AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #1 Skrevet 15. november 2021 Jeg har en datter på 20 mnd som jeg fortsatt er hjemme med 60%. Planen til mannen og meg var å få to barn, men etter disse mnd har jeg blitt veldig usikker. Dette handler absolutt ikke om at jeg angrer, men at jeg føler på kropp og sinn at det er veldig slitsomt å være mamma. Jeg vet rett og slett ikke om jeg har kapasitet til en til... Jeg er i tillegg noen år over 30 og har ikke god tid til å vente. Mannen på sin side ønsker veldig et barn til og kommer til å bli veldig lei seg om det ikke skjer. Er det noen med liknende bakgrunn som gikk for nr 2? Anonymkode: d9f82...dbc
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #2 Skrevet 15. november 2021 Jeg kunne ikke engang begynne å tenke tanken på nr 2 før 1. var godt over 2 år. Og jeg har alltid villet ha tre, og vil jo egentlig det fremdeles. Men noe skjedde da han bikket 2, og da han var 2.5 år kjente jeg at dette går greit. Gruer meg til babytid igjen, men har troen på at mer erfaring nå vil gjøre det til en bedre opplevelse. Hvis ikke vet jeg i hvert fall at det er veldig midlertidig. Anonymkode: 22263...0da
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #3 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg kunne ikke engang begynne å tenke tanken på nr 2 før 1. var godt over 2 år. Og jeg har alltid villet ha tre, og vil jo egentlig det fremdeles. Men noe skjedde da han bikket 2, og da han var 2.5 år kjente jeg at dette går greit. Gruer meg til babytid igjen, men har troen på at mer erfaring nå vil gjøre det til en bedre opplevelse. Hvis ikke vet jeg i hvert fall at det er veldig midlertidig. Anonymkode: 22263...0da Takk for at du deler erfaringen din! Jeg tenker jo også litt at dette kan være fordi hun fremdeles er liten, men er så redd for å ta meg vann over hodet 😅 Anonymkode: d9f82...dbc
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #4 Skrevet 15. november 2021 Det er lurt å ha de så tett i alder at de har glede av hverandre og kan leke sammen. Mine to første var ganske tette og lekte mye sammen. Syns ikke det var så mye mer slitsomt med to enn en. Vi ventet for lenge med nr 3, så det barnet henger mye på oss foreldre. Hadde jeg valgt om igjen, hadde jeg nok fått nr 3 tidligere. Anonymkode: 96113...933 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #5 Skrevet 15. november 2021 Får si det sånn: mine skal være glade jeg ble gravid igjen før eldste var 1,5 år..da hun enda bare var en søt sjarmerende ett-åring vi gjerne tok en til av… hadde det blitt utsatt et år hadde det vært uaktuelt! På lang tid antagelig! I stedet satt jeg med 2,5 årig og en 6 mnd gammel baby. Nevne du slitsomt? Yess. Slitsomt. MEN: nå er de 3 og 5 år, perlevenner og to herlige jenter som stortrives sammen. Og vi ville aldri vært dem foruten noen av dem. Så jeg er så glad vi rakk å bli gravide før eldste nådde en svært preventiv alder… Anonymkode: c386a...5a1
Lilje blomst Skrevet 15. november 2021 #6 Skrevet 15. november 2021 Det er ikke lurt å ha de så tett i alder for at «de kan leke sammen», om det går på kompromiss av familielivet nei. Man skal tross alt føle man har overskudd til å ta vare på flere barn. Barn får alltids venner uansett, så å få tette bare for at de kan «leke sammen» syns jeg er unødvendig. TS, du må føle selv når du er klar! Om barnet ditt er 2, 3, 4 eller 5 vet kun dere som en familie 🙂 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #7 Skrevet 15. november 2021 Lilje blomst skrev (9 minutter siden): Det er ikke lurt å ha de så tett i alder for at «de kan leke sammen», om det går på kompromiss av familielivet nei. Man skal tross alt føle man har overskudd til å ta vare på flere barn. Barn får alltids venner uansett, så å få tette bare for at de kan «leke sammen» syns jeg er unødvendig. TS, du må føle selv når du er klar! Om barnet ditt er 2, 3, 4 eller 5 vet kun dere som en familie 🙂 Men blir man noen gang helt klar da? Min første er nå 4, vi har hele tiden hatt lyst på flere. Men jeg gruer meg litt. Føler jeg ikke vet helt hva jeg går til. Og slik vil jeg nok tenke resten av livet. Med første var jeg sååå klar for å bli mor, men jeg ante jo ikke egentlig hva det innebar. Nå vet jeg, og da vil jeg nok alltid være usikker tror jeg? Eller bør jeg vente på følelsen jeg hadde før jeg ble gravid med nr 1? Anonymkode: ba185...c26
