Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Skulle absolutt ha tatt i bruk pengene på BSU-kontoen for å pusse opp til barnerom i leid bolig. Står ikke mange kronene der, rundt 30k.

Noen som har gjort det? Tok det lang tid før pengene var på konto? Har forsåvidt forstått at jeg ikke kan starte ny BSU ved en senere anledning. 

Anonymkode: c1409...075

Skrevet

Ikke bruk bsu på en bolig du leier!

Anonymkode: fdcde...2a3

• Liker 5
Skrevet

Det er bare ta pengene fra BSU. Den forsvinner snart uansett.

Anonymkode: 10dec...b8c

Gjest HegeMarie
Skrevet

Du får pengene raskt.

Og så må du betale tilbake de 6000 du har fått i skattefradrag.

Skrevet

Hvorfor i all verden bruker du penger på en bolig du ikke eier?

Det er lite smart å bruke BSU.

Anonymkode: 2f0c8...7bc

• Liker 6
Skrevet

Du skal da så absolutt ikke pusse opp et rom i en bolig du leier! Spør husverten om vedkommende rommet kan pusses opp, og at du kan gjøre jobben så kjøper de det som trengs.

Anonymkode: 48d12...08c

• Liker 3
Skrevet
HegeMarie skrev (22 minutter siden):

Du får pengene raskt.

Og så må du betale tilbake de 6000 du har fått i skattefradrag.

Takk for svar 😁

Leier hos familie og leien er kjempelav i forhold til tilsvarende boliger i området (ligger 4-5 tusen under). Jeg kan bo her i laaang tid, og utleier har sagt han ikke vil påkoste noe selv (herav grunnet lav leiepris).

• Liker 1
Gjest HegeMarie
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar 😁

Leier hos familie og leien er kjempelav i forhold til tilsvarende boliger i området (ligger 4-5 tusen under). Jeg kan bo her i laaang tid, og utleier har sagt han ikke vil påkoste noe selv (herav grunnet lav leiepris).

Du har muligheten, dersom du absolutt må. 

Men det blir dyrt, og banker ser gjerne på dette dersom du en gang i fremtiden skal ta opp boliglån.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar 😁

Det blir dyr oppussing når du må betale tilbake kr. 6 000,- i skatt.

• Liker 3
Skrevet

Du er nødt til å fortelle oss om at det er en plass du har tenkt til å leie lenge, og at den lave leieprisen hos foreldre kompenserer for kostnader til å pusse opp. Jeg regner med at du kan gi familien litt tilbake ved at du gjør enkle arbeider som ikke er så dyre sett i forhold til timeforbruk, og som øker trivselen. 

Du må kun kuppe kontoen dersom du er sikker på at du ikke vil ha egen bolig. Du mister alt av skattefradrag, og du må betale tilbake det du har fått i fradrag (5000 kr) i straffeskatt, dersom du har fått skattefradrag.

Jeg ville heller ha beholdt BSU-kontoen og så spart penger for å bruke til å pusse opp. Det er dumt å kuppe denne kontoen med mindre du er helt sikker på at du ikke kommer til å kjøpe, eller kanskje du planlegger å arve bolig?

• Liker 4
Skrevet

Men du ts, du skriver ikke hvor gammel du er? Dersom du ikke får skattefradrag for det, altså at du er 35 år eller over, så må du jo ikke betale tilbake.

Ellers er det jo mulig å ta ut disse pengene dersom det brukes på oppussing av egen bolig, men siden du leier blir det vel noe annet.

Jeg fikk det tatt ut pengene fra bsu i fjor, da til oppussing av egen bolig. Det gikk fort og var ingen problem. Men hadde jeg vært deg hadde jeg ikke brukt det på en leieenhet, de pengene kommer godt med når du får noe eget og ønsker å pusse opp (30 000 er vel ikke mye til egenkapital ved kjøp av bolig..)

Anonymkode: be49a...8ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men du ts, du skriver ikke hvor gammel du er? Dersom du ikke får skattefradrag for det, altså at du er 35 år eller over, så må du jo ikke betale tilbake.

Ellers er det jo mulig å ta ut disse pengene dersom det brukes på oppussing av egen bolig, men siden du leier blir det vel noe annet.

Jeg fikk det tatt ut pengene fra bsu i fjor, da til oppussing av egen bolig. Det gikk fort og var ingen problem. Men hadde jeg vært deg hadde jeg ikke brukt det på en leieenhet, de pengene kommer godt med når du får noe eget og ønsker å pusse opp (30 000 er vel ikke mye til egenkapital ved kjøp av bolig..)

Anonymkode: be49a...8ac

Hun må betale tilbake den skattefordelen hun har hatt tidligere. Det er vel ikke så mange som oppretter BSU-konto etter fylte 34 år.

• Liker 2
Skrevet

Du kan sikkert klare å pusse opp et barnerom for mindre enn den skatten på 6000 kr som du må betale tilbake. (Med mindre du må bytte alt det elektriske da, men evt elektrikkerregning er det vel en selvfølge at huseier tar, siden det både går på sikkerhet og øker boligens standard.)

Ikke bruk av bsu-kontoen. Det blir et sabla dyrt barnerom. Spar heller litt noen måneder først.

Anonymkode: 3ab84...242

Skrevet

Jeg har tatt ut BSU'en, og fikk en liten skattesmell (det kommer på neste års skatteberegning).

Summen man kan ha på BSU er uansett så liten at det hadde blitt piss i havet i forhold til egenkapital. De fleste ender opp med å beholde BSU'en når de kjøper bolig, så hva er egentlig poenget med BSU lurer jeg på... Rentene er høyere enn på en sparekonto, ja, men man hadde jo fått mye mer avkastning av å ha de samme pengene i fond.

Skrevet
Knirke skrev (4 timer siden):

Jeg har tatt ut BSU'en, og fikk en liten skattesmell (det kommer på neste års skatteberegning).

Summen man kan ha på BSU er uansett så liten at det hadde blitt piss i havet i forhold til egenkapital. De fleste ender opp med å beholde BSU'en når de kjøper bolig, så hva er egentlig poenget med BSU lurer jeg på... Rentene er høyere enn på en sparekonto, ja, men man hadde jo fått mye mer avkastning av å ha de samme pengene i fond.

Hvor mye må du betale tilbake?

Anonymkode: f2390...1ad

Skrevet
HegeMarie skrev (15 timer siden):

Men det blir dyrt, og banker ser gjerne på dette dersom du en gang i fremtiden skal ta opp boliglån.

Jeg måtte avslutte Bsu, den gang jeg hadde det. Husker ikke hvor mye som stod, men jeg måtte nedbetale noe gjeld.

Noen år senere kjøpte jeg bolig og det var ingen spørsmål om bsu.

Det å avslutte en bsu er ingen problem, men bør være en bevist handling 

Anonymkode: 01597...d26

Skrevet

Og hvis man har 25.000 på Bsu, hvor mye må man betale tilbake i skatt?

Skrevet

Apropo dårlige økonimiske valg som man ser mange tråder av her..... Altså.....🤦‍♀️

Anonymkode: 055a4...f10

Gjest HegeMarie
Skrevet

Jeg måtte avslutte Bsu, den gang jeg hadde det. Husker ikke hvor mye som stod, men jeg måtte nedbetale noe gjeld.

Noen år senere kjøpte jeg bolig og det var ingen spørsmål om bsu.

Det å avslutte en bsu er ingen problem, men bør være en bevist handling 

Anonymkode: 01597...d26

Bra at du fikk lån likevel! Det ordner seg til slutt, om du har nok egenkapital og en ryddig økonomi.

Men det blir feil å si at det er ingen problem å avslutte en BSU.

Mange banker ser på dette, selv om ikke alle gjør det 🙂

Gjest HegeMarie
Skrevet

Og hvis man har 25.000 på Bsu, hvor mye må man betale tilbake i skatt?

Penger du har satt inn samme kalenderår kan du ta ut, uten å avslutte BSU.

Dette har du ikke fått skattefordeler av enda. 

Dersom du har fått fullt utbytte av pengene du har satt inn vil du måtte betale dette tilbake, det vil si 20% av pengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...