Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får en nyfødt i hus i slutten av november. Fra før av så hadde vi allerede planlagt storesøster sin 3årsdag med kusine, fetter, tante, onkler og besteforeldre (til sammen 10stk) andre uken i des. Pga fare for smitte så har vi begrenset selskapet til å kun omhandle oss og besteforeldre. 
I tillegg er vi invitert til svigers på overnatting i julen (også med tre andre barn som går i annen bhg). Vi har sagt at vi må se enn hele situasjonen. Da jeg nevnte overfor svigers at vi muligens vil isolere oss litt de første ukene/månedene oga rs-viruset så opplevde jeg at de reagerte med sjokk. Virker nesten som de ikke er oppdaterte på hvor syk de små kan bli av viruset. Jeg savner mer info om hvordan vi burde forholde oss til rs-viruset (jo, fhi har noen retningslinjer), men utenom det er det lite info. I tillegg til å være forsiktig med å være for tett på andre barn så er jeg usikker på hvordan vi skal forholde oss til besøk av besteforeldre, spes svigers som er mye sammen med de andre barnebarna sine. Jeg tenker at det er viktig at mannen min og jeg blir enige om "reglene" sånn at det blir lett for både oss og andre å forholde seg til.

Hvordan kommer dere til å gjøre det i jula feks, mtp juleselskaper m.m.? Bør besteforeldre få holde når de er sympomfri? 

jeg vil selvfølgelig gjør alt for å beskytte babyen min, men vil ikke være for hysterisk heller. Vi har som sagt en 3åring som kan ta med seg smitte fra bhg når som helst. 

Jeg blir takknemlig  for tips og råd for hvordan håndtere de første ukene/månedene. Takk! 

Anonymkode: 8437e...83d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde blitt hjemme uansett den jula uansett (altså med nyfødt) 🤷‍♀️

For alt en vet går en maks over termin/trenger være ekstra på sykehus/tilgang på ammeklinikk osv. 

Anonymkode: 92523...cad

• Liker 10
Skrevet

Du følger rådene fra FHI slik jeg ser det. Om du opplever at folk reagerer negativt og klandrer dere for å være hysteriske ville jeg jugd litt og slengt på at helsesøster eller fastlegen hadde sagt dere burde gjøre det slik😋

Anonymkode: c82f1...902

• Liker 1
Skrevet

Det er jo 3åringen, og eventuelle søskenbarn i barnehagealder som er den store risikoen her.

Besteforeldre og tanter og onkler er vel oppgående nok til å vaske hender, ikke være oppi baby og bli hjemme når syk, som har vært vanlig praksis rundt nyfødte i alle år (rs-virus går jo hvert år, er bare at det var lite i fjor). 

Vi har også en baby og en 3 åring og føler slaget er litt tapt all den tid 3åringen går i barnehage og drar med seg ting hjem. Vi er selvfølgelig nøye med å holde adskilt så mye vi klarer, men baby har allerede vært gjennom ti kjipe sykdomsperioder. 

Vi er med i familieselskap og har besøk som normalt, men baby er mest hos meg også er vi nøye med håndhygiene og andre opplagte ting :)

Anonymkode: 27b5b...52f

• Liker 9
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er jo 3åringen, og eventuelle søskenbarn i barnehagealder som er den store risikoen her.

Besteforeldre og tanter og onkler er vel oppgående nok til å vaske hender, ikke være oppi baby og bli hjemme når syk, som har vært vanlig praksis rundt nyfødte i alle år (rs-virus går jo hvert år, er bare at det var lite i fjor). 

Vi har også en baby og en 3 åring og føler slaget er litt tapt all den tid 3åringen går i barnehage og drar med seg ting hjem. Vi er selvfølgelig nøye med å holde adskilt så mye vi klarer, men baby har allerede vært gjennom ti kjipe sykdomsperioder. 

Vi er med i familieselskap og har besøk som normalt, men baby er mest hos meg også er vi nøye med håndhygiene og andre opplagte ting :)

To, ikke ti, haha. Stakkars liten. 

• Liker 9
Skrevet

Unødvendig hysterisk, all den tid dere har storesøster i barnehage. Hvis dere virkelig ønsker å få ned smitterisikoen, må dere holde storesøster hjemme fra barnehagen, siden babyer vanligvis blir smittet av storesøsken. Hvis det ikke er aktuelt, tenker jeg at å holde friske besteforeldre unna er helt unødvendig.

Til opplysning har jeg selv hatt baby på åtte uker med RS, så jeg akkurat hvor kjipt det er. Babyen ble smittet av - you guessed it! - storebror i barnehage. Sånn var det før koronaen, og sånn er det nå. Barneavdelingene renner ofte fulle med RS-virus om vinteren - den vinteren mitt barn ble smittet, var en spesielt hard RS-sesong (det varierer nemlig, også til vanlig), med masse innlagte babyer, inkludert langvarige behandlinger på respirator. Så dette er ikke noe nytt, selv om man skulle tro det ut fra overskriftene i avisene! 

Anonymkode: ac68d...27d

• Liker 8
Skrevet

Glemte å skrive at ja, babyen min ble innlagt i flere døgn. 

Skrevet

Vi er I samme situasjon, bare at vi ikke har andre småbarn enn vår datter på 2 år. Men hun har vært syk over en uke nå, så regner nesten med at det er RS hun har hatt nå, så håper hun blir frisk til lillebror kommer🤞 vi kommer til å isolere fra andre småbarn, men ikke fra voksne, så lenge de er friske. 

Anonymkode: 983e8...ce9

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Da har ikke du voksne rundt deg som minimaliserer ALT av sykdom. Her klart ikke noe av de å slutte å mase om å få holde baby, og kysset i vei. 

RS er ikke noe tull. Våres måte innlegge i en hele uke, så dårlig ble han. Folk blir ikke ordentlig redd før de ser ditt småbarn blå i leppene som strever for å puste. Det er så mye som går rundt i år at jeg ville holdt meg hjemme og tatt en fin feiring alene bare dere 4. svigers er blåst i hue om ikke de forstår. Regner med at de leser aviser med daglig oppdatering om RS virus!

Anonymkode: e444c...338

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi får en nyfødt i hus i slutten av november. Fra før av så hadde vi allerede planlagt storesøster sin 3årsdag med kusine, fetter, tante, onkler og besteforeldre (til sammen 10stk) andre uken i des. Pga fare for smitte så har vi begrenset selskapet til å kun omhandle oss og besteforeldre. 
I tillegg er vi invitert til svigers på overnatting i julen (også med tre andre barn som går i annen bhg). Vi har sagt at vi må se enn hele situasjonen. Da jeg nevnte overfor svigers at vi muligens vil isolere oss litt de første ukene/månedene oga rs-viruset så opplevde jeg at de reagerte med sjokk. Virker nesten som de ikke er oppdaterte på hvor syk de små kan bli av viruset. Jeg savner mer info om hvordan vi burde forholde oss til rs-viruset (jo, fhi har noen retningslinjer), men utenom det er det lite info. I tillegg til å være forsiktig med å være for tett på andre barn så er jeg usikker på hvordan vi skal forholde oss til besøk av besteforeldre, spes svigers som er mye sammen med de andre barnebarna sine. Jeg tenker at det er viktig at mannen min og jeg blir enige om "reglene" sånn at det blir lett for både oss og andre å forholde seg til.

Hvordan kommer dere til å gjøre det i jula feks, mtp juleselskaper m.m.? Bør besteforeldre få holde når de er sympomfri? 

jeg vil selvfølgelig gjør alt for å beskytte babyen min, men vil ikke være for hysterisk heller. Vi har som sagt en 3åring som kan ta med seg smitte fra bhg når som helst. 

Jeg blir takknemlig  for tips og råd for hvordan håndtere de første ukene/månedene. Takk! 

Anonymkode: 8437e...83d

Hei! Vi fikk beskjed av legen at det var uaktuelt å omgås andre barn inne så lenge spedbarnet vårt var under 3 måneder. Helsestasjonen anbefaler å leve med barnet som under corona, frem til 6 måneders alder. 

Anonymkode: 8e424...a86

• Liker 3
Skrevet

Vi har forøvrig fått info-skriv fra både sykehuset og helsestasjonen. Symptomfrie voksne kan fint holde barnet, står det der. Men at man kan begrense det å sende barnet rundt i familieselskapet. Andre barn skal ikke holde eller ta på spedbarnet, søsken kan, men skal vaske henda først. 

Det er «reglene» vi har fått informasjon om her vi bor 🙂

• Liker 3
Skrevet

Noen som vet hvordan det er med immunitet etter gjennomgått sykdom? Storesøsken har hatt rs i høst og nå kommer straks baby. 

Anonymkode: bd9ec...42a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Unødvendig hysterisk, all den tid dere har storesøster i barnehage. Hvis dere virkelig ønsker å få ned smitterisikoen, må dere holde storesøster hjemme fra barnehagen, siden babyer vanligvis blir smittet av storesøsken. Hvis det ikke er aktuelt, tenker jeg at å holde friske besteforeldre unna er helt unødvendig.

Til opplysning har jeg selv hatt baby på åtte uker med RS, så jeg akkurat hvor kjipt det er. Babyen ble smittet av - you guessed it! - storebror i barnehage. Sånn var det før koronaen, og sånn er det nå. Barneavdelingene renner ofte fulle med RS-virus om vinteren - den vinteren mitt barn ble smittet, var en spesielt hard RS-sesong (det varierer nemlig, også til vanlig), med masse innlagte babyer, inkludert langvarige behandlinger på respirator. Så dette er ikke noe nytt, selv om man skulle tro det ut fra overskriftene i avisene! 

Men for det første mangler det immunitet i befolkningen, så RS rammer hardere enn før. For det andre har de lavere terskel for å legge inn ved RS nå; vår baby ble lagt inn bare fordi han hadde RS - noe hun aldri ville ha blitt i vanlig sesong da allmenntilstanden var god, og ble mye lenger på sykehuset enn normalt - bare fordi RS  kan være hardere enn vanlig. 

Utrolig nedlatende av deg å skrive «unødvendig hysterisk» da det er stor forskjell på søsken og andre barn rundt. Barn er alltid store smittekilder, så det å begrense omgangen med andre barn er essensielt nå. Søsken kan man derimot ikke kvitte seg med, men det betyr ikke at man på grunn av dette skal kunne omgås hvem helst. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen som vet hvordan det er med immunitet etter gjennomgått sykdom? Storesøsken har hatt rs i høst og nå kommer straks baby. 

Anonymkode: bd9ec...42a

Jeg tror man er immun den sesongen det herjer. Litt som influensa. 2-åringer har feks antistoffer, men det gir ingen vedvarende immunitet. 

• Liker 3
Skrevet

Ville sjekket om alle barna er helt friske før dere drar. Er de det hadde jeg tatt sjansen. Som du sier er jo din treåring nærkontakt med en hel avdeling i barnehagen. 
Om noen blir syke under besøket hadde jeg vært forberedt på å dra. 

Om dere egentlig vil være hjemme helst uansett er det absolutt en gyldig grunn. 

Anonymkode: 34d44...e1a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville sjekket om alle barna er helt friske før dere drar. Er de det hadde jeg tatt sjansen. Som du sier er jo din treåring nærkontakt med en hel avdeling i barnehagen. 
Om noen blir syke under besøket hadde jeg vært forberedt på å dra. 

Om dere egentlig vil være hjemme helst uansett er det absolutt en gyldig grunn. 

Det er inkubasjonstid, så ikke verdt risikoen uansett. Som sagt ble vi sterkt frarådet av barnelege  å være i samme hus som andre barn frem til 3 måneder. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er inkubasjonstid, så ikke verdt risikoen uansett. Som sagt ble vi sterkt frarådet av barnelege  å være i samme hus som andre barn frem til 3 måneder. 

Er barnet deres særlig sårbart? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er farmor til ei tulle på ett år og det er RS virus i bhg, ett av barna ble innlagt på intensivavdeling i fire dager! så jeg tenker at de som ikke skjønner at dette er seriøse greier bør lese seg litt opp, jeg ville som TS aldri spilt rulett med barna mine eller med barnebarna! 

Anonymkode: 87e02...f03

• Liker 5
Skrevet

Jeg er så hysterisk at jeg ville holdt storesøsken hjemme fra bhg i tillegg til å leve litt isolert. Hadde ikke hatt/deltatt i selskap.

Mellomste fikk RS da han var syv mnd. Dette er en del år siden, så det var ikke snakk om innleggelse for de over 6 mnd. Vi fikk låne et forstøverapparat, og fikk div medisiner. I 4 mnd satt vi oppe hver natt. Vi var hos legevakt og lege mange ganger, men det var bare en "kraftig forkjølelse". Helt til vi omsider fikk komme til barnelege på sykehuset. Hun ble rasende over allmennlegenes uvitenhet. 

Gutten vår ble frisk, men lungene var utslitt. Han ble kjempesyk av hver eneste lille forkjølelse, og kunne ikke være ute i rå kveldsluft, eller i kaldere enn 5 minusgrader uten å få store problemer. Dette varte omtrent til ungdomsskolen. 

RS er ikke til å spøke med, og nå er det så mye smitte, at man bør være ekstra forsiktig.

Anonymkode: e44e0...bf5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...