AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #1 Skrevet 15. november 2021 Hva synes dere om ungdom som bor hjemme? Da snakker jeg ikke om å drive 'dank', men at man har flyttet ut for å studere, for så å flytte hjem og bo der til 25 årsalderen. Eller til sparing av egenkapital? Er det i det hele tatt en uting at voksne barn bor hos foreldre? Anonymkode: 8f777...472
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #2 Skrevet 15. november 2021 Å bo hjemme i 20 årene må jo være utrolig kjipt. Fest og moro skjer helst utenfor pike/gutterommet. Jeg ville aldri gått glipp av selvstendigheten som ung voksen, og jeg vil heller ikke at barna mine skal bli forvokst ungdom i 20-åra.. Anonymkode: 15a42...19b 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #3 Skrevet 15. november 2021 Tja... Det kommer jo an på livssituasjon øvrig og hvor lenge det er snakk om. Flere av mine bekjente, inkludert min egen samboer, har bodd kortere perioder hos foreldre etter VGS. Typisk et "pauseår" mellom studier, eller at de bor midlertidig mens de leter på boligmarkedet, for eksempel. Dette er personer som likevel har mye erfaring med å betale husleie og holde en egen husstand og de erfaringene som hører med. Til sammenligning har jeg en fetter som også flyttet ut tidlig, men som i 30-årene fortsatt drar innom sin mor en gang i uka for å få vasket klær, så det er ikke slik at man automatisk blir så veldig selvstendig av å ha adresse et annet sted heller. Og i mange situasjoner er det også ganske smart og taktisk å bo hos foreldre. Jeg tror det er veldig lett for boomers/genX-ere å snakke om hvor selvstendige de var i forhold til sine foreldre, men boligpriser og krav til utdannelse for unge voksne er noe helt annet nå enn det var da disse vokste opp. Folk etablerer seg senere, og er mer avhengige av å tenke langsiktig og taktisk for å få en god start på voksenlivet. Anonymkode: fdcef...789 6
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 15. november 2021 #4 Skrevet 15. november 2021 Selv hadde jeg aldri klart det. Men hva andre velger er opp til dem.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #5 Skrevet 15. november 2021 Jeg bodde hjemme hos foreldrene mine en periode på ca 6 mnd da jeg var 24. Hadde da bodd borte og studert og jobbet i 5 år. Men på grunn av et brudd med tidligere samboer så flyttet jeg hjem den perioden. Det føltes veldig rart, som å bli barn igjen på en måte. Man mister på en måte litt av selvstendigheten og går inn i rollene som voksen og barn. Anonymkode: 93148...d41 1
Meridian Skrevet 15. november 2021 #6 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva synes dere om ungdom som bor hjemme? Da snakker jeg ikke om å drive 'dank', men at man har flyttet ut for å studere, for så å flytte hjem og bo der til 25 årsalderen. Eller til sparing av egenkapital? Er det i det hele tatt en uting at voksne barn bor hos foreldre? Anonymkode: 8f777...472 Folk kan gjøre som de vil. Er mange grunner til at man bor hos foreldre eller andre foresatte etter 25 år. Så lenge de har det bra innefor husets 4 vegger er det ikke noe galt i det? Syns det er merkelig at i Norge blir det sett på som en stor synd og skam om man ikke flyttet hjemmefra etter vgs. Er mange som bor hjemme og jobber og sparer, og mange som ikke er modne til å flytte ut, eller de sliter psykisk eller fysisk med noe, eller det er pga økonomi, eller kanskje foreldre er syke og barna blir hjemme for å hjelpe. Så ikke døm andre når du ikke vet noe. 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #7 Skrevet 15. november 2021 Hva andre syns skal man ikke bry seg om. Så lenge det er greit for dem det gjelder så får folk gjøre som dem vil. Bodde selv hjemme til jeg var 30. Er 40 nå med utdannelse, formue, samboer og barn. Anonymkode: f2f90...2cb
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #8 Skrevet 15. november 2021 Har man flyttet ut er det ikke alltid like enkelt å bo hjemme, igjen. Da bør det helst kun være for en kort periode. Jeg håper mine barn flytter ut etter videregående fordi det er en viktig del av det å bli selvstendig og voksen. Anonymkode: 8e25a...659 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #9 Skrevet 16. november 2021 Bølle skrev (3 timer siden): Folk kan gjøre som de vil. Er mange grunner til at man bor hos foreldre eller andre foresatte etter 25 år. Så lenge de har det bra innefor husets 4 vegger er det ikke noe galt i det? Syns det er merkelig at i Norge blir det sett på som en stor synd og skam om man ikke flyttet hjemmefra etter vgs. Er mange som bor hjemme og jobber og sparer, og mange som ikke er modne til å flytte ut, eller de sliter psykisk eller fysisk med noe, eller det er pga økonomi, eller kanskje foreldre er syke og barna blir hjemme for å hjelpe. Så ikke døm andre når du ikke vet noe. Så enig! ———— I mange andre land er det helt vanlig at barn bor hjemme til fylte 30 år. Eldstemann flyttet ut i fjor, 25 år gammel. Nestemann flytter nå ut 25 år gammel, etter å ha ferdigstilt studier og kjøpt leilighet. Håper virkelig nr 3 og 4 bor hjemme like lenge ❤️ Anonymkode: 20386...f2f
Meridian Skrevet 16. november 2021 #10 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så enig! ———— I mange andre land er det helt vanlig at barn bor hjemme til fylte 30 år. Eldstemann flyttet ut i fjor, 25 år gammel. Nestemann flytter nå ut 25 år gammel, etter å ha ferdigstilt studier og kjøpt leilighet. Håper virkelig nr 3 og 4 bor hjemme like lenge ❤️ Anonymkode: 20386...f2f Bra det fungerer for dere og dere har mulighet til å hjelpe. Dessverre er det ikke alle som får hjelp av foreldrene sine, og de må klare seg selv. Det kan ikke være lett når man er ung og uerfaren og ikke har god økonomi.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #11 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har man flyttet ut er det ikke alltid like enkelt å bo hjemme, igjen. Da bør det helst kun være for en kort periode. Jeg håper mine barn flytter ut etter videregående fordi det er en viktig del av det å bli selvstendig og voksen. Anonymkode: 8e25a...659 Bli kvitt dem fortest mulig? Jeg selv flyttet hjemmefra da jeg var 19 og flytter hjem igjen da jeg var 24. Bodde da hjemme frem til jeg var 26. Mine foreldre var kjempeglad for at jeg flyttet hjem, og hadde ingenting imot det. Vi ble enige om at jeg ordnet middag selv og vasket mine egne klær, så slapp vi unna mye styr. Håper mine barn bor hjemme like lenge. Er ikke klar til å kaste dem ut på 18-års dagen pga prinsipp. Fikk den ikke for å ha minst mulig med dem å gjøre…. Mannen min bodde hjemme til han var nesten 30 år, og jammen gikk det bra med ham også. Vi er veldig sammensveiset med familiene våre, og barna våre stresser heller ikke med å komme ut 😊 Anonymkode: 20386...f2f 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #12 Skrevet 16. november 2021 Så lenge barna studerer, jobber eller gjør noe annet fornuftig ser jeg egentlig ikke noe galt i det, men tenker det er litt dumt om de bare driver dank for de må bli selvstendige en dag uansett sia foreldrene neppe lever evig. Datteren min må gjerne bo hjemme til hun blir 25 eller har klart spart opp til å kjøpe sitt eget. Det vil jo ta kortere tid om hun slipper betale husleie osv. Anonymkode: 91fc1...89e 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #13 Skrevet 16. november 2021 Bølle skrev (3 minutter siden): Bra det fungerer for dere og dere har mulighet til å hjelpe. Dessverre er det ikke alle som får hjelp av foreldrene sine, og de må klare seg selv. Det kan ikke være lett når man er ung og uerfaren og ikke har god økonomi. Nei, og det har jeg ingen problemer med å forstå. Barna våre har selv betalt for mat+ når de har jobbet og bodd hjemme. Men da de studerte hjalp vi dem så godt vi kunne, selv om vi ikke hadde kjempegod råd. For oss var/er det viktig at barna får god utdannelse, og det har vi sørger for at de har hatt mulighet til (har enda 2 igjen). Vi har ikke alltid hatt supergod råd, men det har vært viktig og riktig for oss å prioritere barna vi faktisk valgte å få. Nå er de 2 eldste (stebarna mine) i mål ❤️ Anonymkode: 20386...f2f 1
Kroko-dil-o Skrevet 16. november 2021 #14 Skrevet 16. november 2021 Det er ikke noe rart med at unge bor med foreldre i det marerittet av en økonomi, arbeidsmarked og boligpriser som vi har i dag. Det som er et problem er å forbli et barn som blir matet og vasket av mamma. Skal/må man bo hjemme så må man bidra økonomisk og gjøre sin del av rengjøring, matlaging, vasking og planlegging/deltakelse av sosialt fellesskap, som en voksen. Man kan ikke sitte på gutterommet og være på på 4chan og spille dataspill. Dette er ikke for foreldrenes skyld, men hvis man ikke gjør det så bli man aldri voksen og man evner ikke å ha et forhold til andre jevnaldrende. Når ungdommer flytter hjemmefra så får de prøve, feile og lære seg at det kan få alvorlige konsekvenser å ikke ta økonomisk ansvar eller å ikke vise sin partner/samboer/venn den samme respekt og hensyn som man selv forventer å bli vist. Hjemme så har man et sikkerhetsnett og hvis man ikke er bevisst på å tvinge seg selv til å bli voksen, så ender man opp med å aldri bli det. Ingen selvstendige 25-30 åringer har noen toleranse for barnslige, hjelpeløse og selvopptatte jevnaldrende som de søker partnerskap/vennskap med. 1
tussi84 Skrevet 16. november 2021 #15 Skrevet 16. november 2021 Jeg bodde hjemme en 1 års periode fra jeg var 29- 30 år. Jeg gikk på aap den perioden, og hadde nettopp gjort det slutt med samboer. Hadde ikke mulighet til å sitte med det økonomiske for leiligheten alene etter han flyttet ut. Depositum var han sitt, så derfor måtte jeg spare opp til nytt mens jeg bodde hjemme, slik at jeg kunne finne meg et eget bosted. Hadde også et par lån jeg måtte på kvitt på den tiden. Jeg betalte en symbolsk sum for å bo hjemme det ene året på 3000 i mnd. Det skulle dekke litt husleie, strøm og mat. Bidro ellers i husholdningen med diverse husarbeid. Når det er sagt så har jeg stort sett bodd borte fra jeg var 20 år. Var hjemmeboende i 3- 4 mnd etter studiene som en mellom stasjon da jeg var 23 bare.
Jr.Garcon Skrevet 16. november 2021 #16 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva synes dere om ungdom som bor hjemme? Da snakker jeg ikke om å drive 'dank', men at man har flyttet ut for å studere, for så å flytte hjem og bo der til 25 årsalderen. Eller til sparing av egenkapital? Er det i det hele tatt en uting at voksne barn bor hos foreldre? Anonymkode: 8f777...472 Høres smart ut så sant man benytter muligheten til å spare til f.eks. egenkapital. Ellers så er det jo hyggelig - for begge parter -hvis man har et godt forhold til foreldrene sine. Du er jo fortsatt pur ung hvis du flytter ut igjen som 25 åring.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #17 Skrevet 16. november 2021 I Tyskland kalles det Hotel Mamma når voksne barn fremdeles bor hjemme. Det gjelder ofte unge menn som bruker inntekten på fest og moro og som ikke har noe interesse å bo for seg selv med alt det kjedelige som medfører. Som betale leie og regninger, gjøre husarbeid og lage niste. De som bor hjemme fordi de studerer og ikke vil bli nedsyltet i gjeld, der høyskolen er i nærheten, og der de er voksne som tar sin del av husarbeid og handler mat er nok bedre rustet. Selv flyttet jeg ut da jeg var 18 år. Av ulike grunner flyttet jeg inn hos mine foreldre da jeg var 25, det var tenkt som en kort periode men det ble 3 år gitt. Jeg studerte og klarte det til tross for utfordringene jeg hadde og da jeg var ferdig hadde jeg jobb med en gang og få måneder senere kjøpt leilighet. Er nå over 40 med mann, barn, hus og alt. Og evig takknemlig overfor foreldrene mine som støttet meg da jeg trengte det. Anonymkode: 9c731...5c6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #18 Skrevet 16. november 2021 Hvis man klarer å spare opp egenkapital og samtidig være mer til glede og hjelp enn til bry går det sikkert fint. For min del hadde nok forholdet til min mor vært ødelagt for lang lang tid hvis jeg ikke hadde flyttet ut da jeg gjorde (19 år).mulig det er lettere for sønner å bo hjemme. Anonymkode: 9f2de...ddd
Arkana Skrevet 16. november 2021 #19 Skrevet 16. november 2021 Jeg synes ikke det er en uting at unge voksne bor hjemme så lenge målet er, og det jobbes aktivt for, å bli selvstendig. Fortrinnsvis hadde jeg ønsket at et evt voksent barn som bor hjemme gjør det av nødvendighet, dvs fordi de studerer, er arbeidsledig (og arbeidssøkende) eller jobber og sparer opp egenkapital. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #20 Skrevet 16. november 2021 Min sønn på 25 bor hjemme nå, men flytter nok ved nyttår når han starter i sin nye jobb. Anonymkode: 574fb...1c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå