Gå til innhold

Har du opplevd seksuell trakassering på jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om du har opplevd seksuell trakassering på jobb, av, sjefer, kolleger eller kunder på jobb?

Hvordan håndterte du det? 

Hvilke konsekvenser fikk det for deg eller den som gjorde det?

Og hva kunne du tenkt å si til de som tror at seksuell trakassering på jobb er det samme som flørting? 

Anonymkode: ee488...e3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vil dele? 

Skrevet

Kunder. Ikke så mye mot meg nødvendigvis, men mot yngre jenter som jobber på skiftene mine. Jeg gir gjestene beskjed om at enten kan gå ut døra av fri vilje, eller så får vakta ta de ut. Null interesse for å akseptere seksuell trakassering. 

• Liker 4
Skrevet

Ble holdt fast av en mannlig kollega. Sa det var han eller meg til sjefen. Slutta. 

Anonymkode: b75d5...ec8

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ble holdt fast av en mannlig kollega. Sa det var han eller meg til sjefen. Slutta. 

Såpass. Duste sjef

• Liker 2
Skrevet

Ja det har jeg. En mannlig sjef som stadig tok meg på rumpa og kommenterte utseende mitt. Var veldig ung og tørte ikke si noen ting. Også andre opplevelser senere i andre jobber.Når jeg ble mere voksen klarte jeg si ifra at jeg ikke godtok sånn oppførsel.

Anonymkode: dad25...1c1

• Liker 1
Skrevet

Kunde som så meg opp og ned, spurte om jeg var naturlig slank og flaks for meg at det ikke gikk andre veien (jeg var 19).

Kjenner flere andre som har blitt trakkasert, konsekvensen for de som var trakkasert var at de fikk en forfremmelse (jepp, helt sant)..

Anonymkode: d6d66...dcd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har flere som ikke er så veldig alvorlig men overhodet ikke ok. Også har jeg en episode som var langt over streken. 

Men feks var 18år og hadde noen stamkunder, de fleste av dem var hyggelige og kunne slå av en prat. Men en gjeng var ikke alltid så hyggelig. De ropte ut i cafeen alt mulig. Som å skrike at rumpa mi var fin, at jeg skulle bøye meg litt mer når jeg helte i glass ol ved andres bord. Av og til var det barnefamilier der også. Sjefen var en hyggelig fyr, men alkis. Og dette var hans venner. Etter et par ganger de hadde vært der, tok jeg opp med sjefen at jeg skjønner dette er dine venner, men jeg finner meg ikke i slik oppførsel, og neste gang kaster jeg de ut. Han syntes det var litt kjipt da men fikk full støtte. Så neste gang de kom og begynte å rope ut om min kropp og utseende, så gikk jeg bort til bordet og sa at de måtte gå. Så de minte meg i klartekst om at de var kompis med min sjef. Jeg var veldig tydelig på at det brydde meg midt i ryggen hvem de var venn med. Og at mitt eneste mål var å kunne dra på jobb å slippe å høre drittslengiga deres, og at de andre kundene skulle slippe å være vitner til det. De er her for å kose seg å ha det hyggelig. Det dere bidrar med er ikke noe annet enn uhyggelig. Dekbefta seg ut døra, litt knekk på stoltheten når hun som var halvparten så gammel som de tok igjen og satte de på plass. Han ene ropte at de aldri skulle komme igjen så lenge jeg jobbet der og skulle sørge for at jeg fikk sparken. Så bare svarte at jeg satte stor pris på om de ikke kom tilbake før de ba om Unskyld. To av dem gjorde det fsktisk

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja det har jeg. En mannlig sjef som stadig tok meg på rumpa og kommenterte utseende mitt. Var veldig ung og tørte ikke si noen ting. Også andre opplevelser senere i andre jobber.Når jeg ble mere voksen klarte jeg si ifra at jeg ikke godtok sånn oppførsel.

Anonymkode: dad25...1c1

Veldig viktig det du forteller her. Jenter må være mye flinkere til å sette grenser. Men de er ikke forberedt på sånn oppførsel. Maktbalansen blir så skev, at man vet ikke helt hva man skal si eller gjøre. Når ingen har snakket om det. En av grunnene til at jeg startet tråden 

Skrevet

Ja, var på en hyttetur med jobben. Vi bestemte oss for å ta en tur i badstua. Alle var nakne og med på det, 3 gutter og 3 jenter. Ble sittende igjen med på av guttene. De hadde stå, og spurte meg om jeg kunne ta på med selv. Følte med presset til å gjøre det, da jeg var ung (19år), og de en del eldre.

Anonymkode: 8078c...42d

Skrevet

Det er altfor lite sexpress på jobben min. Det er nok bare jeg som er stygg. 

Anonymkode: 80478...cd3

• Liker 1
Skrevet

Ble runka av rektor

Anonymkode: f5fc1...b47

• Liker 2
Skrevet

Ja jeg har opplevd dette blant kollegaer og har erfart at det er vanskelig å ta tak i det der og da fordi man forventer det ikke og det burde ikke være nødvendig, og man føler man lager dårlig stemning. Jeg tok bare tydelig avstand mot han, og var syrlig når han snakka med meg, og jeg visste at andre visste om dette også, så de holdt det også imot han, så det endte opp med at han gikk med halen mellom beina der og var livredd for at jeg skulle si noe. 

Anonymkode: 57393...9b2

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei. Føler med dere alle som har det slik på jobb. Det må være forferdelig. :(❤️ 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ble runka av rektor

Anonymkode: f5fc1...b47

Er dette sant? 

Anonymkode: 57393...9b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Veldig viktig det du forteller her. Jenter må være mye flinkere til å sette grenser. Men de er ikke forberedt på sånn oppførsel. Maktbalansen blir så skev, at man vet ikke helt hva man skal si eller gjøre. Når ingen har snakket om det. En av grunnene til at jeg startet tråden 

Hele dette mannsystemet er jo organisert slik at kvinner ikke kan si i fra. Man kan ikke si i fra til overordnet eller mannlige ansatte med senioritet/kompiser med sjefen.

Man kan ikke si i fra og "lage en scene"/"lage drama" for "ingenting".

Man "får tåle en fleip".

Det var "et kompliment".

Stakkars, han "ville jo bare snakke"/"være vennlig".

Det er svært få som kan si i fra på jobben.

Det er sjef/ledelse som må si i fra og skape et miljø hvor det ikke tolereres, hvis ikke så er det én kvinne alene mot alle.

Anonymkode: 035a8...333

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Flere ganger. 

Deltidsansatt og ferievikar da jeg var 19 år. Mann i 40 årene som stadig kom med seksuelle antydninger, og "tilfeldige" berøringer. Det var ekkelt, men jeg var iallefall heldigere enn min ett år eldre kollega. Han insisterte på å "følge henne trygt hjem ", og i leiligheten hennes voldtok han henne. 

Det skjedde ingenting. Hun skyldte på seg selv, at hun hadde vært full, og kanskje han hadde misforstått noe selv om hun gråt, så hun ville ikke anmelde. Den generelle trakasseringen trodde vi at vi måtte finne oss i. Slik var det liksom bare å være ung kvinne. 

27 år gammel. Kollega snek seg inn til meg på jobber for å se meg naken. Hvilket han også gjorde, og skrøt av. Skjedde ingenting. Sjefen kalte det en spøk. 

Anonymkode: b84bd...192

Skrevet

Blitt befølte på både bryster og i underliv. Men jeg jobbet på restaurant med fulle folk, og noen er vel såpass korte i hodet når de har alkohol innabors at man dessverre kanskje ikke kan forvente annet. 

Har kastet de det gjelder ut, og de har blitt utestengt fra å besøke restauranten igjen. Fullstendig nulltoleranse. 

Anonymkode: c63d1...bfe

• Liker 4
Skrevet

Hadde en ubehagelig opplevelse med en kunde en gang. Han kom hadde med seg en relativt stor hund inn på butikken mens jeg var på jobb. Mannen stinka alkohol, men framsto ikke overstadig berusa, heller  langvarig berusa.

Husker ikke alt helt konkret, men han var veldig grov i praten, og selv om han ikke var direkte truende, så var det hele veldig ekkelt. At han hadde en middels stor hund på slep gjorde det ikke minsre skremmende. (tror egentlig hunden var snill som et lam, men jeg har aldri vert helt trygg på ukjente hunder over en viss størrelse)

Heldigvis hadde et par kolleger i en annen del av butikken lagt merke til han ute. De kjente til han og visste at han kunne være troende til å finne på tull. Da de ikke så at han fikk forbi så forsto de at han sannsynligvis hadde gått inn på den andre avdeling, til meg som sto alene. De kom inn klar til å ringe politiet, og kunden forlot butikken uten større dramatikk, og jeg så han heldigvis heller aldri igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Flere ganger. 

Deltidsansatt og ferievikar da jeg var 19 år. Mann i 40 årene som stadig kom med seksuelle antydninger, og "tilfeldige" berøringer. Det var ekkelt, men jeg var iallefall heldigere enn min ett år eldre kollega. Han insisterte på å "følge henne trygt hjem ", og i leiligheten hennes voldtok han henne. 

Det skjedde ingenting. Hun skyldte på seg selv, at hun hadde vært full, og kanskje han hadde misforstått noe selv om hun gråt, så hun ville ikke anmelde. Den generelle trakasseringen trodde vi at vi måtte finne oss i. Slik var det liksom bare å være ung kvinne. 

27 år gammel. Kollega snek seg inn til meg på jobber for å se meg naken. Hvilket han også gjorde, og skrøt av. Skjedde ingenting. Sjefen kalte det en spøk. 

Anonymkode: b84bd...192

Det er da man må bli flinkere til å si fra til sjefen, at gir meg spiller det infen rolle hva du kaller det. Men jeg forventer at du som sjef tar dette opp med ham så han slutter med det. Fordi for meg er det langt over grensa iht hva jeg syntes er ok oppførsel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...