Gå til innhold

Hva gjør man når man ikke får seg jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår ikke helt…Du har utdanning men ikke bachelor? Hvilken utdanning da? Og søker du på jobber som krever bachelor er det kanskje ikke så rart at du ikke får napp? Manglet litt informasjon fra deg for å kunne svare ordentlig.

Anonymkode: 2a2ed...f06

Jeg har fagskoleutdanning, men alle jobber innenfor mitt felt krever bachelor. Med min cv nå blir det sånn at jeg enten må søke butikkjobb/kundeservice-jobb som jeg er «overkvalifisert» for, eller jobber innenfor mitt felt som jeg er underkvalifisert for. 

TS

Anonymkode: 36566...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har fagskoleutdanning, men alle jobber innenfor mitt felt krever bachelor. Med min cv nå blir det sånn at jeg enten må søke butikkjobb/kundeservice-jobb som jeg er «overkvalifisert» for, eller jobber innenfor mitt felt som jeg er underkvalifisert for. 

TS

Har du gått på en av disse privat skolene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har vært arbeidssøker siden august, har vært på 2 intervjuer men ikke kommet videre til andregangs intervju. Hvor lenge er det egentlig «vanlig» å være arbeidsledig? Det virker som at alle bare får seg jobb, så enkelt som bare det. Jeg begynner å føle meg rimelig mislykket, og jeg HATER å gå på jobbintervju. Akkurat nå kunne jeg jobbet med hva som helst, er så lei av å være arbeidsledig. Hva gjør man når tiden bare går og man ikke får seg jobb? 

Hadde jeg vært i dine sko ville jeg, basert på de forutsetningene du måtte ha, tenkt som følger:

- Kan du flytte på deg? Jobber litt utenfor de største byene har gjerne litt færre søkere.

- Kan betalt utdanning / jobb være et alternativ? (Fengselsbetjent, lokfører osv.)

- Har du vurdert selger/kundeservicejobber? Mange "hater" slike jobber, men i dag er mange av disse relativt godt betalt og gir fine frynsegoder samt mulighet for opprykk. Typisk kan nevnes innenfor forsikringsbransje, strøm osv.

En annen ting som kan være et alternativ, selv om jeg forstår det er en barriere knyttet til det, er å bruke sosiale media aktivt. Typisk lage en god Linkedin profil som får fram erfaringen din(og at du søker jobb), bruke facebook osv. Selv om det oppleves "pinlig" er dette noe jeg tror de aller fleste synes er fremoverlent og bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du sa det jo selv. Du har kun fagskole innen din retning, hvor det kreves bachelor. Så da er spørsmålet mitt til deg. Vil du egentlig ha jobb? Eller vil du at samfunnet skal betale for deg og dine utgifter?

Det er tydelig at du må gå mer skole iallefall. Enten på bachelor, eller på nytt innen fagbrev. Vil tro du får deg lett jobb som vikar innen skole/barnehage/helse. Du kan jo høre med NAV om det er noe du kan gjøre ved siden av dagpenger. Ellers så har du tiltak via NAV du kan gå på. Men er du motivert? Vil du egentlig?

Anonymkode: 88c7c...3b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

TS

Har du hatt kontakt med veileder på Nav? Muligens de kan hjelpe?

Jeg slet med å få meg jobb etter mastergrad. Fikk hjelp til å få meg praksisplass hos en bedrift, som ble til midlertidig ansettelse og nå ligger an til fast jobb. Måtte bare få en fot innafor og bli godt kjent med folket der og vise at jeg har mye å bidra med.

Anonymkode: a5c45...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en bachelor og en del erfaring, som også gjør meg kvalifisert til jobber innen samme bransje som ønsker/krever fagskole eller fagbrev, og erfaring nok til å tilsvare fagbrev i annen bransje. Søkte rundt 200 jobber i løpet av ni måneder før jeg fikk intervju.

Flere karriererådgivere og sånt som så på cv/søknad uten å finne noe å korrigere, eneste problemet var at jeg skulle ut i ett sinnsykt arbeidsmarked, hvor jeg enten var overkvalifisert eller manglet erfaring.

Anonymkode: 656cd...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte jobber i ett år etter jeg var ferdig utdanna. I mellomtida meldte jeg meg hos et vikarbyrå og fikk jobb som barnehageassistent på dagen. Jeg hata det, men en jobb er en jobb! 

Fikk en god jobb til slutt, men det tok lang tid. 

Anonymkode: c8db0...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ville ikke sagt utskikk, men utkikk… ikke sj-lyd, men kj-lyd. Kan øke sjansen til å få jobb, faktisk.

Anonymkode: f88f6...3dd

Haha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.11.2021 den 10.15):

Vel, du sa det jo selv. Du har kun fagskole innen din retning, hvor det kreves bachelor. Så da er spørsmålet mitt til deg. Vil du egentlig ha jobb? Eller vil du at samfunnet skal betale for deg og dine utgifter?

Det er tydelig at du må gå mer skole iallefall. Enten på bachelor, eller på nytt innen fagbrev. Vil tro du får deg lett jobb som vikar innen skole/barnehage/helse. Du kan jo høre med NAV om det er noe du kan gjøre ved siden av dagpenger. Ellers så har du tiltak via NAV du kan gå på. Men er du motivert? Vil du egentlig?

Anonymkode: 88c7c...3b1

Selvfølgelig vil jeg ha jobb, det er ironisk nok NAV som er årsaken til at jeg sitter med dette dilemmaet. De bestemte at jeg ikke fikk gå videre på skole, at fagskoleutdanning var nok, og at jeg måtte sette i gang og søke jobb. Jeg får ikke dagpenger, men annen økonomisk støtte. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.11.2021 den 22.14):

Frisør krever fagbrev og barnehagelærer er en treårig bachelorutdanning…

Anonymkode: 2b97d...fa4

Hva med assistent eller renholder? 
Klarer man ikke å få jobb man ønsker, bør man revurdere kravene sine 

Anonymkode: 902d9...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig vil jeg ha jobb, det er ironisk nok NAV som er årsaken til at jeg sitter med dette dilemmaet. De bestemte at jeg ikke fikk gå videre på skole, at fagskoleutdanning var nok, og at jeg måtte sette i gang og søke jobb. Jeg får ikke dagpenger, men annen økonomisk støtte. 

TS

Har du også brukt opp alle åtte årene dine hos Lånekassa?

Anonymkode: 0ac65...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du også brukt opp alle åtte årene dine hos Lånekassa?

Anonymkode: 0ac65...1de

Nei, men jeg er alene med barn og klarer meg ikke på studielån. 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.11.2021 den 22.10):

Kan være greit å begynne å søke på lavstatusjobber. Frisør, vaskedame og barnehagelærer er noen eksempler. Krever ikke mye utdanning og er ansett som enkle jobber.

Anonymkode: 78560...486

Frisør og barnehagelærer er det da ikke bare å søke på! Har du klippet hår? Nei! Ok...... og nei, jeg er ikke frisør 

Anonymkode: 05167...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Forstår den. Lån er lån selvom studielån er gunstig det skal betales tilbake 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Hva med å få nav til å hjelpe deg med noe kurs eller utdanning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...