

Skrevet

Jeg har en visdomstann som forsøker å komme ut, og klarer kanskje 1 mm i året. Det resulterer i at jeg, de siste fem årene. Har hatt en uke per år hvor det er så vondt i munnen at jeg har lyst til å grine. Blir digg når den kommer langt nok ut til at de kan fjerne den uten å måtte ta nabotanna også, for det er så f vondt at jeg godt skjønner at små babyer og barn uten forutsetning for å skjønne hva som skjer er helt fra seg! 

Anonymkode: 47604...69d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en gutt på 8 mnd som siden fredag har vært i utrolig dårlig form. På dagtid er han tydelig misfornøyd, gråter og sover kun smådupper før han våkner i et skrik. På nattestid er det HYLGRÅT og minimalt med søvn. Tilogmed i de få timene han har sovet skriker han i søvne. Var hos legen i dag hvor de sjekket øre, hals og crp og alt så fint ut. Hun mente det hele dreide seg om tannfrembudd. Jeg har utrolig klump i magen og klarer ikke slå meg til ro med det 😭 korte fakta:

- Han har ikke fått noen tenner enda. Han sikler mye og biter intenst på alt som han kan få tak i (også mens han gråter!)

- har hatt feber til og fra siden fredag

- har fått både Nurofen, Paracet, biteringer, våt kald klut, matsmokk med kald frukt etc. ingenting hjelper

- han gråter når han prøver å die/ta smokken. Når han har grått seg så sliten at han er på nippet til å sovne klarer han å ta puppen.

- Har et barn fra før og opplevde aldri noe i denne skalaen av gråt og smerter ved tannfrembrudd!

Noen som har hatt babyer som har slitt skikkelig med tannfrembrudd?! Er det reelt at dette kan være forårsaket av kuntannfrembrudd? 🤯

Ja noen av tennene har plaget yngste mi så mye..MEN! Smertestillende har alltid funket greit. Du nevnte for legen at smertelindring ikke hjelper?? Bekymrer meg litt kjenner jeg. Feber fra og til og ingen effekt av smertelindring… han er helt garantert syk. Kan være kombo sykdom og tenner. Men igjen… tror jeg ville krevd mer undersøkelse i din situasjon. Jeg hadde dratt på legevakta, kan iaf vært verdt å sjekke ekstra når ikke en gang smertestillende hjelper. 

Anonymkode: 0a83a...993

• Liker 1
Skrevet

Datteren min var veldig plaget ved tannfrembrudd. Det var uker med mye skriking på nettene før tanna/tennene brøt fram. Merket forskjell når tanna var begynt å komme fram, da ble det roligere netter før det var på an igjen ved neste tann.

Nå er hun 8 år og vi har fått henvisning til kjeveortoped fordi hun har veldig smal gane og trangt i kjeven. Hun har også skade på tenner som har hatt det trangt når de brøt fram. Så jeg tenker at det at hun har smal gane og trang kjeve har en sammenheng med plagene hun hadde som baby, at det var lite plass for tennene som skulle ut.

Anonymkode: ebd37...8ab

Skrevet

Kan det være andre grunner til at barnet har så vondt i munnen? Er det en mann inne i bildet her? Vær obs

Anonymkode: a5c0d...367

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja noen av tennene har plaget yngste mi så mye..MEN! Smertestillende har alltid funket greit. Du nevnte for legen at smertelindring ikke hjelper?? Bekymrer meg litt kjenner jeg. Feber fra og til og ingen effekt av smertelindring… han er helt garantert syk. Kan være kombo sykdom og tenner. Men igjen… tror jeg ville krevd mer undersøkelse i din situasjon. Jeg hadde dratt på legevakta, kan iaf vært verdt å sjekke ekstra når ikke en gang smertestillende hjelper. 

Anonymkode: 0a83a...993

Ja, jeg sa ifra om at smertestillende har liten/ingen effekt. Pga noen allergier har vi tilgang til barnespesialisten i byen uten henvisning, så tenker jeg ringer dit nå!

Takk for mange svar her❤️

Skrevet

Feber er ikke direkte forårsaket av tannfrembrudd, men tannfrembrudd gjør barnet mer sårbart for infeksjoner og sykdom: https://nhi.no/familie/barn/tannfrembrudd-hos-babyer-gir-ikke-feber-og-diare/

Min var skikkelig plaget med smerter også, men aldri feber. Våknet og hylgråt flere ganger på natta og sutret og hadde et konstant nærhetsbehov på dagtid. Fikk ikke gjort stort i huset, for ungen gråt/sutret hver gang han ikke fikk oppmerksomhet. Det ble en del bedre med Paracet, dog ikke helt som normalt. Man skal jo ikke bruke Paracet over tid heller, så det var bare noe vi ga innimellom. Den salven man kan smøre på gommene er vel ganske omdiskutert, fordi den kan bedøve svelget og gi kvelningsfare. Jeg spurte tannlegen om dette da jeg var der selv, og han sa at jeg ikke ville finne noen tannlege som anbefalt det. Han anbefalte kald bitering og Paracet. 

Anonymkode: 44f8c...aa2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...