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #8 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men blir man noen gang helt klar da? Min første er nå 4, vi har hele tiden hatt lyst på flere. Men jeg gruer meg litt. Føler jeg ikke vet helt hva jeg går til. Og slik vil jeg nok tenke resten av livet. Med første var jeg sååå klar for å bli mor, men jeg ante jo ikke egentlig hva det innebar. Nå vet jeg, og da vil jeg nok alltid være usikker tror jeg? Eller bør jeg vente på følelsen jeg hadde før jeg ble gravid med nr 1? Anonymkode: ba185...c26 Ikke samme følelsen nødvendigvis, men gjerne følelsen av at dette vil du, og har dere innsatsvilje til å takle. Anonymkode: 22263...0da
Lilje blomst Skrevet 16. november 2021 #9 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men blir man noen gang helt klar da? Min første er nå 4, vi har hele tiden hatt lyst på flere. Men jeg gruer meg litt. Føler jeg ikke vet helt hva jeg går til. Og slik vil jeg nok tenke resten av livet. Med første var jeg sååå klar for å bli mor, men jeg ante jo ikke egentlig hva det innebar. Nå vet jeg, og da vil jeg nok alltid være usikker tror jeg? Eller bør jeg vente på følelsen jeg hadde før jeg ble gravid med nr 1? Anonymkode: ba185...c26 Større sjans for at du er mer klar nå, enn panikkfølelsen av å få nr 2 når nr 1 var var 2 år 😅
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #10 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er lurt å ha de så tett i alder at de har glede av hverandre og kan leke sammen. Mine to første var ganske tette og lekte mye sammen. Syns ikke det var så mye mer slitsomt med to enn en. Vi ventet for lenge med nr 3, så det barnet henger mye på oss foreldre. Hadde jeg valgt om igjen, hadde jeg nok fått nr 3 tidligere. Anonymkode: 96113...933 Det er ikke alltid lurt å få to tette, nei. Anonymkode: 07fdf...332 1
Ny Bruker Skrevet 16. november 2021 #11 Skrevet 16. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har en datter på 20 mnd som jeg fortsatt er hjemme med 60%. Planen til mannen og meg var å få to barn, men etter disse mnd har jeg blitt veldig usikker. Dette handler absolutt ikke om at jeg angrer, men at jeg føler på kropp og sinn at det er veldig slitsomt å være mamma. Jeg vet rett og slett ikke om jeg har kapasitet til en til... Jeg er i tillegg noen år over 30 og har ikke god tid til å vente. Mannen på sin side ønsker veldig et barn til og kommer til å bli veldig lei seg om det ikke skjer. Er det noen med liknende bakgrunn som gikk for nr 2? Anonymkode: d9f82...dbc Må det skje så tett opp til forrige fødsel? Mine observasjoner tilsier at det er så mye enklere når aldersforskjell er 4-6 år. Vent et år til, så kan du se på saken med nye øyne. Endret 16. november 2021 av Ny Bruker 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #12 Skrevet 16. november 2021 Vi visste vi ville ha tre, og at de skulle være relativt tette. Så vi bare hoppet i det. Var travelt da det sto på. Spesielt da jeg var gravid og dårlig samtidig som jeg hadde barn med kolikk. Men det gikk fint. Og har ikke angret en dag. Vi er definitivt ikke supermennesker, men vi er flinke til å leve etter sitatet til Gandalf "this too shall pass". 😂 Anonymkode: a32dc...9d8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #13 Skrevet 17. november 2021 Takk for alle fine svar❤ Jeg skulle ønske jeg var yngre så jeg kunne tatt meg litt mer tid... Det er så vanskelig når det er et så komplisert og viktig valg, men en har en klokke hengende over seg😭 Anonymkode: d9f82...dbc
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #14 Skrevet 17. november 2021 Etter barn nummer 1, fortsatte vi uten prevensjon, men likevel var sjokket stort da det viste seg at kona var gravid med nummer to når første var 7 mnd gammel. Hun har en fruktbarhet av en annen verden viser det seg. Jaja, så ble det å hoppe i det. De første årene var veldig strie. Mange fine stunder, og heldigvis var nr to en bedre sover enn nummer en. Perlevennskapet utvikler seg og når de nå er 4 og 5 er det ikke noe tvil om at resultatet har blitt veldig bra så langt. Man kan planlegge seg i hjel og vurdere frem og tilbake. Det er fordeler og ulemper med alt, men av og til må man bare slippe kontrollen og ta det som kommer. Det går som regel godt. Anonymkode: 8281c...609
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå