AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #1 Skrevet 15. november 2021 Vi har hatt endel utfordringer med sønnen vår på 5år. Han har hatt ganske hissig temperament siden fødsel og vi sliter ennå med grensesetting. I tillegg reagerer han noe voldsomt på at pappa jobber medlever-turnus, dvs, er borte 3-4 døgn om gangen på institusjon også hjemme igjen i ca 1 uke før han blir borte. Dette er faste tidspunkter, og vi har ikke mulighet til å bytte jobb. Nesten hver uke får vi negative tilbakemeldinger fra barnehagen. Jeg aner ikke om dette er dårlig atferd pga reaksjon på at pappa er endel borte, om det er normalt for en kjempeaktiv 5-år å innimellom gjøre negative ting, om det er unormalt/normalt å få negative tilbakemeldinger så ofte eller hva vi liksom skal gjøre med det. Jeg har ikke mulighet til å gjøre ting så annerledes. Vi har rutiner, struktur og et nokså vanlig hjem ellers. Anonymkode: 589c9...1fc
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #2 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har hatt endel utfordringer med sønnen vår på 5år. Han har hatt ganske hissig temperament siden fødsel og vi sliter ennå med grensesetting. I tillegg reagerer han noe voldsomt på at pappa jobber medlever-turnus, dvs, er borte 3-4 døgn om gangen på institusjon også hjemme igjen i ca 1 uke før han blir borte. Dette er faste tidspunkter, og vi har ikke mulighet til å bytte jobb. Nesten hver uke får vi negative tilbakemeldinger fra barnehagen. Jeg aner ikke om dette er dårlig atferd pga reaksjon på at pappa er endel borte, om det er normalt for en kjempeaktiv 5-år å innimellom gjøre negative ting, om det er unormalt/normalt å få negative tilbakemeldinger så ofte eller hva vi liksom skal gjøre med det. Jeg har ikke mulighet til å gjøre ting så annerledes. Vi har rutiner, struktur og et nokså vanlig hjem ellers. Anonymkode: 589c9...1fc Dette høres muligens ut som om er noe dere og barnehagen bør ta tak i sammen i stedet for at du bare skal få negative tilbakemeldinger. Det er for så vidt normalt å ha negativ atferd innimellom, men når det blir så ofte som det du gir uttrykk for, kombinert med hvordan du beskriver barnet ellers ville jeg vurdert å be om hjelp for å forstå atferden og finne strategier for å hjelpe gutten. Anonymkode: 8ae5c...0af 27
Milky Skrevet 15. november 2021 #3 Skrevet 15. november 2021 Dette er et vanskelig dilemma for bhg også. Vi for eksempel har et barn på avdeling som er ekstremt utfordrende og er slem og voldelig mot andre barn hver dag. Er så vanskelig for vi vil ikke gi negative tilbakemeldinger hver dag, men samtidig må vi si ifra såpass at foreldrene forstår alvoret i problemet, spesielt når det går utover de andre barna. Du kan kalle inn til en samtale med bhg, noe egt de burde ha tatt intitiativ på selv. Det er det vi har gjort.. 16
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #4 Skrevet 15. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette høres muligens ut som om er noe dere og barnehagen bør ta tak i sammen i stedet for at du bare skal få negative tilbakemeldinger. Det er for så vidt normalt å ha negativ atferd innimellom, men når det blir så ofte som det du gir uttrykk for, kombinert med hvordan du beskriver barnet ellers ville jeg vurdert å be om hjelp for å forstå atferden og finne strategier for å hjelpe gutten. Anonymkode: 8ae5c...0af Er det så ille? Jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag, så jeg aner virkelig ikke om det er ofte å få negative tilbakemeldinger. Anonymkode: 589c9...1fc
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #5 Skrevet 15. november 2021 Har dere vurdert å utrede han? Anonymkode: 78e92...e69 12
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #6 Skrevet 15. november 2021 59 minutter siden, Milky said: Dette er et vanskelig dilemma for bhg også. Vi for eksempel har et barn på avdeling som er ekstremt utfordrende og er slem og voldelig mot andre barn hver dag. Er så vanskelig for vi vil ikke gi negative tilbakemeldinger hver dag, men samtidig må vi si ifra såpass at foreldrene forstår alvoret i problemet, spesielt når det går utover de andre barna. Du kan kalle inn til en samtale med bhg, noe egt de burde ha tatt intitiativ på selv. Det er det vi har gjort.. OK, med et slikt barn, hva kan foreldrene gjøre? Hva skal til for å få ekstra oppfølging fra BUP eller hva det er (PPT?) Anonymkode: 589c9...1fc 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #7 Skrevet 15. november 2021 59 minutter siden, AnonymBruker said: Har dere vurdert å utrede han? Anonymkode: 78e92...e69 Nei. Virkelig ikke. Han fungerer helt normalt hjemme, har venner i barnehagen, har grei konsentrasjonsevne. Dette er, tipper jeg, en kombo av at vi ikke har vært optimale på grensesetting og at han har endel mer krevende temperament enn andre barn. Anonymkode: 589c9...1fc 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #8 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Virkelig ikke. Han fungerer helt normalt hjemme, har venner i barnehagen, har grei konsentrasjonsevne. Dette er, tipper jeg, en kombo av at vi ikke har vært optimale på grensesetting og at han har endel mer krevende temperament enn andre barn. Anonymkode: 589c9...1fc Det kan ikke være kjemien mellom ham og de voksne i barnehagen da? Hvis de ikke har kapasitet eller forstår ham godt nok, så kan dét, i kombinasjon med temperamentet hans, utgjøre et ganske stort problem. Anonymkode: d0ceb...015 10
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #9 Skrevet 15. november 2021 Du skrivet at dere har problemer med grensesetting hjemme. I barnehagen opplever han sannsynligvis grensesetting uten at de ansatte gir seg, kan det være derfor han slår seg vrang? Barn som mangler grensesetting hjemme kan dessverre bli ufordraglige utenfor hjemmet. Anonymkode: efaff...8ba 33
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #10 Skrevet 15. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Du skrivet at dere har problemer med grensesetting hjemme. I barnehagen opplever han sannsynligvis grensesetting uten at de ansatte gir seg, kan det være derfor han slår seg vrang? Barn som mangler grensesetting hjemme kan dessverre bli ufordraglige utenfor hjemmet. Anonymkode: efaff...8ba Jeg vet virkelig ikke. Jeg vil absolutt si vi har grenser hjemme, men det kom litt sent på plass, og vi orker ikke å ta alle kamper, bare de vi anser som viktigst. Ting som får umiddelbare konsekvenser; dytte, slå, skriking, han må vente om vi er opptatt. Vi har faste leggetider, svært lite skjermtid - hjelper ikke å mase. Han kan være sjefete med enkelte lekekamerater, men ikke alltid. Ellers prøver vi å ha naturlige konsekvenser, men har ofte tenkt at dette kan bli for lite konsekvenser? Anonymkode: 589c9...1fc 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #11 Skrevet 15. november 2021 Jeg har en sønn på 5,5 år hvor jeg ikke kan huske at vi har fått en eneste negativ tilbakemelding fra personale i Bhg noensinne. Men dette vil variere veldig fra barnehage til barnehage tenker jeg, så det betyr ikke nødvendigvis at det er så stor forskjell på barna. Lurer litt på hva slags tilbakemeldinger du får når det er så ofte. Syns ikke det virker som en god strategi å pepre foreldrene med hver minste dårlige ting som barn gjør i løpet av barnehagedagen, men vet ikke hvordan det praktiseres. Anonymkode: 55040...4a1 14
MildeMarie Skrevet 15. november 2021 #12 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): OK, med et slikt barn, hva kan foreldrene gjøre? Hva skal til for å få ekstra oppfølging fra BUP eller hva det er (PPT?) Anonymkode: 589c9...1fc Jeg har god erfaring med ppt, de går inn og observeret barnet og omgivelsene i bhg, og snakker med barnet og foreldrene. De hjelper foreldrene og bhg med å forstå strategiene barnet bruker. Ofte er jo atferden der med «god grunn», dvs strategiene virker for noe. Men kan hende han trenger å lære noen nye, og da er det fint med fagfolk som har erfaring. Akkurat som oss voksne, er det vanskelig for barn å lære seg et nytt mønster når man sitter litt fast i gamle. Ppt kan utrede for lærevansker, og har kompetanse på relasjoner, sorgreaksjoner, grensesetting, trygghet og rammer. Individuelle forskjeller innen disse temaene gjør stor forskjell når det gjelder å forstå barnet. Noen barn får hjelp av ppt en kort stund, og andre får hjelp over lengre tid. TS, du virker som en reflektert og god forelder. Du har allerede tenkt på ting som er viktige i barnets hverdag. Jeg tenker bhg vil se positivt på det om du lufter bekymringen med dem, og ber om råd. Jeg skjønner at det kanskje virker skummelt å involvere en annen instans. Samtidig, jeg kjenner ppt gjennom jobb, og etter min erfaring er de gode på å se foreldrene og de andre omsorgspersonene og sørge for en god dynamikk. Jeg ville tatt sjansen og bedt om litt hjelp😊 10
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #13 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du skrivet at dere har problemer med grensesetting hjemme. I barnehagen opplever han sannsynligvis grensesetting uten at de ansatte gir seg, kan det være derfor han slår seg vrang? Barn som mangler grensesetting hjemme kan dessverre bli ufordraglige utenfor hjemmet. Anonymkode: efaff...8ba Jeg tenker noe av det samme. Et barn som ikke har konsekvent grensesetting hjemme kan få store vansker med å håndtere grensesetting i barnehage og skole. Men jeg lurer også på hvilken type negativ adferd det er snakk om? Er det trass og sinne på grunn av at han ikke får gjøre som han vil, eller er det utagerende adferd mot andre barn? Eller annet? Anonymkode: 512b4...94e 9
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #14 Skrevet 15. november 2021 Veldig ugreit å få negative tilbakemelding hyppig. Hvor blir disse tilbakemeldingene gitt? Vi hadde en periode hvor det ble hyppige negative tilbakemeldinger på sønnen vår (5 år nå). Tilbakemeldingene ble gitt i garderoben foran sønnene vår og andre barn. Det viste seg at han var veldig utrygg og agerte derfor negativt (lengre periode i bhg med mye sykefravær, nye vikarier som kom og gikk, vanlige aktiviteter som tur, samlingsstund etc utgikk, flytende planer). Når dette var på plass igjen var også gutten «på plass» atferdsmessig. Jeg ga beskjed til barnehagen om at han hadde en utfordrende periode i livet, og at jeg mer enn gjerne vil ha dialog, men veldig negative tilbakemeldinger vil jeg ikke ha i garderoben. Samtidig ba jeg om er møte hvor vi fikk kartlagt situasjonen. Vi som foreldre fikk sagt hvordan vi opplevde det og hva gutten vår fortalte hjemme. Barnehagen fikk fortalt hvordan de opplever at gutten vår har det og hvilke situasjoner som ble utfordrende for han. Jeg tenker ikke at hver minste atferdstegn skal meldes til PPT eller henvises BUP (sier dette fordi jeg ser noen nevner det). Jeg jobber forøvrig på BUP selv, så er på ingen måte imot hjelpeapparatet. Man må først få kartlagt situasjonen sammen med barnehagen og satt i gang konkrete tiltak som begge parter tenker at barne vil få det bedre av. Atferd er alltid et uttrykk for noe. Å få beskjed om alt et barn gjør som er negativt har ingen verdi dersom de voksne som er i situasjonen ikke gjør seg noen refleksjoner over hvorfor barnet agerer som det gjør. Anonymkode: 015d2...ae4 11
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #15 Skrevet 15. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg tenker noe av det samme. Et barn som ikke har konsekvent grensesetting hjemme kan få store vansker med å håndtere grensesetting i barnehage og skole. Men jeg lurer også på hvilken type negativ adferd det er snakk om? Er det trass og sinne på grunn av at han ikke får gjøre som han vil, eller er det utagerende adferd mot andre barn? Eller annet? Anonymkode: 512b4...94e Sjeldent det er utagerende atferd mot andre barn, men trass og sinne fordi han ikke får gjøre som han vil. Ikke i alle sammenhenger og hele tiden. Han får absolutt ikke gjøre som han selv vil hele tiden hjemme. Mer med pappa'n enn meg (mamma'n). Anonymkode: 589c9...1fc 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #16 Skrevet 15. november 2021 Jeg har aldri noen gang fått en negativ tilbakemelding fra barnehagen, men har også et veldig ok barn som ikke gjør noe galt 🤷🏼♀️ Barnet går på barneskolen nå, og har heller aldri fått en eneste negativ tilbakemelding derifra. Anonymkode: 3102c...709 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #17 Skrevet 15. november 2021 59 minutter siden, AnonymBruker said: Veldig ugreit å få negative tilbakemelding hyppig. Hvor blir disse tilbakemeldingene gitt? Vi hadde en periode hvor det ble hyppige negative tilbakemeldinger på sønnen vår (5 år nå). Tilbakemeldingene ble gitt i garderoben foran sønnene vår og andre barn. Det viste seg at han var veldig utrygg og agerte derfor negativt (lengre periode i bhg med mye sykefravær, nye vikarier som kom og gikk, vanlige aktiviteter som tur, samlingsstund etc utgikk, flytende planer). Når dette var på plass igjen var også gutten «på plass» atferdsmessig. Jeg ga beskjed til barnehagen om at han hadde en utfordrende periode i livet, og at jeg mer enn gjerne vil ha dialog, men veldig negative tilbakemeldinger vil jeg ikke ha i garderoben. Samtidig ba jeg om er møte hvor vi fikk kartlagt situasjonen. Vi som foreldre fikk sagt hvordan vi opplevde det og hva gutten vår fortalte hjemme. Barnehagen fikk fortalt hvordan de opplever at gutten vår har det og hvilke situasjoner som ble utfordrende for han. Jeg tenker ikke at hver minste atferdstegn skal meldes til PPT eller henvises BUP (sier dette fordi jeg ser noen nevner det). Jeg jobber forøvrig på BUP selv, så er på ingen måte imot hjelpeapparatet. Man må først få kartlagt situasjonen sammen med barnehagen og satt i gang konkrete tiltak som begge parter tenker at barne vil få det bedre av. Atferd er alltid et uttrykk for noe. Å få beskjed om alt et barn gjør som er negativt har ingen verdi dersom de voksne som er i situasjonen ikke gjør seg noen refleksjoner over hvorfor barnet agerer som det gjør. Anonymkode: 015d2...ae4 Dette er veldig likt vår situasjon. Det er hyppige sykemeldinger, ofte nye vikarer. Og idag ble tilbakemelding gitt i garderoben midt under hentinga av flere barn. Sønnen har spørt om vi foreldre kan være i barnehagen fordi han føler seg ikke trygg.... Anonymkode: 589c9...1fc 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #18 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det kan ikke være kjemien mellom ham og de voksne i barnehagen da? Hvis de ikke har kapasitet eller forstår ham godt nok, så kan dét, i kombinasjon med temperamentet hans, utgjøre et ganske stort problem. Anonymkode: d0ceb...015 Ja det er sikkert barnehagens feil….. Aldri foreldrene. Hun sier jo selv at de er dårlige på grensesetting…. Anonymkode: c6679...29c 12
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #19 Skrevet 15. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har aldri noen gang fått en negativ tilbakemelding fra barnehagen, men har også et veldig ok barn som ikke gjør noe galt 🤷🏼♀️ Barnet går på barneskolen nå, og har heller aldri fått en eneste negativ tilbakemelding derifra. Anonymkode: 3102c...709 Good for you! Anonymkode: 589c9...1fc 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #20 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har aldri noen gang fått en negativ tilbakemelding fra barnehagen, men har også et veldig ok barn som ikke gjør noe galt 🤷🏼♀️ Barnet går på barneskolen nå, og har heller aldri fått en eneste negativ tilbakemelding derifra. Anonymkode: 3102c...709 Ok barn??? Anonymkode: 26d6a...89f 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå